Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Na jakých kolech se drandilo před sto a více lety? Podívejte se v Mladé Boleslavi

aktualizováno 
Muzeum Mladoboleslavska v sobotu otevřelo výstavu Volte správný velocipéd, která představuje desítky historických bicyklů. Všechny pocházejí z českých muzeí a od českých sběratelů a v Mladé Boleslavi si je můžete prohlédnout do 12. dubna 2015.

Na výstavě "Volte správný velocipéd!" najdete i nejstarší kola, tzv. kostitřasy ze 70. let 19. století. | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle ředitele Muzea Mladoboleslavska Luďka Beneše jsou na výstavě k vidění historická kola v podstatě od svých počátků. Tedy od těch s kovovými nebo dřevěnými obručemi, která ještě neměla řetěz, až zhruba po druhou světovou válku.     

Fotogalerie

„Právě v Mladé Boleslavi se kola začala vyrábět přesně před 120 lety, v prosinci roku 1895. V tehdejší Benátecké ulici tenkrát pánové Laurin a Klement otevřeli dílnu, kde spolu s několika zaměstnanci začali montovat z nakoupených dílů první Slávie,“ uvádí kurátor expozice Pavel Sosnovec co bylo jedním z impulsů k otevření výstavy „Volte správný velocipéd!“.

Z první skromné modelové řady Slavia sice na výstavě originál nenajdete, ty dnes pravděpodobně existují pouhé tři z mnoha tisíců vyrobených, takže na výstavu je nikdo nezapůjčí. Ale pro představu si zde můžete prohlédnout stejně krásná kola sestavená z dobových dílů, nebo repliky, co se jako autentické Slavie alespoň tváří.

Kolo Germania, výrobek německé firmy Seidel a Naumann. Kolo stejné značky a...

Kolo Germania, výrobek německé firmy Seidel a Naumann. Kolo stejné značky a modelu vlastnil právě Klement.

A co vůbec iniciovalo vznik legendární mladoboleslavské značky? „Na výstavě si lze na vlastní oči prohlédnout kolo značky Germania, stejné jako to, na kterém jezdil po Mladé Boleslavi Václav Klement. A které se mu rozbilo a oni mu to neopravili, protože jim do Ústí napsal česky. Právě to byl iniciační akt k tomu, že tu časem vznikla firma Laurin a Klement,“ popisuje kurátor půvabný příběh, jak se výroba kol v Mladé Boleslavi rozjela.

Rok po svém vzniku už Laurin a Klement vyráběli pět modelů kol a v roce 1899 pracovníci firmy - už v nové továrně - vyrobili první motorové kolo. Rok na to už první dopravní tříkolky a motocykly a v roce 1906 první model auta.

Desítky historických bicyklů na jednom místě

A to zdaleka není všechno, nádherných historických bicyklů jsou na výstavě desítky, dokonce i řada kol od místních výrobců. V meziválečném období totiž u nás podle kurátora výstavy existovaly stovky výrobců kol. Kromě velkých „továrních„ firem kola vyráběli i mnozí majitelé malých strojíren a mechanických dílen.

„Na Mladoboleslavsku k těm malým výrobcům patřil ve 30. letech například Josef Procházka z Bezna, od kterého máme vystavena hned 3 kola, František Svoboda z Bakova nebo František Müller z Bělé,“ uvádí konkrétní příklady Pavel Sosnovec. „K těm větším, továrním, pak patřil Norbert Ráček z Mladé Boleslavi, který vyráběl kola se značkou NORA.“

Na výstavě ovšem najdete vystavené i první dřevěné kostitřasy bez řetězu, nebo třeba i takzvaný tricykl. Což byla bezpečná alternativa určená především pro dámy, které se na něj vešly i se sukní. „Bylo to totiž v době, kdy pánové jezdili na vysokých kolech, tedy v 80. létech 19. století,“ říká kurátor.

Podívejte se, jak si dříve jízdu užívali majitelé vysokých kol (více zde):

Expozici muzeum připravilo Muzeum Mladoboleslavska ve spolupráci s Národním technickým muzeem, Muzeem města Mnichovo Hradiště, Muzeem Bakovska, Škoda Auto muzeem a soukromými sběrateli. 

Autor:
  • Nejčtenější

Fenka sežrala vejce otrávené zakázaným jedem, za dvě hodiny byla mrtvá

Čtyřměsíční fenka při venčení kolem Blatnice pod Svatým Antonínkem na Hodonínsku sežrala na cestě pohozené vejce. To...

Asociace hovězího masa natočila dvouhodinové video pečení na rožni

V době superrychlých reklam se občas stane, že některá společnost vsadí na opačný extrém. Americká Národní asociace...

Premium

Pan cukrář z Oderských vrchů. Pro královnu pekl vdolky a vařil marmeládu

Kluk ze zemědělské rodiny chodil za prací v mrazu a sněhových závějích. A snil o jiném životě. Sny se plní. Chce to...

Co si sám nenatrhám, z toho limonádu radši nevařím, tvrdí limonádový guru

Při osobním setkání s Tomášem Mytychem zažijete vodopád nápadů, máte pocit, že vás zaplaví výřečností a pozitivní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ovar, jitrnice a prejt. Řezníci během mrazivé neděle oslavili svůj svátek

Zvuk harmoniky hrající české lidovky a desítky mužů ve zmijovkách. Tak přivítal návštěvníky druhý Den řezníků. Už od...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Původně byli maséři, teď se rozhodli spojit terapeutiku se surfováním

Portugalec João Miguel a Češka Kristýna společně pracují jako maséři. Ale zároveň milují surfování a rádi dělají...

VIDEO: Modeláři měli svátek, v Letňanech se konal veletrh Model Hobby

Veletrh v pražských Letňanech trval od čtvrtka až do neděle. Kromě modelářské show se přidala akce Kreativita určená...

První glóbus vyrobil náhodou, teď Brit prodává unikátní díla za miliony

Brit Peter Bellerby chtěl před lety darovat svému otci ke kulatinám glóbus. S nabídkou na trhu však nebyl spokojený, a...

VIDEO: Království železnic expanduje do Vídně, kolejiště se staví v Praze

Po dlouhých přípravách pražské Království železnic zahájilo projekt, s jehož úvodní etapou se obyvatelé Vídně seznámí...

Najdete na iDNES.cz