Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Máme se bát o Bethesdu? Nejdražší herní transakce často skončily neslavně

Prodej Bethesdy Microsoftu doslova otřásl herním průmyslem a významně změnil rozvržení sil v nadcházející válce nové generace konzolí. Jak ukázala historie, významná finanční injekce ještě vývojářům automaticky nezajistí růžovou budoucnost.

Sedm a půl miliardy dolarů, za které byla Bethesda prodána, je spousta peněz i pro společnost velikosti Microsoftu. Jestli se tato investice vyplatila, ukáže až čas, minimálně z hlediska budování image šlo o správný krok, který ukázal, že by se Xbox v nastupující generaci konzolí rozhodně neměl podceňovat.

Otázkou ovšem je, jak Microsoft s novým týmem do budoucna naloží. Historie totiž zná mnoho případů, kdy navzdory spoustě vynaložených peněz zůstaly fanouškům jen oči pro pláč.

Electronic Arts jako pohřebiště talentů

A začít musíme u Electronic Arts, kteří se skupováním a následným zavíráním talentovaných studií nechvalně proslavili. Ne každého člověka se totiž podaří začlenit do organizační struktury mamutího korporátu a spousta zvučných jmen už dnes neexistuje, nebo je nuceno dělat jiné hry, než na jaké jsme od nich byli zvyklí. Označit Electronic Arts za ty špatné jednoznačně nejde, jak už to tak bývá, situace je daleko složitější.

Spore

Experimentální Spore se Electronic Arts nevyplatil.

Jako příklad si můžeme uvést společnost Maxis, autory slavných Sims a SimCity. Navzdory mnoha hitům na tom společnost nebyla v roce 1997 po finanční stránce zrovna nejlépe a odkoupení ze strany EA za 125 milionů dolarů ji de facto zachránilo. Pod jejich křídly pak vydali originální titul Spore, který byl vše, jen ne sázkou na komerční jistotu. Jenže experiment propadl, zakladatel Will Wright studio opustil a po průšvihu jménem SimCity se Maxis soustředí už jen na zlatou žílu jménem The Sims.

Mistři real-timových strategií z Westwood Studios měli ještě větší smůlu. Nepovedený čtvrtý díl Command & Conquer a střílecí odbočka Renegade se prodávaly tak mizerně, že studio, za které EA utratili 123 milionů dolarů, bylo už po pěti letech od transakce zavřeno. Stejný osud postihl i Pandemic (Saboteur), Visceral Games (Dead Space), Mythic (Dark Age of Camelot), Bullfrog (Magic Carpet) a mnohé další.

Nejzářivějším drahokamem v portfoliu EA jsou Bioware, za které EA v roce 2007 zaplatili 775 milionů dolarů. Loňský Anthem sice skončil fiaskem, nesmí se však zapomenout na to, že už pod křídly EA Bioware vyprodukovali takové klenoty, jako jsou Mass Effect nebo Dragon Age.

Zbrojení na konzolovou válku

Obří nákup Bethesdy je jen vyvrcholením dlouholeté snahy Microsoftu zajistit si pro nadcházející konzolovou válku co nejširší portfolio. A zatím je v tom dost úspěšný. V roce 2002 koupil za 375 milionů legendární studio Rare, které je nyní na koni díky překvapivě úspěšné onlinovce Sea of Thieves, daří se RPG specialistům z Obsidianu, jejichž Grounded a Outer Worlds se prodávají nad očekávání dobře. 

Minecraft

Více než samotné studio Mojang je pro Microsoft důležitá licence na Minecraft.

Vyplatila se i obří investice do Mojangu. Dva a půl miliardy dolarů pro autora Minecraftu Markuse „Notche“ Perssona sice v roce 2014 vypadalo až nesmyslně přehnaně, díky nehynoucí popularitě tohoto fenoménu se dá celá transakce vyhodnotit jako povedená. Z původního studia už ovšem nezůstal kámen na kameni a Microsoft se dokonce snaží značku od jejího autora úplně odstřihnout (viz náš článek).

Ale abychom jen nechválili, i redmondský gigant několik oblíbených studií nemilosrdně „zaříznul“, i když je předtím s velikou slávou za desítky milionů dolarů nakoupil. Minulostí už jsou například Lionhead legendárního Petera Molyneauxa, kteří se proslavili například sérií Fable, nebo Ensemble Studios, autoři kultovní strategie Age of Empires. Obě značky sice stále žijí, na nových dílech však už pracují jiné týmy.

Všechny si vás koupíme

Fortnite pardoduje ikonickou reklamu Applu.

Epic v posledních letech roste i díky čínským penězům.

Nejaktivněji si v posledních letech vede čínský gigant Tencent, který skupuje vše, na co mu padne zrak. Právě oni mají na svědomí nejdražší akvizici v herním průmyslu vůbec, když v roce 2016 za 8,6 miliardy dolarů koupili finské Supercell, autory mobilních hitů jako Clash of Clans nebo Clash Royale. 

Kromě toho jim patří i společnost Riot, provozující multiplayerové hity League of Legends a Valorant, či třeba norský Funcom (Age of Conan). Významný podíl mají i v Grinding Gear Games (Path of Exile), Platinum Games (NieR: Automata) a dokonce i v Epicu. Na vyhodnocení, jaký vliv má čínský kapitál na kreativitu zavedených studií, je zatím příliš brzy, zatím to však vypadá, že by z toho mohli hráči profitovat.

To samé se ostatně dá říct i o Microsoftu a Bethesdě. Pokud kreativní lidé dostanou volnou ruku při realizaci svých nápadů, může nám být vlastně jedno, pod jakou značkou hry vyjdou.

Bojíte se o Bethesdu?

celkem hlasů: 686

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00sobota 31. října 2020. Anketa je uzavřena.

Nevím / Je mi to jedno262
Ne, nebojím228
Ano, bojím196
Autor:
  • Nejčtenější

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Lednice Xbox se okamžitě vyprodala, naštvaní lidé zahájili review bombing

Začalo to jako vtip, kterého se Microsoft obratně chytil. Nyní je z malé ledničky Xbox, která vypadá jako vlajková loď...

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního...

RECENZE: NHL 22 je po dlouhé době hokej, který si zaslouží vaše peníze

Příchod nových konzolí konečně vlil dlouhodobě upadající hokejové sérii od Electronic Arts čerstvou krev do žil. Hra...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli zákazu v Německu si Dying Light digitálně nekoupí celá Evropa

Čerstvě vydaný port zombie akce Dying Light pro konzoli Switch sice sbírá pozitivní reakce, v digitální distribuci si...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Jezdí po světě na praseti z Minecraftu, říká mu Hamborghini

Youtuber Electo vyrobil pojízdný model prasátka z populární hry Minecraft a k nemalému pobavení diváků s ním vyrazil...

Po kinech se komiksy chystají dobýt i herní svět, aktivní jsou DC i Marvel

Během víkendové akce DC FanDome dostali fanoušci komiksů nové trailery rovnou ze dvou vysokorozpočtových titulů...

Vývojáři nešťastného Abandoned prosí hráče, aby jim už nevyhrožovali smrtí

Nezávislé studio Blue Box svým poněkud nešťastným marketingem podnítilo řadu konspiračních teorií, jejich chystaný...

Exkluzivita značky God of War končí, na PC si ji zahrajeme už v lednu

Jedna z nejlepších playstationových exkluzivit minulé generace vyjde po téměř čtyřech letech od svého vydání i na PC....

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...