Každý milovník kvalitních hororů jistě již dávno zaregistroval zprávu o tom, že společnost Headfirst Productions pracuje na vývoji hry Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Pracovníci Headfirst si tak možná ukousli větší sousto, než jsou schopni spolknout. Proč? Znalcům asi není zapotřebí nijak připomínat, že myšlenkovým otcem fenoménu Cthulhu je jeden z nestorů knižního hororu - H.P.Lovecraft. A ten má po celém světě miliony příznivců, kteří vývojářům jistě neodpustí žádnou, byť sebemenší chybičku, a kteří budou schopni násilných akcí v případě, že by hra dostatečně neodpovídala jejich představám. Jak se ale zdá, tvůrci si jsou vědomi toho, že nesou kůži na trh, a nehodlají nechat nic náhodě. Do prací se vrhli s vervou, ale ne bez rozmyslu.
První z moudrých kroků, které učinili, byl výběr tématu. Rozhodli se, že se nepokusí převést do počítačové podoby některý z již existujících příběhů, ale vytvoří zcela nový, který zasadí do tolik oblíbeného lovecraftovského prostředí. Již od počátku si totiž uvědomovali, že zápletky knižních předloh nelze jen tak jednoduše transformovat - chybí jim klasické schéma, které je u počítačových her přeci jen nezbytné. U knih není nikterak na škodu, je-li závěr otevřený nebo zcela chybí, u hry však takovýto přístup možný rozhodně není. Vytvořením vlastního děje se navíc tvůrci pojistili před tím, aby jejich výtvor nedopadl jako Kingova F13 - tedy katastrofálně. Nikdo je nebude moci nařknout z překrucování faktů a nedržení se původní předlohy - žádná konkrétní totiž neexistuje.
Když se objevily první informace o tom, že Call of Cthulhu by měl být jakýsi mix akční hry, adventury a RPG, nikdo nechápal, co je tím vlastně míněno a jak bude vypadat výsledek, což se tvůrcům náramně hodilo a otázky na toto téma s úsměvem odmítali komentovat. Nyní již jsou poněkud sdílnější, takže pár informací je známo. Z akční hry si Call of Cthulhu vezme základní ovládání, systém soubojů a pohled z vlastních očí. Za klasickou střílečku však tato hra rozhodně považovat nepůjde, protože vás nečeká ani příliš rozsáhlý arzenál střelných zbraní, ani spousty nepřátel. Co se týče adventurních prvků, ty spatříme zejména v bohaté komunikaci s NPC a silné interakci s prostředím. Chybět nebude pochopitelně ani více než velká zásoba situací, ve kterých budete muset do hry zapojit obě mozkové hemisféry. Rozhodně budete muset častěji přemýšlet než jen bezhlavě střílet na vše kolem sebe. A v čem se budou skrývat ony RPG prvky? Pro splnění některých úkolů si budete muset k sobě přibrat na pomoc některou z NPC. Navíc se ve hře objeví poměrně velká škála schopností, z nichž některé vám budou dány do vínku a jiné se budete moci v průběhu hry naučit. Ty vám pak - podle vhodnosti výběru - mohou ve hře výrazně pomoci.
Možná si říkáte, zda to nebude všechno takové... překombinované. Již jsme viděli hodně titulů, které nakonec dopadly přesně z tohoto důvodu velice špatně a staly se svou vlastní karikaturou. Zde by naštěstí nic takového hrozit nemělo. Tvůrce k takovéto kombinaci nežene snaha o co nejrůznorodější, přesto však samoúčelný herní systém, ale touha o vytvoření co nejreálněji ztvárněného hororu. Proto pohled z vlastních očí - je nejvěrohodnější. Proto upřednostňování přemýšlení před samotnou akcí - zástupy ošklivých monster nikoho ve skutečnosti neděsí, přinejmenším ne dvakrát po sobě. Proto ony RPG prvky - je to jeden ze zaručených způsobů, jak hráče vtáhnout do děje. Proto kladou pracovníci velký důraz na co nejkvalitnější grafický engine. Proto navíc nebudou na monitory žádné klasické ukazatele, bez kterých si jinak žádnou hru nedovedeme představit. Zde se bez nich budeme muset obejít. Dokonce i výši příčetnosti, jež hraje v Call of Cthulhu velkou roli, budete zjišťovat jen podle okolního dění a nikdy tedy nebudete vědět, nakolik šílení již doopravdy jste.
Přes veškerou snahu o co největší realističnost ztvárnění se však i nadále jedná o počítačovou hru, a jako taková musí obsahovat jisté prvky. Jedním z nich je rozdělení na logické části, tedy jednotlivé úrovně. Těch bude celkem sedmnáct, ale nepočítejte s tím, že bude jedna jako druhá. Nejen, že se od sebe budou rapidně lišit co se umístění týče, ale také budou mít naprosto rozdílnou délku. Tam, kde by snaha o prodloužení herního času vyzněla křečovitě, zůstanou krátké. Naopak v místech, kde by násilné zkracování vyústilo ve zbytečné ochuzování hráčů o chvíle napětí a strachu, zůstanou dlouhé tak akorát. To s sebou přináší ještě jeden pozitivní rys - nikdy nebudete vědět, zda jste již u konce, nebo zda vás za dalším rohem nečeká další hrůza. Není to však jediný ústupek, který Call of Cthulhu učinila herním zásadám - navzdory všem očekáváním se setkáme i s multiplayerem. Ten by měl obsahovat několik zajímavých herních módů, které sice lze rozdělit na deathmatch a týmovou spolupráci, ale rozhodně by neměly být tak docela klasické.
Jak je vidět, společnost Headfirst Productions vzali vývoj Call of Cthulhu za správný konec. Avšak ačkoliv je již znám distributor (bude jím FishTank Interactive), uplyne přinejmenším ještě rok, než se tento unikátní horor dostane i na monitory našich počítačů. Věřme však tomu, že se nám toto čekání vyplatí.