Osiřelý západ dráždí nejen vulgárním slovníkem

Hra Osiřelý západ mladého irského dramatika Martina McDonagha vzbudila vloni při tuzemské premiéře v Praze rozruch. Kritici jásali, inscenátoři byli všemožně oceňováni a známé osobnosti v anketách houfně doporučovaly návštěvu Činoherního klubu. Nad moravskou inscenací se podobný mumraj zřejmě nestrhne. A přece má výsledek i v činohře Národního divadla Brno příchuť události.

Nekončící souboj dvou bratrů je tvrdou přehlídkou primitivních naschválů. Citově nedospělá dvojice bratří je "osiřelá" zejména kvůli nemožnosti cítit k druhému náklonnost či přímo lásku.

Rozpolcený a pochybující farář Welsh za tuto dvojici dokonce obětuje vlastní život. Brněnská inscenace Lubomíra Vajdičky se nevyhýbá emotivně a na hranici hysterie vystavěným scénám rodinných hádek.

Slovní přestřelky Vajdička účinně dotváří i demonstrací hrubé síly v drsných pranicích. Když Coleman ničí bratrovi jeho milované sádrové sošky svatých, létají střepiny až do publika.

Vajdička přesně vede čtyřčlennou skupinu herců, a zejména pánská část souboru předvádí výkony, jaké na jevišti Mahenova divadla tito mladí muži dosud nepodávali. Petr Halberstadt a Petr Bláha jako znesvářené duo představují primitivy, pro které je hodnotnější nový sporák než lidský život.

Přestože mnohé z jejich rozepří vyvolávají smích, je za demonstrací neohrabanosti, chamtivosti, výbušnosti a zloby cítit obludná citová zaostalost. Halberstadt i Bláha demaskovali ve svých hrdinech rozměr cynické ubohosti.

NÁRODNÍ DIVADLO BRNO

Martin McDonagh:
Osiřelý západ
Překlad Ondřej Sokol, režie Lubomír Vajdička, dramaturgie Marek Pivovar, scéna Jozef Ciller, kostýmy Milan Čorba. Premiéry 14. a 15. listopadu v Mahenově divadle.

Václav Vašák civilně a bez teatrálních gest ztvárnil otce Welshe. S pokorou uhrál vnitřně složitou postavu, a proto Welshovo vykupitelské gesto v podobě sebevraždy nepřináší pachuť falešného a přepjatě patetického mesianismu.

Mladinká Erika Stárková zvládla dramatický rozpor dívky s romantickou duší, ale poněkud pokřiveným charakterem - jen "československá" výslovnost je příslovečnou pihou na kráse večera.

Vajdička stvořil v Brně inscenaci, která nabízí silný příběh, přesnou režii bez hluchých či bezradných míst a kvalitní herecké výkony mladé generace. Inscenační tým dokázal, že "surové" McDonaghově dramatice mohou dělat společnost zlatí andělíčci a červený samet v divadelním domě, který podobné texty zatím obcházel.

Osiřelý západ v ND Brno.