Vozy R. A. F. z Liberce jezdila i šlechta, dochovalo se jich jen deset

  8:04aktualizováno  8:04
Řadu zemí brázdila už před první světovou válkou auta z Liberce. Na chladiči hrdě nesla kruhový emblém s písmeny R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik. První vůz vyjel z dílny v Barvířské ulici před sto deseti lety, na sklonku roku 1907.

Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí – šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil ve službách císaře pána. | foto: archiv Svatopluka Holaty

„Nedochovalo se jich mnoho, lze odhadovat, že kolem deseti. Z toho dva v Česku, další jsou v zahraničí,“ říká znalec veteránů Svatopluk Holata, jenž stojí za projektem Mobile Muzeum ČR. 

V Národním technickém muzeu je k vidění patrně nejznámější liberecký vůz této značky.

„Ve sbírkách muzea se dochovalo šasi vozu R. A. F. 18/22 HP, na které v roce 1976 postavily Liberecké automobilové závody repliku skříňové rozvážkové karoserie,“ uvádí muzejní popis vozu.

Liebieg si vozu všiml na Výstavě českých Němců

Kořeny vzniku značky R. A. F. sahají až k přelomu let 1905 a 1906, kdy továrník Christian Linser zkonstruoval v Liberci vůbec první auto.

Fotogalerie

Patrně na Výstavě českých Němců si vozu všiml liberecký propagátor automobilismu Theodor von Liebieg, který měl výrobu automobilů v Liberci již dlouho v plánu a v roce 1907 založil R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik.

„Téměř půl roku se vlekla složitá jednání mezi Linserem a Liebiegem, který chtěl převzít Linserovu výrobu. Nakonec Linser souhlasil a prodal divizi svého podniku Liebiegovi,“ uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzea.

Ještě několik let vycházeli v továrně R. A. F. z Linserových návrhů, až později začali pracovat jejich vlastní vývojáři.

Konkurent z Boleslavi automobilku odkoupil

V roce 1909 už R. A. F. nabízela více než deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala za mladoboleslavskou firmu Laurin a Klement.
„Poté došlo k dohodě mezi oběma automobilkami a mladoboleslavská automobilka libereckou odkoupila,“ dodal Holata.

V roce 1916 byla výroba vozů a dílů definitivně zastavena. „Co se týká celkového množství, lze uvažovat o dvou až třech tisících kusech, které se pod touto automobilkou vyrobily. Mimochodem, automobilka používala i jiné obchodní označení než R. A. F., v Rakousku se prodávala její auta pod značkou Alpenwagen,“ upozornil Holata.

R. A. F. jezdil ve službách císaře pána

Cenová politika automobilky byla poměrně zajímavá. „Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí - šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil i ve službách císaře pána,“ zmínil Holata.

Uvedeným skutečnostem odpovídal i cenový poměr k výrobkům z Mladé Boleslavi, jenž byl zhruba čtyřnásobný.

„Ve své poslední etapě vyráběla R. A. F. šasi neboli podvozky, které stály čtrnáct tisíc korun. To byl v té době trojnásobek až čtyřnásobek ceny celého auta Laurin a Klement,“ popsal Holata.

Automobily R. A. F. byly na svou dobu neskutečně kvalitní. „Měly řazení s plynulým, hladkým chodem a tím, že využívaly šoupátkových motorů Knight, měly i vysoký výkon a díky němu dvojnásobnou konstrukční rychlost než vozy z Mladé Boleslavi. Jejich úroveň by se dala přirovnat k autům značek Rolls-Royce nebo Mercedes,“ míní Holata.

  • Nejčtenější

Při kontrole zasněžených hor narazil šéf silničářů na uprchlého velblouda

Nečekaný pohled se ráno naskytl šéfovi silničářů v Libereckém kraji, když v čerstvě zasněžených Jizerských horách...

Zápasníka MMA soudí za bití družky, každý jeho krok hlídají ozbrojenci

Před Okresním soudem v Liberci stanul zápasník MMA Tomáš Penz, který je obžalovaný z bití a týrání partnerky. Než se...

Růžička na Spartě neuspěl. Kometě náskok nestačil, Třinec i Kladno slaví

Hradecký trenér Vladimír Růžička odjíždí ze Sparty zklamaný, pražský klub v 18. kole hokejové Tipsport extraligy vyhrál...

Dětský gang denně ničil budované hřiště, Česká Lípa ho raději nepostaví

Česká Lípa vzdala boj se skupinou výrostků, která systematicky demolovala vznikající dětské hřiště. Co dělníci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pan rozhodčí měl asi zavřené oči. Liberečtí jedou z Plzně ukřivdění

Byli pořádně rozzuření. Cítí křivdu. Libereckým fotbalistům se hodně nelíbil výkon rozhodčího Zbyňka Proskeho během...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Při kontrole zasněžených hor narazil šéf silničářů na uprchlého velblouda

Nečekaný pohled se ráno naskytl šéfovi silničářů v Libereckém kraji, když v čerstvě zasněžených Jizerských horách...

Řidič tramvaje roznášel letáky proti režimu. StB mu ničila život až do revoluce

Na hanebné praktiky, kterými bojovníky proti totalitě otravovala komunistická tajná policie, nikdy nezapomene Jiří...

Obří sud mění majitele, na původního vlastníka poslala obec policii

Zkrachovalý Všesportovní areál Obří sud Javorník mění majitele. Jestli se ale lanovka rozjede během zimní sezony, je...

Studenti oživili muže, jehož ostatní míjeli. Od záchranářů dostali cenu

Zdravotničtí záchranáři ocenili čtveřici libereckých studentů, která pomohla staršímu muži, jenž spadl ze schodů a...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz