Žil, byl jeden moc zlý pán. Šlapal po mravencích, mouchám trhal křídla a broučkům ukusoval hlavičky. Jmenoval se Kane. Byl škaredý, všichni se mu smáli. Kane navíc trpěl všelijakými duševními nemocemi. Jednoho den mu ruplo v jeho plešaté bedně - rozhodl se, že ovládne, prostřednictvím zlodušské organizace NOD celý svět. Aby to neměl tak jednoduché, postavili se proti němu hodní chlapíci z GDI. A tak začala moc dlouhá válka…
Takto by se dal ve zkratce popsat příběh hry, kterou snad zná i samotný dalajláma. Commad & Conquer (C&C) a jeho příbuzní při cestě kolem světa vydělali Westwoodu už pěkných pár milionů dolarů.
První věc, jež udělala z C&C legendu, je ovládání. Prakticky všechny realtimové strategie převzaly ovládání právě od C&C. Pokusím se to shrnout. Ctrl + jedna až nula - ukládání skupin jednotek do paměti. Dále pak označování většího počtu jednotek pomocí obdélníku. A to úplně nejlepší snad ani nemusím psát - levé tlačítko označování, pravé pohyb/útok.
Určitě mi dá každý zapravdu, že C&C po síti je něco naprosto úžasného. Určitě si pamatujete na bitky s kamarádem, kdo si vezme kterou stranu. Avšak narozdíl od Red Alertu 2 (jak všichni víme, nejlepší jsou Francouzi disponující Grand Cannonem a samozřejmě neuvěřitelně silnými letadly (letadla mají vlastně všechny "hodné" národy)) to je absolutně jedno, protože v C&C jsou obě strany vyvážené. Vím o chybičce s turrets a sandbags, avšak po aplikaci patche se cena turret zvedla na šest stovek, takže tvrzení o vyváženosti jednotek neodvolám...
VGA grafika byla na tehdejší poměry naprosto skvělá, avšak dnes je zdraví nebezpečná (pokud si budete chtít zavzpomínat, raději si zahrajte C&C: Red Alert, který už je v daleko lepší SVGA grafice). Absolutně nechápu, jak se nám tehdy ta odporná grafika mohla líbit. Přesně naopak je to s hudbou, jež je rozhodně nejlepší z celé série a ke hře naprosto sedí. Také je důležité říct, že samotná hra je prokládána filmovými sekvencemi, (u některých současných her je tento poměr přesně naopak - filmové sekvence jsou občas prokládány hrou), jež se staly jakýmsi standardem celé série. V C&C sice ještě zdaleka nevypadají tak nádherně jak v Red Alertu 2 a tak profesionálně jako v C&C: Tiberian Sun, ale před šesti lety, kdy C&C vyšel, uchvátily naprosto každého.
C&C není jedináček. Jeho o rok a půl starší bratranec Red Alert nezklamal. Kdežto jeho brácha C&C: Tiberian Sun nenaplnil naše očekávání, ale dobrá hra to rozhodně byla. A poslední z řady C&C je pár měsíců starý Red Alert 2, který se mi zdá naprosto odfláknutý (ruské jednotky nemluví rodným jazykem, letadla jsou zbytečně silná, stometrové krakatice, atd.), ale je to pouze můj názor, takže mi to, prosím, v diskusi pod článkem neotloukejte o hlavu.
Když už jsem u pokračování, další díly nemají jenom společného tatínka, ale i pár jednotek. Mammoth Tank, asi nejznámější jednotka ze všech realtimových strategií, se objevil i v Red Alertu jedničce. Ve dvojce ho můžeme nalézt taky, ale jmenuje se Apocalypse. Druhou jednotkou je Commando - veselí pánové se sniperskou puškou a se schopností vyhodit do povětří jakoukoliv budovu. Veselé byly také jejich komentáře, po té co někomu ustřelili hlavu (například: "Hahaha, that was left-handed"). Commando se sice v dalších dílech neobjevilo, ale Tanya, kterou všichni znáte, je vlastně Commandem v ženském provedení.
Stinných stránek má C&C docela hodně. První a největší je umělá inteligence, resp. umělá debilita. Počítač ani na nejvyšší obtížnost není schopen zorganizovat nějaký větší útok, natožpak útok z více stran. Zaplať pán bůh za multiplayer. Další z chybiček je výše zmíněný problém s velice silnou, avšak velice levnou věží. Zdi se totiž, narozdíl od dalších dílů, daly stavět až k soupeřově základně. V praxi to vypadalo tak, že stavíte jednotky a škrábete se na nejrůznějších místech těla a z ničeho nic se k vaší hlavní budově valí pytle s pískem. Soupeř ihned poté, co se pomocí pytlů s pískem dostal k vaší základně, začal stavět turrets, takže budova sloužící k obraně se dala použít jako skvělá věc k útoku. Poslední chybičkou je obrovská stereotypnost prostředí. Mise za GDI se odehrávají na zeleném podkladu (pravděpodobně tráva), zatímco mise za NOD na poušti. Zimních radovánek si můžeme užít až v C&C: Red Alert.
Můj verdikt je následující - C&C je podle mě z celé série nejzábavnější a celkově nejlepší. Ale ani vlastně nevím proč. Nebude to tím, že C&C byl prostě první?