Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Exit – hrdinou na plný úvazek

  12:00
Období nedostatku původních her na PSP začíná být minulostí. Po Lumines či MGA je tu další titul, jenž by neměl, díky své originalitě a zpracování, nechat váš handheld ležet ladem.

Exit Kde by byli superhrdinové bez svých nadlidských schopností? Komixový svět, v němž Superman v pláštěnce odolá leda jarnímu deštíčku, by zůstal napospas, a nebozí lidičkové, bez jediné šance na záchranu, umírají po desítkách smíření se svým osudem. Rakve se plní, a černá kronika se rozrůstá na samostatnou přílohu Mladé Fronty. Extrémní situace si ale žádají extrémní řešení, a i když přijde velká voda nebo začnou padat meteority není vše ztraceno. Superman i Spiderman sice jen smutně přihlíží jak si přírodní katastrofa vybírá svou daň na lidských životech, ale naděje umírá poslední. A tou poslední nadějí človíčků v nebezpečí je Mr. Esc. Mladý muž s průměrnými atletickými schopnostmi, ale neobyčejným smyslem pro improvizaci a odvahou.

A to je to právě kouzlo Exitu – vzájemná kooperace všech zúčastněných postav s vámi, jako velitelem záchranné mise.

Exit Dodat logické hře nějaký faktor, který by ji povýšil na něco jiného než jen na stereotypní žně bodů nebo plnění nelogicky logických úkolů, není nic jednoduchého. Při hraní Exitu jsem si vzpomněl na stařičkou hru na Atari 800, inspirovanou dobrodružným filmem podle Spielbergova scenáře. Tou hrou byli Goonies. Tři děti s různými schopnostmi se musely vypořádat s nástrahami okolí a vzájemnou spoluprací nalézt bezpečnou cestu domů. A o tom je i Exit. Nalézt a vytvořit bezpečnou cestu k úniku všem osobám v ohrožení života. Samozřejmě v časovém limitu a ve značně nebezpečném prostředí. Ale konec náznaků a narážek a pojďme rovnou k věci.

To, co upoutá vaši pozornost hned ze začátku, je grafické podání hry, a tak jím rovnou začnu. Výtečný komixový styl prostředí, s něžně rozjetými rovnoběžkami, zaujme na první pohled. Svou geometrií a barvami lehce připomíná adventuru A Day of the Exit Tentacle od Lucas Arts, ale s regulérními kosodélníky místo dveří a oken se tentokrát nesetkáme. Náhled na interiér budovy, kde se celá záchranná akce odehrává, je zprostředkován bokorysem, tedy podélně „rozříznutým“ vhledem do nitra domu nebo jeho části. I když je Exit přísně 2D hrou, vybavení pokojů i patra samotná jsou vymodelovány ve třetím rozměru, a proto prostředí působí plastickým dojmem. Navíc je 100 misí rozděleno do deseti samostatných bloků, kde má každá desítka svůj vlastní styl. Jednou je to nízkopodlažní domek, jindy nemocnice nebo sklepy, pak přijde na řadu továrna, hotel, metro a v pozdější fázi hry mrakodrapy. Každý blok je uvozen krátkým intrem seznamujícím vás s přicházejícím prostředím a podtrhujícím celkový grafický styl. Styl s velkým S.

Další grafickou lahůdkou jsou postavy. Svým minimalistickým pojetím mi nejvíce připomínají Vib Robbona, králíka, jenž byl hrdinou hudební hříčky na PSOne. Černobílé kontury, jimiž jsou všichni lidé vytvoření, ostře kontrastují s barevnou kulisou. Jen za hrdinou vlaje červená Exit kravata a na hlavě mu dříme žlutý klobouk. I přes jednoduchý způsob jakým jsou postavy znázorněny, je jejich animace přirozená a všechny činnosti, které vykonávají úsměvně uvěřitelné. Třeba když tlouštík začne tlačit trezor nebo když malý klučina leze po žebříku. PSP už sice dokázal, že zvládne na výpočet mnohem náročnější grafiku, ale díky stylu se nedá tato položka Exitu označit jinak než jako brilantní.

Troufáme si tvrdit, že podobná hra PSP vysloveně chyběla.

Než se vrhnu do nástinu herních mechanismů, pár vět o hudbě a zvucích. U nich autoři asi zbytečně šetřili. Hudební podklad hry je nevýrazný a stejně tak nevýrazné jsou i zvuky. Postavy, i hrdina samotný, se ohlašují jen několika málo větami jako „je mi zima“, „jsem unavený“ „nesnáším schody“ a podobně. Když to slyšíte desetkrát ve Exit stejném levelu, začne to lézt krkem. Variabilita hlášek mohla být mnohem širší, a tato chyba zamrzí o to víc, když si uvědomíte, že je úplně zbytečná. Hraní samotné tím ale naštěstí zásadní ránu nedostává.

Do levelu, odehrávajícího se v prostorách přírodou, nebo jinak postiženého domu, je vždy umístěna minimálně jedna osoba, kterou je potřeba bezpečně vyvést do vyznačeného východu. Potíž je v tom, že oběti neštěstí nejsou schopné vykonávat všechny činnosti, kterými vládnete vy. Kvůli tomu jim budete muset cestu upravit, zbavit ji nástrah nebo najít zcela jinou, než po které jste přišli. Také musíte počítat s tím, že třeba dítě se sice dostane do úzkých prostor, ale že samo nedokáže vylézt tam, kam dospělý člověk, nebo že nedoskočí tak daleko. Největším potížistou je raněný, kterého jen ztěžka bez pomoci výtahu dostanete do jiného patra, protože ho musíte sami nosit na zádech. Nebo tento úkon zadat jiné postavě. A to je to právě kouzlo Exitu – vzájemná kooperace všech zúčastněných postav s vámi, jako velitelem záchranné mise. Oběti sedí na jednom místě, ale jakmile s Exit nimi přijdete do osobního kontaktu, jsou připraveny vás následovat, nebo poslouchat příkazy. Vystačíte si s „bež“, „stůj“, „následuj mě“, „vezmi“ a „použij“. S jejich pomocí se dostanete na místa, kam byste se jinak nedostali (časově omezená tlačítka, kladkové výtahy, nášlapné spínače a podobně).

Několikrát se stane, že vámi vedené postavy budete muset strategicky rozmístit po celé mapě, a vhodně načasovanými povely jim umožnit zdárně opustit hořící dům nebo lavinou zasypaný hotel. Interakce s prostředím probíhá s několika předměty (krabice, trezory, výtahy, kladkové systémy, žebříky, posuvné pásy, tlačítka ovládající dveře nebo protipožární trysky a tak dále) a nástroji (krumpáč, baterka, minimax, lano, dřevěné prkno a podobně). Až na raněného jsou s nástroji schopni zacházet všichni účastníci neštěstí, a to včetně dětí. Rozhodnutí kdo s čím, zda na hák přivázat lano nebo provazový žebřík a jaký problém vůbec řešit jako první jsou ta, která vedou k úspěchu nebo k opakování levelu. A opakovat budete. Držet za hlavu se budete a vyvolávat všechny Exit svaté, už už si budete jisti, že programátoři prostě udělali chybu, a že tento level je chybně navržený, a ono ejhle, stačí změnit pořadí, v jakém posíláte pohřešované na kladku a vše do sebe zapadne jak zubatá kolečka švýcarských hodinek. S dalším levelem se beznaděj zvětší, a dostaví se pocit, že skládáte dvě různá puzzle promíchaná v jedné krabici. Jaká satisfakce se ale dostaví, když ho po další hodině pokoříte. Několikrát se mi stalo, že jsem si, když PSP nebylo po ruce, na papír po paměti čmáral nákresy onoho levelu, a snažil jsem se mu přijít na kloub.

Zachraňuje celá rodina

Mr. Esc – na rozdíl od ostatních dokáže skákat s rozběhem, ručkovat po vodorovné tyči, plavat a chytat se převisů z výskoku. Jako jediný může ovládat výtahy.
Dítě – samotné přeleze jen nízkou krabici, do větších výšek potřebuje asistenci dospělého člověka, přeskočí jen úzkou mezeru. Jako jediné může prolézat úzkými tunely.
Mladý muž / žena – univerzální pomocníci.
Tlouštíci – Mohou sami tlačit těžký předmět, na který je jinak potřeba spolupráce dvou lidí, sami nevylezou do větších výšek.

Exit Jeden příslovečný háček tu ale je. Respektive dva. Velrybu na ně sice neulovíte, ale štiky si autoři mezi bezbranné kapříky pouštět neměli. Těmi štikami jsou ovládání a AI, i když štika je možná až příliš silné přirovnání. S ovládáním nejsou sebemenší problémy, pokud je aktuální level založen na čistě logickém řešení. Takové ale nejsou všechny. Několik misí je navrženo spíše arkádovým způsobem, kdy v plném běhu budete přeskakovat plameny nebo elektrické nástrahy v podlaze a podobné Šebrleho skopičiny, na něž není trochu tuhé ovládání úplně ideální. Nejde o nic fatálního, jen budete muset tyto levely několikrát zbytečně opakovat, i když je jejich řešení zcela evidentní. AI vás potrápí v situacích, kdy jste nuceni skoro metr po metru nebohé postavě zadávat směr cesty. Největším problémem jsou schody, které AI s oblibou ignoruje. Naštěstí jsou ale časové limity více než dostatečné, a když už se vám stane, že těsně před cílem vyprší, dalším pokusem se do něj vlezete s přehledem.

Klady a zápory

Plus Grafika
Plus Styl
Plus Level design

Mínus Tužší ovládání
Mínus Slabé zvuky

Troufáme si tvrdit, že podobná hra PSP vysloveně chyběla. Je to proto, že logická náplň svou akčněji pojatou formou dokáže zaujmout i ty, kteří nad takovými hrami jinak ohrnují nos. Postupně narůstající obtížnost vás stačí pořádně proškolit a do tří posledních sad úkolů vstoupíte už jako ostřílený zachránce. Samozřejmě, tyto poslední tři sady vám dají pořádně zabrat, jelikož rozsah map je obrovský, a řešení úkolů je pekelným mixem všeho, s čím jste se doposud setkali. Exit vám ale nedá spát, dokud všichni tlouštíci a dětičky nebudou bezpečně doma. A jen tak mimochodem, na oficiálních stránkách si můžete stáhnout dalších 110 (ne, to není překlep) levelů.

Exit
Výrobce/Distributor Taito / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 288 kB
Multiplayer: ne
Verdikt: Výborná logická hra, která chytne a nepustí. Ideální na cestování.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:

CES 2022 - největší veletrh spotřební elektroniky

Veletrh CES je největší událost v oblasti spotřební elektroniky a IT každoročně pořádaný v lednu v Las Vegas.

Další témata: Koronavirus  Omikron  Sonda Parker Solar Probe Dalekohled Jamese Webba 

  • Nejčtenější

Největší obchod v herní historii, Microsoft kupuje Activision za 1,5 bilionu

Společnost Microsoft kupuje za téměř 70 miliard dolarů (zhruba 1,5 bilionu korun) gigantické vydavatelství Activision...

Co to teď všichni najednou hrají? Hra s písmeny vzala internet útokem

Jednoduchá hra s hledáním slov je najednou velký hit internetu. Jmenuje se Wordle a zafungovala zejména na sociálních...

Dohrál střílečku Halo Infinite na nejtěžší obtížnost bez jediného vystřelu

Speedrunner s jednoduchou přezdívkou Tom rozebral čerstvý díl série Halo na kousky, když hru dokázal dokončit na...

Od Battlefieldu se odvrací už i výrobci cheatů, hra je prý rozbitá a umírá

Poslední díl oblíbené série Battlefield v recenzích propadl a ve velkém ztrácí svou hráčskou základnu. Od nepovedené...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Simulátor covidu nelze vyhrát, nepomáhají respirátory ani Ivermektin

Nová nezávislá hra názorně ukazuje, jak snadno se nemoc covid-19 šíří na pracovištích. Jakožto ředitel firmy musíte...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...