Spotřebitelské stížnosti týkající se operátorem vystavené upomínky za neuhrazení využívaných služeb ve stanovené lhůtě, kdy zákazník namítá, že službu uhradil, a není si tak vědom žádného opomenutí, nejsou podle úřadu nikterak výjimečné. Často však vyjde najevo, že do takto nepříjemné situace se dostal zákazník kvůli vlastnímu pochybení.
Nezřídka totiž šetření u příslušného operátora podle ČTÚ odhalí, že se zákazník rozhodl služby hradit inkasem, ale operátorovi nedopatřením sdělil špatné číslo účtu. V takovém případě tedy operátor nemůže příslušnou částku z účtu zákazníka strhnout a po uplynutí lhůty splatnosti je nucen vystavit upomínku.
Zákazník se kvůli svému pochybení vystavuje minimálně vyšší finanční zátěži, upomínky k uhrazení dlužné částky jsou totiž operátorem zpoplatněné.
„V krajním případě pak může dojít i k přerušení či ukončení poskytování služeb,“ upozorňuje ČTÚ v zářijové monitorovací zprávě. K takové situaci může dojít v případě, že zákazník při podepisování smlouvy s poskytovatelem uvede špatné kontaktní údaje.
Takové pochybení přitom může zákazníka připravit i o zákonné právo odstoupit od smlouvy v případě, že nesouhlasí s její jednostrannou změnou. Podle úřadu jde o jeden názorný příklad situace, do které se zákazník kvůli vlastní chybě může dostat.
Uvede-li totiž ve smlouvě o poskytování služeb elektronických komunikací špatně třeba svou e-mailovou adresu, přičemž právě tento způsob komunikace zároveň zvolí coby primární kontakt s operátorem, tak se nemusí včas dozvědět o chystané změně spočívající ve zvýšení měsíčního paušálu, a nebude tak moci využít výše zmíněného zákonného práva odstoupit od smlouvy bez sankce.
Úřad proto v této souvislosti na spotřebitele apeluje, aby byli při zadávání kontaktních údajů včetně čísla účtu obezřetní a dbali na důslednou kontrolu správnosti.
„Mohou se tak vyhnout řadě nepříjemných důsledků, jež mohou vyvstat i kvůli pouhé drobné nepozornosti, jak je ostatně výše na vybraných příkladech názorně popsáno,“ dodal úřad.