„Nedochovalo se jich mnoho, lze odhadovat, že kolem deseti. Z toho dva v Česku, další jsou v zahraničí,“ říká znalec veteránů Svatopluk Holata, jenž stojí za projektem Mobile Muzeum ČR.
V Národním technickém muzeu je k vidění patrně nejznámější liberecký vůz této značky.
„Ve sbírkách muzea se dochovalo šasi vozu R. A. F. 18/22 HP, na které v roce 1976 postavily Liberecké automobilové závody repliku skříňové rozvážkové karoserie,“ uvádí muzejní popis vozu.
Liebieg si vozu všiml na Výstavě českých Němců
Kořeny vzniku značky R. A. F. sahají až k přelomu let 1905 a 1906, kdy továrník Christian Linser zkonstruoval v Liberci vůbec první auto.
Patrně na Výstavě českých Němců si vozu všiml liberecký propagátor automobilismu Theodor von Liebieg, který měl výrobu automobilů v Liberci již dlouho v plánu a v roce 1907 založil R. A. F. neboli Reichenberger Automobil Fabrik.
„Téměř půl roku se vlekla složitá jednání mezi Linserem a Liebiegem, který chtěl převzít Linserovu výrobu. Nakonec Linser souhlasil a prodal divizi svého podniku Liebiegovi,“ uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzea.
Ještě několik let vycházeli v továrně R. A. F. z Linserových návrhů, až později začali pracovat jejich vlastní vývojáři.
Konkurent z Boleslavi automobilku odkoupil
V roce 1909 už R. A. F. nabízela více než deset modelů a počtem vyrobených kusů se v Čechách dostala za mladoboleslavskou firmu Laurin a Klement.
„Poté došlo k dohodě mezi oběma automobilkami a mladoboleslavská automobilka libereckou odkoupila,“ dodal Holata.
V roce 1916 byla výroba vozů a dílů definitivně zastavena. „Co se týká celkového množství, lze uvažovat o dvou až třech tisících kusech, které se pod touto automobilkou vyrobily. Mimochodem, automobilka používala i jiné obchodní označení než R. A. F., v Rakousku se prodávala její auta pod značkou Alpenwagen,“ upozornil Holata.
R. A. F. jezdil ve službách císaře pána
Cenová politika automobilky byla poměrně zajímavá. „Vozy R. A. F. se vyráběly pro lidi, kteří byli poměrně bohatí - šlechta, továrníci, popřípadě vládní instituce. R. A. F. jezdil i ve službách císaře pána,“ zmínil Holata.
Uvedeným skutečnostem odpovídal i cenový poměr k výrobkům z Mladé Boleslavi, jenž byl zhruba čtyřnásobný.
„Ve své poslední etapě vyráběla R. A. F. šasi neboli podvozky, které stály čtrnáct tisíc korun. To byl v té době trojnásobek až čtyřnásobek ceny celého auta Laurin a Klement,“ popsal Holata.
Automobily R. A. F. byly na svou dobu neskutečně kvalitní. „Měly řazení s plynulým, hladkým chodem a tím, že využívaly šoupátkových motorů Knight, měly i vysoký výkon a díky němu dvojnásobnou konstrukční rychlost než vozy z Mladé Boleslavi. Jejich úroveň by se dala přirovnat k autům značek Rolls-Royce nebo Mercedes,“ míní Holata.