Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

RECENZE: Command & Conquer Remastered je úžasný návrat starých herních časů

  0:01aktualizováno  0:01
Některé hry nezestárnou nebo zestárnou se ctí. A některé hry i přesto, že až tak nezestárly, dostanou líbivější kabát. Legendární strategie Command & Conquer se vrací a stojí to opět za to.
90

Command & Conquer Remastered Collection

Platforma: PC
Výrobce: Petroglyph

  • Remaster udělaný s citem
  • Grafika
  • Hudba
  • Velká porce obsahu
  • Bugy

Herní karta

Není moc RTS (real-time strategy) sérií, které by se honosily takovým počtem dílů či spin-offů, jako tomu je u nesmrtelného kultu C&C. Westwood Studios nám dalo obrovské množství taktické zábavy. Můžeme jen smutně zapálit svíčku jak za ně, tak i za Bullfrog a mnohé další, které pozřela EA. Ale dobře, konec jízlivostí. 

C&C se stalo značkou, která přerostla známé prostředí strategií a celkem zabodovala i akcí C&C: Renegade. Postupně ale úplně zmizela. Posledním záchvěvem byl spíš kopanec do koulí všem fanouškům v podobě mobilní hříčky C&C: Rivals, která své kvality má, ale těžko uhasí žízeň kovaných stratégů.

Petroglyph Games proudly presents

EA v roce 2003 rozpustila Westwood Studios. Některým fanouškům zbyly oči pro pláč, jiní se sháněli po molotovech, které by mrštili do oken vedení EA. Ale naštěstí vše nakonec nebylo tak tragické. Z původního studia povstalo Petroglyph Games. Jenže bez práv na značku C&C. Příběhy o Kaneovi, Yurim, Tibériu a cestování časem zůstaly ležet ladem. Pro všechny fanoušky tak byla výborná zpráva, že Petroglyph Games budou spolupracovat na remasteru C&C, a dokonce i se skladatelem Frankem Klepackim. Projekt nemohl být v lepších rukou. Vrátil se domů.

Command & Conquer Remastered Collection

Celý remaster působí na první pohled velmi sympaticky. Zkrátka tak, jak by remastery měly vypadat. Obsahuje hned dvě celé hry, a to Command & Conquer: Tiberan Dawn a Command & Conquer: Red Alert. A také všechny datadisky a spoustu bonusového obsahu navíc. 

Že mají autoři stále co nabídnout, jsem poznal hned v prvních sekundách hry, kdy se vaše EVA – Electronic Video Agent vylepší z SVGA grafiky na rozlišení 4K a ze zastaralých zvukových karet na HD. Když se objevilo na obrazovce Port, IRQ, DMA s dodatkem „zastaralý“, začal jsem automaticky tleskat. Lepší úvod vymyslet pro remaster ani nešlo.

Milé béčko

Občas se vracím hned k několika hrám. Jednou z těch, které si znovu co pár let zahraju, je Pharaoh a tou další Command & Conquer. Zhruba za každých pět let si odehraju obě kampaně a připomenu si ten příběh, který mě v dětství okouzloval, ačkoliv jsem nerozuměl ani slovu. Když jsem konečně rozuměl, okouzlení z ne až tak sofistikovaného příběhu trochu pominulo a zůstaly jen pěkné renderované animace. 

Vývojáři si s upscalem poradili celkem s grácií. Jde sice stále o ty staré animace, ale zde to je opodstatněné. Ve spoustě filmečků hrají živí herci a těžko říci, jak by vypadal Kane dnes, nejspíš by nebyl tak svěží jako před dvěma a půl dekádami. Dal bych ale hlavu na špalek za to, že by si většina herců či spíš neherců s velkou chutí své ikonické role zahrála znovu. Příběh C&C je blbý, až to bolí a i béčko s Michaelem Dudikoffem má lepší scénář. Ale o to jde. Na nic si nehraje a „ochotnický sbor“ naverbovaný pravděpodobně ve frontě u pokladny, přehrává o sto šest a vy si ten sci-fi nesmírně užíváte. Organizace GDI a NOD znovu měří své síly v černobílé, nebo spíš pískové a rudé barvě, kde dobro od zla rozeznáte během sekundy a svět je tak jednodušší.

Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer Remastered Collection

Dá se jen těžko říct, zda dokáže remaster oslovit i publikum, které na úvodu ságy nevyrůstalo. Zub času se promítl hlavně na samotné hratelnosti a jelikož jde o remaster, do základních prvků herního designu se nehráblo. Command & Conquer: Remastered Collection je muzejní kousek, který pečlivě restauroval tým s otcovskou láskou, ale pořád jde o hru, která patří do muzea. A s tím musíte počítat. 

Autoři samosebou něco trochu zjednodušili. Interface je mnohem přehlednější, menu pro stavbu budov, pěších i mechanických jednotek je od sebe odděleno. Nemusíte tak scrollovat jak pominutí, abyste naverbovali vojáka a hned potom tank. Skvělou zprávou je i možnost stavět do fronty. Při přidržení tlačítka shift dokonce přidáváte po pěti. Dnes naprostý základ, dříve hudba vzdálené budoucnosti. Co je v moderních RTS samozřejmostí a zde chybí, je vytváření sběrných bodů pro továrny a kasárna. Jednotky se vám budou srocovat pouze před továrnami, i kdybyste se na hlavu stavěli. Stejně tak zůstala možnost vyrábět pouze v jedné aktivní továrně. Pokud by autoři sáhli k razantnějším změnám herního designu, už by to nebyl ten C&C, který známe.

Dvojitý nášup

Vše jmenované se týká i C&C: Red Alert. Až retrospektivně, když jsem si opět zahrál po sobě oba dva díly série, jsem zjistil, jak je původní C&C plochý. Vlastně se v hratelnosti moc neliší od pramáti žánru Duny II. Mise jsou až na pár výjimek o tom vymlátit buď všechny nepřátele z mapy, nebo jen určitou část. Variabilita misí je téměř nulová. 

Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer Remastered Collection

Red Alert oproti tomu dospěl. Není to jen přeskinovaný Tiberian Dawn, kde místo GDI jsou Spojenci a NOD vystřídali Sověti. Úkoly jsou mnohem členitější a komplexnější. Mise za spojence, kde musíte nejdříve s agentem infiltrovat základnu a poté osvobodit Tanyu, už připomíná moderní střih misí ve stylu StarCraft II. A mise odehrávající se v interiérech jsou pořád tak obtížné, jak si pamatuji. 

Kromě základních kampaní obou her jsou v balení i všechny datadisky a skrytý obsah s dinosaury a obřími mravenci. Tím to ale nekončí, přece jen jde o artefakt, který si zaslouží víc, a tak autoři přidávají kopu bonusového obsahu. Milovníci hudby vezmou za vděk i novými tracky přímo od Franka Klepackiho.

Staré bugy nerezaví

Na C&C mám spoustu vzpomínek. Pamatuji si, když jsem měl ještě demo se třemi úrovněmi, s jakou bázní jsem se poprvé střetl s noďáckým Obelisk of Light, který mi rozšmelcoval zcela nepřipravenou armádu na prach za děsivého „bzzzzt“ a jak mě poprvé vystrašila Teslova cívka v Red Alert. Velmi nevybíravě vypařila Tanyu z povrchu zemského. Tyhle vzpomínky vám hraní remasteru připomene, ale také dá zapravdu, že hry se za těch pár dekád opravdu změnily a RTS už jsou někde úplně jinde. 

Audiovizuální stránka ale nabrala obrovského zlepšení a míra detailů je přímo skvostná. Na jednotky lze zoomovat tak, že vidíte i samotné obličeje vojáků a díky většímu oddálení máte stále perfektní přehled o bojišti. Mezi HD a původní grafikou, stejně jako zvuky, můžete přepínat během mise a porovnat, jak moc se liší vaše pixelovaté vzpomínky.

Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer Remastered Collection

Hra si s sebou nese i bugy z minulosti a nejspíše i pár nových. V jedné z počátečních misí za GDI, kde je prvním úkolem zničit protiletadlová sila SAM, se mi i po opakovaném rozehrání nespustil skript. Měl přivolat vzdušnou podporu, která ulehčí pozdější dobývání základny, a tak jsem musel poslat své nebohé jednotky do mlýnku na maso. Prostřílet si cestu skrz bez vítané podpory A-10. Zůstal i bug, kdy AI v poslední misi za GDI zaměří NOD svou atomovku na Advanced Guard Tower a pokud postavíte dostatečně silnou, komplikovanou zeď, nepřátelské tančíky budou jen smutně čučet a kroutit hlavněmi, jako by šlo o posvátnou Zeď nářků. 

Pravé bugové peklo ale přišlo s misí v Bratislavě, nejsem si jist, zda jsem i před 25 lety narazil na tentýž problém, ale hra co pár sekund hlásila Mission Failed, a to i zcela bez důvodu. Naprosto děsné je i naloďování na transportéry. Nad tím ale mávnete postupně rukou, protože jinak hra šlape jako hodinky a až na některé nepříjemné záseky, kdy počítač z roku 2019 zápolí se hrou z roku 1995, nenarazíte na nic, co by výrazně kazilo dojem. Remasterované jsou i veškeré zvuky a pokud chcete ušního červa z Hell March, nový vestavěný jukebox vám splní vlhké sny. Užijete si i řádný multiplayer a skirmish. Autoři dokonce přidali i editor map.

Tak se to má dělat

Za přijatelnou cenu dostanete dva nesmrtelné kulty v jednom. Jsou to sice veterány, které těžko mohou soupeřit s moderními hrami, ale do starého železa nepatří. Jsou v plné síle a nostalgikům vykouzlí nejeden úsměv na rtech. Vše bylo upraveno s citem, a tak vás čeká jen trochu uhlazenější hratelnost, ostatní je tak, jak si to pamatujete. C&C dostalo novou krev do žil a je to zatraceně dobře. Westwood Studios začínalo své hry známým „Proudly Presents“, i zde to platí bezezbytku.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 122 čtenářů

  • Nejčtenější

Vývojář dal nenáviděnému sportovnímu týmu handicap, nikdo roky nic nepoznal

Vývojář Mark Turmell, autor klasické basketbalové videohry NBA Jam, se přiznal, že jakožto fanoušek týmu Detroit...

Modly hráčského světa: pět her, jejichž příběh vás dostane do kolen

Premium Her se skvostným příběhem je více než dost. Vybrali jsme pět kousků, za které si scenáristé zaslouží potlesk. Rozhodně...

Podívejte se, na čem všem jde rozběhat legendární Doom

Od vydání Dooma uběhlo více než čtvrt století, přesto má tato legendární videohra stále aktivní komunitu fanoušků....

Hlavního hrdinu v remaku Mafie bude opět dabovat Marek Vašut

Skvělá zpráva pro fanoušky české klasiky Mafia. Vedle již potvrzeného Petra Rychlého se dabingu chystaného remaku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANKETA: Diablo II oslavilo 20 let, která postava je vaše nejoblíbenější?

Skoro se tomu až nechce věřit, ale od vydání legendárního akčního RPG Diablo 2 právě uplynulo dvacet let. V aktuální...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...