RECENZE: Command & Conquer Remastered je úžasný návrat starých herních časů

  0:01
Některé hry nezestárnou nebo zestárnou se ctí. A některé hry i přesto, že až tak nezestárly, dostanou líbivější kabát. Legendární strategie Command & Conquer se vrací a stojí to opět za to.
90

Command & Conquer Remastered Collection

Platforma: PC
Výrobce: Petroglyph

  • Remaster udělaný s citem
  • Grafika
  • Hudba
  • Velká porce obsahu
  • Bugy

Herní karta

Není moc RTS (real-time strategy) sérií, které by se honosily takovým počtem dílů či spin-offů, jako tomu je u nesmrtelného kultu C&C. Westwood Studios nám dalo obrovské množství taktické zábavy. Můžeme jen smutně zapálit svíčku jak za ně, tak i za Bullfrog a mnohé další, které pozřela EA. Ale dobře, konec jízlivostí. 

C&C se stalo značkou, která přerostla známé prostředí strategií a celkem zabodovala i akcí C&C: Renegade. Postupně ale úplně zmizela. Posledním záchvěvem byl spíš kopanec do koulí všem fanouškům v podobě mobilní hříčky C&C: Rivals, která své kvality má, ale těžko uhasí žízeň kovaných stratégů.

Petroglyph Games proudly presents

EA v roce 2003 rozpustila Westwood Studios. Některým fanouškům zbyly oči pro pláč, jiní se sháněli po molotovech, které by mrštili do oken vedení EA. Ale naštěstí vše nakonec nebylo tak tragické. Z původního studia povstalo Petroglyph Games. Jenže bez práv na značku C&C. Příběhy o Kaneovi, Yurim, Tibériu a cestování časem zůstaly ležet ladem. Pro všechny fanoušky tak byla výborná zpráva, že Petroglyph Games budou spolupracovat na remasteru C&C, a dokonce i se skladatelem Frankem Klepackim. Projekt nemohl být v lepších rukou. Vrátil se domů.

Command & Conquer Remastered Collection

Celý remaster působí na první pohled velmi sympaticky. Zkrátka tak, jak by remastery měly vypadat. Obsahuje hned dvě celé hry, a to Command & Conquer: Tiberan Dawn a Command & Conquer: Red Alert. A také všechny datadisky a spoustu bonusového obsahu navíc. 

Že mají autoři stále co nabídnout, jsem poznal hned v prvních sekundách hry, kdy se vaše EVA – Electronic Video Agent vylepší z SVGA grafiky na rozlišení 4K a ze zastaralých zvukových karet na HD. Když se objevilo na obrazovce Port, IRQ, DMA s dodatkem „zastaralý“, začal jsem automaticky tleskat. Lepší úvod vymyslet pro remaster ani nešlo.

Milé béčko

Občas se vracím hned k několika hrám. Jednou z těch, které si znovu co pár let zahraju, je Pharaoh a tou další Command & Conquer. Zhruba za každých pět let si odehraju obě kampaně a připomenu si ten příběh, který mě v dětství okouzloval, ačkoliv jsem nerozuměl ani slovu. Když jsem konečně rozuměl, okouzlení z ne až tak sofistikovaného příběhu trochu pominulo a zůstaly jen pěkné renderované animace. 

Vývojáři si s upscalem poradili celkem s grácií. Jde sice stále o ty staré animace, ale zde to je opodstatněné. Ve spoustě filmečků hrají živí herci a těžko říci, jak by vypadal Kane dnes, nejspíš by nebyl tak svěží jako před dvěma a půl dekádami. Dal bych ale hlavu na špalek za to, že by si většina herců či spíš neherců s velkou chutí své ikonické role zahrála znovu. Příběh C&C je blbý, až to bolí a i béčko s Michaelem Dudikoffem má lepší scénář. Ale o to jde. Na nic si nehraje a „ochotnický sbor“ naverbovaný pravděpodobně ve frontě u pokladny, přehrává o sto šest a vy si ten sci-fi nesmírně užíváte. Organizace GDI a NOD znovu měří své síly v černobílé, nebo spíš pískové a rudé barvě, kde dobro od zla rozeznáte během sekundy a svět je tak jednodušší.

Command & Conquer Remastered Collection

Dá se jen těžko říct, zda dokáže remaster oslovit i publikum, které na úvodu ságy nevyrůstalo. Zub času se promítl hlavně na samotné hratelnosti a jelikož jde o remaster, do základních prvků herního designu se nehráblo. Command & Conquer: Remastered Collection je muzejní kousek, který pečlivě restauroval tým s otcovskou láskou, ale pořád jde o hru, která patří do muzea. A s tím musíte počítat. 

Autoři samosebou něco trochu zjednodušili. Interface je mnohem přehlednější, menu pro stavbu budov, pěších i mechanických jednotek je od sebe odděleno. Nemusíte tak scrollovat jak pominutí, abyste naverbovali vojáka a hned potom tank. Skvělou zprávou je i možnost stavět do fronty. Při přidržení tlačítka shift dokonce přidáváte po pěti. Dnes naprostý základ, dříve hudba vzdálené budoucnosti. Co je v moderních RTS samozřejmostí a zde chybí, je vytváření sběrných bodů pro továrny a kasárna. Jednotky se vám budou srocovat pouze před továrnami, i kdybyste se na hlavu stavěli. Stejně tak zůstala možnost vyrábět pouze v jedné aktivní továrně. Pokud by autoři sáhli k razantnějším změnám herního designu, už by to nebyl ten C&C, který známe.

Dvojitý nášup

Vše jmenované se týká i C&C: Red Alert. Až retrospektivně, když jsem si opět zahrál po sobě oba dva díly série, jsem zjistil, jak je původní C&C plochý. Vlastně se v hratelnosti moc neliší od pramáti žánru Duny II. Mise jsou až na pár výjimek o tom vymlátit buď všechny nepřátele z mapy, nebo jen určitou část. Variabilita misí je téměř nulová. 

Command & Conquer Remastered Collection

Red Alert oproti tomu dospěl. Není to jen přeskinovaný Tiberian Dawn, kde místo GDI jsou Spojenci a NOD vystřídali Sověti. Úkoly jsou mnohem členitější a komplexnější. Mise za spojence, kde musíte nejdříve s agentem infiltrovat základnu a poté osvobodit Tanyu, už připomíná moderní střih misí ve stylu StarCraft II. A mise odehrávající se v interiérech jsou pořád tak obtížné, jak si pamatuji. 

Kromě základních kampaní obou her jsou v balení i všechny datadisky a skrytý obsah s dinosaury a obřími mravenci. Tím to ale nekončí, přece jen jde o artefakt, který si zaslouží víc, a tak autoři přidávají kopu bonusového obsahu. Milovníci hudby vezmou za vděk i novými tracky přímo od Franka Klepackiho.

Staré bugy nerezaví

Na C&C mám spoustu vzpomínek. Pamatuji si, když jsem měl ještě demo se třemi úrovněmi, s jakou bázní jsem se poprvé střetl s noďáckým Obelisk of Light, který mi rozšmelcoval zcela nepřipravenou armádu na prach za děsivého „bzzzzt“ a jak mě poprvé vystrašila Teslova cívka v Red Alert. Velmi nevybíravě vypařila Tanyu z povrchu zemského. Tyhle vzpomínky vám hraní remasteru připomene, ale také dá zapravdu, že hry se za těch pár dekád opravdu změnily a RTS už jsou někde úplně jinde. 

Audiovizuální stránka ale nabrala obrovského zlepšení a míra detailů je přímo skvostná. Na jednotky lze zoomovat tak, že vidíte i samotné obličeje vojáků a díky většímu oddálení máte stále perfektní přehled o bojišti. Mezi HD a původní grafikou, stejně jako zvuky, můžete přepínat během mise a porovnat, jak moc se liší vaše pixelovaté vzpomínky.

Command & Conquer Remastered Collection

Hra si s sebou nese i bugy z minulosti a nejspíše i pár nových. V jedné z počátečních misí za GDI, kde je prvním úkolem zničit protiletadlová sila SAM, se mi i po opakovaném rozehrání nespustil skript. Měl přivolat vzdušnou podporu, která ulehčí pozdější dobývání základny, a tak jsem musel poslat své nebohé jednotky do mlýnku na maso. Prostřílet si cestu skrz bez vítané podpory A-10. Zůstal i bug, kdy AI v poslední misi za GDI zaměří NOD svou atomovku na Advanced Guard Tower a pokud postavíte dostatečně silnou, komplikovanou zeď, nepřátelské tančíky budou jen smutně čučet a kroutit hlavněmi, jako by šlo o posvátnou Zeď nářků. 

Pravé bugové peklo ale přišlo s misí v Bratislavě, nejsem si jist, zda jsem i před 25 lety narazil na tentýž problém, ale hra co pár sekund hlásila Mission Failed, a to i zcela bez důvodu. Naprosto děsné je i naloďování na transportéry. Nad tím ale mávnete postupně rukou, protože jinak hra šlape jako hodinky a až na některé nepříjemné záseky, kdy počítač z roku 2019 zápolí se hrou z roku 1995, nenarazíte na nic, co by výrazně kazilo dojem. Remasterované jsou i veškeré zvuky a pokud chcete ušního červa z Hell March, nový vestavěný jukebox vám splní vlhké sny. Užijete si i řádný multiplayer a skirmish. Autoři dokonce přidali i editor map.

Tak se to má dělat

Za přijatelnou cenu dostanete dva nesmrtelné kulty v jednom. Jsou to sice veterány, které těžko mohou soupeřit s moderními hrami, ale do starého železa nepatří. Jsou v plné síle a nostalgikům vykouzlí nejeden úsměv na rtech. Vše bylo upraveno s citem, a tak vás čeká jen trochu uhlazenější hratelnost, ostatní je tak, jak si to pamatujete. C&C dostalo novou krev do žil a je to zatraceně dobře. Westwood Studios začínalo své hry známým „Proudly Presents“, i zde to platí bezezbytku.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 145 čtenářů

  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...