RECENZE: Povedený Total War Attila ukazuje zkázu Evropy, škoda dlouhých tahů

Total War: Attila
Platforma: PC
Výrobce:
Creative Assembly
- Extrémně komplexní strategie
- Různorodost scénářů
- Hra za Huny
- Monumentální bitvy
- Dlouhé nahrávání
- Zdlouhavé čekání na tahy ostatních národů
Komplexní strategie, která ukazuje vpád nelítostných Hunů včele s Attilou.
Je na vašem rozhodnutí a nátuře, zda se dáte do kampaně za tuto hordu nebo naopak budete sledovat válku z pohledu jiných kmenů a říší, které mají už tak dost práce s odrážením dlouholetých nepřátel. Prolog vás totiž staví do kůže Vizigótů, kteří jsou uprostřed konfliktu s Ostrogóty. Finální střet však přeruší nájezd Hunů, který je předzvěstí konce Evropy tak, jak byla doposud známa.
Spousta příběhů
Prolog je pouze jedním z mnoha scénářů, které zdatné stratégy dokážou zabavit na desítky i stovky hodin. Kampaní je opravdu požehnaně a každá má odlišné cíle a způsoby hry. Nejklidnější je ta za Sásánovce, která se odehrává trochu mimo hlavní dění, v oblasti Persie. Už od začátku máte k dispozici mnoho měst, která celkem prosperují, a přidružených států, ze kterých vám jdou procenta z příjmu. Jelikož je vaše moc nad krajem téměř absolutní, jde o jednu z těch snazších kampaní. Hunové ale neopomenou poctít návštěvou ani vaši oázu klidu, a tak je třeba se připravit a neusnout na vavřínech.
Pravým opakem je pak kampaň za Římskou říši, kde se můžete pokusit pomoci Západořímské říši, které pomalu ale jistě zvoní umíráček. Na výběr je často víc než jedna kultura. Samozřejmě že největším lákadlem je hra za Huny, kde se do hry dostávají i unikátní mechaniky. Pro milovníky samotných bojů je zde možnost cvičit se ve vojevodství v historických bitvách.
Zušlechťování provincií
Total War: Attila kráčí ve stejných šlépějích jako jeho předchůdci: kombinuje tahovou a realtime strategii tak, aby si přišli na své opravdu všichni. První část je, jak se na tahovou strategii sluší, pomalá, rozvláčná a komplexní. Musíte se starat prakticky o vše, aby vaše říše vzkvétala. Z počátku toho moc dělat nebudete, ale i správa dvou měst dokáže člověka slušně zaměstnat, pokud musí neustále klidnit bouřící se davy, kterým se logicky nelíbí, že jste si je podmanili. Úskalí správy je mnoho, občanské rebelie, hladomor nebo propuknutí nemoci je jen nepatrný výčet. Prakticky vše vede k vzrůstající nespokojenosti obyvatelstva, která může přerůst v regulérní občanskou válku. Důležité je tedy, co postavíte, vše má svá pro a proti a je třeba taktizovat dopředu i v tomto ohledu a nic v regionech nezanedbat.
Další nesmírně důležitou částí Total War je politika. Stejně jako v reálném světě i zde platí, že politické pletichaření dokáže být častokrát mocnější než celá armáda. Vlivu můžete dosahovat pomocí různých dohod, ale hlavně darů, které i opravdu zarputilé odpůrce dokážou obrátit na vaši stranu a otevřít lukrativní obchodní cestu, nebo vám zajistit mocného válečného spojence. V podstatě je pouze na vás, jak budete svůj vliv uplatňovat.
Jde to i nečistě. Pomocí kněží a špionů můžete podkopat náladu celého města a uvrhnout ho v chaos. Samozřejmě to samé se může stát i vám, a proto je třeba být vždy ve střehu. Pokud takového špeha načapají, připravte se na pořádný politický skandál. Spojenci se dají využívat i v boji proti nepřátelům, proč byste měli ztrácet své drahocenné jednotky, když pro vás může veškerou práci udělat váš spojenec. Ten se ještě může dostatečně hospodářsky vyčerpat a vy ho pak obsadíte jako by nic.
Na svých bedrech ponesete i zodpovědnost za rodinnou politiku: váš rodinný strom, který postupně roste a musí mít jen silné větve. Můžete určovat, kdo zdědí korunu, kdo by měl mít silnější postavení, nebo zařídit politický sňatek. Vše tak, aby vám i rodinná situace hrála hezky do karet.
Vaše říše se neobejde bez dostatečného kapitálu. Obchodní cesty s okolními civilizacemi budou nutné, stejně jako specializování některých měst na průmysl a obchod. Samozřejmě nesmí chybět ani strach nahánějící armáda se zkušeným vůdcem, který dokáže své šiky srovnat do latě.
Navrch musíte mít nejen vojensky a politicky, ale také technologicky, strom se dělí na výzkum vojenský a civilní. Vyzkoumat můžete dohromady 48 technologií, od lepších zbraní po obrovské paláce.
Všechny mechanismy nejsou pro ostřílené hráče série nikterak neznámé. Pro ty méně zběhlé je přítomný rádce, který vše vysvětlí, hra vychází v české lokalizaci, takže i neangličtináři si hru mohou naplno užít.
Uživatelské rozhraní doznalo od předchozího dílu jistých, spíše kosmetických, změn, ukazatel jídla a financí se přesunul na horní kraj obrazovky a je tedy lépe na očích, stejně tak přibylo i kolo ukazující roční období, ta se střídají po tazích a dokážou být dost nepříjemná. Rozhraní vypadá opravdu pěkně a i přes tu komplexnost je dostatečně přehledné. Jediné, co mi chybělo, byl jednoduchý přehled, kde mohu verbovat jaké jednotky. Informace o dění ve vašem okolí se přehledně umísťují do logu. Pokud jste sklerotikové, uvítáte, že vám hra při konci tahu řekne, co všechno ještě můžete udělat.
Spáleno do základu
Některé národy patří mezi hordy, jde o migrující kmeny označené ikonkou kola. Takové hordy nemusí mít pod nadvládou žádné město, jsou extrémně mobilní, utábořit se mohou prakticky kdekoliv a na takovém místě začít stavět budovy a verbovat. Suroviny si takový kmen získá snadno, pokud vydrancuje nějaké málo chráněné město, to může i obsadit, ale přijde o svou mobilitu.
Extrémním případem hordy jsou Hunové, ti žádná města obsadit nemohou, jsou zcela závislí na svých kempech, ale komu by to vadilo. Hra za Huny je správně dravá a dost náročná. Hunové se spoléhají hlavně na své agilní koně, kterým se jen stěží může cokoliv rovnat a vyznačují se neuvěřitelnou hostilitou vůči všemu, co vykazuje známky života. Díky obrovské převaze tak můžete jezdit po celém známém světě a drancovat, na co zrovna máte chuť. Jen musíte dávat pozor na dostatečné zásoby potravin a zlaťáků. Můžete si silou podmanit některé kultury a vyžadovat od nich „dary“ za to, že je necháte být, aspoň prozatím, než zase budete potřebovat nabrat zásoby.
Když vás popadne pravé vražedné šílenství, svou agresi můžete hyperventilovat na jakémkoliv dobytém městě a obrátit ho v prach. Pokud se tak stane, čeká na vás opravdu vydařená podívaná, kdy celým územím projede ohnivá vlna. Nic nezůstane, ani město, ani stromy, ani králíčci, toto je totální destrukce, jak se od Attilových bratří sluší a patří.
Strategie pro stratégy
Když přijde řada na válečný konflikt, který chcete mít plně pod kontrolou, hra se přepne do módu real-time strategie. Správné rozmístění jednotek a jejich vyváženost je základ, stejně jako využívání terénu. Samotné boje jsou zábavné hlavně při střetech pořádných armád, které mohou mít ještě zálohy od spojenců či blízko působících oddílů. Velmi účinní jsou lučištníci, kteří nejsou jen podpůrnou jednotkou, ale nepřátelské oddíly dokážou pořádně zdecimovat, obzvlášť výživní jsou lučištníci na koních. Zbraně na dálku jsou v Total War: Attila obecně dost silné, to platí i o obraných věžích města nebo o katapultech, které se uplatní i v běžných střetech.
Ve hře se hodně vyplatí využívat jízdy, je rychlá a obratná. Samozřejmě je třeba zohledňovat typy jednotek a neposílat jízdu na naostřená kopí, to nikdy nevěstí nic dobrého. Abyste neudělali takovou do nebes volající blbost, u nepřátelských jednotek je ikona, která vám ukazuje míru nebezpečnosti vůči vaší zvolené jednotce, dá se tak snadno odhadnout, zda to, co hodláte udělat, je taktický majstrštyk hodný zápisu do historie, nebo akt čiré demence.
Ani s chytrým rozmístěním jednotek a moudrým využíváním sil nemusí být vítězství jisté, stále je mnoho faktorů, které mohou celý vývoj bitvy úplně zvrátit. Taková nepřízeň počasí, například déšť, snižuje účinnost zápalných zbraní a mlha zase extrémně redukuje viditelnost, může to dost zkomplikovat bitvu. Soupeřovi také mohou dorazit posily nebo se vylodí jednotky vám přímo do zad.
Realističnost je zachována, takže bezhlavým útokem na nepřítele, byť jste v obrovské přesile, dojdete obrovských ztrát. Jako správný stratég se neobejdete bez různých diverzních akcí. Odlákávání nepřítele do údolí a posléze rozdupání pod kopyty koní, nebo tříštění nepřátelských sil je na denním pořádku. Stejně tak se vyplatí co nejrychleji zabít nepřátelského generála. Morálka po jeho smrti rapidně klesne a i silné vojsko často vezme nohy na ramena a peláší pryč. Nad každou takovou jednotkou se objeví bílá vlaječka, jen je třeba stáhnout všechny vaše pronásledující jednotky, jinak vám utečou až na druhý konec mapy, jen aby ty vzdávající se nebožáky mohli umlátit k smrti.
Umělá inteligence je zdařilá a dokáže být schopným soupeřem. Snaží se útočit ze zálohy, jednotky schovává v lesích a své velitele se snaží co nejlépe krýt. Do přímého konfliktu je posílá jen zřídka. Trochu hůř na tom je v taktické mapě, aspoň co se týče diplomacie. Vyhlásit válku 10x silnější říši, která má ještě k tomu podporu nějaké supervelmoci, nepůsobí příliš moudře.
Milovaný vojevůdce
Po každém boji dostává vaše armáda zkušenosti, které budete investovat do lepší obrany, soudržnosti družstva nebo většího množství střeliva. Velitelům lze dát i předměty, které pozitivně ovlivní jejich schopnosti. Jen zkušení velitelé udrží početné skupiny loajální a neohrožené.
Zkušenostní strom mají i speciální jednotky jako špioni, kněží nebo šampioni. Ti jsou spíše pasivními figurami ve vaší velké hře, ale mají nezastupitelnou roli. Po naskillování mohou například snížit stavy nepřátelské armády nebo otrávit jejich zdroj potravin. Na druhou stranu oplývají i mocí povzbudit vlastní vojsko či město. Realističnosti přidává i získávání určitých vlastností, pozitivních i negativních. Jednomu mému špehovi například z práce dočista hráblo a myslel si, že je včela, po čase se u něj objevily i další duševní poruchy, nejspíš bylo těch intrik na něj moc.
Dlouhé čekání
Jelikož je Total War: Attila obrovská a komplexní hra, mapa zabírá celou Evropu a části Afriky, Středního východu a Asie, dá se pochopit, že loading může chvíli trvat, minuta je takový lepší průměr, ale bývá to i déle. Horší je to, pokud zařídíte všechny potřebné záležitosti na taktické mapě a rozhodnete se ukončit tah, což je v tahové strategii celkem častý a potřebný jev. Čekání na tahy soupeře je v mnoha případech ještě delší než loading, můžete si sice vypnout sledování soupeřových akcí, ale čas si tím moc nenaženete. Prohlédnete si hezky všechny emblémy civilizací od A do Z (abecedně přeházené) a možná i stihnete postavit na čaj.
Audiovizuální hody
Grafika je povedená a hra běží plynule na nejvyšší detaily i na starších mašinách. Péče o detail je vidět z každého vymodelovaného vojáka. Ti působí opravdu živě, když běží po bitevním poli i když jen postávají v šiku a očekávají rozkaz. Trochu hůř jsou na tom karty jednotek, kde se nedá příliš dobře určit, o jaký typ přesně jde. Hudba je také parádní. Dost připomíná staré Age of Empires, ale dojde i na hrůzné hunské mručení, ze kterého jde mráz po zádech.
Starý dobrý Total War
Nový díl Total War je pro milovníky série jasnou volbou. Stejně jako předešlé díly nabízí stovky hodin náročné zábavy. Studio Creative Assembly neusnulo na vavřínech a snaží se sérii zdokonalovat. Do hry tak přináší zajímavé novinky, které do už tak komplexní a megalomanské, obtížné strategie dobře zapadají. Jen je škoda těch dlouhých čekání, která narušují jinak intenzivní zážitek.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 133 čtenářů
Díky AI si můžete popovídat s Amouranth. Zadarmo ovšem ani kuře nehrabe
Provokativní streamerka Amouranth začala poskytovat novou službu. Díky umělé inteligenci schopné realisticky napodobit...
Hra se stala obětí review bombingu, její vývojář přitom ani neví proč
Psaní zavádějících recenzí s cílem srazit výslednou hodnotu na agregátorech hodnocení, je v herním světě bohužel celkem...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Hrot je geniální české retro z éry tvrdého socialismu
Nad socialistickým Československem se stahují černá mračna. V ulicích Prahy se děje cosi zneklidňujícího. Místo...
Matka setřela hulváta, který na videoherním turnaji urazil jejího syna
Třiadvacetiletý profesionální hráč Enrique „Maister“ Hernández sice v turnaji v bojové hře Super Smash Bros. Ultimate...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
PlayStation ukázal desítky nových her, ničím ale vyloženě nepřekvapil
Letošní rok se hráči musí obejít bez tradiční výstavy E3, což ale neznamená, že by snad měli být ušetřeni novinek. Jako...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: Dead Island 2 chce zaujmout hlavně brutalitou. A ono to funguje
Víte, kdo přežije zombie apokalypsu? Zejména kutilové, kteří si dokážou vyrábět kreativní zbraně a pasti. Dead Island 2...
RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici
Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!