Úterý 20. října 2020, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. října 2020 Vendelín

Exit – hrdinou na plný úvazek

  12:00
Období nedostatku původních her na PSP začíná být minulostí. Po Lumines či MGA je tu další titul, jenž by neměl, díky své originalitě a zpracování, nechat váš handheld ležet ladem.

Exit Kde by byli superhrdinové bez svých nadlidských schopností? Komixový svět, v němž Superman v pláštěnce odolá leda jarnímu deštíčku, by zůstal napospas, a nebozí lidičkové, bez jediné šance na záchranu, umírají po desítkách smíření se svým osudem. Rakve se plní, a černá kronika se rozrůstá na samostatnou přílohu Mladé Fronty. Extrémní situace si ale žádají extrémní řešení, a i když přijde velká voda nebo začnou padat meteority není vše ztraceno. Superman i Spiderman sice jen smutně přihlíží jak si přírodní katastrofa vybírá svou daň na lidských životech, ale naděje umírá poslední. A tou poslední nadějí človíčků v nebezpečí je Mr. Esc. Mladý muž s průměrnými atletickými schopnostmi, ale neobyčejným smyslem pro improvizaci a odvahou.

A to je to právě kouzlo Exitu – vzájemná kooperace všech zúčastněných postav s vámi, jako velitelem záchranné mise.

Exit Dodat logické hře nějaký faktor, který by ji povýšil na něco jiného než jen na stereotypní žně bodů nebo plnění nelogicky logických úkolů, není nic jednoduchého. Při hraní Exitu jsem si vzpomněl na stařičkou hru na Atari 800, inspirovanou dobrodružným filmem podle Spielbergova scenáře. Tou hrou byli Goonies. Tři děti s různými schopnostmi se musely vypořádat s nástrahami okolí a vzájemnou spoluprací nalézt bezpečnou cestu domů. A o tom je i Exit. Nalézt a vytvořit bezpečnou cestu k úniku všem osobám v ohrožení života. Samozřejmě v časovém limitu a ve značně nebezpečném prostředí. Ale konec náznaků a narážek a pojďme rovnou k věci.

To, co upoutá vaši pozornost hned ze začátku, je grafické podání hry, a tak jím rovnou začnu. Výtečný komixový styl prostředí, s něžně rozjetými rovnoběžkami, zaujme na první pohled. Svou geometrií a barvami lehce připomíná adventuru A Day of the Exit Tentacle od Lucas Arts, ale s regulérními kosodélníky místo dveří a oken se tentokrát nesetkáme. Náhled na interiér budovy, kde se celá záchranná akce odehrává, je zprostředkován bokorysem, tedy podélně „rozříznutým“ vhledem do nitra domu nebo jeho části. I když je Exit přísně 2D hrou, vybavení pokojů i patra samotná jsou vymodelovány ve třetím rozměru, a proto prostředí působí plastickým dojmem. Navíc je 100 misí rozděleno do deseti samostatných bloků, kde má každá desítka svůj vlastní styl. Jednou je to nízkopodlažní domek, jindy nemocnice nebo sklepy, pak přijde na řadu továrna, hotel, metro a v pozdější fázi hry mrakodrapy. Každý blok je uvozen krátkým intrem seznamujícím vás s přicházejícím prostředím a podtrhujícím celkový grafický styl. Styl s velkým S.

Další grafickou lahůdkou jsou postavy. Svým minimalistickým pojetím mi nejvíce připomínají Vib Robbona, králíka, jenž byl hrdinou hudební hříčky na PSOne. Černobílé kontury, jimiž jsou všichni lidé vytvoření, ostře kontrastují s barevnou kulisou. Jen za hrdinou vlaje červená Exit kravata a na hlavě mu dříme žlutý klobouk. I přes jednoduchý způsob jakým jsou postavy znázorněny, je jejich animace přirozená a všechny činnosti, které vykonávají úsměvně uvěřitelné. Třeba když tlouštík začne tlačit trezor nebo když malý klučina leze po žebříku. PSP už sice dokázal, že zvládne na výpočet mnohem náročnější grafiku, ale díky stylu se nedá tato položka Exitu označit jinak než jako brilantní.

Troufáme si tvrdit, že podobná hra PSP vysloveně chyběla.

Než se vrhnu do nástinu herních mechanismů, pár vět o hudbě a zvucích. U nich autoři asi zbytečně šetřili. Hudební podklad hry je nevýrazný a stejně tak nevýrazné jsou i zvuky. Postavy, i hrdina samotný, se ohlašují jen několika málo větami jako „je mi zima“, „jsem unavený“ „nesnáším schody“ a podobně. Když to slyšíte desetkrát ve Exit stejném levelu, začne to lézt krkem. Variabilita hlášek mohla být mnohem širší, a tato chyba zamrzí o to víc, když si uvědomíte, že je úplně zbytečná. Hraní samotné tím ale naštěstí zásadní ránu nedostává.

Do levelu, odehrávajícího se v prostorách přírodou, nebo jinak postiženého domu, je vždy umístěna minimálně jedna osoba, kterou je potřeba bezpečně vyvést do vyznačeného východu. Potíž je v tom, že oběti neštěstí nejsou schopné vykonávat všechny činnosti, kterými vládnete vy. Kvůli tomu jim budete muset cestu upravit, zbavit ji nástrah nebo najít zcela jinou, než po které jste přišli. Také musíte počítat s tím, že třeba dítě se sice dostane do úzkých prostor, ale že samo nedokáže vylézt tam, kam dospělý člověk, nebo že nedoskočí tak daleko. Největším potížistou je raněný, kterého jen ztěžka bez pomoci výtahu dostanete do jiného patra, protože ho musíte sami nosit na zádech. Nebo tento úkon zadat jiné postavě. A to je to právě kouzlo Exitu – vzájemná kooperace všech zúčastněných postav s vámi, jako velitelem záchranné mise. Oběti sedí na jednom místě, ale jakmile s Exit nimi přijdete do osobního kontaktu, jsou připraveny vás následovat, nebo poslouchat příkazy. Vystačíte si s „bež“, „stůj“, „následuj mě“, „vezmi“ a „použij“. S jejich pomocí se dostanete na místa, kam byste se jinak nedostali (časově omezená tlačítka, kladkové výtahy, nášlapné spínače a podobně).

Několikrát se stane, že vámi vedené postavy budete muset strategicky rozmístit po celé mapě, a vhodně načasovanými povely jim umožnit zdárně opustit hořící dům nebo lavinou zasypaný hotel. Interakce s prostředím probíhá s několika předměty (krabice, trezory, výtahy, kladkové systémy, žebříky, posuvné pásy, tlačítka ovládající dveře nebo protipožární trysky a tak dále) a nástroji (krumpáč, baterka, minimax, lano, dřevěné prkno a podobně). Až na raněného jsou s nástroji schopni zacházet všichni účastníci neštěstí, a to včetně dětí. Rozhodnutí kdo s čím, zda na hák přivázat lano nebo provazový žebřík a jaký problém vůbec řešit jako první jsou ta, která vedou k úspěchu nebo k opakování levelu. A opakovat budete. Držet za hlavu se budete a vyvolávat všechny Exit svaté, už už si budete jisti, že programátoři prostě udělali chybu, a že tento level je chybně navržený, a ono ejhle, stačí změnit pořadí, v jakém posíláte pohřešované na kladku a vše do sebe zapadne jak zubatá kolečka švýcarských hodinek. S dalším levelem se beznaděj zvětší, a dostaví se pocit, že skládáte dvě různá puzzle promíchaná v jedné krabici. Jaká satisfakce se ale dostaví, když ho po další hodině pokoříte. Několikrát se mi stalo, že jsem si, když PSP nebylo po ruce, na papír po paměti čmáral nákresy onoho levelu, a snažil jsem se mu přijít na kloub.

Zachraňuje celá rodina

Mr. Esc – na rozdíl od ostatních dokáže skákat s rozběhem, ručkovat po vodorovné tyči, plavat a chytat se převisů z výskoku. Jako jediný může ovládat výtahy.
Dítě – samotné přeleze jen nízkou krabici, do větších výšek potřebuje asistenci dospělého člověka, přeskočí jen úzkou mezeru. Jako jediné může prolézat úzkými tunely.
Mladý muž / žena – univerzální pomocníci.
Tlouštíci – Mohou sami tlačit těžký předmět, na který je jinak potřeba spolupráce dvou lidí, sami nevylezou do větších výšek.

Exit Jeden příslovečný háček tu ale je. Respektive dva. Velrybu na ně sice neulovíte, ale štiky si autoři mezi bezbranné kapříky pouštět neměli. Těmi štikami jsou ovládání a AI, i když štika je možná až příliš silné přirovnání. S ovládáním nejsou sebemenší problémy, pokud je aktuální level založen na čistě logickém řešení. Takové ale nejsou všechny. Několik misí je navrženo spíše arkádovým způsobem, kdy v plném běhu budete přeskakovat plameny nebo elektrické nástrahy v podlaze a podobné Šebrleho skopičiny, na něž není trochu tuhé ovládání úplně ideální. Nejde o nic fatálního, jen budete muset tyto levely několikrát zbytečně opakovat, i když je jejich řešení zcela evidentní. AI vás potrápí v situacích, kdy jste nuceni skoro metr po metru nebohé postavě zadávat směr cesty. Největším problémem jsou schody, které AI s oblibou ignoruje. Naštěstí jsou ale časové limity více než dostatečné, a když už se vám stane, že těsně před cílem vyprší, dalším pokusem se do něj vlezete s přehledem.

Klady a zápory

Plus Grafika
Plus Styl
Plus Level design

Mínus Tužší ovládání
Mínus Slabé zvuky

Troufáme si tvrdit, že podobná hra PSP vysloveně chyběla. Je to proto, že logická náplň svou akčněji pojatou formou dokáže zaujmout i ty, kteří nad takovými hrami jinak ohrnují nos. Postupně narůstající obtížnost vás stačí pořádně proškolit a do tří posledních sad úkolů vstoupíte už jako ostřílený zachránce. Samozřejmě, tyto poslední tři sady vám dají pořádně zabrat, jelikož rozsah map je obrovský, a řešení úkolů je pekelným mixem všeho, s čím jste se doposud setkali. Exit vám ale nedá spát, dokud všichni tlouštíci a dětičky nebudou bezpečně doma. A jen tak mimochodem, na oficiálních stránkách si můžete stáhnout dalších 110 (ne, to není překlep) levelů.

Exit
Výrobce/Distributor Taito / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 288 kB
Multiplayer: ne
Verdikt: Výborná logická hra, která chytne a nepustí. Ideální na cestování.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Sega rozdává nevydaný prototyp Golden Axe. Jeho autor je vzteky bez sebe

Vydavatelství Sega zveřejní rozpracované, ale nikdy nedokončené pokračování kultovní mlátičky Golden Axe. K dispozici...

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

Čínský stroj na peníze. Genshin Impact vydělal za deset dnů dvě miliardy

Free 2 play online hra Genshin Impact vzala herní svět útokem. Dlouholetý vývoj se zaplatil během necelých 14 dnů, její...

Nechutná operace oka stále děsí. Vývojář vzpomíná na vznik legendární scény

Děsivá scéna ze hry Dead Space 2, ve které si hlavní hrdina musí skrze oční bulvu zastrčit do mozku speciální jehlu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Testování s Hami: Rozdáváme 80 batolecích mlék s výbornou chutí
Testování s Hami: Rozdáváme 80 batolecích mlék s výbornou chutí

Batolecí mléka Hami pro děti od ukončeného 12. a 24. měsíce obsahují potřebné živiny, jsou obohaceny o důležité vitamíny a minerální látky a...

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...