Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Asfalt musí kvůli vyhlášce do laboratoře, opravy silnic se prodražují

  6:20aktualizováno  8:20
Na přípravu oprav silnic v kraji tvrdě dopadla nová ministerská vyhláška. Vyfrézovaný asfalt, který se dřív používal například na zpevnění krajnic nebo na opravy cest, mohou silničáři použít jen po otestování v akreditovaných laboratořích. Tam zjistí množství nebezpečných polyaromatických uhlovodíků (PAU).

Pokud vyfrézovaný asfalt neprojde testem, musí skončit na speciální skládce. (ilustrační snímek) | foto: Tomáš Plecháč, MF DNES

Pokud test zařadí asfaltové kry nebo drť do čtvrté nejhorší kategorie, mohou jen na skládku nebezpečného odpadu. „Je to teď zásadní změna, stavby to velmi prodražuje,“ uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky. 

Zdražení může podle něj u asfaltu činit i deset až patnáct procent. „Měli jsme akci za padesát milionů a nárůst byl třeba v relaci odhadem pět až deset milionů korun,“ doplnil Sviták.

„Je to velká komplikace. Testy se musí dělat u všech opravovaných úseků. V případě nejhoršího vzorku a v případě, že asfalt nejde použít k recyklaci za studena na místě, je to prodražení v řádech několika tisíc korun za tunu recyklátu, což už jsou pořádné peníze,“ přiblížil ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Levné nejsou ani laboratorní testy. Na jednom opravovaném úseku může být odebráno i několik vzorků. Navíc zdaleka ne všechny laboratoře, které mohou stanovovat polyaromatické uhlovodíky, se zabývají i těmito asfalty. Laboratoře jsou zavaleny vyhodnocováním vzorků.

„Laboratoří, o kterých víme, že stanovují PAU pro účely této vyhlášky, je přibližně deset. Ceny se pohybují mezi 2 000 do 2 500 korun za jedno stanovení,“ uvedl Ondřej Charvát z tiskového odboru ministerstva životního prostředí. Minimálně ještě jednu takovou částku musejí vlastníci silnic vynaložit kvůli odebrání vzorků na práci nebo dopravu.

Testem projde každých pět tisíc metrů čtverečních

Test by se měl dělat z každých pěti tisíc metrů čtverečních opravované silnice. Pokud by vlastník silnice vzorky nenechal prověřit, musel by s vyfrézovaným asfaltem nakládat jako s nebezpečným odpadem. To znamená, odvézt jej na speciální skládku.

„Zatím nám vzorky vycházely relativně dobře. Teď se ale objevil úsek, kde je asfalt nejhorší kategorie. Budeme požadovat, aby projektant stanovil v souladu s vyhláškou zpracování na místě. Abychom nemuseli vyfrézovaný materiál řešit velice drahým skládkováním,“ řekl Jan Růžička.

Nikdo dopředu neví, kolik takových míst v silniční síti kraje bude.
Potíž je navíc v tom, že některé projektové práce zadal kraj dlouho dopředu, než vešla v platnost ministerská vyhláška. S odebíráním vzorků a případnými náklady na skládkování tehdy nikdo nepočítal. 

„Protože už dnes máme nějaké projektové dokumentace vyrobené, máme strach, že se ceny posunou úplně jinam. Pokud se tam objeví čtvrtá nejhorší kategorie asfaltu T4 a nebude ji možné zpracovat recyklací za studena na místě,“ uvedl Jan Růžička.

Do konce listopadu plánuje kraj vyhlásit výběrová řízení na rekonstrukce krajských silnic za 160 milionů korun.

Firmy bude hledat kraj na opravy silnic třetí třídy v Roztokách u Jilemnice, Mříčné a Janově nad Nisou. Zaplatí je z vlastního rozpočtu. Krajská správa silnic už u těchto nově připravovaných oprav odebírá vzorky asfaltu a bude požadovat přizpůsobení technologie oprav. 

Na období 2021 až 2023 připravuje kraj projekty oprav na několika desítkách úseků silnic druhých a třetích tříd a mostů.

Autor:
  • Nejčtenější

Firma roku je v dluzích, turnovský velkopekař může skončit na ulici

Uznávaný podnikatel z Turnova Jiří Mikula je v insolvenci, dluží 69 milionů korun. Hrozí mu i osobní bankrot, ručil...

Po srážce tramvají v Liberci se řidič zhroutil, převrácený vůz je na odpis

V libereckém Dolním Hanychově se ráno srazily tramvaje. Vůz vyjíždějící ze zastávky naboural do dvouvozové soupravy...

Staré nádraží chtěli dát skautům na klubovnu, stát ho nařídil zbourat

Před pár týdny proběhly velkolepé oslavy železniční tratě Liberec - Žitava, která slaví 160 let. Pro Chotyni to má ale...

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Liberec - Slavia 0:3, jasná záležitost lídra, dva góly zařídil Škoda

Tři góly, k tomu neproměněná penalta. Slávističtí fotbalisté si v předehrávce 19. kola Fortuna ligy poradili s domácím...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu...

Při požáru chaty v Liberci uhořel senior, popálená žena je v nemocnici

Při nočním požáru chaty v Liberci - Machníně zahynul devětasedmdesátiletý muž. Jeho o šest let mladší družka skončila s...

Lyžařský svaz ani Liberec za dluhy po mistrovství nezodpovídají, řekl soud

Český lyžařský svaz a Liberec nenesou odpovědnost za dluhy z libereckého mistrovství v lyžování. Soud nepravomocně...

Cestující svezou moderní vlaky Siemens, „rakve“ se přesunou jinam

Cestující na železnici v Libereckém kraji se po změně jízdních řádů v půli prosince mohou těšit na kvalitnější vlaky....

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz