Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak je to s pojištěním elektromobilů v Česku a co chystají pojišťovny

Elektromobilů jezdí po českých silnicích stále víc. Zatímco povinné ručení na ně je v tuzemsku průměrně o 23 procent levnější, za havarijní pojištění si kvůli vyšším škodám po nehodě v některých případech připlatíte až 40 procent.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Problém s elektromobily je hlavně v jejich ceně a pak v tom, jak moc jsou prošpikovány technikou. I nehoda, která se na první pohled tváří jako naprosto běžná, může skončit totální škodou.

Navíc je to pro pojišťovny stále poměrně nový typ aut. Mají s ním málo zkušeností, a tak je pro ně obtížnější nastavit cenu havarijního pojištění.

I servisy se s elektromobily stále učí

Elektromobil je technicky velmi složitý stroj a nejbližší automechanik ho pravděpodobně nezvládne ani diagnostikovat. A baterii na rozdíl od motoru nemůže rozebrat a zase složit. Servis elektromobilu možná bude stále častější dovedností autoservisů, ale zatím jde o vysoce specializovanou činnost. Zároveň je v případě nehody oprava takového vozu velmi nákladná.

„Auta s elektrickým pohonem jsou dnes stále dražší než ta s konvenčním, což ovlivňuje výši pojistného. Stejně jako konkrétní typ vozu a jeho stáří. Dále posuzujeme vlastnosti řidiče, jeho zkušenosti, předchozí škodný průběh nebo místo, kde vozidlo provozuje. Méně zkušení řidiči, respektive takoví, kterým se karamboly nevyhýbají, budou mít pojištění dražší. Ve velkých městech s hustším provozem, kde je vyšší riziko dopravní nehody, bude řidič na havarijním pojištění také připlácet,“ říká Jaroslav Hořeňovský, produktový manažer autopojištění z ČSOB Pojišťovny.

Povinné ručení zdraží až o pět procent, zlevní ho bonusy a důkladné hledání

Štěpán Nešpor z internetového srovnávače Klik.cz k tomu dodává: „Průměrně je cena pojištění elektromobilu o pětinu vyšší než u srovnatelného vozu za stejnou cenu a ve stejné třídě, který má spalovací motor.“

Rozdíly nejsou úplně malé

Webový srovnávač Klik.cz porovnal havarijní pojištění několika modelů nejprodávanějších značek na českém trhu s podobnou výbavou, výkonem a cenou. Do hodnocení zahrnul také věk řidiče – modelovým příkladem byl třicátník z Prahy. Ve výsledku mohou mít některé elektromobily až o 40 procent dražší havarijní pojištění než srovnatelné vozy se spalovacími motory.

Nejprodávanějším elektromobilem v Česku je Škoda Enyaq iV. Cena vozu je přibližně jeden a čtvrt milionu korun, přičemž havarijní pojistka začíná na 23 041 korunách ročně. Pro srovnání dobře poslouží podobně velké a drahé SUV Škoda Kodiaq s dvoulitrovým benzinovým motorem. Takové auto je možné havarijně pojistit za zhruba 13 524 korun. Pojištění naftové verze tohoto auta stojí podobně.

Na silnicích se často setkáváme i s elektrickými Volkswageny, proto se do výběru také dostaly. „V případě elektromobilu ID.3, který velikostí odpovídá golfu a stojí v Česku minimálně jeden milion korun, vyjde havarijní pojistka nejméně na 19 726 korun ročně. Volkswagen Golf GTD s naftovým motorem s výkonem 147 kW za 1 057 900 korun je možné havarijně pojistit od 17 530 korun, na variantu GTI s cenou 953 000 korun a dvoulitrovým benzinovým motorem TSI je možno uzavřít havarijní pojištění za 16 241 korun,“ vychází srovnání na Klik.cz.

„Opačná situace je u povinného ručení. Jeho cena je u elektromobilu Škoda Enyaq iV o 23 procent levnější než u srovnatelného SUV Škoda Kodiaq se stejnou pořizovací cenou,“ nabízí porovnání Jaroslav Hořeňovský s tím, že cenu povinného ručení ovlivňuje řada parametrů vozidla. „Jedním z nich bývá i objem motoru. Tento údaj však u elektromobilů odpadá, což může v metodice výpočtu pojistného u některých pojistitelů skutečně vést k nižší ceně.“

Speciální služby pro elektrovozy

Kromě toho, že pojišťovny neustále pracují na správném, a hlavně dostupném pojištění pro elektromobily, začaly také nabízet speciální asistenční služby pro řidiče těchto vozů. Mezi nejběžnější patří odtah k nabíjecí stanici či pomoc se startováním, pokud se akumulátor zcela vybije. „Síť dobíjecích stanic je v Česku už solidně zahuštěna, přesto může vybití baterie na delší cestě nepříjemně překvapit. Příplatek za podobné asistenční služby se tedy řidičům zcela jistě vyplatí. Podobně je dobrým nápadem nechat si pojistit například dobíjecí kabely k vozidlu,“ radí Štěpán Nešpor z Klik.cz.

Elektromobilisté ale často nechtějí jako náhradní vozidlo auto se spalovacím motorem. V tomto případě ale může být zapůjčení elektromobilu problém.

„Spolupracujeme s řadou půjčoven, které nabízejí velmi široký výběr náhradních vozů. Možnost zapůjčení elektrického, hybridního nebo plug-in hybridního auta bude záviset na dostupnosti v síti partnerů půjčoven,“ vysvětluje pojišťovna Allianz.

A srovnávač Rixo tato slova potvrzuje: „Pokud byste kvůli opravám elektromobilu museli využít náhradní vozidlo, počítejte s tím, že si budete muset opět zvyknout na řízení benzinového nebo naftového auta. Na to, až budou pojišťovny garantovat náhradní elektromobily ke krátkodobému zapůjčení, si ještě chvíli počkáme.“

Fixní spoluúčast je výhodnější

Při výběru havarijního pojištění pro elektromobil je třeba dávat pozor na to samé jako u auta se spalovacím motorem. Je dobré sledovat především rozsah krytí a v neposlední řadě také spoluúčast. Ta může být určena pevnou částkou, případně se může pohybovat od jednoho do dvaceti procent škody. Při cenách oprav a dílů to není vůbec zanedbatelná položka. Odborníci zpravidla doporučují fixní spoluúčast, která bývá výhodnější. Hlavně u drahých vozů.

Jak ušetřit na pojištění auta? Srovnávat. A sjednat online

Vždy si zkontrolujte, že pojistka kromě nehody kryje také krádež, střet se zvěří, poškození zvířetem, vandalismus nebo živelní události: poničení auta spadlým stromem, krupobitím či povodní. Připomínáme, že poškození zvěří a zvířetem není totéž.

Zvěř žije volně v lese a nikdo za ni neodpovídá. Škody na autě tak pokryje právě jen správně sjednané havarijní pojištění, případně vaše vlastní peněženka. Zvíře je tvor domácí a je jedno, jestli je to pes, kočka, kůň nebo kráva. A všechna tato zvířata mají svého majitele, který za ně nese odpovědnost. Škody by tak primárně měly jít z jeho kapsy. Ale třeba u toulavých koček prakticky není možné majitele dohledat, proto opět pomůže havarijní pojistka.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

  • Nejčtenější

Na chalupě vyměnil okna, má vrátit původní. Spoluvlastnictví může být problém

7. června 2024

Jak řešit problémy, které mohou vzniknout ze společného vlastnictví nemovitosti? Jaká jsou práva a...

Začátky byly krušné. Dnes patří firma ke špičce v oboru betonových výrobků

8. června 2024

Zaměstnanci firmy DITON začínali před čtvrt stoletím v pronajatém areálu bývalého zemědělského...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Úroky u hypoték spadnou na čtyři procenta. Tím to nejspíš skončí, říkají analýzy

6. června 2024

Premium Mnozí zájemci o hypotéku stále vyčkávají na další snížení úroků. Ty sice klesají, ale neklesají...

Předdůchodců v Česku přibývá. Seknout s prací lze o dva až pět let dřív

13. června 2024

Důchodový věk se v Česku prodlužuje a sjednocuje u mužů i žen. Ročníky 1972 a mladší mají podle...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Opotřebení, škoda nebo ztráta svěřené věci. Co po vás může zaměstnavatel chtít

12. června 2024

Při skončení pracovního poměru je třeba myslet na to, že i vy jako zaměstnanec máte vůči...

Real estate projekty v Brně, Klentnici a u Slavkova předčily očekávání i v náročném období

13. června 2024

Advertorial Realitní divize YD Real Estate pod vedením Lubomíra Pecla úspěšně zvládla náročný rok 2023. Díky...

Penzijní spoření: Jaké změny začnou platit od letošního července

13. června 2024

Rok 2023 byl ve znamení příprav změny zákona, která se z velké části dotkla i penzijních...

Předdůchodců v Česku přibývá. Seknout s prací lze o dva až pět let dřív

13. června 2024

Důchodový věk se v Česku prodlužuje a sjednocuje u mužů i žen. Ročníky 1972 a mladší mají podle...

Jak zhodnotit peníze? Investujte do nemovitostí, stačí i malé částky

12. června 2024

Advertorial Česká národní banka (ČNB) nadále snižuje základní úrokové sazby. Zlevňují se díky tomu úvěry, dolů...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...