16 The Simpsons: Hit & Run
Kreslený seriál o rodině Simpsonových už je nedílnou součástí televizního vysílání téměř 35 let, videoherních adaptací je však pomálu. A těch povedených ještě méně. Hit & Run je v podstatě jen humorný klon Grand Theft Auta 3, kdy se s oblíbenými postavičkami vozíme po do detailu zpracovaném městečku Spingfield.
Z dobové recenze: Naštěstí tvůrci The Simpsons: Hit and Run z GTA neokopírovali bezpředmětné násilí a tak je celé „dobrodružství“ laděno veskrze humorně. Příkladem budiž fakt, že obyvatele Springfieldu vandrující po chodníku lze s přehledem vzít nárazníkem nebo jim ručně vysvětlit, kdo je pánem silnic, a nic se jim nestane.
17 Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield
Fanoušci spisovatele Toma Clancyho měli počátkem tisíciletí hody. Ani ne rok po vynikajícím Splinter Cellu vyšel totiž třetí díl povedené taktické série o elitní jednotce Rainbow Six. Hru sice poháněl tehdy moderní Unreal Engine 2, jinak ale nic neslevila ze svých vysokých nároků na hráče. Víc než střílením teroristů jste tak museli trávit čas na podrobné taktické mapě a snažit se své svěřence připravit na každou možnou eventualitu. Z dnešního pohledu je pak zajímavý především multiplayer, který postavil základy dnes velmi populárnímu dílu Siege.
Z dobové recenze: Časem si svých vojáků začnete vážit a ztráta i jediného z nich vás v kontextu opakování dané mise může zatraceně mrzet. Každou novou místnost tak budete procházet s třesoucí se rukou a ukazováčkem na spoušti, připraveným na okamžitý zásah.
18 Unreal II: The Awakening
Druhému Unrealu se sice nepodařilo navázat na úspěch kultovního prvního dílu, ale rozhodně nejde o takový průšvih, jak se někdy tvrdí. Vývoj dostali na starosti experti na žánr adventur z Legend Entertainement a na výsledku je to znát, místo neustálé akce dostává hodně prostoru i zajímavý příběh. Bohužel to nebylo to, co publikum chtělo a asi i po právu očekávalo, a tak bylo v roce 2003 studio zavřeno a žádný další singleplayerový Unreal už nikdy nevznikl.
Z dobové recenze: Styl hraní odpovídá dnešní době, kdy se člověk nechce příliš trápit a bloudit. Prakticky vždy existuje jen jedna cesta kudy dál s občasnou odbočkou, kde je nutné přepnout tlačítko či aktivovat nálož. Ve hře se praktiky nedá zabloudit, neboť úrovně autoři rozkouskovali na soběstačné kousky.
19 Vietcong
Posledním českým zástupcem v našem seznamu je Vietcong. Vývojáři z Illusion Softworks přistoupili k žánru stříleček tak trochu jinak, než bylo tou dobou zvykem, a kromě samotného boje s nepřáteli musel člověk dávat pozor i na nástrahy okolí. Stejně jako tomu bylo ve skutečnosti, byla totiž i ta herní vietnamská džungle zaplněna mnoha smrtícími pastmi. Původně mělo jít o adaptaci filmového Ramba, nakonec vývojáři raději sáhli po vlastní značce. A udělali dobře. Za zmínku rozhodně stojí i skvělý multiplayer a nezapomenutelný český dabing.
Z dobové recenze: Již úvodní věty seržantova proslovu ve výcvikovém táboře jasně ukážou, která bije. „Dobrý ráno, chlapečci. Tak! V armádě si říkáme křestním jménem. A já se jmenuju SERŽANT. A kdo jste kurva vy, vy malí mizerní zmrdi? Představte se, hovada.“
20 XIII
„Třináctka“ je skvělou střílečkou, která díky své cell-shadingové grafice zestárla důstojně a pohled na ni neurazí ani dnes. Její příběh je postavený na stejnojmenném komiksu Jeana van Hammeho a sleduje osudy elitního agenta, který vinou zranění ztratil paměť. Nikoli však své bojové schopnosti, ať už co se týče střílení nebo plížení ve stínech. Bohužel nedávný pokus o oživení značky katastrofálně propadl.
Z dobové recenze: Dobře se pobavíte, pokocháte neobvyklou grafikou, zahrajete si designově příjemně poskládané mise, prožijete napínavý příběh... nicméně při zvažování koupě mějte stále na paměti, že akční sekvence téměř stejnou měrou doplňují infiltrační stealth mise, které nemusejí sednout úplně každému a víc než dost obyčejnou umělou inteligenci nepřátel také neočekávejte.
(Ne)čestná zmínka – Big Rigs: Over the Road Racing
Aby to náhodou nevypadalo, že tehdy vycházely jen samé pecky, musíme zmínit závody Big Rigs: Over the Road Racing, které bývají často zmiňovány jako jedna z nejhorších her všech dob. Vývojáři z amerického studia Stellar Stone tehdy outsourcovali vývoj hry na Ukrajinu, kde se na to slušně řečeno úplně vykašlali a dodali prakticky nehratelný prototyp, který má dodnes na Metacriticu score pouhých 8 bodů ze sta možných. Není těžké dohledat proč – hra neobsahuje žádnou fyziku, soupeřovo auto nemá žádnou umělou inteligenci a jen stojí na místě, při pokusu vybrat si jinou trať následuje pád aplikace. Vývojáři tehdy sice kvůli vlně kritiky nabízeli možnost vyměnit hru za nějakou jinou ze své nabídky, celkem toho však prý využilo jen dvacet lidí.
Tak co, vyberete si, nebo jsme na vašeho šampiona zapomněli? Pojďte nám když tak vynadat do diskuse pod článkem.