Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

NBA Street Homecourt – next-gen streetball?

  12:04aktualizováno  12:18
Společně s SSX je NBA Street jednou z nejúspěšnějších značek EA Big. Jako první z jejich portfolia se zároveň dostává na next-gen platformy. Bude slavit stejný úspěch jako dříve?

NBA Street Homecourt

Netradičně pojaté sporty od EA Big jsme si svého času velmi oblíbili, ale jak už to tak u EA bývá, neustálým vydáváním nových a nových dílů ztratily tyto hry postupně na atraktivitě nejen u nás. Proto jsme byli zvědavi, jak se s tím tvůrci poperou na konzolích nové generace, které skýtají větší výkon na vylepšení prakticky všeho. První vlaštovku už máme v redakci a zanedlouho dorazí i na pulty prodejen. A jedná se o prubířský kámen vcelku slušných rozměrů, protože konkrétně u NBA Street jsme byli posledním dílem poněkud zklamáni, a tak nás zajímalo, zdali nás tato značka dokáže znovu přitáhnout.

Hry od EA, potažmo od EA Big, se vždy vyznačovaly skvělou prezentací a Homecourt samozřejmě není výjimkou.

NBA Street Homecourt Pakliže se budeme bavit o oné „přitažlivosti“, pak je vše v pořádku. Hra je to velmi chytlavá a hratelná, takže není problém u ní strávit celé odpoledne. Na druhou stranu je ale potřeba hned v úvodu na rovinu říci, že objektivně vzato, nepřináší NBA Street Home prakticky nic nového. Respektive pár novinek zde samozřejmě je, ale jde spíše o změny kosmetického rázu, případně o variace na témata již viděná. Ovšem na stranu třetí je zase nutno uznat, že to zase až tak moc nevadí. Co nám vadí asi nejvíce je právě skutečnost, že se celá série o poznání neposunula někam jinam. Samozřejmě zase až tak moc netušíme, kam by to mělo být, ale když člověk na novém hardwaru vidí hru, kterou vlastně již zná, tak to trošku zklame.

Hlavní myšlenka hry je tedy stále stejná. Na každé straně stojí trojice hráčů, z nichž jednu ovládáte samozřejmě vy, a NBA Street Homecourt snaží se porazit trojici druhou. Toho se dá docílit pouze dosažením daného počtu bodů za vstřelené koše (standardní koš za jeden, trojka za dva body), případně splněním nějakého jiného kritéria (kdo vede o tři, vítězí apod.). Na rozdíl od klasického basketu je vše ale pojato poněkud uvolněněji, což ale neznamená, že by postup hrou byl kdovíjaké leháro. Naopak, některé zápasy dokáží pěkně potrápit a postoupit přes ně dále dá člověku občas docela zabrat.

Je totiž potřeba skloubit nejen klasické basketbalové elementy, ale samozřejmě k tomu přidat i pro NBA Street neméně klasické provádění triků. Trikováním se pak samozřejmě nabíjí ukazatel Gamebreakeru, jehož aktivace se provádí ve středovém kruhu. Následně dostanete k dispozici jakýsi „speciální úder“, jenž zahýbe aktuálním skóre více než že by jen přihodil bodík na vaši stranu. Podle toho, jak si tuto střelu připravíte, do takové míry jste touto střelou bonifikováni. Na rozdíl od prvních NBA Street Homecourt dílů ale tentokrát není Gamebreaker tak všemocný jak býval. Zaprvé totiž začínáte ve středovém kruhu, takže i v Gamebreaker módu se ke koši musíte propracovat, a za druhé je potřeba být při dliblování či trikování ještě mnohem opatrnější než za normálního stavu, jelikož vám Gamebreaker může sebrat soupeř. V tom okamžiku ale vše zdaleka nekončí povzdechem, že jste nezužitkovali předchozí trikování, ale může být ještě mnohem hůře. V okamžiku, kdy vám soupeř sebere míč, dostává se do Gamebreaker režimu automaticky právě on, a může ho tedy stejným způsobem využít ve svůj prospěch. Takže ve výsledku můžete body ztratit i vy, a to i přesto, že soupeř prakticky netrikuje a jeho ukazatel je poloprázdný. Takže si vybojujete Gamebreaker, v něm ztratíte míč, přijdete o body a ještě váš ukazatel spadne na nulu, a můžete tedy začínat úplně znova. Holt, „blbej den“.

Samotná grafika ale sama o sobě poměrně nečekaně zase až tak za srdce nechytne.

NBA Street Homecourt Hry od EA, potažmo od EA Big, se vždy vyznačovaly skvělou prezentací a Homecourt samozřejmě není výjimkou. Nemáme teď ani tak na mysli grafické zpracování, ale tak říkajíc „vše okolo“, co vás ke hře táhne. Ač se tedy na první pohled může Homecourt zdát jako jen další hra z řady, akorát že tentokrát v lepší grafice, ve výsledku u ní stejně vcelku pobudete, protože vás bude docela bavit. Třeba proto, že se budete chtít naučit zdejší dvojité smeče. A nebo proto, že se vám bude líbit, jak jsou tyto „dvojáky“, respektive „trojáky“ (ten se nám povedl zatím pouze jednou v Gamebreaker módu) zpracovány. V praxi jde o to, že když se váš hráč řítí na koš a podržíte tlačítko pro střelbu déle, provede se klasická smeč. Ta je samozřejmě sama o sobě vyvedena velmi efektně, ale když se vám to podaří, můžete dát smeč dvojitou. Po první smeči se tedy třeba míč odrazí od země zpět do vašeho dosahu, a vy ho tak můžete do koše zarvat podruhé. Nebo si míč pod košem může váš hráč chytit nohama NBA Street Homecourt a sám si ho pro druhý dunk podat. A pakliže jsou klasické smeče ztvárněny efektně, ty dvojité jsou podány naprosto skvěle. Hráči při nich visí na prohnutých konstrukcích a při opakované smeči provádějí různá salta, vyskakují nad koš přitažením paží a další podobné šílenosti. V reálu je to samozřejmě zcela nereálné, ale na to se ve sportech od EA Big přece nikdy nehrálo.

Smeče samy o sobě jsou rovněž zajímavě řešeny, jelikož rozhodně neplatí, že každý výskok s míčem v ruce by nutně musel skončit v koši. Záleží totiž na délce stisku tlačítka, respektive na výšce, do níž váš hráč vystoupá a je potřeba vystihnout správný okamžik, kdy zasmečovat. Jinak se klidně může stát, a zejména v počátcích se vám to bude stávat docela často, že smečovaný míč se z obroučky vyklepe nebo že s ním spadnete již pod úroveň z níž se dá smečovat.

NBA Street Homecourt Samotná grafika ale sama o sobě poměrně nečekaně zase až tak za srdce nechytne. Hře rozhodně nelze upřít hezké a v prvé řadě opět tradičně stylové ztvárnění, ale dech nám grafika rozhodně nevyrazila. Vedle skvěle ztvárněných animací smečí a podobných ne zcela běžných záležitostí ale poněkud překvapí, jak jsou ztvárněny animace pohybů těch zcela běžných. Vzhledem k vysokému tempu, v němž se celá hra nese, vás to sice do očí přímo nepraští, ale přeci jen si časem asi všimnete, že některé animace na sebe zase až tak plynule nenavazují. Je to evidentní zejména v pomalejších fázích hry, kdy například běžíte větší kus pro odražený míč. Hráč prostě běží, pak se na zlomek sekundy (bohužel ale postřehnutelný) jakoby zasekne a pak se teprve pro míč sehne.

Cesta do záhuby?

U her od EA Big můžeme zaznamenat zajímavý vývoj, co se týče kvality. První hry z každé série byly vždy skvělé, zatímco poslední již poněkud rozpačité. Série SSX začala výborně, druhý díl to všechno ještě lehce vylepšil, třetí přišel s rozsáhlým horským masivem a čtvrtý vedle lyžařů přinesl i první rozpaky. Objektivně nebylo možné hře upřít její kvality, ale celkově bylo cítit, že už to tak nějak není ono. U NBA Street k tomuto jevu došlo již u třetího dílu a u FIFA Street dokonce již v dílu druhém. Do jisté míry se tak dá říci, že čím mladší daná série je, tím rychleji upadá. Doufáme ale, že next-gen mašiny opět našim oblíbeným hrám vlijí novou krev do žil. Homecourt naznačuje, že by se to mohlo povést.

Da Ganxta Baller Pimp

Da Ganxta Baller Pimp
Pochválit ale musíme zvukovou stránku. To, že po sobě hráči v průběhu zápasu pořvávají, jsme zaznamenali třeba již ve FIFA Street, ale autoři se dle našeho názoru velmi dobře trefili do výběru muziky. Ta je totiž víceméně neutrální, takže ani zarytí metalisti nemusejí mít strach, že by zde chytili vyrážku a laviny dnes tak populárního hip-hopu, a troufáme si tak tvrdit, že zdejší muzika vyloženě otráví jen statisticky zanedbatelný zlomek hráčů.

Na začátku hry si vytvoříte svého vlastního hráče, s nímž postupujete čím dál výš a jemuž se s každým odehraným zápasem zvyšuje celkový level a zároveň i jednotlivé dovednostní statistiky, ale rozhodně nemusíte mít strach, že byste se zde nesetkali se slavnými hráči. Jsou zde týmy vybrané ze všech týmů skutečné NBA, přičemž důraz byl kladen na ty největší hvězdy. K ním se pojí i výběr hřišť, která jsou vytvořena podle předloh, na nichž právě tito známí hráči začínali nebo k nimž mají nějaký pevnější vztah (alespoň nám to tedy tvrdí hra). Před vstupem na každé nové hřiště se tedy spustí filmeček, v němž nám daná hvězda k danému hřišti vždy něco pěkného řekne. A nutno dodat, že i tyto filmečky jsou zpracovány dost stylově a líbivě a rozhodně se podílejí na dobrém dojmu ze hry.

Klady a zápory

Plus Skvělá prezentace
Plus Citlivý hudební výběr
Plus Prověřená hratelnost
Plus "RPG elementy"

Mínus Místy zaskřípe návaznost animací
Mínus Některé zápasy jsou za trest
Mínus Žádný posun v celkové koncepci

Jak to tedy celkově shrnout? Naše dojmy ze hry byly opět tak trochu jako na houpačce. Počáteční zklamání z toho, že série se žádným novým směrem neposunula, brzy vystřídalo uznání, že celkově je Homecourt zpracován opět velmi pečlivě a svědomitě a navíc nás u hraní držela skutečně promyšlená celkové prezentace. A to i přesto, že u některých tužších zápasů přišlo k úhoně nejen naše momentální psychické rozpoložení. Jedním dechem je ale potřeba dodat, že u dalšího next-gen dílu je již na nějaké výraznější změny v celkovém pojetí skutečně nejvyšší čas.

NBA Street Homecourt
Výrobce/Vydavatel EA/EA
Platforma Xbox 360, PlayStation 3
Multiplayer: 4 offline, 2 online
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 645 kB
Verdikt: Není to taková pecka jako když před lety vyšlo první SSX, ale přesto se jedná o dost slušně zpracovaný streetball, jenž přinejmenším napravuje pověst série po ne zcela přesvědčivém třetím dílu.
Hodnocení: 85% (info)

  • Nejčtenější

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

Hráči se smějí novému portrétu Karla III., vypadá prý jak videoherní boss

Nový portrét krále Karla III., který namaloval namaloval britský portrétista Jonathan Yeo, se kvůli...

Nevíte, co s volným časem? Stáhněte si zdarma skvělý Dragon Age: Inquisition

Digitální obchod s hrami Epic Store si tento týden pro hráče připravil opravdu hodnotný dárek....

Grand Theft Auto 6 vyjde na podzim roku 2025

Vydavatel nejočekávanější hry posledních let upřesnil během prezentace hospodářských výsledků...

Černoch samuraj budí vášně

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...