Pondělí 25. ledna 2021, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. ledna 2021 Miloš

Už jako malý chtěl vlastní módní značku. Má ji. A taky milionové tržby

První trenýrky šila jeho maminka, on založil firmu ve svých patnácti. Dnes je mu 28 a z El.Ky pěkný byznys s obratem 14 milionů, který prodává spodní prádlo pro celou rodinu na českém, slovenském a polském trhu. Ambicí je stát se světovou značkou spodního prádla a loungewear.

Jakub Kofroň vyrábí a prodává spodní prádlo pod značkou El.Ka. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Čím jste chtěl být, když jste byl malý?
Asi jsem od malička měl blízko k módě. Vzpomínám si, že jsem v páté třídě na dotaz, čím jednou chceme být, odpověděl, že chci mít značku oblečení. Nebo být profesionálním tenistou, to ale věk vyčistil. (smích)

První trenýrky vám ušila maminka, je to pravda? A proč? To, co bylo v obchodě, vám nebylo dost dobré?
Je to tak, celý nápad s trenýrkami vznikl ve chvíli, kdy mi máma chtěla tradičně k Vánocům koupit trenýrky. Nakupovala ale dárky na poslední chvíli a v mém oblíbeném a jediném dobříšském skateshopu už žádné neměli. Naštěstí si jako švadlena uměla poradit, vzala látku, ze které šila košile, a cedulku se značkou ze starých trenýrek a ušila mi trenýrky sama. A já vůbec nepoznal, že nejsou ze skateshopu! Tak mě napadlo, že bychom takové mohli zkusit vyrábět a prodávat. Postupně jsme samozřejmě věděli, že by to neměly být trenýrky jako ze skateshopu, a tím posunuli celý model značky jiným směrem.

Fotogalerie

Do podnikání jste se pustil velmi brzo.
Rozhodl jsem se už na střední škole, prostě proto, že jsem věřil nápadu s trenýrkami a asi jsem v sobě objevil i podnikatelského ducha. Navíc v šestnácti vám taky nic nepřipadá jako problém. Pořádně firmu rozjet jsem se rozhodl až o nějakých sedm let později. Jedním z impulsů byla výhra ve studentské soutěži na VŠE a setkání se zajímavými lidmi z obchodu, marketingu a dalších oborů.

Když jste společnost zakládali, tak už jste vlastně věděli, jestli o vaše výrobky bude zájem.
Zájem o naše výrobky jsem si postupně ověřoval už od střední školy, kdy mí kamarádi do svých škol nosili katalogy trenýrek a pomáhali mi tak shánět první zákazníky. V době založení s.r.o. už jsme tedy nějaké zákazníky měli, jen bylo potřeba pořádně značku rozjet, rebrandovat a začít aktivněji řešit marketing.

Jste majitelem firmy i jejím jednatelem, druhým jednatelem je vaše maminka. Jaké to je, podnikat s mámou? Poslouchá vás?
Máma ve firmě hodně aktivně působila hlavně na začátku, kdy veškeré trenýrky sama šila a rodiče mi taky poskytli základní kapitál, prostory a čas. V poslední době za firmou aktivně stojím hlavně já. Máma už si po letech šití a hlavně vánočních a valentýnských návalů objednávek potřebovala trochu odpočinout, věnovat se sama sobě a taky vnoučatům. Podílí se ale dál na tvorbě nových produktů, testování, vychytávání střihů nebo kontrole kvality a zároveň se vždy starala o expedici a skladování, což dělá dodnes na plný úvazek. 

Ušil jste taky nějaké trenýrky vy sám?
Chraň bůh naše zákazníky, to ne, takové ambice jsem neměl. (smích) I když je pravda, že jako kluk jsem si za ta léta postupně prošel takovou oděvní maturitou a dnes musím znát celý proces výroby, limity, výběr materiálů a technologické možnosti, a je to něco, v čem se denně pohybuji.

Kolik jste do podnikání musel investovat a už se vám investice vrátila?
Jediné, co můžeme považovat za faktickou investici, bylo počátečních 200 000 korun od rodičů. Z těch jsme budovali firmu krůček po krůčku, první roky jsme si prakticky nevypláceli výplatu a veškerý zisk z prodeje reinvestovali do další výroby a rozvoje značky. Pokud bychom to tedy přepočetli na energii, volný čas a ušlý zisk z alternativního zaměstnání, tak to samozřejmě bude investice o řády jinde. 

Jak se liší výroba na startu podnikání a dnes? Máte svoje zaměstnance?
Na začátku všechny trenýrky šila moje máma u nás doma. Maximum, co bylo možné technologicky zvládnout, kdyby nedělala nic jiného, bylo cca 160 kusů za měsíc. Dnes vyřizujeme v průměru 50 objednávek denně (v sezónách i 300), takže průměrně měsíčně musíme vyrobit cca 6 000 kusů. Razíme model specializace na vlastní obchod a marketing včetně logistiky. Výrobu jsme se rozhodli svěřit zkušeným dílnám, které pro nás již léta skvěle šijí a my kontrolujeme kvalitu či řešíme vzorky v malém. Tento model nám dlouhodobě vyhovuje. Zaměstnance máme, zejména na marketing, logistiku a výrobní procesy, a to v Praze a Dobříši. 

Prozradíte, jaký jste měli vloni obrat?
Za minulý rok jsme utržili 14 milionů korun. Letos by to měl být dvojnásobek.

Máte svůj e-shop, dodáváte do šesti obchodů v ČR. Plánujete svůj vlastní kamenný obchod?
Zrovna jsme spustili Ostravu, takže v Česku již dodáváme do sedmi a na Slovensku do dvou obchodů. Kamenný obchod určitě plánujeme, první bychom chtěli otevřít v Praze v horizontu roku, maximálně dvou. A podle zkušeností přemýšlet nad dalšími.

Jakub Kofroň (28)

  • Vystudoval obor mezinárodní obchod na fakultě mezinárodních vztahů VŠE.
  • Půl roku strávil na ESCP v Madridu.
  • V rámci vedlejší specializace Malé a střední podniky vyhrál studentskou firmu roku 2017.
  • Kromě značky El.Ka vlastní ještě digitální agenturu Beneficio.
  • Je ženatý, má dvouletou dceru.
  • Hrál závodně tenis a hokej, ve volném čase se věnuje sportům a cestování.
  • Miluje design, architekturu, umění a fotografie.
Jakub Kofroň

Kupují v e-shopu i zahraniční zákazníci? Popřípadě máte stálé zákazníky, kteří už jiné prádlo nenosí?
El.Ka kromě České republiky působí také na Slovensku a v Polsku, takže ano, zahraniční zákazníky máme. Kromě toho pravidelně vyřizujeme i nahodilé zákazníky z celého světa (Švédska, Austrálie, Kanady, Francie), kteří na nás nějak narazí. A stálé zákazníky máme taky, jestli nenosí žádné jiné prádlo, to nevíme, ale víme, že u nás nakupují dlouhodobě a pravidelně. (smích)

Vaše zboží není zrovna nejlevnější. Jak se vám daří uspět v konkurenci levných dovozů?
Naše zboží cenou nijak zvlášť nevyčnívá ve srovnání se světovými značkami srovnatelné kvality, ba naopak. Levné dovozy mají jistě svoje zákazníky, ale čím dál více lidí spíše než na cenu hledí na kvalitu materiálu, zajímavý design, propracovanost a detaily výrobků a upřednostňují lokální výrobu, udržitelnost výrobků a nákupní zážitek. A pro ty jsme tu my.

Když jsme u designu, kdo je autorem? A jak víte, že právě s ním uspějete? Vymyslíte letní vzor s pruhy a sluníčky, necháte vyrobit materiál, ušijete dejme tomu tisícovku kusů. A zákazníci letos chtějí sovičky. Tedy není to trochu risk?
Kromě pár materiálů z EU nakupujeme vše od látek, knoflíků až po krabičky od českých výrobců a šijeme českýma rukama. Design základních vzorů, jako jsou puntíky nebo proužky, nakupujeme od dodavatelů látek a zbytek vzorů si navrhujeme sami. Za ty roky už tušíme, co naši zákazníci chtějí. Anebo využijeme naši fanouškovskou základnu na sociálních sítích a zeptáme se jich - tak si naši zákazníci třeba nedávno odhlasovali dva nové vzory. Ještě se nestalo, že by byl nějaký design krok vedle. Z klasických vzorů jsou nejoblíbenější puntíky a jinak naši zákazníci milují pandy, francouzské buldočky a další sympatické vzory - někdy vznikne evergreen úplně nečekaně.

Co vy sám? Považujete se za úspěšného podnikatele? A čím úspěch měříte? Obratem, vydělanými penězi, spokojeností zákazníků?
Vždycky jsem tuhle větu nesnášel a podle mě každý, kdo nepodniká, po jejím přečtení otočí oči v sloup, ale opravdu si nemyslím, že hlavní motiv podnikání jsou peníze. A popravdě jsem ještě neviděl fungující dobrou firmu, kde by majitelé jen bagrovali kapitál. Vždy jsou to nadšenci do daného oboru, baví je vše posouvat dál a prakticky stále mají a chtějí mít stejné problémy jako na začátku. Vlastním ještě digitální agenturu Beneficio, kde jsem dlouho jednal s klienty.  Kdo chtěl jen hrabat, ten nikdy nic zajímavého nevytvořil. Obrat a počet zaměstnanců je určitě vhodný ukazatel velikosti firmy a úspěchu. Peníze jsou samozřejmě něco, co vám za to náleží, a určitě také musí motivovat část vaší radosti. Nicméně osobně obdivuji firmy, které dobře fungují, jsou inovátorské a dělají to slušně, ohleduplně a s velkými ambicemi. V tomhle smyslu miluju osobnosti jako byl Tomáš Baťa. Motivující pro mě je růst, když chvilku nerosteme, umírám. (smích)

Kde vidíte firmu za deset, dvacet, třicet let?
Když se řekne nábytek, vyskočí vám na mysl IKEA, když nealko pití, tak Coca Cola. A když se řekne spodní prádlo, chceme, aby všem vyskočila El.Ka - celosvětová ikonická značka spodního prádla a prádla pro volnočasové aktivity.

Autor: pro iDNES.cz

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 připadá na 1. dubna 2021.

  • Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2020: využijte chytré interaktivní formuláře

Výdělky mnohých daňových poplatníků v roce 2020 výrazně poklesly, nicméně jako každý rok je třeba podat daňové...

Kvíz: Sníte o skvělém platu a profesní kariéře? Otestujte se, na co máte

Co někoho v jeho kariéře činí šťastným, vás nemusí vůbec těšit. Stanovte si své priority na základě toho, co umíte...

Uspěl v oboru pro muže netypickém. Navzdory pandemii má milionové obraty

Premium Začínal jako osobní trenér, před osmi lety začal prodávat komponenty pro výrobu šperků. Dnes provozuje největší e-shop...

KVÍZ: Někteří si letos finančně přilepší. Víte, jak na tom budete vy?

Podle oficiálních statistik průměrná mzda roste. Co můžeme čekat letos? Jak ovlivní legislativní změny vaše příjmy?...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loňský boom hypotečního trhu v sobě skrývá nejedno riziko

Na přelomu roku vyvolal v Polsku rozruch případ podnikatele, který na internetu poprosil o příspěvek na záchranu svého...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Díky jeho podnikání je z neznámé obce místo, kam ročně míří tisíce turistů

Bezděkov je malá obec na Moravě, kterou, pokud tady nebydlíte nebo nemáte příbuzné, byste asi neměli důvod navštívit....

Dovolená je už spravedlivější. Začaly platit novinky zákoníku práce

Jedno místo pro více zaměstnanců, placené volno pro táborníky a dovolená bez zkratek. Od ledna 2021 začaly platit i...

ZMAPOVÁNO: O jakém povolání mladí sní a proč se jejich sny nenaplní

Premium Učitel, novinář a právník. O těchto třech profesích jako o svých budoucích povoláních přemýšlejí čeští školáci...

Důsledek koronavirové krize: Odborníci varují před pasivní pracovní existencí

V evropském průzkumu společnosti Intrum mezi 24 tisíci respondenty jich 45 procent uvedlo, že aby zlepšili svoji...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...