Pátek 17. ledna 2020, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 17. ledna 2020 Drahoslav

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

  6:15aktualizováno  6:15
Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu Josefa Haislera se to podařilo před 60 lety. Později tento technik zaplatil za boj proti sovětské invazi v roce 1968.

Armáda dlouho tajila způsob překonávání řek pomocí tanků. Informace veřejnost dostala až v roce 1977 v časopise ABC, které na snímku Josef Haisler drží. Vpravo snímek z jeho archivu. | foto: Adam Pluhař, MF DNES

Příběh přísně tajného výzkumu, který přesně před šedesáti lety dopsal Josef Haisler se svými spolupracovníky ve Výzkumném a zkušebním středisku v Doksech, dodnes nepřestává udivovat.

Fotogalerie

„Zkoušeli to tehdy východní Němci i Sověti, ale nikomu se nepodařilo překonat s tanky takovou vzdálenost tak hluboko pod vodou. Až nám na Dunaji,“ vrací se dnes šestadevadesátiletý plukovník ve výslužbě Josef Haisler k září 1959.

Tehdy jako občanský zaměstnanec výzkumného tankového ústavu dotáhl se svým týmem úspěšně do konce přísně tajný úkol.

Hlaveň tanku se musela zazátkovat

Úkolem Josefa Haislera ve Výzkumném a zkušebním středisku v Doksech bylo, aby tanky dokázaly projet po dně sedm metrů hlubokého vodního toku o šířce jednoho kilometru a s rychlostí proudu 2,5 metrů za sekundu. Psal se rok 1958.

Tank bylo především nutné hermeticky uzavřít. Na ústí hlavně byl například nasunut pryžový kryt, výfuk dostal těsnicí klapky. Na věž se také namontoval dlouhý úzký komín, kterým se přiváděl vojákům a motoru vzduch. Testovalo se na tancích T-54, i starších T-34. „Občas jsme vjeli do Máchova jezera, ale nezkoušeli jsme to tehdy ještě na žádné řece,“ podotkl Josef Haisler.

Na zámku byla speciální komora

Vojáci se také připravovali na možnost komplikací a zalití tanku vodou. Za tímto účelem mohli trénovat se speciálními přístroji v zámku v Doksech. Voják mohl sedět ve speciální komoře, která umožňovala zvyšování tlaku až na sedm metrů.

Mezi spolupracovníky Josefa Haislera byli také specialisté na vyproštění utopeného tanku i záchranu posádky. V případě nebezpečí bylo nutné tank nechat zaplavit, aby posádka otevřela poklop a se speciálními přístroji se dostala ven. 

„Při našich testech se nic nestalo. Tank se musel nouzově opustit až při pozdějších vojskových zkouškách, kdy se brodilo deset tanků na Libavě,“ poznamenal Haisler.

Osádka viděla ven díky periskopu vytvořenému z úzkého komína pomocí čočky a zrcátek. Na druhé straně řeky se řidič musel trefit do desetimetrového prostoru vymezeného trasírkami.

„Musel se stále upravovat směr, proud tank stáčel. Velitel tanku mačkal dvě tlačítka. Jedno nalevo a druhé napravo. Signalizoval tak řidiči, jak má upravovat směr,“ vzpomněl Josef Haisler.

Překročit Dunaj

Sám v tancích jako jejich velitel pod vodou seděl. „Strach jsem necítil. Jen respekt. Bylo to dobrodružství. Bral jsem to i tak, že když jsem to nařídil ostatním vojákům, musím to zvládnout taky,“ vzpomíná Haisler.

Dunaj poprvé tanky překonaly v září 1959 ve Zlatné na Ostrove nedaleko Komárna. A pak v rámci zkoušek ještě několikrát. Rok nato už proběhly vševojskové zkoušky v menší hloubce na Libavě. Na starosti je už měl útvar z Přáslavic a Josef Haisler měl v té době roli poradce.

Za normalizace ho degradovali

Je paradoxem dějin, že se tanky v tajném výzkumu připravovaly na možnost napadení západních armád a překonání Rýna, přitom se Haislerovi staly osudným tanky z východu.

V srpnu 1968 totiž začal impulzivně a nekompromisně bojovat proti vpádu vojsk Varšavského paktu na území tehdejšího Československa. Když se o okupaci dozvěděl, ještě té noci v Bělé pod Bezdězem tiskl v papírnách protiokupační letáky. Až do podepsání Moskevského protokolu se podílel také na vysílání protiinvazního rádia Bezděz.

Dostal se kvůli tomu do seznamu pravicových osob určených k internaci. V době normalizace přišel o vojenskou hodnost, byl vyloučen ze strany a nesměl pracovat v okrese Česká Lípa. Živil se pak jako technik v papírnách. 

Po roce 1989 by rehabilitován. Dnes je stále aktivním členem Československé obce legionářské s hodností plukovník. Dosud jezdí na nejrůznější vzpomínkové akce.

Letos u příležitosti výročí Dne vzniku samostatného československého státu obdržel významné ocenění - Poctu hejtmana Libereckého kraje. Uděluje se mimořádným lidem, kteří se zasloužili o vynikající jméno Libereckého kraje doma i v zahraničí.

Autor:
  • Nejčtenější
Premium

Hokej v propasti. Hrachovina dozrál ve Finsku a tvrdí: Kdo uteče, vyhraje

Vlastně byl k brankářskému řemeslu předurčen. Jeho otec Petr roky chytával v nižších soutěžích, je koučem gólmanů u...

Veterináři odhalili metráky hovězího v nelegálních jatkách na Jablonecku

Neschválená a nezkolaudovaná jatka odhalili veterináři v okrese Jablonec nad Nisou. Zajistili tam 307 kilogramů...

Liberec musí přepsat dějiny. Nejstarší dům stojí jinde, než se myslelo

Památkáři objevili nejstarší obytný dům v Liberci. Roubená chalupa ve Františkově je starší než ikonické Valdštejnské...

V Zákupech se zřítila zeď zchátralého hospodářského dvora zámku

V Zákupech na Českolipsku se ráno zřítila část zdi zchátralého zámeckého hospodářského dvora, který je národní kulturní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odchody hráčů? V Evropě jsme rarita, říká jablonecký trenér Rada

Vloni v létě odešlo z Jablonce hned pět fotbalistů základní sestavy, přesto dovedl kouč Petr Rada po podzimu svůj tým...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Doksy budou popelnice vyvážet samy, mluví o šikaně od odpadových firem

Už za pár týdnů začnou v Doksech velké manévry. Firma AVE, která se tam stará o svoz odpadu, si totiž na začátku února...

Brniště je pro těžbu na Tlustci, souhlasí i ministerstvo. Čeká se na úřad

Obavy mezi odpůrci těžby na Tlustci vzbudil vstřícný postoj Brniště a ministerstva životního prostředí k obnovení...

Zdravotnická škola v České Lípě se bude stěhovat, žákům přesun vadí

Zdravotnická škola v České Lípě funguje teprve dva roky a už ji čeká stěhování. Žáci i rodiče jsou proti, obávají se...

Fyzika si oblíbil i císař, hrob slavného rodáka teď adoptovaly Semily

Na obnovené fasádě Národního muzea je jméno Franze Adama Petřiny ze Semil mezi 72 nejslavnějšími Čechy. Zato Petřinův...

Najdete na iDNES.cz