Obchvat Brodu se přiblížil, stát vyvlastnil pozemek neústupného farmáře

  8:45aktualizováno  8:45
Kraj Vysočina zamítl odvolání farmáře proti vyvlastnění jeho pozemku, přes který má vést obchvat Havlíčkova Brodu. Znamená to, že přípravy miliardové investice mohou pokračovat. Začít stavět se tak může už v příštím roce.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Beru to jako dárek. Kraj Vysočina odvolání zamítl těsně před Vánoci, na přelomu roku rozhodnutí nabylo právní moci,“ raduje se havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Sporným pozemkem je přibližně 550 metrů čtverečních za obalovnou u železniční...

Sporným pozemkem je přibližně 550 metrů čtverečních za obalovnou u železniční trati. Na katastrální mapě je vyznačen modře.

Právě do jeho gesce doprava ve městě patří a vybudovat obchvat je cílem vedení Havlíčkova Brodu už mnoho let.

„Dokumentace k vyvlastnění byla velmi dobře zpracována, výrok obstál. Teď už nevidím problém v dalších krocích vlastníka pozemku,“ pochvaluje si místostarosta.

Kraj Vysočina, který o odvolání farmáře Miroslava Hrtúse rozhodoval, jakýkoli komentář k rozhodnutí odmítl. „Současná legislativa nám neumožňuje podávat informace ke správním řízením,“ omluvila se mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.

Že se začne stavět už letos, ani ŘSD nevěří. Reálný je příští rok

Zamítnutím odvolání však kraj celou přípravu obchvatu posunul do nové roviny. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude hlavním investorem výstavby, nyní může požádat o stavební povolení. Zároveň dopracuje zadávací dokumentaci a během nejbližších měsíců vyhlásí výběrové řízení na dodavatele stavby.

„Uvidíme, jak se s tím popasuje stavební úřad a jak rychle půjde soutěž na dodavatele. Ta úplně nejoptimističtější varianta, které ale příliš nevěřím, je, že by stavební práce mohly začít už letos na podzim. Více pravděpodobné je však zahájení stavby v průběhu příštího roku,“ oznámila Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy ŘSD.

Jezdit po nové silnici by se pak mělo o dva roky později.

Po posledním rozhodnutí krajského úřadu se sice může pomalu začít stavět, nicméně právní bitva o sporný pozemek tím nekončí.

Jihovýchodní obchvat Brodu

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu.

  • Obchvat obkrouží čtvrtinu Havlíčkova Brodu z jihu a východu.
  • Spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice.
  • Bude dlouhý přes čtyři kilometry, na trase bude jedenáct mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky, jedna protihluková stěna a na obou koncích kruhové objezdy.
  • Povede od bývalého motorestu Selská jizba na Herlify a Termesivy, přes řeku i železniční trať. Na severovýchodní část se napojí u hypermarketu Albert.
  • Současně se stavbou obchvatu budou upraveny a přestavěny čtyři kilometry ostatních komunikací, zejména v blízkosti Termesiv, Futaby a Novotného Dvora.

„Budu se dál bránit soudní cestou. Úředníci mi provedli prakticky znárodnění majetku a to nechci nechat jen tak,“ tvrdí farmář Hrtús.

Právě jeho pozemek o rozloze přibližně 550 metrů čtverečních ležící na hektarovém poli je za celým sporem. Rozkládá se hned přes železniční trať u obalovny společnosti M-Silnice pod brodskou místní částí Termesivy. Do něj má zasáhnout ústí nového mostu přes údolí.

Farmář ho jako jediný ze zhruba stovky majitelů dalších pozemků v trase obchvatu odmítl prodat. Nepřistoupil na jednotnou nabídku ŘSD a města, které za půdu nabízelo 280 až 330 korun za metr čtvereční, což měl být šestnáctinásobek odhadní ceny.

Nebylo to nic férového, říká farmář

Miroslav Hrtús nekývl ani na směnu pozemku o stejné výměře.

„Jednali se mnou tak, že buď to podepíšu, nebo mi to vyvlastní. Rozhodně to nebyla žádná férová snaha o dohodu, bylo to vyhrožování. Tržní cena přitom byla někde úplně jinde,“ tvrdí farmář.

V minulosti vyvracel spekulace, že se chce stavbou obchvatu obohatit, i když požadoval za své pole desetkrát víc, než činila nabídka města, a přitom na pozemku nehospodařil.

„Já jsem nikdy půdu nekupoval, že bych se chtěl finančně zahojit, ale abych si zajistil krmivovou základnu pro dobytek,“ obhajoval svůj striktní postoj Hrtús. „Dnes by tu byla hromádka peněz a zítra co? Ta půda tam pořád je a pořád tam bude. Když se o ni pečuje, získává na hodnotě,“ tvrdil.

Sporů ohledně výstavby obchvatu vede více. V minulosti už napadl i posouzení vlivu stavby na životní prostředí, takzvaný dokument EIA. Soud mu však za pravdu nedal, neuspěl ani s kasační stížností. Případ se tak dostal až k Ústavnímu soudu.

Na obchvat čeká Havlíčkův Brod mnoho let. Mluvit se o něm začalo už v minulém tisíciletí. V roce 2003 byla otevřena jeho severovýchodní část, která odvedla tranzitní dopravu z centra města, zejména z Žižkovy a Dolní ulice.

Jihovýchodní pokračování, jež by uvolnilo i přetíženou Masarykovu a Lidickou ulici, však bylo dlouho jen snem. Zprvu naráželo na více než dvoumiliardové náklady. Po přepracování projektu, zlevnění díla na zhruba jednu a čtvrt miliardy a po letech čekání se obchvat konečně dostal do seznamu akcí financovaných státem. Další zdržení nabralo spory ohledně pozemků.

Nejčtenější

VIDEO: Při střetu auta s náklaďákem u Jihlavy zemřel řidič a dítě

Při nehodě na silnici 602 z Jihlavy do Velkého Beranova, při které došlo ke...

Dva lidské životy vyhasly odpoledne na silnici 602 u Jihlavy, kde se ve směru na Helenín čelně střetly osobní a...

VIDEO: Majitel pokácel stromy na mezinárodní cyklotrasu, spor pokračuje

Majitel znovu zahradil cyklostezku z Jihlavy na Třebíč. Zdatnější cyklisté přes...

Frekventovaná cyklotrasa z Jihlavy do Třebíče je znovu zatarasená. Přes cestu leží kolem třiceti pokácených stromů....

S výtahem spíš poletíte nahoru, než spadnete dolů, říká zkušený technik

Jan Havel se od poloviny osmdesátých let profesně zabývá výtahy. Opravuje je,...

Jan Havel starší se narodil v roce 1954. Od poloviny osmdesátých let se profesně zabývá výtahy – opravuje je, provádí...

Předjíždět a zařadit se do armádní kolony je přestupek, varují vojáci

Armáda společně s Besipem na letišti v Kámeni demonstrovaly, jak správné a jaké...

Pokud řidič civilního auta předjíždí vojenskou kolonu, manévr ukončí dřív a zařadí se mezi armádní vozy, dopouští se...

Na tahu z Jihlavy na Brod kolabuje doprava, radní chtějí zavést mýtné

Opětovná rekonstrukce povrchu vozovky na Lidické ulici v Havlíčkově Brodě, a s...

Doprava od Jihlavy směrem k Havlíčkovu Brodu začala tento týden opět kolabovat. Na vině je opětovná reklamace a oprava...

Další z rubriky

S výtahem spíš poletíte nahoru, než spadnete dolů, říká zkušený technik

Jan Havel se od poloviny osmdesátých let profesně zabývá výtahy. Opravuje je,...

Jan Havel starší se narodil v roce 1954. Od poloviny osmdesátých let se profesně zabývá výtahy – opravuje je, provádí...

V Brodě se stovky ptáků zabijí nárazem do skla, město je chce ochránit

Krytý plavecký bazén je pro ptáky v Havlíčkově Brodě podle ornitologů největším...

Stovky až tisíce ptáků ročně podle odhadu ochránců přírody zahynou v Havlíčkově Brodě po nárazu do skla. Radnice by s...

Jihlava chce opravit budovu pro soukromou školu, finanční výbor to odmítá

Aby budova v Brněnské ulici znovu mohla sloužit školským účelům, bude třeba...

Neinvestujte do přestavby domu pro soukromou školu, prostředky se nikdy nevrátí. To je vzkaz, který vyslal finanční...

Kyberšikana přibývá: Jak před ní ochránit svoje děti?
Kyberšikana přibývá: Jak před ní ochránit svoje děti?

S vývojem sociálních sítí se stále častěji setkáváme s pojmem kyberšikana. Online svět může přinášet řadu nástrah, které se netýkají jen dospělých, ale také dětí. Co si pod kyberšikanou představit a jak můžeme děti ochránit?

Najdete na iDNES.cz