Středa 28. července 2021, svátek má Viktor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. července 2021 Viktor

Co dělat, když nejste spokojeni s prací kadeřnice

Asi všichni víme, že vadné zboží můžeme v záruční lhůtě reklamovat. Prodejce vadu opraví, poskytne slevu nebo vymění zboží za nové. Víte ale, že můžete reklamovat i nepovedený účes? Rady, jak na to, přibližují odborníci dTestu.

Ještě před zaplacením zkontrolujte, že výsledný účes odpovídá vašim požadavkům na střih, celkový tvar nebo odstín. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na úvod jeden konkrétní příběh. Paní Hana si za 500 korun koupila voucher do kadeřnictví, ale s prací kadeřnice nebyla spokojená, podle ní svou práci odbyla. „Melíry udělala pouze nahoře na hlavě, ovšem jiné než požadované barvy, a hlavně nerovnoměrně, na levé straně hlavy mám melírů více, na pravé jen pár proužků,“ vyjmenovává vady účesu zákaznice. 

Pod zářivkou v kadeřnictví si paní Hana problému nevšimla, to zjistila až doma na denním světle a při pečlivějším prozkoumání. Službu ihned reklamovala a kadeřnice jí nabídla, že dvě stovky vrátí. „Opravu mi jiná kadeřnice nabídla za 1100 korun, takže vrátit dvě stovky mi připadá docela směšné,“ uvádí a ptá se: „Na co mám vlastně nárok, když s prací kadeřnice nejsem spokojená?“

Vada účesu: bezplatná oprava nebo přiměřená sleva

„Vady účesu může zákaznice reklamovat, v případě účesu v kadeřnictví jde vlastně o smlouvu o dílo, takže kadeřnice odpovídá pouze za výsledek v okamžiku dokončení práce,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Skryté nedostatky je třeba oznámit, jakmile vyjdou najevo, což paní Hana správně udělala. „Ohledně nároku záleží na povaze vady, ale primárním nárokem je bezplatná oprava, nedá-li se vada odstranit, může spotřebitelka žádat slevu z ceny,“ upřesňuje Zelený.

Nepřehlédněte

Sleva by měla být přiměřená, žádná další kritéria zákon pro její určení nestanoví. Záleží tedy vždy na konkrétní situaci a v ideálním případě na domluvě, co bude přiměřená sleva. Tato okolnost záleží například i na tom, jaké služby byly v konkrétním případě provedeny (např. mytí, stříhání) a co z toho a do jaké míry bylo provedeno vadně. Částka 200 Kč odpovídá 40 % z celkové ceny 500 Kč, takže by práce kadeřnice měla být vadná v odpovídající míře. „Jestli sleva přiměřená je, nebo není, bohužel nedokážeme určit, to by byl případně úkol pro nějakého odborníka nebo znalce,“ uzavírá Zelený.

Vždy si vyžádejte doklad o provedených službách a ceně

A ještě jeden příběh. Paní Simona byla v kadeřnictví v Brně, chtěla odbarvit svoji černou a upravit vlasy do mikáda. Na první pohled účes dobrý, možná i proto, že kadeřnice vše vyfoukala, důkladně vyztužila a zalakovala. Po prvním umytí se ale ukázalo, co na hlavě opravdu je. Poškozené a spálené vlasy a naprosto nepravidelný, přímo zubatý střih. A tak účes zákaznice reklamovala. Kadeřnice nejprve v SMS nabídla vrácení peněz, po pár dnech si to ale rozmyslela, prý účes mohl zkazit někdo jiný. „Teď už kadeřnice přestala komunikovat úplně, můžu se vůbec bránit, když nemám paragon?“ ptá se spotřebitelka. 

Řešíte spotřebitelský problém?

Poradci dTestu jsou připraveni vám pomoci každý všední den od 9 do 17 hodin na telefonním čísle
299 149 009.  

Podle Lukáše Zeleného je možné žádat bezplatnou nápravu a není-li možné nedostatek odstranit, zákaznice má právo požadovat slevu z ceny. „K prokázání vad účesu (spálené vlasy a špatný střih) postačí vyjádření kadeřnice, která účes opravovala a poškozené vlasy tak viděla a také SMS od kadeřnice, která účes vadně provedla. To jsou skutečnosti, které dokazují, že tomu tak bylo,“ uvádí Zelený. Vždy se ale vyplatí vyžádat si o provedené práci a její ceně doklad.

Pamatujte si:

  • Přestože nic nepodepisujete, uzavíráte s kadeřníkem smlouvu o dílo. Kadeřník je povinen postupovat řádně a v souladu s vašimi pokyny. Na začátku ho proto důkladně seznamte se svou představou. Vezměte si na pomoc i obrázek či fotografii s vybraným účesem a nechte si vysvětlit, co všechno bude procedura zahrnovat. Může to znít banálně, ale je to nejjednodušší způsob, jak předejít nespokojenosti s výsledným účesem.
  • Kadeřník se musí řídit přáním zákazníka, maximálně ho může upozornit na důsledky pokynu, zvláště na jeho nevhodnost třeba s ohledem na typ vlasů. Průběžně sledujte, zda kadeřník postupuje podle vašich požadavků.
  • Nejste-li už v průběhu služby s prací kadeřníka spokojeni a nemůžete se dohodnout na nápravě, můžete využít zákonného práva od smlouvy odstoupit, pokud lze důvodně očekávat, že výsledek nebude odpovídat zadání či bude trpět nedostatky. Je však vaší povinností zaplatit práce do té doby již vykonané, kupříkladu umytí vlasů.
  • Ještě před zaplacením zkontrolujte, že výsledný účes odpovídá vašim požadavkům na střih, celkový tvar nebo odstín. Netýká se to jen vadnosti provedených prací, ale především bezvadného střihu či bezchybného melíru, které se neshodují s tím, co jste si přáli a domluvili.
  • Pokud se výsledek od vašich představ liší, dožadujte se takových úprav a doplnění, aby byla smlouva ze strany kadeřníka naplněna. Dohodnutá odměna mu náleží teprve tehdy, pokud dodrží svoji část smlouvy. Ta je pouze ústní a je tedy obtížné později prokazovat její obsah a následný rozpor výsledku s objednávkou. Dokud tedy vytvořený účes neodsouhlasíte, neplaťte. Když už na placení dojde, nezapomeňte si vyžádat doklad o provedených službách a jejich ceně.
  • U účesu neplatí známá záruční doba, v níž můžete reklamovat vady. Kadeřník odpovídá za výsledek pouze v okamžiku dokončení práce. Skryté nedostatky, jež jsou nepochybně důsledkem porušení povinnosti kadeřníka postupovat při plnění smlouvy řádně, oznamte, jakmile vyjdou najevo. Záleží na povaze vady, ale primárním nárokem je bezplatná oprava. Nedá-li se vada odstranit, můžete žádat slevu z ceny.
  • Vadami se v případě kadeřnických služeb rozumí například nepřesný, nerovný, nesouměrný sestřih, nevyvážené prostříhání, nerovnoměrné rozvržení barvy, nedostatečné připevnění nových vlasů a jejich vypadávání, neúměrné zatížení vlasů zákazníka při prodlužování. Nejčastější příčinou bývá nedbalé provedení či špatný odhad. Vady provedení, vyjdou-li dodatečně najevo po uhrazení ceny služby, už mohou být pouze předmětem reklamace. V tento okamžik už nelze namítat, že střih či odstín, který jste požadovali, nesouhlasí s původní objednávkou.

Zdroj: dTest

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Dobře už bylo, důchody budou vůči mzdě i nadále klesat, říká odbornice

„Lidé, kteří půjdou do důchodu za deset a více let, se mohou s velkou pravděpodobností dočkat toho, že dostanou jen...

Hypotéky překonaly za pololetí celoroční objemy. Sazby dál rostou

Po mírném ochlazení v dubnu a v květnu hypoteční trh opět roste. Banky v červnu poskytly hypotéky za téměř 44,5...

Sonda: Zjišťují ve firmách, kolik už mají očkovaných zaměstnanců?

Chodí se kolem toho po špičkách, nikdo nikoho do ničeho nenutí. Zatím. Očkování zaměstnanců proti koronaviru nabírá na...

Pracujete za kolegy na dovolené? Co je přesčas a kdy máte nárok na příplatek

Většina z nás to někdy zažila. Firma finišuje na zakázce nebo se blíží termín účetní uzávěrky a pracovní doba na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na výlet vlakem či autobusem mohou senioři vyjet i za čtvrtinu ceny

Je vám šedesát pět let nebo víc? Pokud ano, tak se vám na výlety rozhodně vyplatí jezdit vlakem či autobusem. Tedy...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Lidé stižení tornádem nemají finanční rezervy, říká hodonínský poradce

Měl štěstí, tornádo ho minulo. Druhým teď pomáhá řešit škody a potíže, které je stihly. „Lidé často, aby ušetřili třeba...

Majitel bytu mu zakázal zřídit si trvalé bydliště. Má na to právo?

Přihlásit se k trvalému pobytu je v podstatě formalita. Pokud máme nájemní smlouvu, ani majitel bytu nám v tom nemůže...

Soused má z bytu hotel a všem to vadí. Jak řešit problémy s AirBnb?

Krátkododobý pronájem (AirBnb) je možná výhodou pro turisty hledající ubytování, sousedům v domě ale může způsobovat...

Na výlet vlakem či autobusem mohou senioři vyjet i za čtvrtinu ceny

Je vám šedesát pět let nebo víc? Pokud ano, tak se vám na výlety rozhodně vyplatí jezdit vlakem či autobusem. Tedy...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Herec oznámil, že je transgender žena. Manžel i celebrity ho chválí

Herec Tommy Dorfman (29), který se proslavil rolí v seriálu Proč? 13x proto, oznámil, že je transgender. Celý minulý...