Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Call of Duty - atmosférická akce

  12:00aktualizováno  6. listopadu 11:44
Call of Duty je atmosférická 3D střílečka z druhé světové války, při jejímž hraní se cítíte jako při sledování hollywoodského trháku. Co kromě báječné filmové atmosféry Call of Duty nabízí, vám prozradí naše recenze.

Call of Duty Bonusweb HIT Válečné konflikty patří mezi vděčná témata počítačových her - prakticky každá větší událost se dočká, dřív nebo později, svého zpracování. Příběhy z druhé světové války dnes v herním pojetí známe především coby členové elitních jednotek, komand, či jedinců, kteří hluboko za nepřátelskou linií provádějí nějaký super tajný úkol. To se ale mění s příchodem Call of Duty a ústředním motem, že válka není vyhrána jedním člověkem, ale vykoupena životy mnoha. Vžijeme se tak do role jednoho z mnoha... Právě na dokonalou filmovou atmosféru se chtějí autoři soustředit nejvíce. Předem můžeme prozradit, že se v žádném případě nejedná o taktickou akci, jako spíše střílečku – Rambo styl či určitou míru realismu určuje nastavení obtížnosti, čili si vybere dozajista každý.

Ohlašované tři kampaně autoři vychytrale spojili do jednoho tažení, což ale vůbec nevadí. Začínáme za Američany ve výcvikovém táboře, kde nás naučí, že s mířením přes pažbu lépe zaměříme, ale pohybujeme se o poznání pomaleji. Prozradí nám, že každá zbraň se hodí při jiných situacích, že jich uneseme jen velmi Call of Duty omezené množství, ukáží nám, jak umísťovat nálože... Nejdůležitější principy se potom týkají navigace, z čehož vychází i vlastní pojetí misí. Disponujeme určitými úkoly, přičemž na malé mapce nás vždy naviguje zlatá hvězdička. Z toho vyplývá docela jednoduché pojetí misí a relativně krátká doba potřebná k dohrání – nesoustředíme se totiž na zbytečnosti typ "co mám dělat" a "kde", naopak se zaměřujeme pouze na bitvu. A to je dobře.

Za pozornost dozajista stojí rozmanitost misí, poněvadž se dočkáme jak malých záchranných akcí, po ty středně velké, přičemž třešničku představují ty nejvíce atmosférické události druhé světové války. Onu rozmanitost však nelze udržet stále a tak přichází druhá deviza – a to opravdu dokonalé skriptování, které v žádném případě nepůsobí křečovitě. Díky skriptování se můžeme těšit na neočekávané události, měnící se cíle mise, ale především, že počáteční briefing nám sice řekne co máme udělat, ale zdaleka nás nepřipraví na to, co nás čeká – třeba přijíždějící náklaďák s posilami, tank razící si cestu skrze zeď... spojenci, kteří vyskočí na nepřátelský tank, otevřou poklop a hodí tam granát a Call of Duty podobně. K hutné atmosféře dále přispívají třeba dělostřelecké výbuchy, výsadek parašutistů na pozadí, ale i samotné chování vlastních vojáků.

Možná se ptáte, jak funguje herní mechanismus, když hráč zosobňuje pouze jednoho z mnoha? Nemohou tak spolubojovníci splnit misi sami? Nemohou. A co když nám je všechny postřílí, co pak? Nepostřílí. Tedy ne že by neumírali, ale v tomto případě zasahuje záchranná berlička, díky které se nám vlastní vojáci průběžně doplňují. Není to sice realistické, ale garantuji vám, že si toho v případě bitevní vřavy ani nevšimnete. Podle mého názoru ideální řešení. Obdobně si autoři vypomáhají i v tom, že spojenci bez hráče misi zkrátka nesplní. Misi si můžeme rozfázovat na mnoho záchytných bodů, ve kterých na hráče spojenci čekají. I když se zrovna krčí za zdí a probíhá přestřelka s nácky na opačné straně barikády, dokud hráč nepřijde a neudělá první krok, hra se nehne. To samé se ale týká i třeba ničení tanků, umísťování výbušnin.... Každopádně to velmi dobře funguje, sám jsem si připadal uvnitř dění víc než kdy jindy, což počítám za jasné Call of Duty plus.

Grafické zpracování může z některých obrázků působit jako slušné, ale rozhodně ne nejšpičkovější. Taková jsou fakta. Naštěstí během hry si ničeho takového nevšimnete, poněvadž stále něco bouchá, střílí se a hlavně všude ta spousta drobností a objektů. Škoda jen – klasická morbidní vložka – že mrtvoly už dále nijak nereagují na střelbu. Mluvilo se i o hudbě, která nehraje všude, ale když už, tak opravdu v těch správných momentech. Umělá inteligence mě příjemně překvapila na straně spojenců, protože se skvěle kryjí a vůbec se nechovají jako blázni (i když občas se nějaký ten případ najde). Obdobně či o trochu hůře, jsou na tom nepřátelé – tedy žádná revoluce, ale ani katastrofa, zkrátka příjemný nadprůměr. Náckové se kryjí, házejí granáty, utíkají před nepřátelskými a pokud se někde zašijete, snaží se k vám prostřílet. Jediný neduh spočívá, a to zřídkakdy, ve špatném vyhodnocení situace při výběru terčů. Jinak samozřejmě platí pravidla, že pokud vás nepřítel překvapí, případně vám dojde zásobník v nevhodnou dobu, zemřete velmi rychle. A nadávat za to můžete pouze sami sobě.

Call of Duty Povězme si ale něco více o misích. Povozíme se v autě, ze kterého budeme střílet na nacistické pronásledovatele. Často se chopíme těžkého kulometu a pustíme se do nerovné bitvy s přesilou. Vynikající mi přijdou obranné mise, ve které spojenci postupně vyklízejí pozice ohromné přesile a čekají na posily. Povozíme se v tanku, sestřelíme několik útočících letadel, vychutnáme si poslech německé propagandy z rádia, v bitvě o Stalingrad dokonce vybíháme proti dělostřelectvu a kulometným hnízdům beze zbraně :-). Prakticky v žádné misi se nebudete díky skvělému scénáři a skriptování nudit – autoři drží vysokou laťku a vyrovnaný dojem do samotného závěru.

(Petr Kárník) Call of Duty mě velice příjemně překvapilo. Na první pohled sice nezaujme nejnovější 3D grafikou, ale může se pyšnit velice nápaditými misemi a dokonalou atmosférou, která vás chytne a nepustí dokud celé dobrodružství nedokončíte. Hra je sice postavena na starém Quake 3 enginu, ale ten je tak překopaný, že samotný jeho tvůrce, John Carmack, ho oficiálně pochválil a vyslovil svůj obdiv nad tím, co z něj chlapíci z Infinity Ward vymáčkli. Za celou hru jsem se ani na chvíli nenudil a doslova jsem se sžil s hrou. Likvidoval jsem nepřátelské odstřelovače, ničil tanky, aby moji spolubojovníci mohli projít, zkrátka lahoda. Pro mě je Call of Duty jedna z nejlepších akčních her letošního roku a neváhám jí dát vysoké hodnocení. Bravo!

Výsledný dojem? Nebudu to zbytečně natahovat – skvěle připravenou a hodně atmosférickou hru jednoho hráče doplňuje hra více hráčů a je jasné, že se během krátkého času objeví mnoho herních modifikací, které hra podporuje. Nečekejte ale žádnou simulaci, jde "jen" o perfektně připravenou střílečku. Z mého hlediska, pokud vezmeme v potaz odložení her jako Far Cry, Doom 3 či Half Life 2, je Call of Duty horký kandidát na FPS roku. Bravo, skvěle jsem se pobavil.

Call of Duty Call of Duty

Call of Duty
Minimum: CPU 700, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1300, 256 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: dvě SP demoverze / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Infinity Ward / Activision
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Strhující akční podívaná z druhé světové války
Hodnocení: Ondřej Zach - 90%, Petr Kárník - 90%
Autor:
  • Nejčtenější

Utratil jmění za virtuální postavu, kamarád mu ji omylem prodal za drobné

Kvůli nešťastnému ukliknutí přišel čínský hráč o svoji vypiplanou herní postavu v hodnotě 1,4 milionu dolarů. Půjčil ji...

Nejlepší hry roku 2019: nominujte své favority

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Kromě hlavní soutěže, k níž se pojí i cena v...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Původně jsme prosincový přehled psát ani nechtěli, nicméně kromě několika nových her vychází i pár zajímavých portů....

Na nový Half-Life čekal dvanáct let. Oznámení novinky slavil v slzách

Jeden z největších fanoušků série Half-Life, Tyler McVicker, si na své zálibě vybudoval kariéru. Ačkoliv studio Valve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Šikana panuje i ve hře Fortnite, bez nových oblečků jsou děti „out“

Oblíbená počítačová hra Fortnite je sice každému k dispozici zcela zdarma, dají se v ní však utrácet i skutečné peníze....

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

Najdete na iDNES.cz