Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sedačku vrátit nemůžete z hygienických důvodů, tvrdil e-shop

Nákup v e-shopu má své výhody, nakupujeme z pohodlí domova, zboží je nám doručeno až domů a navíc můžeme od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů odstoupit. Jenže co dělat, když obchodník naše právo na odstoupení neuzná? Jak přiblížíme na konkrétním problému naší čtenářky, důležité je na svých právech trvat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Eva Blahová si v e-shopu Sedačky-nábytek koupila rohovou sedačku. K obchodu měla naprostou důvěru, e-shop má totiž v Ostravě i kamennou prodejnu, kterou zákaznice navštívila, zboží tedy viděla na vlastní oči. A protože se na sedačce i dobře sedělo, s objednávkou neváhala a zaplatila 12 300 korun. 15. března jí obchod zboží doručil domů do Olomouce. Za příplatek 210 korun řidič pomohl nábytek vynést do bytu, nechal si podepsat převzetí a odjel.

A Blahovi se dali do vybalování a montování. Jak se později ukáže, obal v tomto příběhu hraje velkou roli. A jak vypadal? „Zaprášené igelity olepené průhlednou páskou, ve kterých byly díry, jsem opatrně rozstříhala, abych sedačku neušpinila a taky si neudělala nepořádek v nově rekonstruovaném čistém pokoji,“ popisuje Eva Blahová. Vybalené díly Blahovi na sebe začali ukládat tak, aby bylo možné sedačku smontovat. Jenže tady nastal zádrhel, sedačka prostě složit nešla. „Sedačka byla špatně sešitá, komponenty křivě uchycené, na zadní straně byla natržena podšívka a úchyty k sestavení namontovány opačně,“ upřesňuje zákaznice.

Pro jistotu si ještě pozvala známého stolaře, který se montováním nábytku živí, třeba je problém v tom, že bez návodu Blahovi jen sedačku neumí sestavit. Ten ale potvrdil jejich obavy, bude potřeba převrtat otvory pro úchyty, sice jen asi o centimetr, ale i to může udělat problém a dřevo může prasknout. A tak se paní Blahová rozhodla využít svého práva na odstoupení od smlouvy a vadný nábytek vrátit. Do prodejny hned telefonovala. „Prodavačka mi jen řekla, že osoba kompetentní k řešení reklamací má dovolenou a bude se tím zaobírat v pondělí, ale že vrácení sedačky nebude možné,“ říká Eva Blahová.

V pondělí se skutečně někdo jejím problémem zaobíral. Hned ráno jí volala pracovnice reklamačního oddělení. „Řekla mi, že po rozbalení čalouněného nábytku nelze od smlouvy odstoupit z hygienických důvodů a sedačku můžu pouze reklamovat,“ popisuje Eva Blahová. Podle požadavku reklamačního oddělení měla zaslat fotky všech závad a obchod pak posoudí, zda jsou závady podstatné a vrátí peníze v plné výši, nebo je závada nepodstatná a pošlou technika, který je odstraní. „Na toto řešení jsem odmítla přistoupit, na sedačku jsem si ani nesedla a přišlo mi to jako neférové jednání,“ stěžuje si čtenářka.

ČOI: obchodní podmínky e-shopu nejsou v pořádku

E- shop sedacky-nabytek na svých stránkách v obchodních podmínkách doslova uvádí: „Kupující bere na vědomí, že dle ustanovení § 1837 občanského zákoníku, nelze mimo jiné odstoupit od kupní smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit (zejména matrace a obdobné zboží).“

Ustanovení § 1837 občanského zákoníku skutečně tuto informaci obsahuje, týká se ovšem pouze zboží, které je zabaleno z hygienických a zdravotních důvodů, tedy lze to chápat například u zubních kartáčků, holicích břitů a podobného zboží. A takovým zbožím rozhodně sedačka není. Pouhá skutečnost, že zboží je zabaleno a spotřebitelem rozbaleno, možnost odstoupení od smlouvy nevylučuje.

Podle České obchodní inspekce se dá hovořit i o podezření na nekalou obchodní praktiku. „Tímto ustanovením v obchodních podmínkách si prodávající vlastně předem dělá alibi pro všechny matrace,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich a dodává: „Dát do obchodních podmínek slovo ‚obdobné zboží‘, kde není jasné, co je tím míněno, a pak tvrdit, že tím je míněna sedačka, to rozhodně v pořádku není.“ Prodávající nemůže vyloučit „něco“ z možnosti vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu, když není jasné, co to je. A jak už víme, sedačka to rozhodně být nemůže. Ostatně sedačka ani není v žádném speciálním obalu.

Obchod ustoupil, „jen“ si strhne 20 % z ceny

Stejně jednoznačné bylo i vyjádření právníků dTestu, na které se zákaznice obrátila: „Prodejce nesprávně tvrdí, že se jedná o zboží plnící hygienickou funkci. Jako spotřebitel máte nárok zboží vybalit a vyzkoušet, zda vám vyhovuje, podnikateli odpovídáte pouze za poškození zboží. Trvejte si tedy na tom, že máte nárok na vrácení finančních prostředků v celém rozsahu.“

A tak se paní Blahová nevzdala. Sedačku vrátila, odstoupení od smlouvy zaslala e-mailem i poštou a doložila vyjádření odborníků z dTestu. E-shop začal být vstřícnější. Odstoupení uznal, ale ne úplně. „Jelikož se jedná o čalouněný nábytek a není možné po jeho rozbalení prokázat hygienickou nezávadnost a dále jej nabízet k prodeji jako nové, nepoužité zboží, můžeme vyhovět vašemu požadavku vrácení zboží. Vrácená kupní cena bude ponížena o 20 %, které pokryjí náklady s opětovným zařazením zboží do prodeje, balné, reklama a ponížení kupní ceny, jelikož jde o zboží použité,“ píše se v e-mailu odeslaném z reklamačního oddělení.

Dotaz do e-shopu zaslala i naše redakce a odpověď nás překvapila. „Paní Blahové budou peníze vráceny v zákonné lhůtě,“ píše Petra Palová. Proč obchod tvrdí, že odstoupení od smlouvy v případě nákupu sedací soupravy po jejím rozbalení již není možné z hygienických důvodů, to jsme se nedozvěděli. Na webových stránkách sedacky-nabytek v záložce reklamace je u vrácení zboží stále a dokonce tučně uvedeno: „Možnost vrácení se bohužel z hygienických důvodů nevztahuje na čalouněný nábytek.“

Paní Blahové nakonec e-shop vrátil celou kupní cenu. „Moc děkuji redakci, je zajímavé, že najednou to jde. Ale je smutné, jak se se v e-shopech snaží manipulovat se zákazníkem,“ shrnuje svůj příběh čtenářka.

Pamatujte si

  • Při nákupu přes internet máte právo od smlouvy odstoupit bez jakékoli sankce a bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží.
  • Zákon pro vrácení zboží nestanovuje žádnou omezující podmínku a ani smluvní podmínky nemohou postavení spotřebitele zhoršit a například vrácení rozbaleného zboží zakázat. Zakázané jsou naopak tyto omezující podmínky. I kdyby byly v obchodních podmínkách, vůbec by se k nim nepřihlíželo.
  • I pokud se na věci projevila vada, nemusíte věc reklamovat, ale můžete ve 14 dnech odstoupit od smlouvy.
  • V případě, že byste sami věc poškodili, například by spadla a rozbila se, nebo byste s ní nakládali jinak, než je nezbytně nutné k ověření si jejích vlastností, může po vás prodejce požadovat náhradu. Spotřebitel totiž odpovídá za snížení hodnoty věci, tím však není myšleno poškození obalu nebo vyzkoušení věci.
  • Možnost odstoupení od smlouvy bez udání důvodu se nevztahuje například na:
    - zboží, které podléhá rychlé zkáze
    - opravu nebo údržbu provedenou v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost a dodání náhradních dílů nutných k provedení opravy či údržby
    - audio a video nahrávky nebo počítačové programy, pokud jste porušili jejich původní obal
    - dodávky novin, periodik nebo časopisů
    - zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit (například holicí břity, zubní kartáčky apod.)

zdroj:dTest

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním úroků na spořicích a termínovaných účtech. Některé bankovní domy však drží úročení...

8. října 2024

Nebezpečí zvané „groupthink“ narůstá. Oč jde a jak ho rozpoznat

Stalo se vám, že jste vedli tým, ve kterém vládly velmi dobré vztahy, ale členové se při jednání týmu zdráhali vyjádřit své odlišné názory? Nebo jste na schůzi uvažovali o tom, zda vystoupit, a...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chci pochopit sklářské řemeslo. Podnikatel zachránil firmu s dvousetletou historií

Hned po škole začal pracovat v rodinné stavební firmě, začínal od píky, dnes působí v jejím vedení. Když se dozvěděl, že nejstarší česká sklárna je před krachem, končí provoz a propustí všechny...

12. října 2024

Šéf nás nutí vyřídit si živnostenský list, jinak nám dá výpověď. Jak se bránit?

Premium

Práce na IČ se může zdát výhodnější, co se týká odměny. Na druhé straně zaměstnance chrání zákoník práce. Jaké jsou zásadní rozdíly a výhody či nevýhody obou forem spolupráce? Nejen na dotaz čtenáře...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třetí pilíř penzijního pojištění mění svou tvář. Jaká je současná nabídka?

Penzijní spoření je na trhu už tři desetiletí. V čase se ale produkt notně proměnil. Penzijní připojištění vystřídalo doplňkové penzijní spoření. I to však postupně zastaralo a zákonodárci...

9. října 2024,  aktualizováno  13:23

Jak poznat, že máte před sebou manipulátora, a nestát se jeho loutkou

Někteří lidé mají potřebu s druhými manipulovat a používají k tomu nejrůznější taktiky. Kdo nechce být jejich loutkou a plnit jejich nejrůznější přání, měl by se takovým manipulacím umět bránit. Jak...

14. října 2024

KVÍZ: Vylovte si svůj elektropoklad. Co víte o třídění a recyklaci domácích spotřebičů?

Prostřednictvím sběrných míst vybral český kolektivní systém Elektrowin v loňském roce 64 tisíc tun vysloužilých elektrozařízení. Fungující spotřebiče pomohly potřebným, nefunkční jsou určeny k...

vydáno 13. října 2024

Chci pochopit sklářské řemeslo. Podnikatel zachránil firmu s dvousetletou historií

Hned po škole začal pracovat v rodinné stavební firmě, začínal od píky, dnes působí v jejím vedení. Když se dozvěděl, že nejstarší česká sklárna je před krachem, končí provoz a propustí všechny...

12. října 2024

Poradna: Manžel podnikal a teď zemřel. Jak řešit daňové přiznání?

Zemřel jí letos manžel, zůstaly po něm dvě nezletilé děti a firma s jeho úmrtím musela ukončit činnost. Do podobné situace se dostává řada pozůstalých. Mají přitom povinnost vyřešit za zemřelého...

11. října 2024

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...