Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Lumines - Kostky, kostky, kostky

  12:00
Bitva next gen hendheldů je v plném proudu. Ale přestože Sony sází na několikanásobně větší výkon, než jakým vládne NDS, přichází s geniálně jednoduchým logickým rychlíkem.

Lumines Logické rychlíky, zdá se, mají svá nejlepší léta za sebou. Od dob revolučního Tetrisu (jehož historie protíná i politické špičky tehdejšiho Sovětského Svazu a Japonského císařství) uplynulo už hodně vody. O překonání legendy se pokoušeli mnozí, i samotný Alexej Pažitnov, který Tetris v letech 1985 a 86 vymyslel. Ale dnes je tento žánr na ústupu a není se čemu divit, protože když se máte rozhodnout, zda za nelevný peníz pořídit například GTA: SA nebo nějakou pochybnou, graficky minimalistickou hříčku, volba je více méně jasná. Pro trpký lineup PSP her postrádajcí větší množství původních titulů jsou ale Lumines jako v poslední chvíli stažené kalhoty na WC. Úsměv od ucha k uchu.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů.

Lumines Hry využivající interakce s hudebním doprovodem nejsou nic nového. Ať už fyzicky náročné typu Dance Dance Revolution, nebo čistě postřehové jako Frequency nebo doslova úchylné jako Vib Ribbon, všechny více nebo méně stojí a padají s audio stopou. Mizaguchiho dítko není výjímkou.

Tetsuya Mizuguchi, který má na svědomí Lumines, je znám svou posedlostí hudbou a zvuky, což nám dokonale předvedl před několika léty v Rez na PS2. Tentokrát upouští od akčního pojetí, inspiruje se Tetrisem a derivuje až na pouhou kostku. K tomu přidává něco ze své obsese, aby výsledkem potěšil hráče na celém světě. Koncept hry si s už zmíněným Tetrisem v ničem nezadá. Tam, kde v Tetrisu padá pět kostek různých tvarů, v Lumines padá vždy jen dvoubarevná kostka rozdělená na čtyři samostatné části. Na rozdíl od tetrisovských ale kostky v Lumines Lumines nedrží tvar, takže postupně kupící se hromada je neprodyšná a nevznikají žádná prázdná místa. Účelem hry je ze segmentů stejné barvy vytvoÍit minimálně 2x2 body velký čtverec, který se neodmaže hned, ale až po přejetí časové linky, která v nekonečné smyčce přejíždí přes hrací pole. Čas od času vám spadne kostka se speciálním segmentem, po jehož zakomponování do jednobarevné krychle se jako lavina odmažou všechny segmenty stejné barvy, které na sebe bezprostředně navazují.

S těmito pravidly jste schopni, pokud jste dostatečně rychlí a máte dobrý postřeh, vytvořit několikanásobná komba, která exponenciálně násobí zisk dosažených bodů. To je vše. A jak že toto může někoho bavit? Vaše snažení o překonání prvního stotisíce doprovází audio stopa rozložená do několika kanálů, které se spouští až s úspěšným odmazáváním kostek, a tak pružně reaguje na vaše konání. Krom toho veškerá manipulace s kostkou (rotace, posun, urychlení pádu) má své unikátní zvuky ladící s Lumines hlavním hudebním podkladem.. S postupujícím levelem (různá rychlost pádu kostek a pohybu časové linky, obtížněji rozeznatelné barevné variace kostek) se mění motiv pozadí a s ním i hudební a zvuková složka. Kouzlo Lumines je v nesnesitelné touze odemnknout vše, co se dá. A tato touha jde tak daleko, že se vám o barevných kostičkách bude s největší pravděpodobností i zdát, což se po obětování několika hodin spánku bude podobat spíš noční můře.

Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů. Dále můžete hrát proti AI na rozděleném displeji, kde máte za úkol urvat pro sebe jeho největší díl, a tak donutit CPU ke kapitulaci. V tomto módu na vás čeká 10 virtuálních soupeřů (a dalších 10 motivů po jejich poražení.) Dále se Lumines budete bavit/trápit nad Puzzle módem, kdy nemáte za úkol kostky mazat, ale vytvořit z nich v čaasovém limitu určitý obrazec. Pro nadčlověky je připraven Time Attack, kdy musíte dosáhnout padesáti odmazaných kostek za minutu či sta za dvě minuty a tak dále. Všechna doposud odemknutá témata máte zpřístupněná v Single Skin módu, kde do úplného zmagoření nebo vysvobuzujicího zahlcení hrajete ve vámi zvoleném levelu. Škoda, že tomuto módu nepřísluší žádná tabulka maximáloně dosažených bodů a smysl Skin módu je jen čistě “relaxační”. Multiplayer podporuje pouze Ad Hoc, tedy žádný on-line, ale kamaráda musíte mít v dosahu WiFi signálu PSP.

Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte

1985, červen - Alexej Pažitnov přichází s Tetrisem na systému Elektronika 60 na moskevské univerzitě. Konverzi na IBM PC má na svědomí Vadim Gerasimov, se kterým Pažitnov pracuje. Program se volně šíří Moskvou.
1986, červenec - Program se dostává do Budapešti, kde je konertován na Apple a Comodore 64. V tuto chvíli se o Tetris začíná zajímat Robert Stein, president britského vývojářského týmu Andromeda a chce práva na PC verzi záskat přímo od Pajitnova. Ještě dřív než tak učiní, již nenabytá práva prodává (kromě práv na arcade a hanheld systémy) Microsoftu.
1986, listopad - Stein kontaktuje Pažitnova, ale Pažitnov mu práva neposkytuje. Stein plánuje Tetris ukrást s tím, že Teris vymysleli maďarští programátoři. Mezitím Microsoft a Spectrum Holobyte vydávají svůj Tetris s nebývalým úspěchem.
1987, červen - Stein konečně získává práva na IBM PC verzi. Má sice práva ale stále nemá kontrakt s Rusy.
1988, leden - Tetris je vydáván na všech systémech. Steinův plán na krádež zkolabuje, když televizni stanice CBS označí Pažitnova a jeho firmu ELROG za tvůrce Tetrisu
1988, květen - Stein získává od ELROGu práva, která se nevztahují na arcade a handheld verze. V tuto chvíli je tetris nejprodávanější hrou v Anglii a Spojených Státech.

Lumines Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme, ale je s podivem kolik unikátních grafických stylů na téma “kostky” lze vymyslet. Rovněž grafická pozadí jsou různorodá a korespondují s použitým hudebním stylem. Ve většině případů je dynamicky rozanimované, ale vždy decentní a zřídka kdy ruší hru.

Stinnou stránkou tohoto titulu je bezesporu obtížnost. Ne že by byla rychlost pádu kostek neúnosná, ale jde o to, že ve hře neexistuje checkpoint. Ani v Challenge, ani v Puzzle a ani ve Vs módu. V praxi to vypadá tak, že po hodině a půl skládání kostek vám už jdou oči kolem, vaše soustředění klesá, a prostě začnete dělat úplně zbytečné chyby. Některé z nás to může vybudit k nadlidskému úsilí a tomu odpovídajícímu výsledku, některé to ale můžee dokonale otrávit natolik, že nad Lumines zlomí pomyslnou

Klady a zápory

Plus 40 hudebních motivů
Plus Zvuky
Plus Pro všechny bez ohledu na pohlaví a věk

Mínus Absence checkpointů
Mínus Repetitivnost

hůl. Nelze jinak než doporučit v průběhu hry PSP dočasně uspat a jít se “proběhnout”.

Lumines má stále mou pozornost, a ještě po dvaceti hodinách hraní v sobě cítím podobné nadšení jako u první hry. Zkrátka, Lumines dokázal z jednoduchého konceptu vytěžit maximum a svou univerzálností by byl vhodným startovním bundle titulem pro každého, podobně jako kdysi Tetris pro Game Boy.


Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte II

1988, červen - Stein chce práva i na arcade verze, ale ELROG od něj ještě nemá peníze za předcházející kontrakt. Microsoft posupuje svá práva Atari na Tetris v USA a Japonsku.
1988, listopad - na Famicon vychází Tetris a celkově se ho prodá na tři milióny. Game Boy je ve vývoji, Nintendo chce z Tetrisu udělat bundle titul a snaží se získat práva od Steina (který je nemá).
1989, únor - Zástupce Nintenda Henk Rogers se shledává s Pažitnovem a ten mu práva na handheld verzi poskytuje. Poté Rogers ukazuje verzi na Famicon a Rusové jsou zděšeni - nikomu nepostoupili práva na konzolovou verzi (Stein od samého začátku usiloval jen o práva na PC). Rogers obratem vypisuje šeky jako podíl z jejich prodeje a tím Rusy uklidňuje. Nintendo přichází s verzí na Game Boy.
1989, duben - Robert Maxell (majitel Spectrum Holobyte) chce práva na Tetris a lobbuje u britské a sovětské vlády. Sám Michail Gorbačov Maxwellovi vzkazuje, že “se o japonskou firmu už nemusí zajimat”. Tento Maxwellův zásah je zdrojem problémů ELROG se sovětskou vládou.
1989, červen - soudní řízení mezi Nintedem a Atari. Jde o to, zda Nes / Famicom je nebo není počítač. Atari samozÍejmě tvrdí, že je (Famicom je zkratka pro Family COMPUTER, pod kterou se Nes prodává v Japonsku), Nintendo kontruje tím, že Stein nikdy neměl práva na konzolové verze. Nintendo ze sporu vychází jako vitěz, ale tahanice o práva pokračují až do roku 1993.
Alexej Pažitnov v roce 1996 zakládá The Tetris Company LLG a konečně dostává podíl z prodeje Tetrisu.

Lumines
Výrobce/Distributor Q Entertainment / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano, 160 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: Maximálně chytlavý logický rychlík. Na 40 hudebních motivů nejrůznějších žánrů.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....