Stunts - kreativita nad zlato

  12:00
Myslíte si, že při hraní závodních her není potřeba fantazie? U mnohých to tak je, ale pro Stunts to rozhodně neplatí. Tato klasika proslula především maximálním důrazem na tyto vlastnosti hráčů, kteří si mohli snadno a rychle tvořit vlastní tratě…

Stunts Hráči počítačových her jsou kreativní bytosti a dají-li se jim dostatečné možnosti tvořivost projevit, dokáží toho opravdu hodně. Pro důkazy nemusíme chodit daleko (ne, nemyslím ten billboard Old Spice před vaším domem) – pakliže jste se ještě nesetkali s žádným modem či uživatelsky vytvořenou úrovní, nevíte, co to je Counter-Strike nebo Team Fortress, patrně jste strávili posledních pět šest let v zajetí hodně zaostalého černošského kmene kdesi ve Střední Africe (že Česká republika bývá některými PR pracovníky herních firem zařazována do stejného regionu raději neřešme).

Tolik k době nedávno minulé až současné. Klasika je tu ale od toho, aby se zabývala dobou starší. Zalovíme-li tedy pro důkaz do historie hlubší než propast Macocha, můžeme jako případ, kdy byla kreativitě hráčů dána volnost takřka neomezená, vytáhnout závodní hru Stunts. Krom toho, že šlo o celkem obstojnou závodní simulaci, u které se už na počátku 90. let dalo mluvit o fyzikálním modelu, totiž tato hra nabídla uživatelsky příjemný editor tratí, kde si mohl i ten největší ignorant za pár minut vytvořit pěknou dráhu.

Stunts Nezačínejme ale od konce. Nějakou dobu si každý vystačil s několika defaultními tratěmi, které hra nabízela. Na nich se závodilo velmi jednoduše, v podstatě v jediném módu – jízdě na čas. Mohli jste si zapnout jednoho počítačového soupeře různé kvality (od pochybné ženské v růžových šatičkách, jejíž uplatnění v automobilu by možná bylo užitečnější jinde než za volantem, až po namakaného závodníka s reflexy chameleona a řidičskými schopnostmi Michaela Schumachera) a vybrat si z poměrně široké nabídky automobilů. Pak jste byli vrženi na trať, kterou bylo nutné projet v co nejrychlejším čase. Podařilo-li se vám to, zapsali jste se do tabulky nejlepších a mohli to zkusit znovu nebo si nechat závod přehrát.

Vraťme se ještě k nabídce automobilů. Hra měla licenci nejslavnějších výrobců, a tak bylo možné volit mezi různými Audinami, Lamborghini, Porsche či Ferrari. Zní to hezky, hezky se také chlubí variabilitou v reklamních materiálech (nezapomeňte: máme tam i džíp!), ale ve skutečnosti všichni jezdili s jediným autem – s nejrychlejší "formulkou" (nejmodernější Porsche z nabídky).

Stunts Samotná jízda se vyznačovala na svou dobu poměrně realistickým fyzikálním modelem. Počítalo se se smyky a různými jízdními vlastnostmi různých podkladů, na sněhu vám to tak klouzalo o mnoho více než na asfaltu a klopené zatáčky se vybíraly o třídu lépe než ty ploché. Samozřejmě, dnes se slovům "fyzikální model" v souvislosti s touto vykopávkou zasmějeme, ale proti soudobé konkurenci (Lotusy apod.) to byl bezesporu krok vpřed ne nepodobný tomu Armstrongovu.

Už jsem narazil na nedostatek herních módů. Kdyby se Stunts odehrávali na stejně plochých okruzích jako již zmiňovaný Lotus, asi by teprve nebylo o co stát. Čest hry ale zachránila velká variabilita překážek, které jste museli zdolat. Stunts jsou jednou z mála her, které znám, kde často neřešíte ani tak problém "Jak dojet do cíle co nejrychleji?", ale spíše "Jak do cíle VŮBEC DOJET?!?". Což o to, s asfaltovou, hliněnou či zasněženou tratí si člověk ještě poradí, různě klopené a ostré zatáčky také neznamenají větší problém. Ovšem chytře postavené skokánky, nájezdy, můstky, loopingy a betonové bloky na cestě znamenají komplikace horší než lavina ve vysoko položených oblastech Rakouska či Francie. Kdo hrál, určitě si vzpomene na klasický přímý looping Stunts a odpornou "škebli" se zdí uprostřed, nepříjemnou "pajpu" (tedy trubicovitý tunel kulatého tvaru, kde jste se museli vyhýbat překážkám ve spodní části trati ježděním po stěnách), či naprosto nejnechutnější a nejzhůvěřileji iritující šnekovitý nájezd a hlavně sjezd z vyvýšené části trati.

Všechny překážky jen nabíraly na nebezpečnosti křehkostí vašeho vozidla. Na jednu stranu vydrželo poměrně vysoké a dlouhé skoky bez vážnější (no, po pravdě bez jakékoliv) újmy na zdraví, na stranu druhou pouhý lehký náraz i v docela malé rychlosti (i když – ono se to zdá…) do tenké zídky trubkovitého tunelu či takřka průhledné zdi ve škeblovitém loopingu znamenal zničení vozu vyjádřené již od dob Test Drivu výmluvnou animací tříštícího se předního skla.

Zajímavé byly na svou dobu nečekaně široké možnosti zpětného přehrávání závodu. Jízda se automaticky ukládala a vy jste se mohli na své snažení podívat z velkého množství kamer včetně leckdy opravdu efektní televizní, která úhly a pohledy střídala. Film Stunts bylo možno zrychlovat, zpomalovat a hrát si s ním (stříhat bohužel ne), pokud se vám zvlášť líbil, nebyl problém uložit si ho na harddisk a ukázat ho třeba kamarádovi (kamarádku by asi dvakrát nezajímal, to si musí přiznat i motorističtí zaslepenci).

Hlavním bodem, okolo kterého se ale vše točilo, a také důvodem, proč si o Stuns dnes vyprávíme v rubrice Klasika, byl ovšem již zmiňovaný a vychvalovaný editor tratí. V něm jste si nejprve vybrali jeden ze šesti předdefinovaných terénů. Ten byl rozdělen do přehledné čtverečkované sítě. Struktura editoru byla jednoduchá – ve velkém okně jste viděli terén, v pravém sloupci jste měli diskové možnosti (uložit, nahrát, nová trať apod.) a nad tím okénko se zmenšeninami objektů, mezi kterými jste mohli myší či klávesnicí scrollovat (mimochodem – takhle přehledně se KLÁVESNICÍ ještě žádný jiný editor ovládat nedal).

Když jste měli vybrán terén, mohli jste začít. První pole, které jste položili, byl samozřejmě start/cíl, dále už to bylo na vás. Trať se mohla s Stunts pomocí speciálních křižovatkových polí i větvit, platila ale striktní pravidla o její uzavřenosti. Taktéž jste si museli ohlídat všechny nájezdy a sjezdy z vyvýšených můstků, skokánky a začátky a konce klopených zatáček. Někomu možná některá z pravidel vadila (koho alespoň jednou nenaštvalo, že široká zatáčka zabere celá čtyři pole, když by se vedle ní ještě pěkně vešla jedna ostrá?), ve skutečnosti ale přispěla ke zpřehlednění a zjednodušení už tak geniálně vyřešené stavby tratí.

Editor už jsme se naoslavovali dosti, dlouhotrvající hratelnost také, takže budeme také trochu házet špínu, aby se to vyrovnalo a harmonie vesmíru neutrpěla příliš velké šrámy (co to melu?- pozn. soudného já). Grafika Stunts nedosahuje ani soudobého standardu, okolí tratí bývá většinou dost holé a statický obrázek na horizontu to těžko může zachránit. Stereotypní vysavačoidní zvuk motoru pak jistě právem rozhořčil nejednoho rodiče, jehož syn či dcera "stuntíkám" propadli (pokusy o simulaci užitečných úklidových prací většinou končily trpkým výpraskem po odhalení, že vysavač se nenachází v dětském pokoji, jak by se podle zvuků zdálo, ale na svém místě v komoře, a že dítě namísto záslužné činnosti nevědomky trápí své plíce a jiné orgány v prašném prostředí přikováno k blikajícímu monitoru).

Stunts Už se mi to sice po tolika klasikách příčí, opakovat stále stejné věty, ale jak jinak byste bez klišé řekli, že Stunts prostě patří po bok těch nejslavnějších závodních her historie a může se měřit s celou sérií Test Drive, Lotus či Need for Speed? Je to zkrátka neodmyslitelný fakt, na kterém nic nemění ani to, že vám ho podáváme tak otřepaným způsobem.

A na úplný závěr si neodpustíme ani tentokrát zajímavé odkazy. Jsou jen dva, ale myslím, že stojí za to - zde naleznete galerii 27 screenshotů, které jsme pro vás vytípali, a odsud si můžete dokonce STÁHNOUT PLNOU VERZI HRY!

P.S.: Možná jste nedávno zaregistrovali, že se "za humny" v Bratislavě chystá velice zajímavý projekt stejného názvu. Novodobé Stunts budou vyznávat stejnou filozofii (jednoduchý editor, spousta možností, řada aut, objektů a překážek), nabídnou ale pěknou 3D grafiku a realističtější fyziku a vůbec se ponesou v o poznání modernějším duchu. Podrobné informace o této připravované hře Mayhem Studios hledejte v naší Profi novince.

Vozový park Stunts v číslech

  • 25th Anniversary Lamborghini Countach
    výkon: 420 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 4,7 s, max. rychlost: 183 mph, cena: 150 000$
  • Ferrari GTO
    výkon: 394 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 4,7 s, max. rychlost: 190 mph, cena: 74 000$
  • Jaguar XJR9 IMSA
    výkon: 520 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 2,9 s, max. rychlost: 215 mph, cena: 325 000$
  • Lancia Delta HF Integrale 16V
    výkon: 200 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 6,1 s, max. rychlost: 137 mph, cena: 40 700$
  • Lamborghini LM-002
    výkon: 444 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 7,7 s, max. rychlost: 124 mph, cena: 120 000$
  • Porsche 962 IMSA
    výkon: 500 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 2,8 s, max. rychlost: 215 mph, cena: 215 000$
  • Porsche Carrera 4
    výkon: 250 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 5,8 s, max. rychlost: 161 mph, cena: 69 500$
  • Porsche March Indy
    výkon: 720 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 2,3 s, max. rychlost: 230 mph, cena: 420 000$
  • Corvette ZR1
    výkon: 375 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 4,9 s, max. rychlost: 172 mph, cena: 58 000$
  • Acura NSX
    výkon: 270 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 5,2 s, max. rychlost: 165 mph, cena: 60 000$
  • Audi Quattro Sport
    výkon: 220 HP, zrychlení z 0 na 60 mph: 6,1 s, max. rychlost: 145 mph, cena: 60 000$

  • Autor:
    Témata: Need for Speed

    Nejčtenější

    Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

    Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

    Nečekaný hit už prodal dva miliony. V korporátu by to neprošlo, říká autor

    Ačkoliv původně panovaly obavy, že menší francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 zůstane ve stínu slavnější hry, opak je pravdou. Šéf studia Sandfall k tomu dodal, že hra by v rámci velkého...

    Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

    Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

    Náhoda? Datum vydání nejočekávanější hry prozradila léta stará písnička

    Ostře sledované hry jsou pod naprostým drobnohledem fanoušků, kteří pečlivě analyzují každý nový trailer a vše dávají do nečekaných, až bláznivých souvislostí. Grand Theft Auto 6 není výjimkou.

    Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

    Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

    Trestají mě za to, že jsem údajně nácek, stěžuje si šéf herního studia

    Herní firma Moon Studios prosí lidi, aby přestali bombardovat jejich nejnovější hru negativními recenzemi. Šéf studia nejprve tvrdil, že je firma ve finančním ohrožení, následně to vzal zpět a začal...

    14. května 2025 1

    Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání

    Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Franice vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...

    14. května 2025 20

    Switch 2 má šikovný režim, který prodlouží životnost baterie

    Pokud uživatelé Switche 2 obětují trochu času na hraní na jedno nabití, prodlouží si tím celkovou výdrž baterie.

    13. května 2025  10:36 0

    Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

    Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

    12. května 2025  11:30,  aktualizováno  13.5 8:49 8

    Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

    Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

    13. května 2025 19

    Režim myši na Switchi 2 funguje i v základním menu

    Jednou z novinek očekávané konzole Switch 2 od Nintenda je možnost používat herní ovladače také v režimu myši. Využití najde i mimo hry.

    12. května 2025  13:50 0

    Rozjede váš počítač novou Mafii? Raději si ověřte hardwarové požadavky

    Očekávaná gangsterka Mafia: Domovina běží – na rozdíl od přecházejících dílů včetně remaku – na Unreal Enginu 5. Pokud plánujete hrát na PC, ověřte si, zda splňuje minimální nároky.

    12. května 2025  12:33 0

    Detektor pohybu a děsivé zvuky. Vetřelecký horor zachycuje atmosféru filmu

    Loňská hororová survival střílečka Alien: Rogue Incursion vyšla pouze pro virtuální realitu, letos si v nové verzi zahrajeme i tradičně. Ačkoliv její hodnocení se velmi různí, většina hráčů se...

    12. května 2025 2

    Zážitek jako Kingdom Come 2 vám jiné médium nedá, říká producent Martin Klíma

    Kingdom Come: Deliverance 2 překonal všechna očekávání a zaslouženě se stal komerčním hitem nejen u nás, ale celosvětově. O tom, jak se takový kolos, na jehož vzniku pracovali stovky lidí dlouhých...

    11. května 2025 15

    Nové GTA vyjde až za rok, tak si aspoň zahrajte tyto slavné klony

    Mysleli jsme si, že si nové GTA zahrajeme ještě letos, ale nakonec bude čekání zřejmě ještě dlouhé. Abyste si ukrátili čas, můžete vyzkoušet některou ze známých her, která nabízejí podobný styl...

    10. května 2025 6

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    RECENZE: Návrat krále stříleček Doom je jiný, ale zatraceně dobrý

    90 %

    Doom: The Dark Ages se jasně řadí mezi nejlepší díly kultovní série. Je jiný, svůj, krvavý a implementování bullet hell mechanismů dopadlo parádně. Tuhle fantasy řežbu si žádný správný Slayer nenechá...

    PC
    9. května 2025 8

    Do Kingdom Come 2 zamíří nový příběh za méně než týden

    Český hit Kingdom Come: Deliverance 2 rozšíří za méně než týden první placené rozšíření Brushes with Death s tajemným malířem Vojtou.

    9. května 2025  10:36 4
    Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.