Colin McRae Rally 2005

  12:00aktualizováno  14. října 12:13
Colin McRae se v těchto dnech opět vrací na PS2 scénu. A hodlá sesadit z trůnu nejlepší rallye hry na téhle platformě - WRC 3 a nedávno se objevivšího Richarda Burnse. Jestli se to povedlo si přečtěte v naší recenzi.

Colin McRae Rally 2005

Rok se sešel s rokem a nám se do rukou dostává další pokračování trháku z PSOne - rallye simulace Colin McRae Rally, nyní s podtitulem 2005. Je tomu už po páté, co se setkáváme s „létajícím Skotem“ na konzolích made in Sony. Takže se pojďme podívat, co nám nový Colin nabízí.

Nový Colin (dále jen CMR5) obsahuje hned několik herních módů. Od režimu Championship, kde usedáte do vozu v kůži Colina McRae a musíte vybojovat titul mistra světa, přes Career po Challenge.
V hlavním módu této hry - Career - se účastníte soutěží, které se skládají z klasických etap zasazených do různých zemí. Vaše bodové hodnocení za umístění pak musí být ve finále vyšší než u soupeřů. Dohráním Career se vám otevírají nové vozy, další soutěže a speciální tratě, na nichž plníte nejrůznější úkoly - např. zabrzdit na vyznačeném místě (to vám zlepší brzdné vlastnosti) nebo udržet výši otáček po stanovený čas (zvýšení výkonu motoru). Splněním daného úkolu se vám zpřístupní také vylepšené náhradní díly, což přímo vede k dalšímu boostu jízdních vlastností vašeho plechového miláčka.

Vozový park je velmi pestrý a patří mezi hlavní klady hry.

Mód Challenge se skládá ze starého známého Time Trialu (závod na čas) a multiplayeru. Rychlostní zkoušky lze absolvovat buď ve hře pro dva hráče ve splitscreenu, nebo až ve čtyřech Colin McRae Rally 2005 formou Alternate (hráči jedou postupně po sobě). Nebylo opomenuto ani síťové připojení skrze síťový adaptér, kdy je pak možné hrát až proti sedmi dalším lidem.

Vozový park CMR5 je velmi pestrý a patří mezi hlavní klady hry. Najdeme tu auta všech možných kategorií a specifikací, jaké jsme jen mohli v historii rallye spatřit. Na výběr máte několik skupin: 4WD, 2WD, dále vozy z již zaniklé třídy B, z níž později vykrystalizovala skupina WRC, RWD, Super 2WD, 4x4 Offroad a speciály. Najdeme zde staré známé značky jako Subaru, Ford, Citroen, Mitsubishi, Peugeot a klenoty historie jako jsou Ford Escort, Audi Quattro, Lancia 037, Lancia Stratos, Toyota Celica, Peugeot 205, legendární Lancia Delta HF Integrale, ale i slabší typy jako Mini Cooper či Alfa Romeo 147 GTA a jiné kitové dvoukolky. Všehovšudy celkem 34 vozů.

Jediné, co mě ve výčtu zarazilo, byla přítomnost pouze tří vozů specifikace WRC (Ford, Peugeot, Citroen). Kde jsou ty doby - považte, že už ve stařičkém Richard Burns Rally, kde je ostatně důraz na realismus v mnoha ohledech maximalistický. Zde i po sebevětší kolizi můžete pokračovat, byť s problémy, v závodě a rychlostní zkoušku celkem v pohodě dokončit.

Škoda slabé autenticity zvukové složky. Přeci jenom, když kolem vás proletí závodní speciál, burácející motor vozu WRC zní naprosto jinak, než je tomu zde.

Colin McRae

Na světě není snad ani jeden fanoušek rallye, který by neznal tuto ikonu automobilových soutěží. Colin McRae patří do slavné soutěžácké rodiny, jeho otec kdysi brázdil zablácené cesty s Fordem Sierrou a jeho mladší bratr Alister s ním soupeřil mnoho let v MS. Colin McRae se za svou kariéru stal jedním z nejpopulárnějších závodníků historie MS v rallye. Jeho jízda byla pastva pro oči, divoké smyky, obrovské skoky, zběsilá jízda a spousta nervy drásajících havárií. Jednu dobu se mu díky posledně uvedenému začalo přezdívat McCrash. Svou kariéru spojil především se značkou Subaru a dopomohl jí lvím podílem ke třem titulům mistrů světa značek v MS (1995-1997). Colin McRae je také držitelem několika rekordů v rallye. V roce 1995 se stal nejmladším mistrem světa, dokázal zvítězit ve 25-ti soutěžích MS a v roce 1999 přestoupil od Subaru k Fordu za rekordní částku v řádu milionů dolarů. Podílel se na vývoji nové zbraně Fordu, vozu Focus WRC a dopomohl týmu k titulům vicemistra světa v hodnocení značek. V roce 2003 přestoupil do nové značky Citroen a rozešel se se svým dlouholetým spolujezdcem Nicky Gristem, kterého vystřídal Colinův staronový navigátor Derreck Ringer, s nímž jezdil ještě za Subaru a vyhráli titul mistra světa. Po mnoha nezdarech v loňské sezóně se nedokázal prosadit v týmové konkurenci legendárního Španěla Carlose Sainze a vynikajícího pilota nové generace Francouze Sebastiena Loeba a byl tak nucen ukončit svou kariéru.

Velkým plusem je individuální nastavení vozu.

Colin McRae Rally 2005

Velkým plusem CMR5 je individuální nastavení vozu. Absence téhle možnosti byla mimochodem velmi kritizována v konkurenčním WRC2. Navíc se ještě na obrazovce během loadování objevují užitečné tipy, které vám pomohou ještě efektivněji se sžít s řízením, pročež pak budete moci stříhat zatáčky jako opravdový profík.

Během hry navštívíte země jako Španělsko, Německo, USA, Japonsko, Finsko, Švédsko, Velkou Británii, Austrálii a Řecko. Tady jsem však narazil na největší neduh CMR5. Jednotlivé tratě mě přišly hrozně moc podobné a místy hodně nudné. Nevšiml jsem si např. sebemenšího stoupání - závodění po rovině tak nějak nemá ten správný říz!
Když pak porovnám rychlostní zkoušky ve WRC3 a CMR5, prvně uvedený jednoznačně vítězí. Vzpomenu-li třeba takové Monte Carlo, jež vás zavedlo do hor, kde byl krásný výhled všude vůkol, zvrchu bylo možné sledovat změť silniček pod vámi, nechybělo ani projíždění různých vesniček s přihlížejícími diváky - na to prostě v Colinovi nenarazíte. Většinu svého času budete brázdit po cestách v lesích a celkově to působí, jakoby jste jeli pořád v tunelu. Prašný úvoz, pár stromů kolem cesty a pak už jen neprostupná tapeta lesa. Výjimkou jsou pole a silniční přejezdy, obzvláště v Německu, tam si jich užijete do sytosti, ale stačí jen trochu vylítnout z předdefïnované cesty a hned se vám automaticky resetuje auto zpět na trať. Je sice pravda, že i v CMR5 párkrát profrčíte vesnicí, Colin McRae Rally 2005 ale najdete v ní jen pár domů a ještě k tomu pravidelně udělaných přes kopírák, takže vypadají takřka totožně.

Minusem hry je poněkud stereotypní design tratí...

Celkově na mě prostředí CMR5 působilo mrtvým dojmem. Sem tam hrstka lidí (chabá tapeta s mávajícíma rukama), ale jinak pusto a prázdno. Nechápu, jak to že Codemasters stále ještě nedokázali pokročit k animovaným divákům, vždyť tito se objevili už kdysi dávno třeba v automatové Sega Rally 2 či na PSOne. Přeci jenom takový pobíhající človíček podél tratě s foťákem v ruce působí daleko zábavněji než suchá tapeta a hlavně hru výrazně oživuje.

I přesto, že série CMR nevévodí PS2 hrám v žánru rallye, stále patří k těm nejlepším závodním projektům, které na trhu najdete. Největší předností CMR5 je úžasná grafika, vynikající hratelnost, příjemné ovládání a model poškození vozu, velké množství závodních strojů na výběr a široká škála jejich individuálního nastavení. Minusem je stereotypní design tratí, na čemž by Codemasters měli pořádně zapracovat a přijít konečně s něčím novým, s nějakou bombou, jako třeba plně animovanými diváky či přes trať pobíhajícími zvířaty. Fanoušci téhle řady však nebudou určitě zklamáni, přece jenom se Colin drží vyjeté stopy a díl od dílu se lepší. Nicméně na sérii WRC to dle mého názoru stále nestačí.

Colin McRae Rally 2005
Výrobce/Vydavatel Codemasters
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, 2-4 hráči/ 2-8 (network)
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 4.115 kB
Verdikt: Jednoznačně se jedná zatím o nejlepší CMR na PS2, ale i přesto na WRC3 stále ještě nestačí.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Najdete na iDNES.cz