Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

  10:19
Los Angeles (Od zpravodaje Bonusweb.cz) - Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka mě utvrdila v tom, že se máme na co těšit.

Po letech jsem si opět uvědomil, jak moc mám vlastně sérii Doom rád, když jsem během prvního dne E3 2019 na showfloor zamířil právě na jeho stánek jako na jeden z prvních. Na místě mi to ještě důkladně připomněla série vitrín s vystavenými hrami a sběratelskými předměty z uplynulých let, pěkně od prvního Dooma z devadesátých let přes všechna jeho pokračování a konverze až po brilantní restart z roku 2016 (vyšel i na Switch). Bude Doom Eternal pouhým pokračováním toho samého, nebo posune sérii zase o kus dál?

Bethesda na E3 předvedla Doom a Wolfenstein. Na mobily míří Commander Keen

Wolfenstein: Youngblood 

Po třiceti minutách dechberoucího hraní musím uznat, že Doom Eternal posouvá hranice na mnoha frontách. Důkazem toho byl hned úvodní tutoriál na začátku E3 dema. To bylo mimochodem poskládané jako průřez třemi zkrácenými pasážemi různých lokací ve hře, oddělenými nahrávací obrazovkou se stručným vysvětlením, o co v dané lokaci jde. 

První byl ovšem tutoriál, který mě za doprovodu ikonické hudby z původní hry prohnal po speciálně postavené překážkové dráze vytvořené za účelem představení jednotlivých ovládacích prvků hry i nových mechanismů. .

Z tohoto tréninku jsem si odnesl dva hlavní poznatky, které se mi pak bohatě zúročily a potvrdily ve zbytku dema. Tím prvním je, že hra klade ještě mnohem větší důraz než její předchůdce na skákání a šplhání. Nové mechanismy zahrnují nejen double jump a air dash, ale také houpání se na tyčích nebo zasekávání drápů do zvrásněných kolmých stěn (jako v nových Tomb Raiderech).

Doom Eternal

Doom Eternal

Tím druhým je pečlivé rozdělení všech zdrojů (zdraví/brnění/munice/perky) mezi různé způsoby, jakým můžete zabíjet démony. V praxi to znamená, že cokoliv vám zrovna chybí, můžete kontrolovaně získat z jakéhokoliv nepřítele. To vede k ještě dynamičtějšímu a dravějšímu způsobu boje než v předchozí hře. 

Jestliže Doom 2016 cválal rychlostí sto kilometrů v hodině, Doom Eternal valí rychlostí dvě stě kilometrů v hodině. Nejde o to, že byste se hýbali rychleji, ale o to, že nepřátel je víc, jsou pestřejší a zároveň představují zdroj všeho, co zrovna potřebujete, takže místo běhání pro předměty na zemi skáčete z nepřítele na nepřítele a berete si všechny věci přímo z nich, i když nějaké ty klasické pickupy samozřejmě stále existují.

Doom Eternal

Doom Eternal

První ze tří průřezů úrovněmi se odehrával v lokaci známé z loňské ukázky: jde o příchod Slayera na lidskou základnu, kde za udivených a ustrašených pohledů všech okolo projde velínem, vezme stráži pušku a sjede výtahem přímo mezi monstra. 

Kromě zábavné příběhové roviny této pasáže (a geniálnímu stupňování hudby) jsem si tady obzvlášť užil boj s pavoukem, který je mnohem agilnější (dokáže vyskočit na strop a chodit po něm) a disponuje opravdu silným kanónem. Ten mu ovšem můžete ustřelit dobře mířenou ranou správnou zbraní. Jedním z mnoha vylepšení ve hře je přidání dynamických zničitelných částí prakticky všem větším potvorám, což z boje s nimi dělá ještě zajímavější puzzle, které navíc skvěle vypadá (jak z nich odstřelujete zbraně, brnění nebo končetiny).

Druhý průřez úrovní se odehrával poblíž jednoho z obřích kanónů na povrchu základny. Tím hlavním prvkem zde byl celý ten nápad s nutností dostat se na povrch Marsu, kde gigantické kanóny vesmírné stanice svým bombardováním odhalily samotné jádro planety. V praxi to Slayer vyřešil tak, že po probojování se k jednomu z kanónů vyhodil obrovskou patronu z jeho komory a nasedl do něj místo ní, aby byl následně vystřelen směrem k jádru planety. Byl to podobný wow moment jako oblíbené interakce Slayera s různými počítači v minulé hře.

DOOM Eternal Collector’s Edition

Třetí a poslední průřez úrovní se odehrával už v jádru planety, kde jsem se snažil po vznášejících se kusech kamene přeskákat k tajemné bráně v centru. Právě tady se v plné parádě ukázal mnohem výraznější důraz na plošinkovou stránku hry, protože mnoho těch skoků, úchytů a šplhání bylo opravdu hodně komplexních a upřímně jsem se tady docela zasekal. 

Ke slovu zde přijde i nový mechanismus vystřelovací kotvy, kterou můžete na dálku zaseknout do nepřátel a přitáhnout se k nim. Nejsem si úplně jistý, že mě podobné věci v této divoké střílečce baví, ale jak tvůrci říkali, jde jim o maximálně arkádový zážitek, k čemuž podobné mechanismy patří. Bohužel už jsem nemohl vidět, co bylo za onou branou, ale předpokládám že Nebe, onen namodralý protipól Pekla z upoutávek na hru.

Hrál jsem na PC, takže mě samozřejmě nepřekvapila absolutní plynulost akce. Zato mě ale překvapil a potěšil ještě větší důraz na produkční hodnoty: ať už jde o všemožné detaily v prostředí hry nebo nápaditě animované součástky zbraní či monster. 

Vychází 22. listopadu na PC, PlayStation 4, Xbox One, Switch a Stadii. 

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...