Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Lumines - Kostky, kostky, kostky

  12:00
Bitva next gen hendheldů je v plném proudu. Ale přestože Sony sází na několikanásobně větší výkon, než jakým vládne NDS, přichází s geniálně jednoduchým logickým rychlíkem.

Lumines Logické rychlíky, zdá se, mají svá nejlepší léta za sebou. Od dob revolučního Tetrisu (jehož historie protíná i politické špičky tehdejšiho Sovětského Svazu a Japonského císařství) uplynulo už hodně vody. O překonání legendy se pokoušeli mnozí, i samotný Alexej Pažitnov, který Tetris v letech 1985 a 86 vymyslel. Ale dnes je tento žánr na ústupu a není se čemu divit, protože když se máte rozhodnout, zda za nelevný peníz pořídit například GTA: SA nebo nějakou pochybnou, graficky minimalistickou hříčku, volba je více méně jasná. Pro trpký lineup PSP her postrádajcí větší množství původních titulů jsou ale Lumines jako v poslední chvíli stažené kalhoty na WC. Úsměv od ucha k uchu.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů.

Lumines Hry využivající interakce s hudebním doprovodem nejsou nic nového. Ať už fyzicky náročné typu Dance Dance Revolution, nebo čistě postřehové jako Frequency nebo doslova úchylné jako Vib Ribbon, všechny více nebo méně stojí a padají s audio stopou. Mizaguchiho dítko není výjímkou.

Tetsuya Mizuguchi, který má na svědomí Lumines, je znám svou posedlostí hudbou a zvuky, což nám dokonale předvedl před několika léty v Rez na PS2. Tentokrát upouští od akčního pojetí, inspiruje se Tetrisem a derivuje až na pouhou kostku. K tomu přidává něco ze své obsese, aby výsledkem potěšil hráče na celém světě. Koncept hry si s už zmíněným Tetrisem v ničem nezadá. Tam, kde v Tetrisu padá pět kostek různých tvarů, v Lumines padá vždy jen dvoubarevná kostka rozdělená na čtyři samostatné části. Na rozdíl od tetrisovských ale kostky v Lumines Lumines nedrží tvar, takže postupně kupící se hromada je neprodyšná a nevznikají žádná prázdná místa. Účelem hry je ze segmentů stejné barvy vytvoÍit minimálně 2x2 body velký čtverec, který se neodmaže hned, ale až po přejetí časové linky, která v nekonečné smyčce přejíždí přes hrací pole. Čas od času vám spadne kostka se speciálním segmentem, po jehož zakomponování do jednobarevné krychle se jako lavina odmažou všechny segmenty stejné barvy, které na sebe bezprostředně navazují.

S těmito pravidly jste schopni, pokud jste dostatečně rychlí a máte dobrý postřeh, vytvořit několikanásobná komba, která exponenciálně násobí zisk dosažených bodů. To je vše. A jak že toto může někoho bavit? Vaše snažení o překonání prvního stotisíce doprovází audio stopa rozložená do několika kanálů, které se spouští až s úspěšným odmazáváním kostek, a tak pružně reaguje na vaše konání. Krom toho veškerá manipulace s kostkou (rotace, posun, urychlení pádu) má své unikátní zvuky ladící s Lumines hlavním hudebním podkladem.. S postupujícím levelem (různá rychlost pádu kostek a pohybu časové linky, obtížněji rozeznatelné barevné variace kostek) se mění motiv pozadí a s ním i hudební a zvuková složka. Kouzlo Lumines je v nesnesitelné touze odemnknout vše, co se dá. A tato touha jde tak daleko, že se vám o barevných kostičkách bude s největší pravděpodobností i zdát, což se po obětování několika hodin spánku bude podobat spíš noční můře.

Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů. Dále můžete hrát proti AI na rozděleném displeji, kde máte za úkol urvat pro sebe jeho největší díl, a tak donutit CPU ke kapitulaci. V tomto módu na vás čeká 10 virtuálních soupeřů (a dalších 10 motivů po jejich poražení.) Dále se Lumines budete bavit/trápit nad Puzzle módem, kdy nemáte za úkol kostky mazat, ale vytvořit z nich v čaasovém limitu určitý obrazec. Pro nadčlověky je připraven Time Attack, kdy musíte dosáhnout padesáti odmazaných kostek za minutu či sta za dvě minuty a tak dále. Všechna doposud odemknutá témata máte zpřístupněná v Single Skin módu, kde do úplného zmagoření nebo vysvobuzujicího zahlcení hrajete ve vámi zvoleném levelu. Škoda, že tomuto módu nepřísluší žádná tabulka maximáloně dosažených bodů a smysl Skin módu je jen čistě “relaxační”. Multiplayer podporuje pouze Ad Hoc, tedy žádný on-line, ale kamaráda musíte mít v dosahu WiFi signálu PSP.

Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte

1985, červen - Alexej Pažitnov přichází s Tetrisem na systému Elektronika 60 na moskevské univerzitě. Konverzi na IBM PC má na svědomí Vadim Gerasimov, se kterým Pažitnov pracuje. Program se volně šíří Moskvou.
1986, červenec - Program se dostává do Budapešti, kde je konertován na Apple a Comodore 64. V tuto chvíli se o Tetris začíná zajímat Robert Stein, president britského vývojářského týmu Andromeda a chce práva na PC verzi záskat přímo od Pajitnova. Ještě dřív než tak učiní, již nenabytá práva prodává (kromě práv na arcade a hanheld systémy) Microsoftu.
1986, listopad - Stein kontaktuje Pažitnova, ale Pažitnov mu práva neposkytuje. Stein plánuje Tetris ukrást s tím, že Teris vymysleli maďarští programátoři. Mezitím Microsoft a Spectrum Holobyte vydávají svůj Tetris s nebývalým úspěchem.
1987, červen - Stein konečně získává práva na IBM PC verzi. Má sice práva ale stále nemá kontrakt s Rusy.
1988, leden - Tetris je vydáván na všech systémech. Steinův plán na krádež zkolabuje, když televizni stanice CBS označí Pažitnova a jeho firmu ELROG za tvůrce Tetrisu
1988, květen - Stein získává od ELROGu práva, která se nevztahují na arcade a handheld verze. V tuto chvíli je tetris nejprodávanější hrou v Anglii a Spojených Státech.

Lumines Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme, ale je s podivem kolik unikátních grafických stylů na téma “kostky” lze vymyslet. Rovněž grafická pozadí jsou různorodá a korespondují s použitým hudebním stylem. Ve většině případů je dynamicky rozanimované, ale vždy decentní a zřídka kdy ruší hru.

Stinnou stránkou tohoto titulu je bezesporu obtížnost. Ne že by byla rychlost pádu kostek neúnosná, ale jde o to, že ve hře neexistuje checkpoint. Ani v Challenge, ani v Puzzle a ani ve Vs módu. V praxi to vypadá tak, že po hodině a půl skládání kostek vám už jdou oči kolem, vaše soustředění klesá, a prostě začnete dělat úplně zbytečné chyby. Některé z nás to může vybudit k nadlidskému úsilí a tomu odpovídajícímu výsledku, některé to ale můžee dokonale otrávit natolik, že nad Lumines zlomí pomyslnou

Klady a zápory

Plus 40 hudebních motivů
Plus Zvuky
Plus Pro všechny bez ohledu na pohlaví a věk

Mínus Absence checkpointů
Mínus Repetitivnost

hůl. Nelze jinak než doporučit v průběhu hry PSP dočasně uspat a jít se “proběhnout”.

Lumines má stále mou pozornost, a ještě po dvaceti hodinách hraní v sobě cítím podobné nadšení jako u první hry. Zkrátka, Lumines dokázal z jednoduchého konceptu vytěžit maximum a svou univerzálností by byl vhodným startovním bundle titulem pro každého, podobně jako kdysi Tetris pro Game Boy.


Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte II

1988, červen - Stein chce práva i na arcade verze, ale ELROG od něj ještě nemá peníze za předcházející kontrakt. Microsoft posupuje svá práva Atari na Tetris v USA a Japonsku.
1988, listopad - na Famicon vychází Tetris a celkově se ho prodá na tři milióny. Game Boy je ve vývoji, Nintendo chce z Tetrisu udělat bundle titul a snaží se získat práva od Steina (který je nemá).
1989, únor - Zástupce Nintenda Henk Rogers se shledává s Pažitnovem a ten mu práva na handheld verzi poskytuje. Poté Rogers ukazuje verzi na Famicon a Rusové jsou zděšeni - nikomu nepostoupili práva na konzolovou verzi (Stein od samého začátku usiloval jen o práva na PC). Rogers obratem vypisuje šeky jako podíl z jejich prodeje a tím Rusy uklidňuje. Nintendo přichází s verzí na Game Boy.
1989, duben - Robert Maxell (majitel Spectrum Holobyte) chce práva na Tetris a lobbuje u britské a sovětské vlády. Sám Michail Gorbačov Maxwellovi vzkazuje, že “se o japonskou firmu už nemusí zajimat”. Tento Maxwellův zásah je zdrojem problémů ELROG se sovětskou vládou.
1989, červen - soudní řízení mezi Nintedem a Atari. Jde o to, zda Nes / Famicom je nebo není počítač. Atari samozÍejmě tvrdí, že je (Famicom je zkratka pro Family COMPUTER, pod kterou se Nes prodává v Japonsku), Nintendo kontruje tím, že Stein nikdy neměl práva na konzolové verze. Nintendo ze sporu vychází jako vitěz, ale tahanice o práva pokračují až do roku 1993.
Alexej Pažitnov v roce 1996 zakládá The Tetris Company LLG a konečně dostává podíl z prodeje Tetrisu.

Lumines
Výrobce/Distributor Q Entertainment / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano, 160 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: Maximálně chytlavý logický rychlík. Na 40 hudebních motivů nejrůznějších žánrů.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...