Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vodík jako palivo budoucnosti? Každopádně dobrá příležitost pro investory

Evropská unie chystá další regulaci pro výrobu automobilů. Současnou normu Euro 6 má v roce 2025 nahradit norma nová, která přinese další povinné snižování emisí. Cílem je odklon od benzínu a nafty k elektromobilitě a dalším alternativním pohonům. Mezi ně patří i vodík. A je to právě vodík, který zajímá stále více investorů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Za aktuálním trendem, kdy výrobci automobilů preferují před vodíkovými auty elektromobily, stojí vysoké náklady na výrobu a skladování vodíku. Na druhé straně jeho nesporná výhoda spočívá v tom, že k jeho distribuci lze využít stávající síť čerpacích stanic.

Na vývoji vodíkových vozidel se ale neustále pracuje a do budoucna může být toto palivo velmi perspektivní. Mezi jeho výhody patří větší dojezd a relativně rychlé doplňování paliva a jeho bezeztrátové skladování. Musí se ovšem vyřešit problémy s vysokými náklady na výrobu i skladování a chybějící infrastruktura pro doplňování paliva, vysvětluje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který sám podniká v dopravě.

Dodává, že on sám ale vnímá vodík jako palivo budoucnosti, které se rozšíří spíše až od třetí dekády 21. století. Vhodné bude třeba pro větší firemní flotily především u komerčních vozidel nebo pro autobusy. Podle něj se už teď vozidla na vodík, potřebná infrastruktura i další aspekty vyvíjejí a dlouhodobě testují. A to i v České republice, například díky Ústavu jaderného výzkumu Řež.

Vodík z pohledu investorů

„Globální index zahrnující společnosti z oblasti čisté energie loni posílil o 140 procent,“ říká portfolio manažer Partners investiční skupiny Ondřej Koňák. Upřesňuje, že výkonnost akcií firem soustřeďujících se na vodík, jako jsou například Plug Power, Fuel Cell, Bloom Energy nebo Capstone Turbine, je srovnatelná s výkonností akcií Tesly.

Bez zajímavosti pak podle něj není ani úspěch české společnosti United Hydrogen, která působí v USA a investice do ní nabízí českým investorům i Fond kvalifikovaných investorů Hydrogen1.

„V současnosti vidíme výrazný rozmach elektromobility, kam patří jak auta poháněná akumulátorem, tak i auta poháněná vodíkem, kde elektřinu vyrábí palivový článek. Je otázka, která technologie nakonec převládne. Každá má své výhody a nevýhody. Největší nevýhodou akumulátorů je v současnosti dlouhá doba nabití, která se pohybuje kolem půl hodiny. Naopak dojezdem se již tato technologie přiblížila vodíku,“ vysvětluje Koňák.

Podle něj nespornou výhodou vodíku je fakt, že auto lze načerpat do pěti minut. Přitom platí, že kilogram vodíku motorista natankuje zhruba za minutu a současná auta mají nádrže na tři až pět kilogramů vodíku. Zároveň co kilogram, to dojezd asi 100 kilometrů.

„Vodík je v současnosti sice upozaděn, ale v okamžiku, kdy se podaří snížit náklady na jeho výrobu, lze tuto technologii velice rychle uvést do praxe. Lze využít současnou infrastrukturu čerpacích stanic. Uživatelé ani nemusí měnit své návyky,“ vysvětluje Koňák.

Upozorňuje, že jakkoli nyní hrají prim elektromobily, v budoucnosti najdou uplatnění obě technologie. U elektromobilů hraje silnou roli i celková energetická politika, respektive výroba elektřiny. V Německu už se proto začíná mluvit o regulaci akumulátorů ve smyslu počtu aut, které se v danou chvíli mohou dobíjet.

Vodík neodmítají ani výrobci automobilů

S vodíkem nemají problém ani samotní výrobci automobilů, což potvrzuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

„Pokud se podaří výrobu a skladování vodíku výrazněji zlevnit, pak i tento druh paliva bude hrát v budoucnu důležitou roli. Je zapotřebí si uvědomit, že vybudování vodíkové plnicí stanice dnes stojí více než 30 milionů korun. Využití sítě čerpacích stanic se přitom nabízí nejen pro distribuci vodíku, ale i pro budování dobíjecích stanic,“ vysvětluje.

Samotné využití vodíku pak vidí nejprve v pilotních projektech, typicky v rámci komerční dálkové přepravy – u kamionové či autobusové dopravy nebo v dalších částech logistiky mimo automobilový průmysl, v lodích či letadlech.

S vodíkem jako palivem budoucnosti přitom počítá i Česká republika v rámci Národního akčního plánu čisté mobility a zabývá se jím i připravovaná Vodíková strategie ČR.

Autoři: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Pozor na nové triky kyberšmejdů. Na dálku zjistí údaje o kartě a vyberou účet

29. května 2024

Premium Internetoví útočníci nezahálejí a jsou stále větší experti. Taktiky, které volí, aby jim lidé...

Začalo to dárkem pro dceru. Dnes mají dva tátové úspěšnou značku

1. června 2024

S výrobou skateboardů Štěpán Malý pohořel a dostal se až do bankrotu. Na radu manželky vytvořil ze...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Na koho napsat elektřinu a plyn při pronájmu bytu, radí odborník

30. května 2024

Zdědil jsem byt 3+1 v Praze po rodičích a rád bych ho pronajímal. Můžete mi poradit, zda je...

Nejapné vtipy i citlivá data. Dávejte pozor, co v práci tisknete

28. května 2024

Není to neobvyklá situace: jdete k tiskárně, abyste si vytiskli prezentaci, a najdete tam cizí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Začalo to dárkem pro dceru. Dnes mají dva tátové úspěšnou značku

1. června 2024

S výrobou skateboardů Štěpán Malý pohořel a dostal se až do bankrotu. Na radu manželky vytvořil ze...

Zlatá horečka? V investicích se žlutým kovem zachovejte chladnou hlavu

31. května 2024

Sportovní hodnota zlaté medaile, kterou vyhráli čeští hokejisté, je jen těžko vyčíslitelná. Kdyby...

Co si ohlídat, když letos změníte zaměstnání, a kdy jít na úřad práce

31. května 2024

Případná změna zaměstnání během roku může představovat pro zaměstnance i nečekané povinnosti. Dobré...

Onkopacienti nebojují jen se zákeřnou nemocí, ale často i s nedostatkem peněz

30. května 2024

Rakovina se kvůli své četnosti řadí mezi civilizační onemocnění. Jenom v Česku se s ní potýkají...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...