Locomotion – vrátil se král?
Chris Sawyer byl a je považován za jednoho z největších géniů herního průmyslu. Po dobu své aktivní činnosti nevytvořil mnoho titulů, ale jména dvou z nich stačí k tomu, aby byl obdivován a oslavován až do smrti. Transport a Rollercoaster Tycoony byly oba ve své době převratnou a nevídanou zábavou, představily řadu unikátních mechanismů a položily základ specifické odnoži budovatelských strategií. Zatímco sláva druhého jmenovaného byla brzy degradována nemastným neslaným pokračováním a ještě horšími datadisky, Transport Tycoon zůstával jako zářný příklad k téměř úplné dokonalosti vypiplaného díla. Jeho Deluxe verze obsahovala vše, co si virtuální dopravci mohli přát, a přitom byla přístupná a jednoduše hratelná. Časem zapracovala i nostalgie, která z TTD udělala doslova a do písmene herní legendu. Teprve nedávno se němečtí vývojáři z Ebensee Studio,
tahle, v níž Ondřej Mirtes TG přisoudil 70% spíše z milosti), zdaleka se to nepodařilo. Ani volně šířitelné klony se svými vylepšeními v interface (krásným příkladem je pravidelně vylepšovaný původem německý Simutrans) nedosáhly dostatečné kvality a všeobecné proslulosti. I to bylo důvodem, proč všechna preview dnes recenzovaného titulu svorně tvrdila: jen Chris Sawyer sám může překonat svůj stín a přinést hru ještě lepší.Locomotion je skutečně přímým pokračováním Transport Tycoonu, jakkoliv název může mást (ostatně rozebrání titulů, které kdy stejné značky využívaly, nabízí jedna z tabulek okolo tohoto textu). Proč Chris Sawyer, potažmo jeho vydavatel Atari, nevyužili známého jména, zůstává záhadou, ale budiž. Důležitější než nápis na krabici je totiž hra samotná. Povedlo se vzkřísit slávu prvního dílu? Na první pohled k tomu má Locomotion všechny předpoklady, neboť základy herních principů byly víceméně zachovány a dokonce ještě obohaceny. Opět tedy lze obecně říci, že se hráči stávají majiteli společnosti, jež se pokouší vydělat co nejvíce na přepravě lidí či zboží z místa na místo, a to na všechny myslitelné způsoby.
|
Nejprve k nabídce scénářů. Ty jsou rozděleny podle obtížnosti a najdou se mezi nimi jak úkoly velmi přesně zadané (zajistit tolik a tolik procent přepravy v dané oblasti do určitého roku) a odehrávají se na víceméně podle reality vystavěných mapách (Velká Británie, nejrůznější části Ameriky, švýcarské Alpy a další), tak i scénáře volnější a náhodně generované. Zde nastává jistá nedomyšlenost – ačkoliv se Locomotion tváří, že poskytuje i Sandbox mód, není tomu docela tak. Nelze totiž u náhodně generovaných scénářů nastavit výchozí podmínky a přizpůsobit si ji tak obrazu svému. Nezbývá tedy, než se ponořit do zákoutí editoru scénářů a vytvořit si takový, kde bude co nejvíce nastavení určováno náhodou před spuštěním. Je to ale zbytečně zdlouhavá operace, když přitom stačilo oddělit scénáře pro „jen tak“ hraní od těch s přesně definovanými úkoly a prostředím. Pro ty, kdo si oblíbili styl původního Transport Tycoonu, bude jistě dobrou zprávou, že ani úkolové scénáře nejsou příliš svazující a řadu z nich (samozřejmě zejména ty nižších obtížností) lze hrát podobným stylem jako Sandbox mód. Už jen to, že jsou všechny přístupné hned od začátku, ukazuje, že tady o nějaký dějově zaštítěný postup vpřed prostě nešlo – a není to špatně.
Prvním krokem v nově spuštěném scénáři je vytvoření profilu firmy. Fanoušci TTD jistě ocení, že ani tentokrát nechybí možnost volby z mnoha obličejů a hra opět podle pozice firmy v dopravím průmyslu vylepšuje její sídlo z původní plechové budky až k luxusnímu paláci. Dále následuje pečlivý průzkum situace a stavba prvních tratí. Města lze spojovat silnicemi a železnicí, pro dopravu přímo v nich se nejlépe hodí tramvaje, ze hry trochu vypadávají autobusy, na delší vzdálenosti se vyplatí i pro přepravu pasažérů vlaky a později dojde i na letadla. Více vydělat lze zejména zpočátku na přepravě nákladů surovin a zboží. To funguje podle přesně daných řetězců, takže je třeba vždy od zdroje (tj. například farma, důl, ropný vrt) převézt základní surovinu do zpracovatelského závodu (např. ocelárna), vyrobený polotovar ke konečnému zpracování (továrna) a získané zboží ke spotřebitelům (město). Na těžké a objemné náklady se nejlépe hodí železniční a lodní přeprava, využít lze ale opět i roztomilých náklaďáčků. Příjemné je, že podle toho, jak hráč spojuje určitá místa na mapě a převáží suroviny se rozvíjejí města a vznikají i zanikají průmyslové závody – vidět vlastní vliv na situaci v dané lokalitě je něco, čeho se člověk málokdy nabaží.
|
Stavění má ještě řadu dalších problémů, na které se přijde při delším hraní. Pokud se na stejné silnici objeví tramvaj i autobus, velice často se zaseknou a situace je často řešitelná jen manuálním přemístěním jednoho z nich. Velice obtížné je vytváření složitějších křižovatek a přejezdů, nepříjemnou chybkou byly obdařeny i semafory. Tam platí, že vozidlo čekající u semaforu se po určité době otočí a putuje po trati nazpátek, takže pokud má vlak před sebou několik po sobě jdoucích přejezdů se světly, může se snadno stát, že do své cílové stanice nikdy nedojede. Na druhou stranu – ovládání bylo mírně zlepšeno v jiných oblastech. Zadávání trati je teď přehlednější. Poněkud překvapí fakt, že není nutné (a vlastně ani možné) stavět žádná depa. Dopravní prostředek umístěný na silnici či železnici mezi dvěma zastávkami bude pendlovat automaticky mezi nimi, nastavování waypointů je taktéž přehledné a zjednodušené. Opět se lze obklopit celou řadou oken a získat řadu informací z různých zdrojů – statistiky profitu podle vozidel, reputaci ve městech, převozu z jednotlivých zastávek a tak dále a tak dále. Jenže co je to platné, když se člověk tolik navzteká už u samotného stavění…
|
|
Locomotion má i některé další nezanedbatelné chyby. Je například záhadou, proč stále není možné tvořit tratě a nová vozidla v zastaveném čase. To je běžná záležitost u většiny budovatelských strategií a minimálně v Sandbox scénářích by se jistě jistě uplatnila. Jiná je situace u multiplayeru a ve chvíli, kdy na scénu vstoupí počítačoví oponenti, nicméně přesto by bylo mnohem příjemnější moci si trať vytvořit dopředu v klidu a pohodlí s tím, že by pak bylo nutné nějaký ten čas počkat, než se reálně dostaví. Ovšem na druhou stranu pochválit lze umělou inteligencí počítačových oponentů a zmínku v plusové části recenze si jistě zaslouží i tradičně výborná hudba, která je dostatečně výrazná, aby si ji hráči zapamatovali a čas od času pohvizdovali, přitom ale neruší soustředění.
Verdikt: Locomotion je zkrátka hra spíše rozporuplná. Ačkoliv má stále jisté, obtížně popsatelné kouzlo, nelze nevidět její četné chyby v oblasti interface a celkovou zastaralost provedení. Je lepší než nemastný neslaný Transport Giant, ale k dokonalému nástupci klasiky má pořád dost daleko.
Další názor (Dimitrios Vlasakudis)
Osobně považuji Transport Tycoon s TTDX Patchem za jednu z nejlepších a nejhratelnějších počítačových her vůbec. Locomotion se však kvalitám TT nepřibližuje ani náhodou. I samotné technické zpracování je horší než v původním TT. Nejde jen o grafiku, ale i o zvuky, které autoři prostě odfláknuli. Locomotion je rovněž nepoměrně chudší co do podrobnosti různých tabulek a informací. Chybí například graf s přehledem závislosti ceny převozu zboží na době přepravy. Podobně dopadlo ovládání samotné; nejlepším fórkem je bourání vlastních tramvajových kolejí, které funguje jen za té podmínky, že člověk vybagruje všechna okolní políčka, a tedy klidně i čtvrtinu města. Locomotion je i přesto jakž takž zábavnou hrou, přeci jen samotný koncept je prostě geniální. Stojí ale za to zapřemýšlet, jestli není lepší vyzkoušet původní Transport Tycoon s TTDX Patchem a bavit se u téže hry daleko víc...
Hodnocení: 60%
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 385 čtenářů
S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá
Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...
Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou
Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku
Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...
Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé
Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé
Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...
Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu
Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...
Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let
Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...