Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Lumines - Kostky, kostky, kostky

  12:00
Bitva next gen hendheldů je v plném proudu. Ale přestože Sony sází na několikanásobně větší výkon, než jakým vládne NDS, přichází s geniálně jednoduchým logickým rychlíkem.

Lumines Logické rychlíky, zdá se, mají svá nejlepší léta za sebou. Od dob revolučního Tetrisu (jehož historie protíná i politické špičky tehdejšiho Sovětského Svazu a Japonského císařství) uplynulo už hodně vody. O překonání legendy se pokoušeli mnozí, i samotný Alexej Pažitnov, který Tetris v letech 1985 a 86 vymyslel. Ale dnes je tento žánr na ústupu a není se čemu divit, protože když se máte rozhodnout, zda za nelevný peníz pořídit například GTA: SA nebo nějakou pochybnou, graficky minimalistickou hříčku, volba je více méně jasná. Pro trpký lineup PSP her postrádajcí větší množství původních titulů jsou ale Lumines jako v poslední chvíli stažené kalhoty na WC. Úsměv od ucha k uchu.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů.

Lumines Hry využivající interakce s hudebním doprovodem nejsou nic nového. Ať už fyzicky náročné typu Dance Dance Revolution, nebo čistě postřehové jako Frequency nebo doslova úchylné jako Vib Ribbon, všechny více nebo méně stojí a padají s audio stopou. Mizaguchiho dítko není výjímkou.

Tetsuya Mizuguchi, který má na svědomí Lumines, je znám svou posedlostí hudbou a zvuky, což nám dokonale předvedl před několika léty v Rez na PS2. Tentokrát upouští od akčního pojetí, inspiruje se Tetrisem a derivuje až na pouhou kostku. K tomu přidává něco ze své obsese, aby výsledkem potěšil hráče na celém světě. Koncept hry si s už zmíněným Tetrisem v ničem nezadá. Tam, kde v Tetrisu padá pět kostek různých tvarů, v Lumines padá vždy jen dvoubarevná kostka rozdělená na čtyři samostatné části. Na rozdíl od tetrisovských ale kostky v Lumines Lumines nedrží tvar, takže postupně kupící se hromada je neprodyšná a nevznikají žádná prázdná místa. Účelem hry je ze segmentů stejné barvy vytvoÍit minimálně 2x2 body velký čtverec, který se neodmaže hned, ale až po přejetí časové linky, která v nekonečné smyčce přejíždí přes hrací pole. Čas od času vám spadne kostka se speciálním segmentem, po jehož zakomponování do jednobarevné krychle se jako lavina odmažou všechny segmenty stejné barvy, které na sebe bezprostředně navazují.

S těmito pravidly jste schopni, pokud jste dostatečně rychlí a máte dobrý postřeh, vytvořit několikanásobná komba, která exponenciálně násobí zisk dosažených bodů. To je vše. A jak že toto může někoho bavit? Vaše snažení o překonání prvního stotisíce doprovází audio stopa rozložená do několika kanálů, které se spouští až s úspěšným odmazáváním kostek, a tak pružně reaguje na vaše konání. Krom toho veškerá manipulace s kostkou (rotace, posun, urychlení pádu) má své unikátní zvuky ladící s Lumines hlavním hudebním podkladem.. S postupujícím levelem (různá rychlost pádu kostek a pohybu časové linky, obtížněji rozeznatelné barevné variace kostek) se mění motiv pozadí a s ním i hudební a zvuková složka. Kouzlo Lumines je v nesnesitelné touze odemnknout vše, co se dá. A tato touha jde tak daleko, že se vám o barevných kostičkách bude s největší pravděpodobností i zdát, což se po obětování několika hodin spánku bude podobat spíš noční můře.

Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů. Dále můžete hrát proti AI na rozděleném displeji, kde máte za úkol urvat pro sebe jeho největší díl, a tak donutit CPU ke kapitulaci. V tomto módu na vás čeká 10 virtuálních soupeřů (a dalších 10 motivů po jejich poražení.) Dále se Lumines budete bavit/trápit nad Puzzle módem, kdy nemáte za úkol kostky mazat, ale vytvořit z nich v čaasovém limitu určitý obrazec. Pro nadčlověky je připraven Time Attack, kdy musíte dosáhnout padesáti odmazaných kostek za minutu či sta za dvě minuty a tak dále. Všechna doposud odemknutá témata máte zpřístupněná v Single Skin módu, kde do úplného zmagoření nebo vysvobuzujicího zahlcení hrajete ve vámi zvoleném levelu. Škoda, že tomuto módu nepřísluší žádná tabulka maximáloně dosažených bodů a smysl Skin módu je jen čistě “relaxační”. Multiplayer podporuje pouze Ad Hoc, tedy žádný on-line, ale kamaráda musíte mít v dosahu WiFi signálu PSP.

Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte

1985, červen - Alexej Pažitnov přichází s Tetrisem na systému Elektronika 60 na moskevské univerzitě. Konverzi na IBM PC má na svědomí Vadim Gerasimov, se kterým Pažitnov pracuje. Program se volně šíří Moskvou.
1986, červenec - Program se dostává do Budapešti, kde je konertován na Apple a Comodore 64. V tuto chvíli se o Tetris začíná zajímat Robert Stein, president britského vývojářského týmu Andromeda a chce práva na PC verzi záskat přímo od Pajitnova. Ještě dřív než tak učiní, již nenabytá práva prodává (kromě práv na arcade a hanheld systémy) Microsoftu.
1986, listopad - Stein kontaktuje Pažitnova, ale Pažitnov mu práva neposkytuje. Stein plánuje Tetris ukrást s tím, že Teris vymysleli maďarští programátoři. Mezitím Microsoft a Spectrum Holobyte vydávají svůj Tetris s nebývalým úspěchem.
1987, červen - Stein konečně získává práva na IBM PC verzi. Má sice práva ale stále nemá kontrakt s Rusy.
1988, leden - Tetris je vydáván na všech systémech. Steinův plán na krádež zkolabuje, když televizni stanice CBS označí Pažitnova a jeho firmu ELROG za tvůrce Tetrisu
1988, květen - Stein získává od ELROGu práva, která se nevztahují na arcade a handheld verze. V tuto chvíli je tetris nejprodávanější hrou v Anglii a Spojených Státech.

Lumines Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme, ale je s podivem kolik unikátních grafických stylů na téma “kostky” lze vymyslet. Rovněž grafická pozadí jsou různorodá a korespondují s použitým hudebním stylem. Ve většině případů je dynamicky rozanimované, ale vždy decentní a zřídka kdy ruší hru.

Stinnou stránkou tohoto titulu je bezesporu obtížnost. Ne že by byla rychlost pádu kostek neúnosná, ale jde o to, že ve hře neexistuje checkpoint. Ani v Challenge, ani v Puzzle a ani ve Vs módu. V praxi to vypadá tak, že po hodině a půl skládání kostek vám už jdou oči kolem, vaše soustředění klesá, a prostě začnete dělat úplně zbytečné chyby. Některé z nás to může vybudit k nadlidskému úsilí a tomu odpovídajícímu výsledku, některé to ale můžee dokonale otrávit natolik, že nad Lumines zlomí pomyslnou

Klady a zápory

Plus 40 hudebních motivů
Plus Zvuky
Plus Pro všechny bez ohledu na pohlaví a věk

Mínus Absence checkpointů
Mínus Repetitivnost

hůl. Nelze jinak než doporučit v průběhu hry PSP dočasně uspat a jít se “proběhnout”.

Lumines má stále mou pozornost, a ještě po dvaceti hodinách hraní v sobě cítím podobné nadšení jako u první hry. Zkrátka, Lumines dokázal z jednoduchého konceptu vytěžit maximum a svou univerzálností by byl vhodným startovním bundle titulem pro každého, podobně jako kdysi Tetris pro Game Boy.


Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte II

1988, červen - Stein chce práva i na arcade verze, ale ELROG od něj ještě nemá peníze za předcházející kontrakt. Microsoft posupuje svá práva Atari na Tetris v USA a Japonsku.
1988, listopad - na Famicon vychází Tetris a celkově se ho prodá na tři milióny. Game Boy je ve vývoji, Nintendo chce z Tetrisu udělat bundle titul a snaží se získat práva od Steina (který je nemá).
1989, únor - Zástupce Nintenda Henk Rogers se shledává s Pažitnovem a ten mu práva na handheld verzi poskytuje. Poté Rogers ukazuje verzi na Famicon a Rusové jsou zděšeni - nikomu nepostoupili práva na konzolovou verzi (Stein od samého začátku usiloval jen o práva na PC). Rogers obratem vypisuje šeky jako podíl z jejich prodeje a tím Rusy uklidňuje. Nintendo přichází s verzí na Game Boy.
1989, duben - Robert Maxell (majitel Spectrum Holobyte) chce práva na Tetris a lobbuje u britské a sovětské vlády. Sám Michail Gorbačov Maxwellovi vzkazuje, že “se o japonskou firmu už nemusí zajimat”. Tento Maxwellův zásah je zdrojem problémů ELROG se sovětskou vládou.
1989, červen - soudní řízení mezi Nintedem a Atari. Jde o to, zda Nes / Famicom je nebo není počítač. Atari samozÍejmě tvrdí, že je (Famicom je zkratka pro Family COMPUTER, pod kterou se Nes prodává v Japonsku), Nintendo kontruje tím, že Stein nikdy neměl práva na konzolové verze. Nintendo ze sporu vychází jako vitěz, ale tahanice o práva pokračují až do roku 1993.
Alexej Pažitnov v roce 1996 zakládá The Tetris Company LLG a konečně dostává podíl z prodeje Tetrisu.

Lumines
Výrobce/Distributor Q Entertainment / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano, 160 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: Maximálně chytlavý logický rychlík. Na 40 hudebních motivů nejrůznějších žánrů.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Lednice Xbox se okamžitě vyprodala, naštvaní lidé zahájili review bombing

Začalo to jako vtip, kterého se Microsoft obratně chytil. Nyní je z malé ledničky Xbox, která vypadá jako vlajková loď...

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního...

Jezdí po světě na praseti z Minecraftu, říká mu Hamborghini

Youtuber Electo vyrobil pojízdný model prasátka z populární hry Minecraft a k nemalému pobavení diváků s ním vyrazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Age of Empires IV je vytoužený návrat kultovní strategie

Legenda mezi strategiemi odehrávajícími se v reálném čase se po šestnácti letech vrací s vytouženým pokračováním. Je na...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

Týden plný cen od LOVI na eMimino.cz
Týden plný cen od LOVI na eMimino.cz

Milé maminky, také se už těšíte na týden plný výher? Značka LOVI si pro vás nachystala krásné ceny a každý den budete moci vyhrát hrníček LOVI a...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...