Nekončící souboj dvou bratrů je tvrdou přehlídkou primitivních naschválů. Citově nedospělá dvojice bratří je "osiřelá" zejména kvůli nemožnosti cítit k druhému náklonnost či přímo lásku.
Rozpolcený a pochybující farář Welsh za tuto dvojici dokonce obětuje vlastní život. Brněnská inscenace Lubomíra Vajdičky se nevyhýbá emotivně a na hranici hysterie vystavěným scénám rodinných hádek.
Slovní přestřelky Vajdička účinně dotváří i demonstrací hrubé síly v drsných pranicích. Když Coleman ničí bratrovi jeho milované sádrové sošky svatých, létají střepiny až do publika.
Vajdička přesně vede čtyřčlennou skupinu herců, a zejména pánská část souboru předvádí výkony, jaké na jevišti Mahenova divadla tito mladí muži dosud nepodávali. Petr Halberstadt a Petr Bláha jako znesvářené duo představují primitivy, pro které je hodnotnější nový sporák než lidský život.
Přestože mnohé z jejich rozepří vyvolávají smích, je za demonstrací neohrabanosti, chamtivosti, výbušnosti a zloby cítit obludná citová zaostalost. Halberstadt i Bláha demaskovali ve svých hrdinech rozměr cynické ubohosti.
NÁRODNÍ DIVADLO BRNO |
Martin McDonagh: |
Mladinká Erika Stárková zvládla dramatický rozpor dívky s romantickou duší, ale poněkud pokřiveným charakterem - jen "československá" výslovnost je příslovečnou pihou na kráse večera.
Vajdička stvořil v Brně inscenaci, která nabízí silný příběh, přesnou režii bez hluchých či bezradných míst a kvalitní herecké výkony mladé generace. Inscenační tým dokázal, že "surové" McDonaghově dramatice mohou dělat společnost zlatí andělíčci a červený samet v divadelním domě, který podobné texty zatím obcházel.
Osiřelý západ v ND Brno. |