Bosch čeká úspěšný rok. Vadí mu ale doprava v průmyslové zóně a školka

  7:34
S množstvím vyrobených čerpadel i jejich kvalitou je šéf největší firmy v kraji Hermann Butz spokojený. Rozčiluje jej špatná dopravní situace v Pávově. Zaměstnanci při odjezdu z práce čekají v dlouhých kolonách. A rovněž větší vstřícnost by uvítal při zakládání firemní školky pro sto dětí v Jihlavě.

Hermann Butz je obchodním ředitelem společnosti Bosch Diesel Jihlava od léta 2011. | foto: Archiv firmy

V největší vysočinské firmě, společnosti Bosch Diesel, jsou s rokem 2014 spokojeni. Výroba čerpadel pro dieselové motory i railů vzrostla, podnik také investuje do nových výrobních linek.

V Jihlavě by Bosch přivítal větší podporu veřejných institucí, pokud jde o vznik plánované mateřské školy s rozšířeným večerním provozem a také v záležitostech dopravy v okolí závodu na Pávově.

„V době, kdy se střídají ranní a odpolední směny v naší firmě i v sousedním Automotive Lighting, vznikají velké zácpy. Zaměstnanci obou firem, kterých tu pracuje celkově okolo 6 500, musí často čekat v kolonách půl hodiny až hodinu,“ řekl obchodní ředitel společnosti Bosch Diesel Hermann Butz.

Hermann Butz (47)

* V jihlavské strojírenské firmě Bosch Diesel nastoupil na pozici jednatele a obchodního ředitele od 1. července 2011.

* Předtím od roku 2009 zastával funkci generálního ředitele regionální společnosti skupiny Bosch pro Turecko.

* Firma Bosch Diesel je největším zaměstnavatelem a také exportérem v Kraji Vysočina.

Zdroj: Firma Bosch Diesel

Jak hodnotí firma Bosch Diesel letošní rok?
Byl dobrý, pokud se podíváme na to, co jsme si naplánovali a jak jsme to splnili. Dodrželi jsme cíle, které se týkaly počtu vyrobených kusů, v některých oblastech produkce jsme je i překonali. To si myslím, že je první důležitá zpráva.

A jaká je ta další?
Oproti roku 2013 jsme se opět zlepšili, což je také dobře a je to důležité. Dokázali jsme naplnit slib, že chceme našim téměř 3 900 kmenovým zaměstnancům garantovat jistá pracovní místa s perspektivou do budoucna. Zlepšili jsme naši konkurenceschopnost i naše postavení v rámci skupiny Bosch, co se týká nákladů. Firma si vedla velmi dobře a to se projevilo také v odměnách zaměstnanců závisejících na výsledcích hospodaření.

Jak si přilepšili zaměstnanci v loňském roce?
Obdrželi navíc 1,7 měsíčního výdělku jako prémii za hospodářské výsledky, což je o půl platu vyšší částka než za dřívější praxe „fixních“ odměn. Tam zaměstnanci dostávali dvakrát ročně 60 procent z platu - před Vánoci a letní dovolenou. Jasně to dokazuje, že se hospodářský úspěch vyplácí a že zaměstnanci naší firmy mohou z tohoto úspěchu mít užitek.

Jak se loni vyvíjel obrat firmy Bosch Diesel?
Také dobře. Napomáhala konjunktura v Evropě, ale také růst trhu s dieselovými motory v Severní Americe a Číně. V Číně se na růstu trhu v náš prospěch projevují také nově zavedené předpisy ohledně emisí aut. To pro jihlavský závod znamenalo vyšší počet vyráběných moderních a životní prostředí šetřících čerpadel pro dieselové motory.

Jak se vyvíjel ukazatel obratu konkrétně?
Obrat se vyvíjel dobře, produktivita práce se zvýšila zhruba o sedm až osm procent. Přesná čísla ohledně růstu obratu a další ekonomické ukazatele budou k dispozici teprve na konci února, respektive počátkem března po provedení účetních uzávěrek. Celkově se ale rok 2014 vyvíjel dobře. A to nejen pro Bosch, ale i pro naše zaměstnance.

Jak to vypadá s investicemi?
V roce 2014 jsme výrazným způsobem investovali do budoucnosti závodu. Pořídili jsme novou bainitickou kalírnu a dvě nové linky na výrobu čerpadel CP4. V pořadí sedmou linku pro výrobu CP4 jsme spustili do provozu a již z ní dodáváme našim zákazníkům. Osmou linku pro výrobu CP4 právě instalujeme a s dodávkami pro zákazníky počítáme počátkem roku 2015.

Je podle vás potřeba v jihlavském Boschi něco zlepšit?
Zlepšovat bychom měli dále své znalosti a dovednosti. Nové produkty vyžadují často také vyšší rychlost reakce na přání zákazníků. S novými subjekty na trhu se zvyšuje i rychlost vývoje, a musíme tak být schopni dodat nová řešení zákazníkům během měsíců, často i během týdnů. Přicházejí také nové technologie spojené s internetem, například Industrie 4.0. Tyto nové technologie trvale změní stávající průmysl, k novým nárokům se budeme rovněž muset postavit čelem, abychom byli i nadále úspěšní.

V čem projekt Industrie 4.0 spočívá?
Přibývají možnosti, které nám poskytuje sféra zpracování dat. Data, jež už ve firmě máme, musíme lépe analyzovat, lépe jim rozumět, abychom mohli plánovat další možnosti rozvoje. Člověk byl odjakživa lovec nebo „sběrač“. Dnes sbíráme extrémní množství dat. Domnívám se, že možnosti, které v datech jsou, jsme dodnes nevyčerpali. Proto ve firmě vznikne skupina, která se bude tématem Industrie 4.0 zabývat. Tuto skupinu budeme postupně ještě rozšiřovat s cílem, aby své služby nabízela i jiným závodům ve skupině Bosch.

Když jsme možnosti vyplývající z dat nevyčerpali, jak na to půjdete v Boschi?
Matematickým vzorcům a algoritmům, které se za tím skrývají, se musíme naučit lépe rozumět. Budeme mimo jiné potřebovat víc lidí s matematickými schopnostmi. S jejich pomocí můžeme pak ještě lépe řídit, co a jak vyrábíme. Také můžeme zavčas rozpoznat, kdy našim produktům případně dochází životnost nebo za jak dlouho se porouchají. Tak mohou jít zavčas do servisu. Můžeme na strojích zavčas rozpoznat, kdy „vypadávají“ určité parametry. Nabízejí se nám tedy možnosti pro extrémní pokroky v tématu kvality a nákladů. Ale nejen tam máme možnosti, jak využívat data. Ta jsou třeba i v jídelnách při optimalizaci nabídky jídel zaměstnancům. Všichni tak mohou mít užitek z využití nových možností.

V jídelnách?
Ano, máme třeba i data o tom, jaké jídlo si dávají zaměstnanci. I to se dá analyzovat a pak můžete připravit optimalizaci. Pokusíme se naši nabídku jídla dále zlepšit. I to je důležité, aby zaměstnanci věděli, že nejde jen o otázku zlepšení produkce, čerpadel, railů, ale i toho, co se zaměstnanců dotýká dnes a denně, například stravování.

Hovořil jste o nových výrobních linkách. Bude se zvyšovat počet zaměstnanců v Boschi v Jihlavě?
Očekáváme stabilní úroveň zaměstnanců. Možné je dílčí zvýšení počtu pracovníků o jednotky procent, které však závisí na ekonomickém vývoji podniku. Vypadá to, že bychom mohli v příštím roce přijmout přibližně 50 až 100 lidí. Už dnes můžeme pozorovat, že trh s dieselovými motory dále roste.

Nabídnete smlouvy na dobu určitou, nebo neurčitou?
Půjde zde o zaměstnání na dobu určitou. Samozřejmě ale platí, že z těchto zaměstnanců na dobu určitou můžeme některé převést do pracovního poměru na dobu neurčitou. Na jedné straně je to pro ně motivace. Na druhé straně my můžeme vyrovnat fluktuaci s ohledem na výkyvy trhu.

Jaký očekáváte rok 2015?
Pokud někde nevypukne nějaký konflikt, tak v něm neočekáváme krizi. Podle aktuálního dnešního vývoje nemusí mít zaměstnanci obavu, že dojde na zkracování pracovní doby nebo propouštění. Na výkyvy na trzích jsme také velmi dobře připraveni.

Jak to vypadá s projektem nové mateřské školy v Rantířovské ulici?
Školka je důležitý projekt. Jsem v Jihlavě zhruba 3,5 roku a jedna z prvních otázek odborů byla, jestli bych takový projekt podpořil stejně jako můj předchůdce. Řekl jsem, že tak učiním. Odstartovali jsme tedy dlouhý proces...

A ten zatím neskončil.
Stavební povolení ještě nebylo vydáno. Přeji si, aby školka, kterou chceme s logistickým partnerem z Jipocaru zřídit, nebyla využívána jen pro politikaření, ale aby město aktivně podporovalo tento projekt. Privátní investoři jsou v tomto případě připraveni financovat sto nových míst v mateřince.

A současný vývoj je jaký?
Zachytil jsem, že radnice nechává zpracovat hlukové studie - proto, že údajně má blízko od té školky vzniknout nové nákupní centrum. To je však vzdálené přibližně kilometr, je u silnice na Pelhřimov. Podle mého názoru by město nemělo hledat možnosti, jak této školce zabránit, ale hledat cestu, jak zvládnout všechny překážky na cestě k její realizaci.

O jakou školku půjde?
Nechceme „obyčejnou“ školku, chceme jít dál a vytvořit inovativní a moderní místa pro předškoláky. Budeme také chtít, aby děti přišly do školy s patřičnými základními znalostmi. Chtěli bychom také delší otvírací dobu, aby naši zaměstnanci při využívání inovativních pracovních modelů věděli, že bude o jejich děti během jejich práce dobře postaráno. Doufám, že nás město podpoří. Do primátora Rudolfa Chloupka vkládáme veliké naděje.

S městem a krajem dlouhodobě řešíte dopravní situaci v průmyslové zóně na Pávově. Tam vznikají při střídání ranní a odpolední směny dlouhé kolony.
Město i kraj by si měly uvědomit, jak významná je tato průmyslová zóna. Máme tady dvě velké firmy - Bosch se 4 200 zaměstnanci a Automotive Lighting se zhruba 2 000 zaměstnanci. A pokud se pak podíváte na to, jaké logistické příjezdy k této průmyslové zóně máte, každý pozná, že jediná příjezdová cesta je příliš málo. Co je pro mě stále větší problém, že zaměstnanci po skončení ranní směny půl hodiny až hodinu čekají a stojí v zácpě, aby vyjeli z průmyslové zóny domů. V tomto potřebujeme podporu města a kraje, aby se situace zlepšila. Chtěli jsme „reaktivovat“ starý sjezd z přivaděče v Pávově, avšak tam jsou „zádrhely“ typu, jaký odstup má být mezi exity. Věřím, že se podaří vyjednat výjimku. Ne pro firmu, ale pro 6 200 zaměstnanců, kteří pracují v průmyslové zóně na Pávově.

Evropa, Česká republika, ale třeba i jihlavský Bosch budou stále starší. Vy už se zabýváte, co s tím.
My v jihlavském Boschi máme v současnosti průměrný věk okolo 44 let, ten je ve srovnání se závody v jiných zemích extrémně vysoký, zejména pokud se podíváme na to, jaké nároky stavíme před naše zaměstnance. Abychom mohli se stejným úspěchem jako dnes produkovat moderní výrobky i v budoucnosti, musíme se intenzivně zabývat programy, jak zajistíme vysoký výkon i s přibývajícím věkem zaměstnanců. Podařilo se nám po dohodě s odbory zavést nový sociální „předdůchodový“ program.

V čem tento firemní „předdůchod“ spočívá?
Zaměstnancům ve výrobě dáme možnost zkrátit jejich pracovní dobu o 50 procent a přitom brát plnou výši výdělku. Zapojit se mohou pracovníci, kteří mají tři roky do dosažení oficiální hranice pro odchod do důchodu. Půjde o jejich rozhodnutí. Nemusí nabídky využít. Je to podle našeho názoru cesta, jak stárnoucím zaměstnancům dát možnost, aby dostáli nárokům ve výrobě, které tu budou, i v předdůchodovém věku.

Vstoupit do diskuse

Nejčtenější

Unikátní letecké muzeum ve Studenci a Koněšíně končí, osud exponátů je nejasný

Atraktivní muzejní kousky, spíše pořádné kusy, dovezené na bývalou vojenskou...

Překvapivě rychlý konec vzalo technické muzeum v areálu bývalé pily u nádraží ve Studenci na Třebíčsku. Ještě v červenci tam milovníci vojenské historie sestavovali konstrukci ocelového mostu Bailey,...

Bez něj by nebyl Orion ani logo Kofily. Rykr chtěl dobýt svět, měl však málo času

Reklamní mág první republiky Zdenek Rykr se narodil před 125 lety v Chotěboři....

Na Akademii výtvarných umění ho nepřijali. Že prý neměl dostatek talentu. Osud mu vyměřil pouhých čtyřicet let života. Přesto jeho ilustrace známe dodnes. Avantgardní umělec a reklamní mág první...

Zábradlí ze starého stadionu nevyhodili, posloužilo k výrobě monumentální sochy

Autor se inspiroval duchem původního stadionu, emocemi a energií, kterými místo...

Otevření nové Horácké arény v Jihlavě provázejí už druhý týden nejen hokejové zápasy domácí prvoligové Dukly, ale také nejrůznější doprovodné akce. A jednou z nich je také středeční odhalení...

Vyhrává po náročném porodu. Třeba budu vzorem, věří první česká profesionální fit-modelka

Premium
Za dokonalou sportovní postavou jsou nejen hodiny tvrdé dřiny, ale také...

V ruce drží klíč k účasti na profesionálních kulturistických akcích - včetně té nejprestižnější s názvem Ms. Olympia, která se koná každoročně v americkém Las Vegas. Eva Dlabajová získala jako vůbec...

Velký třesk, balet s rolbou, Ewa Farna. Horáckou arénu otevřela nabitá show

Pod střechou Horácké arény v Jihlavě se zavěšeni na lanech vznášejí živí...

Pět a půl tisíce diváků v hledišti, přibližně devět stovek vystupujících na ledě, třech pódiích a všech schodištích haly, a také v blízkém okolí arény. A především téměř čtyři hodiny úžasné show, na...

Jihlavská nemocnice nabízí novinku, porodní asistentka přijede k maminkám domů

Ženy, jež rodily v jihlavské porodnici a už jsou propuštěné, mohou využít...

Novou bezplatnou službu pro maminky po porodu nyní zavádí jihlavská nemocnice. Ženy, které rodily v jihlavské porodnici a už jsou propuštěné domů, mohou nově využít návštěvu porodní asistentky u sebe...

11. listopadu 2025  15:53

Chci číslo na prezidenta, dožadoval se neodbytný opilec na tísňové lince

Ilustrační snímek

Operátoři tísňové linky občas zažívají horké chvilky. Nejen když pomáhají řešit život ohrožující události a stavy. Čas od času se stávají objekty žertu či urážek. Něco takového se stalo v pondělí...

11. listopadu 2025  13:23

Vše připraveno, odzkoušeno. Lyžařský areál na Vysoké už vyhlíží jen mráz

Sněžná děla i systém zasněžování už je odzkoušený. Jakmile začne mrznout, mohou...

Zdá se to skoro neuvěřitelné. Je pryč sotva třetina listopadu a lyžařský areál Vysoká u Havlíčkova Brodu je kompletně připraven na zimní sezonu. Vyměněné a opravené jsou technologie, srovnaný a...

11. listopadu 2025  11:37

Ptačí chřipka na Třebíčsku. Prozradila ji zelená játra, utratí 20 tisíc kachen

První kachny putovaly do kontejneru krátce před polednem.

Chov Agro-V ve Valdíkově na Třebíčsku má problém. Těsně před svátkem svatého Martina se v něm prokázalo ohnisko ptačí chřipky. Oznámil to ministr zemědělství v demisi Marek Výborný. Po započítání...

11. listopadu 2025  7:43,  aktualizováno  8:06

Místo lidí bude vozit zvířata. Vyřazená sanitka dál poslouží záchranné stanici

Sanitka má najeto téměř 214 tisíc kilometrů. Pavlovští si jen darovaný vůz...

Sanitka, která až dosud sloužila záchranářům k převozu pacientů do nemocnice, najde nové využití. Opět bude sloužit pacientům, ale tentokrát těm zvířecím. Vyřazený vůz zdravotnické záchranné služby z...

11. listopadu 2025  7:56

Roky se stavěly jen dálnice, kraj teď ale nutně potřebuje obnovu železnice

Do Krnova by také měla vést vysokorychlostní trať.

Po letech, kdy se řešila hlavně obnova průmyslu a zaměstnanost, s důrazem na stavbu dálnic, přichází na řadu i železniční infrastruktura. Ale třeba peníze pro stavbu VRT nejsou jisté. Moravskoslezský...

11. listopadu 2025  6:48

Závistský rybník vydal kapry pro vánoční stoly, cena se oproti loňsku nemění

Výlov Závistského rybníka přilákal i diváky. Ti si mohli rovnou koupit čerstvou...

Kolem dvou set metráků ryb opustilo vody Závistského rybníka na Žďársku. Zhruba patnáctihektarová vodní plocha v Závisti, místní části Laviček u Velkého Meziříčí, vydala především kapry určené pro...

10. listopadu 2025  15:27

Nové Město vstříc malým obchodníkům. Místo propisky dostane návštěva poukaz

Centrum plné drobných obchůdků, kde lidé pořídí vše potřebné. Takový model...

Jak by měly vypadat ideální nákupy v Novém Městě na Moravě? Podle tamní radnice hlavně se zákazníky mířícími k místním živnostníkům. Tedy do kaváren, restaurací i menších obchůdků, kde seženou vše –...

10. listopadu 2025  12:43

Seniora pohřešovali dva roky, jeho tělo i s vozíkem našli v nádrži až s lepší výbavou

Brněnští policejní potápěči pomohli Slovákům najít tělo utonulého muže, na...

Torzo těla a elektrický vozík, které specialisté našli ve vodní nádrži Markovka na Třebíčsku, patří více než dva roky pohřešovanému seniorovi. Potvrdila to genetická analýza. Ostatky v sedmimetrové...

10. listopadu 2025  10:13

Pekelný kopec už střeží včely a mravenci. Prozkoumat lze ptačí hnízdo i úly

Děti mohou vyzkoušet třeba prolézačku ve tvaru včelích pláství.

Už jen samotná rozhledna na vrcholku Pekelného kopce nedaleko Třebíče je dostatečným lákadlem k výletu. Jako další motivace, například pro menší děti, mohou nyní posloužit zbrusu nové atrakce podél...

10. listopadu 2025  8:09

Bankovní identita usnadňuje život – i maminkám. Jak si ji zařídit?
Bankovní identita usnadňuje život – i maminkám. Jak si ji zařídit?

Bankovní identita je vaším digitálním klíčem k úřadům i k firmám. Už nemusíte vyplňovat formuláře, chodit na pobočky a hlavně stát ve frontách na...

Velký třesk, balet s rolbou, Ewa Farna. Horáckou arénu otevřela nabitá show

Pod střechou Horácké arény v Jihlavě se zavěšeni na lanech vznášejí živí...

Pět a půl tisíce diváků v hledišti, přibližně devět stovek vystupujících na ledě, třech pódiích a všech schodištích haly, a také v blízkém okolí arény. A především téměř čtyři hodiny úžasné show, na...

9. listopadu 2025  14:12

Přijde mi škoda dary přírody nevyužít, říká matka tří dětí. Po nocích vyrábí sirupy

Kateřina Vašková má vystudované lesnictví, pracovala i jako hajná. K přírodě má...

Stovky litrů sirupu ročně vyrobí Kateřina Vašková ze Sněžného na Žďársku. K této práci se maminka tří dětí dostane hlavně po nocích a přiznává, že kvůli své touze zužitkovat vše, co zahrada a příroda...

9. listopadu 2025  8:44
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.