Máte právo říct ne
Člověk není pokaždé nastavený na to, aby někomu naslouchal. Nemá kupříkladu dostatek času nebo sám není v kondici. Proto by se vaši známí neměli zlobit, když se jim omluvíte a odložíte naslouchání na jindy. Právě tak vy nemějte za zlé přátelům, kteří vám řeknou: „Zavolej raději zítra.“ A nemusíte ani poskytnout ucho všem, kdo o to požádají. Jak už bylo zmíněno, někteří lidé od vás chtějí jen to, abyste za ně něco vyřešili, jiní jsou chroničtí stěžovatelé, kteří stále někoho obtěžují svými nářky.
Doporučte odborníky
I když jste jistě moudří, na těžší problémy svých známých nemusíte stačit. Nebojte se jim poradit, aby vyhledali psychologa, psychoterapeuta nebo aspoň svého praktického lékaře, který je pošle dál. Někdy mohou lidé takové doporučení považovat za zradu, jsou přesvědčeni, že na jejich potíže stačíte vy, proto za vámi přece šli. Než by se ale něco vážně zanedbalo, raději je nasměrujte k odborníkům.
Dělat vrbu je služba
Možná vám lichotí, že se vám lidé chodí svěřovat, na tom není nic tak špatného. Uvědomte si ale, že to vy sloužíte dotyčným, ne že oni vás vyznamenávají. Pokud se na vás obrací víc lidí, myslete i na sebe, na svou duševní hygienu, na to, abyste příliš nezapadli do cizích problémů. Dejte známým vědět, kdy míváte vypnutý mobil (a dodržujte to), kdy budete mimo dosah, třeba na dovolené a podobně.