„Na základě otevřeného výběrového řízení jsme uzavřeli smlouvu se sdružením firem Strabag, M-Silnice a Porr na stavbu jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu na silnici I/38. Stavbu zahájíme ještě v letošním roce. Předpoklad zprovoznění je na konci roku 2022,“ informoval na svém Twitteru ředitel ŘSD Radek Mátl.
Toto sdělení vyvolalo ve městě takřka nadšení. Po mnoha letech slibů, příprav, jednání a odkladů to vypadá, že stavba už konečně skutečně začne a nic ji neohrozí.
Ostatně to si řidiči i radnice mysleli už na počátku roku, kdy ŘSD vyhlásilo výběrové řízení na zhotovitele a o pár týdnů později zveřejnilo nabídky. Jenže turecká společnost Bergiz Insaat, která podala nejnižší cenovou nabídku, byla ze soutěže vyloučena. A protože druhá a jediná další nabídka v pořadí byla oproti projektu o 430 milionů korun vyšší, musela přidělení zakázky posoudit Centrální komise ministerstva dopravy. Proto trval výběr téměř rok.
Městu se konečně výrazně uleví, pochvaluje si radnice
„Po mnoha a mnoha letech jsme došli k podpisu smlouvy. Jsme za to velice rádi,“ konstatoval havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.
Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu
|
Podle něj se městu po zprovoznění nové komunikace výrazně uleví. „Prakticky všechny dopravní problémy poslední doby šly na vrub nekompletního obchvatu města,“ podotkl Honzárek.
Starosta Jan Tecl oznámení ŘSD označil za nesmírně pozitivní zprávu. Otevřením obchvatu se podle něj uleví všem občanům i řidičům v Brodě.
„Co považuji za nejpřínosnější, výrazně se tím na průtahu městem zvýší bezpečnost,“ pravil starosta.
ŘSD sice slibuje, že výstavba jihovýchodní části začne ještě v letošním roce, to se ale nakonec stane jen symbolicky.
Na 26. listopadu je sice naplánováno předání staveniště a na 19. prosince slavnostní zahájení, skutečně se ale práce rozeběhnou až po Novém roce.
„Vzhledem k termínu podpisu smlouvy již v letošním roce nebudou na stavbě probíhat žádné konkrétní práce. Datum skutečného zahájení je předběžně plánováno na polovinu ledna 2020, mělo by se jednat o vytyčovací práce a skrývku ornice,“ sdělila mluvčí společnosti Strabag Edita Novotná.
Stavba bude náročná, zhotovitelská firma ji označuje za výzvu
Jak dál bude stavba pokračovat, dosud jasné není. „Zhotovitel musí zpracovat a předložit harmonogram prací a je na něm, jak si jednotlivé kroky rozloží tak, aby splnil smluvní termíny v požadované kvalitě. Termín uvedení stavby do provozu je tři roky a dokončení tři a půl roku,“ poznamenala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Stavebně bude jihovýchodní obchvat velice náročný. Mluvčí společnosti Strabag Novotná se ho nebála označit za výzvu. „Bude na něm celkem jedenáct mostních objektů, z toho tři větší estakády,“ zmínila.
Kolik bude na stavbě pracovat lidí a kolik budou mít k dispozici techniky, zatím prozradit nedokázala. „Bude to stanoveno až na základě zpracovaného upřesnění projektu organizace výstavby a aktualizovaného harmonogramu stavby,“ vzkázala Novotná.
Během výstavby bude muset být na několika místech omezen provoz. Do toho je ale zatím daleko. „V průběhu realizace dojde zcela jistě k různým dopravním omezením i uzavírkám, vše se bude odvíjet od harmonogramu prací a projednání se silničními správními úřady a se správci komunikací,“ uvedla Nina Ledvinová.
O výpadovku na Jihlavu se po dokončení stavby bude starat kraj
Na výstavbě se bude malou měrou podílet i Havlíčkův Brod. Bude hradit náklady na položení chodníků v místech, kde se předpokládá pohyb chodců, podchod u Selské jizby a veřejné osvětlení. Celkem půjde o zhruba 11 milionů korun.
Původně měla radnice hradit i mimoúrovňovou křižovatku u Termesiv za dalších přibližně čtyřicet milionů korun. Po naléhání vedení města ale nakonec i tuto část zaplatí stát. Obě strany se na tom dohodly v roce 2016.
Ačkoliv je do té doby ještě hodně daleko, už nyní je jisté, že po převedení dopravy na jihovýchodní obchvat se stát o nynější výpadovku na Jihlavu přestane starat. „Podle uzavřené dohody s Krajem Vysočina přejde ulice Lidická do jeho vlastnictví,“ potvrdila Ledvinová.
„Budoucí převzetí úseku ze strany kraje je výsledkem několika jednání ŘSD, Kraje Vysočina i Havlíčkova Brodu. V době projednávání toto řešení mělo souvislost s uvažovaným záměrem přípravy severozápadního segmentu obchvatu města,“ konstatovala mluvčí kraje Jitka Svatošová.