„Při maximálním zatížení došlo k průhybu konstrukce o jednotky milimetrů, což je v toleranci,“ popsal mluvčí olomouckého závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslav Mazal
Most dlouhý přes 230 metrů, který při zkoušce mimo jiné monitorovala soustava čidel sledujících na konstrukci zavěšená závaží, je tvořen spojitou trámovou ocelovou konstrukcí se spřahající železobetonovou deskou.
Založení má kvůli náročnému terénu hlubinné na vrtaných velkoprůměrových pilotách. Nejdelší z celkem 21 mostů na obchvatu je jedinečný i tím, že přemosťuje řeku Moravu a zároveň železniční trať.
Podle ŘSD bude obchvat otevřen pravděpodobně 21. prosince, což je o měsíc dříve proti plánu. Nyní probíhají dokončovací práce například na protihlukových stěnách, svahování terénu či asfaltování.
Obchvat přijde na miliardy
Silnice dlouhá celkem 5,6 kilometru, jejíž výstavba přijde na 2,3 miliardy korun, navazuje na obchvat Postřelmova, dokončený už v roce 2004. Vyvede dopravu z přetíženého Bludova, jímž denně projíždí kolem patnácti tisíc aut, a naváže na přivaděč do Šumperka.
Přestože dokumentace pro posouzení vlivu na životní prostředí byla dokončena už v roce 2008 a stavba získala územní rozhodnutí v roce 2014, samotná výstavba byla po řadě průtahů zahájena až v roce 2021.
Trasa vede geologicky složitým územím, které je navíc ohrožováno záplavami. Dvakrát překonává železnici a přemosťuje i řeku Moravu.
Je na ní 21 mostů o celkové délce 1,2 kilometru. Mosty jsou zakládány na vysokých pilotách. Vzhledem k nebezpečí záplav je komunikace vedena na zvýšených náspech.