Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

Lumines - Kostky, kostky, kostky

  12:00
Bitva next gen hendheldů je v plném proudu. Ale přestože Sony sází na několikanásobně větší výkon, než jakým vládne NDS, přichází s geniálně jednoduchým logickým rychlíkem.

Lumines Logické rychlíky, zdá se, mají svá nejlepší léta za sebou. Od dob revolučního Tetrisu (jehož historie protíná i politické špičky tehdejšiho Sovětského Svazu a Japonského císařství) uplynulo už hodně vody. O překonání legendy se pokoušeli mnozí, i samotný Alexej Pažitnov, který Tetris v letech 1985 a 86 vymyslel. Ale dnes je tento žánr na ústupu a není se čemu divit, protože když se máte rozhodnout, zda za nelevný peníz pořídit například GTA: SA nebo nějakou pochybnou, graficky minimalistickou hříčku, volba je více méně jasná. Pro trpký lineup PSP her postrádajcí větší množství původních titulů jsou ale Lumines jako v poslední chvíli stažené kalhoty na WC. Úsměv od ucha k uchu.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů.

Lumines Hry využivající interakce s hudebním doprovodem nejsou nic nového. Ať už fyzicky náročné typu Dance Dance Revolution, nebo čistě postřehové jako Frequency nebo doslova úchylné jako Vib Ribbon, všechny více nebo méně stojí a padají s audio stopou. Mizaguchiho dítko není výjímkou.

Tetsuya Mizuguchi, který má na svědomí Lumines, je znám svou posedlostí hudbou a zvuky, což nám dokonale předvedl před několika léty v Rez na PS2. Tentokrát upouští od akčního pojetí, inspiruje se Tetrisem a derivuje až na pouhou kostku. K tomu přidává něco ze své obsese, aby výsledkem potěšil hráče na celém světě. Koncept hry si s už zmíněným Tetrisem v ničem nezadá. Tam, kde v Tetrisu padá pět kostek různých tvarů, v Lumines padá vždy jen dvoubarevná kostka rozdělená na čtyři samostatné části. Na rozdíl od tetrisovských ale kostky v Lumines Lumines nedrží tvar, takže postupně kupící se hromada je neprodyšná a nevznikají žádná prázdná místa. Účelem hry je ze segmentů stejné barvy vytvoÍit minimálně 2x2 body velký čtverec, který se neodmaže hned, ale až po přejetí časové linky, která v nekonečné smyčce přejíždí přes hrací pole. Čas od času vám spadne kostka se speciálním segmentem, po jehož zakomponování do jednobarevné krychle se jako lavina odmažou všechny segmenty stejné barvy, které na sebe bezprostředně navazují.

S těmito pravidly jste schopni, pokud jste dostatečně rychlí a máte dobrý postřeh, vytvořit několikanásobná komba, která exponenciálně násobí zisk dosažených bodů. To je vše. A jak že toto může někoho bavit? Vaše snažení o překonání prvního stotisíce doprovází audio stopa rozložená do několika kanálů, které se spouští až s úspěšným odmazáváním kostek, a tak pružně reaguje na vaše konání. Krom toho veškerá manipulace s kostkou (rotace, posun, urychlení pádu) má své unikátní zvuky ladící s Lumines hlavním hudebním podkladem.. S postupujícím levelem (různá rychlost pádu kostek a pohybu časové linky, obtížněji rozeznatelné barevné variace kostek) se mění motiv pozadí a s ním i hudební a zvuková složka. Kouzlo Lumines je v nesnesitelné touze odemnknout vše, co se dá. A tato touha jde tak daleko, že se vám o barevných kostičkách bude s největší pravděpodobností i zdát, což se po obětování několika hodin spánku bude podobat spíš noční můře.

Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů. Dále můžete hrát proti AI na rozděleném displeji, kde máte za úkol urvat pro sebe jeho největší díl, a tak donutit CPU ke kapitulaci. V tomto módu na vás čeká 10 virtuálních soupeřů (a dalších 10 motivů po jejich poražení.) Dále se Lumines budete bavit/trápit nad Puzzle módem, kdy nemáte za úkol kostky mazat, ale vytvořit z nich v čaasovém limitu určitý obrazec. Pro nadčlověky je připraven Time Attack, kdy musíte dosáhnout padesáti odmazaných kostek za minutu či sta za dvě minuty a tak dále. Všechna doposud odemknutá témata máte zpřístupněná v Single Skin módu, kde do úplného zmagoření nebo vysvobuzujicího zahlcení hrajete ve vámi zvoleném levelu. Škoda, že tomuto módu nepřísluší žádná tabulka maximáloně dosažených bodů a smysl Skin módu je jen čistě “relaxační”. Multiplayer podporuje pouze Ad Hoc, tedy žádný on-line, ale kamaráda musíte mít v dosahu WiFi signálu PSP.

Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte

1985, červen - Alexej Pažitnov přichází s Tetrisem na systému Elektronika 60 na moskevské univerzitě. Konverzi na IBM PC má na svědomí Vadim Gerasimov, se kterým Pažitnov pracuje. Program se volně šíří Moskvou.
1986, červenec - Program se dostává do Budapešti, kde je konertován na Apple a Comodore 64. V tuto chvíli se o Tetris začíná zajímat Robert Stein, president britského vývojářského týmu Andromeda a chce práva na PC verzi záskat přímo od Pajitnova. Ještě dřív než tak učiní, již nenabytá práva prodává (kromě práv na arcade a hanheld systémy) Microsoftu.
1986, listopad - Stein kontaktuje Pažitnova, ale Pažitnov mu práva neposkytuje. Stein plánuje Tetris ukrást s tím, že Teris vymysleli maďarští programátoři. Mezitím Microsoft a Spectrum Holobyte vydávají svůj Tetris s nebývalým úspěchem.
1987, červen - Stein konečně získává práva na IBM PC verzi. Má sice práva ale stále nemá kontrakt s Rusy.
1988, leden - Tetris je vydáván na všech systémech. Steinův plán na krádež zkolabuje, když televizni stanice CBS označí Pažitnova a jeho firmu ELROG za tvůrce Tetrisu
1988, květen - Stein získává od ELROGu práva, která se nevztahují na arcade a handheld verze. V tuto chvíli je tetris nejprodávanější hrou v Anglii a Spojených Státech.

Lumines Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme, ale je s podivem kolik unikátních grafických stylů na téma “kostky” lze vymyslet. Rovněž grafická pozadí jsou různorodá a korespondují s použitým hudebním stylem. Ve většině případů je dynamicky rozanimované, ale vždy decentní a zřídka kdy ruší hru.

Stinnou stránkou tohoto titulu je bezesporu obtížnost. Ne že by byla rychlost pádu kostek neúnosná, ale jde o to, že ve hře neexistuje checkpoint. Ani v Challenge, ani v Puzzle a ani ve Vs módu. V praxi to vypadá tak, že po hodině a půl skládání kostek vám už jdou oči kolem, vaše soustředění klesá, a prostě začnete dělat úplně zbytečné chyby. Některé z nás to může vybudit k nadlidskému úsilí a tomu odpovídajícímu výsledku, některé to ale můžee dokonale otrávit natolik, že nad Lumines zlomí pomyslnou

Klady a zápory

Plus 40 hudebních motivů
Plus Zvuky
Plus Pro všechny bez ohledu na pohlaví a věk

Mínus Absence checkpointů
Mínus Repetitivnost

hůl. Nelze jinak než doporučit v průběhu hry PSP dočasně uspat a jít se “proběhnout”.

Lumines má stále mou pozornost, a ještě po dvaceti hodinách hraní v sobě cítím podobné nadšení jako u první hry. Zkrátka, Lumines dokázal z jednoduchého konceptu vytěžit maximum a svou univerzálností by byl vhodným startovním bundle titulem pro každého, podobně jako kdysi Tetris pro Game Boy.


Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte II

1988, červen - Stein chce práva i na arcade verze, ale ELROG od něj ještě nemá peníze za předcházející kontrakt. Microsoft posupuje svá práva Atari na Tetris v USA a Japonsku.
1988, listopad - na Famicon vychází Tetris a celkově se ho prodá na tři milióny. Game Boy je ve vývoji, Nintendo chce z Tetrisu udělat bundle titul a snaží se získat práva od Steina (který je nemá).
1989, únor - Zástupce Nintenda Henk Rogers se shledává s Pažitnovem a ten mu práva na handheld verzi poskytuje. Poté Rogers ukazuje verzi na Famicon a Rusové jsou zděšeni - nikomu nepostoupili práva na konzolovou verzi (Stein od samého začátku usiloval jen o práva na PC). Rogers obratem vypisuje šeky jako podíl z jejich prodeje a tím Rusy uklidňuje. Nintendo přichází s verzí na Game Boy.
1989, duben - Robert Maxell (majitel Spectrum Holobyte) chce práva na Tetris a lobbuje u britské a sovětské vlády. Sám Michail Gorbačov Maxwellovi vzkazuje, že “se o japonskou firmu už nemusí zajimat”. Tento Maxwellův zásah je zdrojem problémů ELROG se sovětskou vládou.
1989, červen - soudní řízení mezi Nintedem a Atari. Jde o to, zda Nes / Famicom je nebo není počítač. Atari samozÍejmě tvrdí, že je (Famicom je zkratka pro Family COMPUTER, pod kterou se Nes prodává v Japonsku), Nintendo kontruje tím, že Stein nikdy neměl práva na konzolové verze. Nintendo ze sporu vychází jako vitěz, ale tahanice o práva pokračují až do roku 1993.
Alexej Pažitnov v roce 1996 zakládá The Tetris Company LLG a konečně dostává podíl z prodeje Tetrisu.

Lumines
Výrobce/Distributor Q Entertainment / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano, 160 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: Maximálně chytlavý logický rychlík. Na 40 hudebních motivů nejrůznějších žánrů.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Nezvykle zarostlý Cavill ukázal trailer na třetí řadu seriálového Zaklínače

Poslední řada seriálového Zaklínače s Henry Cavillem již brzy začne, až teď se ovšem můžeme podívat na první oficiální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Reklama na Duke Nukema vyrobená umělou inteligencí vzbudila posměch i hněv

Vydání kolekce starých dílů série stříleček o Duke Nukemovi na kapesní konzoli Evercade vzbudilo větší ohlasy, než...

Rekordman přišel po 80 hodinách o postavu z Diabla kvůli výpadku internetu

První hráč, kterému se v čerstvě vydaném Diablu 4 podařilo dosáhnout maximálního levelu postavy a jehož jméno bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Diablo 4 je temné, krvavé a zatraceně zábavné. Zatím

Akční hra na hrdiny Diablo 4 se v mnoha ohledech vrací ke kořenům. Namísto zbytečných experimentů sází na léta...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

RECENZE: Dead Island 2 chce zaujmout hlavně brutalitou. A ono to funguje

Víte, kdo přežije zombie apokalypsu? Zejména kutilové, kteří si dokážou vyrábět kreativní zbraně a pasti. Dead Island 2...

RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat

Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris

Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...