Sobota 30. května 2020, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. května 2020 Ferdinand

Final Fantasy Tactics Advance

  12:00aktualizováno  11. listopadu 8:32
Máte rádi tahové strategie? RPG? Fantasy? Pak nezbývá, než zkusit nový počin z dílen společnosti Square Enix, která na trh vypouští další herní klenot, dovedně mixující všechny výše uvedené ingredience.

BonusWeb HIT Final Fantasy Tactics Advance

Když letos v březnu Square oficiálně oznámilo, že po šesti letech bojkotu opět začíná vyvíjet hry pro Nintendo platformy, vzbudilo to samozřejmě mezi komunitou RPG pozitivních GameBoy hráčů patřičný ohlas. Už bylo přece jen trapné sledovat, jak už i na ryze minoritním Bandai Wonderswanu je možné prohánět po obrazovce postavy ze světa Final Fantasy a na mnohem pěknějším GBA pořád nic... První z tak dlouho očekávaných FF her sice není "klasické" RPG, ale i tak je to pěkná ukázka toho, o co jsme za ty léta všichni přišli...

Final Fantasy Tactics Advance (FFTA) je RPG tahová strategie, vycházející ze stejnojmenného počinu Square pro PlayStation. Nicméně vyjma názvu a vzdálené grafické podoby nezůstalo na GBA z původní hry nic. Je tu zbrusu nový příběh, zásadním způsobem se změnila pravidla a celá hra více než co jiného od prvního pohledu připomíná konkurenční Tactics Ogre. Stejně izometricky vrstvená hrací plocha, stejně cool animované malinkaté a přitom detailně vykreslené postavičky, stejně minimalisticky Final Fantasy Tactics Advance provedené efekty kouzel, stejně dokonalá hudba (kdybych už chvíli nehrál Fire Emblem dokonce bych řekl, že nejlepší hudba na GBA). Zřejmě už prostě nebylo v rozumných mezích GBA technicky co zlepšit a tak se ve Square zaměřili především na vylepšování hry samotné. A podařilo se jim to náramně.

Gran Grimoir je starobylou knihu, která dává svému držiteli sílu změnit obraz celého světa. A nemusí to ani dělat vědomě, stačí se jen trochu ve spánku zasnít. A tak se městečko Ivalice změní jedné noci ve svět stejného jména a chlapec jménem Mewt (neplést s Pokémonem Mew :-)) se v něm stane neomezeným vládcem. Spolu s ním je do imaginární představy přenesena i jeho rodina a kamarádi. A jedním z nich jste i vy. Samozřejmě, to přece není vůbec špatné, z ničeho nic se zjevit ve fantaskním světě ze své oblíbené hry, plném roztodivných bytostí, zvláště, když tu vy sám vystupujete v roli skoro nepřemožitelného hrdiny s magickými schopnostmi. Přesto si ale vaše postava uvědomuje, že patří Final Fantasy Tactics Advance do jiného, byť podstatně nudnějšího světa, a že není úplně správné na všechno zapomenout, podlehnout líbivému mámení a prožít v něm zbytek života. Dobře gradovaný příběh postupného procitání z krásného snu a hledání důvodů, proč vlastně Mewt takový svět vytvořil, útočí citově hlavně na mladší hráče, ale možná ukápne slzička i někomu z nás starších...

Ale než se dostanete na samotný konec vyprávění, proč si pobyt ve světě FFTA trochu neužít? Hned na začátku si založíte vlastní klan, seznámíte se s pravidly místních zápasů a začnete nabírat do klanu bojovníky. Ti zpravidla přicházejí náhodně po každé splněné misi a můžete jich mít až 24. Tolik jich v reálu vůbec potřebovat nemusíte, protože do boje jich stejně můžete poslat najednou maximálně šest, ale je dobré, že si na velkém počtu náhradníků můžete vyzkoušet i ta povolání, které jinak hrát nechcete. Před každým soubojem můžete detailně prozkoumat terén, podívat se, kde stojí nepřátelé, co jsou zač, jaké mají schopnosti i výstroj, Final Fantasy Tactics Advance a podle toho si naplánovat taktiku a vhodně poskládat svoji družinu. Ta pak vyrazí na malý výsek mapy, zobrazený v tradičním izometrickém nadhledu, a pokusí se splnit cíl mise - což je v 99% misí pobití všech nepřátel nebo zneškodnění jejich vůdce. Všechny postavy a monstra na hrací ploše se po zahájení hry střídají na tahu v závislosti na své rychlosti, buší do sebe zbraněmi, sesílají na sebe kouzla, a všemožně se snaží si ublížit. Narozdíl od PSX verze u FFTA jsou všechny akce prováděny okamžitě. Krom klíčových misí, které popostrkují děj kupředu, si můžete dovolit dokonce i prohrát nebo vzdát se, jen nesmí nikdy umřít vaše hlavní postava - to pak následuje nemilosrdný nápis Game Over.

Postavy ve FFTA se vyvíjejí na několika úrovních. Získáváním zkušeností v bojích postupují na vyšší levely a tím si vylepšují své základní statistiky jako je počet životů, many, rychlost apod. Současně se používáním konkrétních zbraní či jiných součástí výstroje učí "ability", typické pro své současné povolání. Po zvládnutí každé ability na mistrovskou úroveň už je Final Fantasy Tactics Advance možné ji používat bez omezení. A s rostoucím počtem zvládnutých abilit se postavám otevírají nová, často velmi zajímavá povolání. Systém povolání je zatím asi nejpropracovanější ze všech FF her a navíc je vázán na rasu postavy. Takže například bojovnice z rasy Viera se sice nemůže stát nikdy ninjou, ale zato se jako jediná dokáže vyučit na rudého mága, vládnoucího neocenitelnou schopností sesílání dvou kouzel v jednom kole. Každá rasa (lidé, bangaa, nu mou, vieary a mooglové) má přesně vymezeno, jakým povoláním se může věnovat od samého začátku a k jakým se dokáží propracovat po zvládnutí určitého počtu abilit na mistrovské úrovni. Pro dokončení hry není nutné vyučit se všem povoláním, dokonce ani i jen většině z nich, ale i na tom je založena replayabilita FFTA - proč to po dohrání nezkusit znovu, s úplně jinak poskládanou partou? Každá postava může ovšem v boji používat pouze ability svého současného povolání, plus jednoho dalšího, které ovládá. Podobná možnost byla k vidění ve vícero hrách, ovšem až FFTA dělá poprvé z tvorby komplexních postav, ovládajících několik povolání, doslova nutnost. A to díky pravidlovým kartám (law cards).

Final Fantasy Tactics Advance

Tuhle specialitu FFTA budete moci obdivovat skoro od samého začátku soubojů. Pro každý boj je vám přidělen rozhodčí. Nebo přesněji řečeno soudce. Pobíhá po hracím poli, občas přesune stranou překážející tělíčka padlých bojovníků, přiděluje soudcovské body (za ně pak je možné povolávat na pomoc mocné totemy) a především ostřížím zrakem dohlíží na dodržování pravidel. Na začátku hry se bojuje většinou bez pravidel, ale tohle pohodlí si v pozdějších fázích vychutnáte jen na některých "pirátských" lokacích, kam moc soudců nesahá. Jinak se pokaždé budete muset přizpůsobit často podivným zákonům, která na té které lokaci soudci vynucují. Ignorovat je nemůžete, protože za lehčí porušení pravidel podobně jako ve fotbale uvidíte žlutou kartu, opakované provinění nebo zabití protivníka unfair útokem vyústí v červenou kartu, odeslání postavy do vězení, a rovněž nějaký náhodně vybraný nepříjemný trest na konci boje. Porušovat pravidla se tedy rozhodně nevyplácí, zvláště pak, když vám Square pomocí nich chce dopřát možnost mnoha opravdu úchvatných soubojů, kdy musíte často dlouze přemýšlet koho do boje poslat a jak ho Final Fantasy Tactics Advance pro něj vybavit. Karty s pravidly sice později budete moci sami přidávat, případně je rušit protikartami, ale i tak se častému taktizování nevyhnete. Právě pravidlové karty jsou myslím největší devizou FFTA oproti Tactics Ogre, kde jsem po pár hodinách hraní sklouzával do zažitého a trochu nudného stereotypu, ze kterého mne vytrhnul vlastně pouze závěrečný souboj.

Díky poměrně slušné AI se může každá mise a to zejména z počátku, kdy vás soupeř skoro pokaždé převyšuje lepšími abilitami, protáhnout klidně i na hodinu. Hra slibuje rovných 300 misí, což by představovalo v součtu opravdu úžasný čas, nutný k jejímu úplnému pokoření, ale je to bohužel tak trochu švindl - drtivá většina misí je "disposal", což znamená, že na její splnění vyšlete jen jednu postavu, která bude jednat samostatně. Tím počet skutečně hratelných misí klesne tak asi na 50, ale i tak můžete na jejich překonání klidně počítat zhruba se 100 hodinami čistého času. To je na dnešní dobu více než slušné a navíc FFTA je jednou z těch mála her, kterou lze opravdu dohrát tolika různými postupy, že vás to bude bavit i několikrát...

Final Fantasy Tactics Advance

Největší slabinou FFTA jsou občas naprosto nezvládnutá menu pro práci s inventářem. Postupně získáte takovou spoustu různých zbraní, že jen prolistování seznamem od začátku do konce může zabrat pěkných pár vteřin (a tato operace vás navíc čeká docela často) - každá nově nalezená zbraň se totiž vesele zařadí až na konec seznamu. Možnost manuálně si poté přehodit jednu zbraň jinam v seznamu působí v té souvislosti spíše jako aprílový žertík. Přitom při samotném vyzbrojování postav se veškerá výzbroj i výstroj logicky filtruje podle možností zvoleného povolání, ale bohužel v klanovém menu to asi nikoho z programátorů použít nenapadlo. Stejně nedomyšlené jsou i některé další volby, kdy například při výběru zbraní vidíte jaké poskytují ability, ale už bohužel nikoliv jak ta která zbraň ovlivní vaše základní statistiky, což vás v pozdějších fázích hry zajímá o dost více. A pokud se staty chcete dozvědět bez toho, abyste si zapamatovávali o kolik se vám síla či rychlost změní, když zbraň uchopíte do ruky, můžete - ale opět jedině v tom děsivě dlouhém inventáři a s papírem a tužkou v ruce...

Přes drobné výhrady považuji FFTA za zatím nejlepší strategické RPG pro GameBoy Advance, především díky velmi rozumně nastavené obtížnosti, kvůli které může hra bavit i zkušenější hráče. Dokonalost technického zpracování bych si dovolil považovat dnes už za normu a nebýt pár docela hloupých chybek v AI a jisté rozpačitosti z dohrávání misí po dokončení příběhové části hry, byl by to skoro dokonalý počin. V každém případě je vidět, že od Square se ještě na GBA můžeme dočkat velkých věcí...

Final Fantasy Tactics Advance Final Fantasy Tactics Advance Final Fantasy Tactics Advance
Final Fantasy Tactics Advance Final Fantasy Tactics Advance Final Fantasy Tactics Advance

Final Fantasy Tactics Advance
Výrobce/Distributor Square Enix / Nintendo
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2 hráči
Verdikt: Skvělá tahová strategie ze světa Final Fantasy, technologicky bez chybičky, a ještě navíc se dá koupit i u nás - to opravdu není nad čím přemýšlet...
Hodnocení: 90% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Na největší stavbě v Minecraftu pracuje 400 lidí již skoro devět let

Project Greenfield je jedním z největších fanouškovských projektů v počítačových hrách vůbec, jeho cílem je postavit v...

Čím dnes štvou herní společnosti hráče nejvíc

Videohry vzbuzují u lidí spousty emocí, i těch negativních. Pro náš článek jsme vybrali několik kontroverzních oblastí,...

Slavná herní babička si dá pauzu, unavují ji povýšení diváci

Youtuberka Shirley Curry, známá na internetu spíše pod přezdívkou Skyrim Grandma, svým divákům oznámila, že už je pro...

RECENZE: Daymare: 1998 je retro horor jako řemen

Máte už po krk dnešních hororů, které jsou většinou jen střílečky s monstry, nebo naopak walking simulátory? V tom...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANKETA: Kdy jste se naposledy kochali ve hře?

V dnešní anketě se ptáme, kdy jste se naposledy ve hře zastavili, abyste se pokochali prostředím, v němž se nacházíte....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Máte svou sedačku plnou skvrn? Poradíme vám, jak s nimi zatočit
Máte svou sedačku plnou skvrn? Poradíme vám, jak s nimi zatočit

Malé odolné flíčky na sedačce obvykle nikdo neřeší, případně přes ně prostě přehodí deku. Jenže pokud máte doma dítě nebo domácího mazlíčka, nevyhnete se ani pořádným flekům. Jak se jich zbavit?

Najdete na iDNES.cz