"Je to nejlepší hra na světě, pro nás velká radost i velký úkol," řekl dnes na tiskové konferenci režisér a šéf činohry české první scény Michal Dočekal. Novináři usedli v kulisách této inscenace, které tvoří torzo čekárny a "betonové" panely na zemi - cesta odněkud někam.
Podle Dočekala se text této jevištní básně o lidském údělu hraje v překladu Patrika Ouředníka takřka beze změn. "Příběh se odehrává někde na předměstí, autor předepisuje jen cestu a strom. I jeho postavy jsou z periferie," dodal. Podle dramaturgyně Lenky Kolihové Havlíkové je Čekání na Godota hrou, o které se nesmí předem mluvit. "Všechny významy, které jsou v ní skryty, si musí každý najít sám," uvedla.
Podle Pavelky je hra v podstatě velmi prostá. "Každý na něco čekáme," řekl. Prachař pochválil nové působiště činohry, Novou scénu, která 18 let patřila Laterně magice. I její inscenace se zhruba ve třetině hracích dnů uplatní. "Prostor se nám líbí, činohře vyhovuje. Konečně máme scénu, kde lze inscenovat problémové texty," řekl Prachař a upozornil, že kontakt s publikem je díky nakloněnému hledišti vynikající. Podle Kačera jde o krásný prostor na nejkrásnějším místě v Evropě. "Myslím, že ty avizované nedostatky, například s akustikou zdoláme," dodal.
Na Novou scénu bude v obnovené premiéře 22. února přenesena inscenace hry Toma Stopparda Rock'n'roll. I v tomto případě bude každé představení spojeno s živým vystoupením skupiny The Plastic People of the Universe. V režii Ivana Rajmonta v inscenaci účinkují například David Prachař, Alois Švehlík, Jan Hartl, Miluše Šplechtová a Ondřej Pavelka.
Březen bude na Nové scéně patřit premiéře hry Edwarda Bonda Spaseni. Jeho hry byly původně ve Velké Británii zakázány pro údajnou nemorálnost; tato je sociologickou analýzou duševně vyprázdněné společnosti, neschopné realizovat city, vztahy i komunikaci. Třetí novinkou v tomto prostoru bude v polovině května hra nositelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové s názvem Co se stalo, když Nora opustila manžela. I tento text nastuduje Michal Dočekal.
Nová scéna se pod gescí Národního divadla otevře činohře, tanci a pohybovému divadlu, novému cirkusu i alternativním formám hudebního a výtvarného umění. Představení Laterny magiky však v ní zůstanou zachována.