Ve skladech po celé Vysočině mají momentálně zhruba polovinu objednané soli. Materiál se postupně naváží. Nasmlouváno a dodáno bude ještě 21 tisíc tun soli a 58 tisíc tun inertního posypu.
„Dodávky soli z Německa trochu váznou, ale není to výraznější problém. Sůl se dá navážet průběžně, například loni jsme ji dokupovali i v březnu,“ říká ředitel krajské správy a údržby silnic (SÚS) Radovan Necid.
Horší situace je kolem aditiva AdBlue nutného do modernějších dieselových motorů. Tento roztok močoviny potřebují pro svůj provoz přibližně dvě třetiny sypačů krajské správy. „Když dojde AdBlue, tak se ten stroj nerozjede,“ poznamenal Necid.
Po stránce techniky se na letošní zimní sezonu budou silničáři muset spokojit s tím, co používali už v té loňské. Nové vozy sice vysoutěžili, ale automobily kvůli situaci na trhu a pandemii covidu dosud dodány nebyly. K dispozici bude 134 sypačů, asi stovka radlic a desítky kusů další mechanizace jako jsou sněhové frézy a nakladače.
Úkol je zmírňovat následky zimy v dané lhůtě
Část vozů přitom stále není přestavěna na zimní provoz. SÚS je prozatím využívá na stavbách a rekonstrukcích - zejména mostů - které ještě nebyly ukončeny.
„Několik staveb se nám protáhlo, k nim ještě nějakou techniku potřebujeme. Během listopadu s nimi budeme končit. Některé vozy přestavíme na poslední chvíli,“ říká Necid.
Během letošní zimy budou krajští silničáři na Vysočině udržovat celkem 4708 kilometrů silnic rozdělených do 114 údržbových okruhů. Největší část, přesně 2885 kilometrů budou sypat inertem. Chemicky bude ošetřováno 1575 kilometrů. Zbývajících 248 kilometrů budou pouze pluhovat. V zimě neudržovaných bude na Vysočině 275 kilometrů silnic.
Úkolem SÚS je na udržovaných úsecích zmírňovat následky zimy ve stanovených časových lhůtách. „Do tří hodin od spadu sněhu nebo výskytu jiné situace musí být upraveny silnice I. třídy a vybrané klíčové tahy silnic II. třídy, na údržbu silnic II. a vybraných silnic III. třídy mají silničáři šest hodin, ostatní silnice musí být uklizeny do 12 hodin,“ sdělila mluvčí Kraje Vysočina, jehož je SÚS organizací, Jitka Svatošová.
Oproti loňské zimě silničářům pár udržovaných kilometrů přibude. Jsou to hlavně nové silnice, přeložky a obchvaty. Vedle nich totiž po dohodě s obcemi budou silničáři udržovat i původní úseky, které se stále využívají.
„Nebude to ale v takovém standardu, jak byli lidé zvyklí,“ upozorňuje Necid. „Řešili jsme například Nové Veselí na Žďársku. Nový obchvat budeme udržovat chemicky, ale původní silnici přes obec, kudy už doprava neproudí, jen inertně, abychom ušetřili. Pro obyvatele to bude změna,“ dodal.
Nejnáročnější byl leden, nejvíc sypali v únoru
Snaha nalézt úspory je kvůli zdražování energií i pohonných hmot a všeobecnému zvyšování cen u silničářů patrná. Zvlášť poté, co už loňská zima patřila k těm nejnáročnějším. „Zatímco zima 2019 - 2020 přišla na 167 milionů korun, ta zatím poslední na 226 milionů korun,“ vyčíslila Svatošová.
Z dlouhodobých statistik vyplývá, že nejvíce nároků na zimní údržbu jsou na silničáře kladeny v měsíci lednu. „Například letos mezi 14. a 15. lednem najeli krajští silničáři 24 tisíc kilometrů – projeli tak celý region pětkrát křížem krážem,“ prozradil náměstek hejtmana pro oblast dopravy a ekonomiky Miroslav Houška.
Přesto ale během minulé zimy silničáři jednorázově nejvíce posypu nespotřebovali v lednu, ale až na počátku února. „Během dvou dní, 7. a 8. února, spotřebovali 600 tun posypu,“ podotkl Houška.
A ještě jedna statistická perlička. Přestože zimní údržba silničářům oficiálně končí v březnu, loňská zima ji nečekaně protáhla. Silničáři zimní sezonu fakticky uzavírali až 16. dubna. „V té době už jsme měli řadu vozů přestavěných na letní období a starostové obcí nám děkovali za rychlý úklid posypového materiálu. A začalo sněžit,“ vzpomíná Radovan Necid.
Jaká bude letošní zima, nikdo nedokáže předpovědět. Samotný její úvod by silničáře příliš prověřit neměl. První listopadová dekáda se má na Vysočině obejít beze sněhu se zataženou oblohou a teplotami mezi pěti až deseti stupni. Jen místy by se nad ránem mohl objevit slabý mrazík.