Vozy R. A. F. z Liberce jezdila i šlechta, dochovalo se jich jen deset

  8:04aktualizováno  8:04
Řadu zemí brázdila už před první světovou válkou auta z Liberce. Na chladiči hrdě nesla kruhový emblém s písmeny R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik. První vůz vyjel z dílny v Barvířské ulici před sto deseti lety, na sklonku roku 1907.

Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí – šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil ve službách císaře pána. | foto: archiv Svatopluka Holaty

„Nedochovalo se jich mnoho, lze odhadovat, že kolem deseti. Z toho dva v Česku, další jsou v zahraničí,“ říká znalec veteránů Svatopluk Holata, jenž stojí za projektem Mobile Muzeum ČR. 

V Národním technickém muzeu je k vidění patrně nejznámější liberecký vůz této značky.

„Ve sbírkách muzea se dochovalo šasi vozu R. A. F. 18/22 HP, na které v roce 1976 postavily Liberecké automobilové závody repliku skříňové rozvážkové karoserie,“ uvádí muzejní popis vozu.

Liebieg si vozu všiml na Výstavě českých Němců

Kořeny vzniku značky R. A. F. sahají až k přelomu let 1905 a 1906, kdy továrník Christian Linser zkonstruoval v Liberci vůbec první auto.

Fotogalerie

Patrně na Výstavě českých Němců si vozu všiml liberecký propagátor automobilismu Theodor von Liebieg, který měl výrobu automobilů v Liberci již dlouho v plánu a v roce 1907 založil R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik.

„Téměř půl roku se vlekla složitá jednání mezi Linserem a Liebiegem, který chtěl převzít Linserovu výrobu. Nakonec Linser souhlasil a prodal divizi svého podniku Liebiegovi,“ uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzea.

Ještě několik let vycházeli v továrně R. A. F. z Linserových návrhů, až později začali pracovat jejich vlastní vývojáři.

Konkurent z Boleslavi automobilku odkoupil

V roce 1909 už R. A. F. nabízela více než deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala za mladoboleslavskou firmu Laurin a Klement.
„Poté došlo k dohodě mezi oběma automobilkami a mladoboleslavská automobilka libereckou odkoupila,“ dodal Holata.

V roce 1916 byla výroba vozů a dílů definitivně zastavena. „Co se týká celkového množství, lze uvažovat o dvou až třech tisících kusech, které se pod touto automobilkou vyrobily. Mimochodem, automobilka používala i jiné obchodní označení než R. A. F., v Rakousku se prodávala její auta pod značkou Alpenwagen,“ upozornil Holata.

R. A. F. jezdil ve službách císaře pána

Cenová politika automobilky byla poměrně zajímavá. „Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí - šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil i ve službách císaře pána,“ zmínil Holata.

Uvedeným skutečnostem odpovídal i cenový poměr k výrobkům z Mladé Boleslavi, jenž byl zhruba čtyřnásobný.

„Ve své poslední etapě vyráběla R. A. F. šasi neboli podvozky, které stály čtrnáct tisíc korun. To byl v té době trojnásobek až čtyřnásobek ceny celého auta Laurin a Klement,“ popsal Holata.

Automobily R. A. F. byly na svou dobu neskutečně kvalitní. „Měly řazení s plynulým, hladkým chodem a tím, že využívaly šoupátkových motorů Knight, měly i vysoký výkon a díky němu dvojnásobnou konstrukční rychlost než vozy z Mladé Boleslavi. Jejich úroveň by se dala přirovnat k autům značek Rolls-Royce nebo Mercedes,“ míní Holata.

Nejčtenější

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Seniorka, kterou napadla doga, zemřela v nemocnici. Vyšetřuje to policie

Ilustrační snímek

V pátek v nemocnici v České Lípě zemřela seniorka, která zde byla od středy hospitalizovaná po napadení psem....

Další z rubriky

Žena napadená dogou stihla jen pozdravit. Pak si soused vybavuje křik a krev

Ilustrační snímek

Pes stejného majitele ve vsi řádil už mnohokrát. To tvrdí obyvatelé obce Pihel, kde argentinská doga napadla seniorku....

Další skanzen okupace v Ralsku padl, kotelna vytápěla sovětské paneláky

Demolice kotelny v Ralsku

K zemi se poroučelo další sovětské memento v bývalém vojenském prostoru Ralsko. Liberecký kraj, jemuž celé území patří,...

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Clarion Grandhotel Zlatý Lev****
Snídaňový kuchař/ka

Clarion Grandhotel Zlatý Lev****
Liberecký kraj
nabízený plat: 20 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz