Akční titul Far Cry se po strastiplném vývoji zařadil v roce 2004 po bok velikánů jako DOOM 3 či Half-Life 2 a podle mnohých se mu je podařilo i překonat. Do teď se jedná o dost možná technicky nejvyspělejší hru, vždyť podobně obrovské prostory v natolik kvalitní grafice běžící i na průměrných počítačích, se jen tak nevidí. A jako první z velké trojky předloňského roku ohlásili jeho tvůrci pokračování. Pravda, nikoliv přímé, ovšem duchovní podobnost je natolik zřejmá, že nelze mít sebemenší pochybnosti o jeho ideové příslušnosti. První zkazky o Crisis, tehdy ještě bezejmenném titulu, se objevily již před rokem. A právě předmět tohoto oznámení je vlastně důvodem k nucené změně názvu. Tenkrát jsme se totiž dozvěděli, že CryTek pro svůj nový titul navázal spolupráci s Electronic Arts a dal tak vydavateli a vlastníkovi práv na Far Cry, společnost Ubisoft, trochu nečekané vale. Pro nás jsou však mnohem důležitější informace o samotné hře, jichž jsme se v nedávné době konečně dočkali.
Těleso z nebes totiž skutečně není žádný asteroid, nýbrž mimozemská loď!
Na příběhové práce si CryTek najal profesionálního spisovatele, který
Potud dobré, ale kdo se (ne)těší, že zase bude pobíhat po prosluněných plážích a občas se podívá do palmového lesíka, měl by pravdu jen z poloviny, a to ještě té menší. Zpočátku poběží vše podle předpokládaného plánu – přes nepřátelské vojáky se prostřílíte a proplížíte k požadovaným kouskům z vesmírného tělesa, přičemž za každý z nich dostanete nějakou tu věcnou odměnu, povětšinou nový kvér, aby se vám do Korejců střílelo ještě o něco pohodlněji. Jenže takový děj by tvůrci i hráči omlátili najatému pisálkovi o psací stroj, takže se připravte na obrat, který teprve odstartuje to, čím vás chce CryTek dostat do kolen. Těleso z nebes totiž skutečně není žádný asteroid, nýbrž mimozemská loď! A jak už to tak bývá, alieni k nám nepřijeli na čaj o páté, ale mají s námi spíše nekalé plány.
Jelikož pocházejí zřejmě z hodně mrazivého prostředí a chtějí se u nás cítit příjemně, pustí si tu na plné pecky mamutí obdobu sněžného děla, jímž celý, barvami hýřící Pacifik během několika málo minut promění v bizarně zamrzlý kousek světa ne nepodobný Aljašce. Původní, optimismus vzbuzující prostředí záhy nabere přísně depresivní kontury, přičemž grafici nám v tomto směru slibují jedinečný zážitek. Už jen pro tu samotnou přeměnu, která neproběhne formou nějaké sekvence, do níž byste nemohli zasahovat. Prostě si budete pobíhat, plnit zadané úkoly a najednou se to stane. Obří proud mrazu ve velkolepé scéně zalije ostrov a vy si přitom můžete chovat zcela libovolně. Třeba hledat úkryt nebo jen němě přihlížet a sledovat velkou rychlostí se měnící klimatické podmínky. Ve hře ostatně nezažijete vůbec žádné in-game animace, podobné události budou sice naskriptovány, nicméně vy dostanete možnost jim přihlížet z vlastních očí a omezeně reagovat.
Nezůstane samozřejmě jen u zaledňováni – ve chvíli, kdy si pro sebe agresoři vytvoří příhodné prostředí, začnou vylézat na povrch a že půjde o pořádnou výzvu, určitě nemusíme dodávat. Alieni by měl připomínat mechanické kolosy křížené s potlačenou organickou složkou. Ani tentokrát nám dobrodružství nebudou zpestřovat bossové na konci úrovní, ovšem někteří z protivníků je plně zastanou. Ti nejvydatnější mají být dokonce natolik velcí, že pro jejich pokoření na ně budeme muset dostat na kobylku, prostě na ně vylézt.
Hlavní příběh by měl sice běžet lineárně, nicméně autoři dávají velký prostor znovuhratelnosti prostřednictvím dějových odboček, které mohou pokaždé probíhat úplně jinak.
Každému racionálně uvažujícímu člověku je jasné, že ve světle nových událostí musí jít původní konflikt s Korejci stranou. Armády se tak oficiálně spolčí proti všechny geografické hranice přesahujícími nepříteli. Nemyslete si ale, že samotné postavy vaše činy zapomenou. Kupříkladu korejský generál vám ani v době ledové nebude příliš ochotně nápomocen, když jste mu ještě za tepla masakrovali vojáky. Pak se nemůžete divit, že z něj nedostanete důležité informace nebo výzbroj. Ale pokud jste své předchozí cíle plnili nenásilně nebo aspoň z neprokazatelného
Venku je zima, takž se Jake musí pořádně obléci a sice do speciálního mundúru „Nano Muscle Suit.“ S touhle serepetičkou se vážně hodně sžijete, protože herní systém s ní počítá prakticky ve všech situacích. Funguje jednoduše: podle vaší aktuální pozice a potřeby si nastavíte různé módy: například na útěk, pak poběžíte rychleji nebo pro boj na blízko, kdy vydržíte pár ran navíc a uštědříte větší zranění. Varianty se dají bleskurychle přepnout, ale vězte, že vyhrocení jedné schopnosti pochopitelně utlumuje ty ostatní, je tak zapotřebí se s exoskeletem skutečně sžít a jeho používání brát jako samozřejmé. Při jeho užívání si ale budete muset dávat dobrý pozor na úbytek k vyvolávání všech akcí potřebné energie, jež se neustále dobíjí. Diky Muscle Suitu poznáte i novou dimenzi plížení – nejenom, že dokáže tlumit vámi vyvolávané ruchy, ale dokonce se dokáže ochladit na venkovní teplotu. Proč to? In, jednoduše proto, že mimozemšťané nevidí jinak, než termálně. A takhle jim splynete s okolím, i když jen na chvilku, protože podobná akce je co do spotřeby energie slušně vyčerpávající.
Nesmíme zapomínat ani na zbraňový arzenál, který by mělo vedle klasického repertoáru okupovat i několik dosud neviděných kousků. Autoři odtajnili kupříkladu tzv. Molecular Accelerator, který vám nedobrovolně propůjčí vetřelci. Jeho mrazivými výboji z nepřátel uděláte pěkné ledové sošky, a to v reálném čase, prosím! Nebojte se, ani přibližovadla nebyla opomenuta – různé džípy, čluny a další malé smetí dnes už nepřekvapí a autoři to vědí, takže ho doplní o kousky mnohem exotičtějšího charakteru a teď se podržte, jsou jimi totiž vrtulníky a high-tech stíhačky, s nimiž budete vzlétat z amerických letadlových lodí. To si tedy necháme líbit!
Na realistické prostředí a celý fyzikální model jsou autoři patřičně pyšní. Tak třeba hory, jež mají v popisu tisícimetrovou výšku tak vysoké skutečně budou a dá vám práci, než se na ně vyšplháte. Naprosto vše se chová podle známých fyzikálních zákonů. Vezměme si třeba strom: dá se skácet a když někoho trefí, prostě ho zabije, pokud spadne přes silnici, nikdo tam neprojede. A umělá inteligence, jejíž špičkovou úroveň prokázal již Far Cry, je na to vše připravena a umí toho využít!
Levely mají být až třikrát rozlehlejší než u předchůdce a nový engine podle autorů generuje více efektů pro jeden jediný strom, než jiné enginy pro celou hru. Vše funguje na dynamické bází – slunce vychází i zapadá tam, kde má, spolu s krásně vyvedenými mraky vrhá stíny a prosvěcuje džungli. Postavy pak snad nestojí ani za řeč, bylo by to zbytečné plýtvání superlativy. Při tom všem ale počítejte s vyššími nároky na hardware, tvůrci zatím hovoří o grafické kartě s plnou podporou Pixel Shaderů 2.0, jenže to bude asi opravdové minimum. O ostatních položkách zatím raději mlčí.
Významných vylepšení se dočká i multiplayer a bude to třeba, protože příběh nezabere více jak deset hodin čistého herního času. Je to málo, ale aspoň s námi autoři hrají na rovinu, takže slibovaný a famózně vypadají zbytek snad také bude odpovídat výsledku. Hra více hráčů nabídne krom tradičního deathmatche i sofistikovanější mód, v němž dva týmy svádějí souboj o po mapě poházené artefakty, které se po přenesení na základnu promění v nové zbraně, upgrady a vozidla. Partaje si pak mezi sebou tyto vzácné kousky mohou krást, prostě slibný systém, vezmeme-li v potaz parádní mapy.
Významných vylepšení se dočká i multiplayer a bude to třeba, protože příběh nezabere více jak deset hodin čistého herního času.
Mám takový pocit, že se Crysis do historie akčních her zapíše hodně výrazným písmem a dost možná stane na samém vrcholu. CryTek již jednou ukázal, že opravdu umí a ačkoliv informace o jejich novince vypadají spektakulárně, je z nich pořád cítit reálný základ, který zavírá ústa pochybovačům, že všechny vývojářské řečičky musí být nutně výmysly. Na celé věci nám tak nejméně uvěřitelný připadá předpokládaný termín vydání, jenž je interně stanoven na konec tohoto roku. My bychom počítali s několika měsíci navíc.Index očekávání: 95%
Poznámka autora: Omluvte prosím zhoršenou kvalitu obrázků, zatím není k dispozici jiný vizuální materiál, než technologické video a scany z německé mutace časopisu GameStar. Jakmile se nám do rukou dostane cokoliv lepšího, budete první, komu to nabídneme.