Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co dělat, když nejste spokojeni s prací kadeřnice

Asi všichni víme, že vadné zboží můžeme v záruční lhůtě reklamovat. Prodejce vadu opraví, poskytne slevu nebo vymění zboží za nové. Víte ale, že můžete reklamovat i nepovedený účes? Rady, jak na to, přibližují odborníci dTestu.

Ještě před zaplacením zkontrolujte, že výsledný účes odpovídá vašim požadavkům na střih, celkový tvar nebo odstín. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na úvod jeden konkrétní příběh. Paní Hana si za 500 korun koupila voucher do kadeřnictví, ale s prací kadeřnice nebyla spokojená, podle ní svou práci odbyla. „Melíry udělala pouze nahoře na hlavě, ovšem jiné než požadované barvy, a hlavně nerovnoměrně, na levé straně hlavy mám melírů více, na pravé jen pár proužků,“ vyjmenovává vady účesu zákaznice. 

Pod zářivkou v kadeřnictví si paní Hana problému nevšimla, to zjistila až doma na denním světle a při pečlivějším prozkoumání. Službu ihned reklamovala a kadeřnice jí nabídla, že dvě stovky vrátí. „Opravu mi jiná kadeřnice nabídla za 1100 korun, takže vrátit dvě stovky mi připadá docela směšné,“ uvádí a ptá se: „Na co mám vlastně nárok, když s prací kadeřnice nejsem spokojená?“

Vada účesu: bezplatná oprava nebo přiměřená sleva

„Vady účesu může zákaznice reklamovat, v případě účesu v kadeřnictví jde vlastně o smlouvu o dílo, takže kadeřnice odpovídá pouze za výsledek v okamžiku dokončení práce,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Skryté nedostatky je třeba oznámit, jakmile vyjdou najevo, což paní Hana správně udělala. „Ohledně nároku záleží na povaze vady, ale primárním nárokem je bezplatná oprava, nedá-li se vada odstranit, může spotřebitelka žádat slevu z ceny,“ upřesňuje Zelený.

Nepřehlédněte

Sleva by měla být přiměřená, žádná další kritéria zákon pro její určení nestanoví. Záleží tedy vždy na konkrétní situaci a v ideálním případě na domluvě, co bude přiměřená sleva. Tato okolnost záleží například i na tom, jaké služby byly v konkrétním případě provedeny (např. mytí, stříhání) a co z toho a do jaké míry bylo provedeno vadně. Částka 200 Kč odpovídá 40 % z celkové ceny 500 Kč, takže by práce kadeřnice měla být vadná v odpovídající míře. „Jestli sleva přiměřená je, nebo není, bohužel nedokážeme určit, to by byl případně úkol pro nějakého odborníka nebo znalce,“ uzavírá Zelený.

Vždy si vyžádejte doklad o provedených službách a ceně

A ještě jeden příběh. Paní Simona byla v kadeřnictví v Brně, chtěla odbarvit svoji černou a upravit vlasy do mikáda. Na první pohled účes dobrý, možná i proto, že kadeřnice vše vyfoukala, důkladně vyztužila a zalakovala. Po prvním umytí se ale ukázalo, co na hlavě opravdu je. Poškozené a spálené vlasy a naprosto nepravidelný, přímo zubatý střih. A tak účes zákaznice reklamovala. Kadeřnice nejprve v SMS nabídla vrácení peněz, po pár dnech si to ale rozmyslela, prý účes mohl zkazit někdo jiný. „Teď už kadeřnice přestala komunikovat úplně, můžu se vůbec bránit, když nemám paragon?“ ptá se spotřebitelka. 

Řešíte spotřebitelský problém?

Poradci dTestu jsou připraveni vám pomoci každý všední den od 9 do 17 hodin na telefonním čísle
299 149 009.  

Podle Lukáše Zeleného je možné žádat bezplatnou nápravu a není-li možné nedostatek odstranit, zákaznice má právo požadovat slevu z ceny. „K prokázání vad účesu (spálené vlasy a špatný střih) postačí vyjádření kadeřnice, která účes opravovala a poškozené vlasy tak viděla a také SMS od kadeřnice, která účes vadně provedla. To jsou skutečnosti, které dokazují, že tomu tak bylo,“ uvádí Zelený. Vždy se ale vyplatí vyžádat si o provedené práci a její ceně doklad.

Pamatujte si:

  • Přestože nic nepodepisujete, uzavíráte s kadeřníkem smlouvu o dílo. Kadeřník je povinen postupovat řádně a v souladu s vašimi pokyny. Na začátku ho proto důkladně seznamte se svou představou. Vezměte si na pomoc i obrázek či fotografii s vybraným účesem a nechte si vysvětlit, co všechno bude procedura zahrnovat. Může to znít banálně, ale je to nejjednodušší způsob, jak předejít nespokojenosti s výsledným účesem.
  • Kadeřník se musí řídit přáním zákazníka, maximálně ho může upozornit na důsledky pokynu, zvláště na jeho nevhodnost třeba s ohledem na typ vlasů. Průběžně sledujte, zda kadeřník postupuje podle vašich požadavků.
  • Nejste-li už v průběhu služby s prací kadeřníka spokojeni a nemůžete se dohodnout na nápravě, můžete využít zákonného práva od smlouvy odstoupit, pokud lze důvodně očekávat, že výsledek nebude odpovídat zadání či bude trpět nedostatky. Je však vaší povinností zaplatit práce do té doby již vykonané, kupříkladu umytí vlasů.
  • Ještě před zaplacením zkontrolujte, že výsledný účes odpovídá vašim požadavkům na střih, celkový tvar nebo odstín. Netýká se to jen vadnosti provedených prací, ale především bezvadného střihu či bezchybného melíru, které se neshodují s tím, co jste si přáli a domluvili.
  • Pokud se výsledek od vašich představ liší, dožadujte se takových úprav a doplnění, aby byla smlouva ze strany kadeřníka naplněna. Dohodnutá odměna mu náleží teprve tehdy, pokud dodrží svoji část smlouvy. Ta je pouze ústní a je tedy obtížné později prokazovat její obsah a následný rozpor výsledku s objednávkou. Dokud tedy vytvořený účes neodsouhlasíte, neplaťte. Když už na placení dojde, nezapomeňte si vyžádat doklad o provedených službách a jejich ceně.
  • U účesu neplatí známá záruční doba, v níž můžete reklamovat vady. Kadeřník odpovídá za výsledek pouze v okamžiku dokončení práce. Skryté nedostatky, jež jsou nepochybně důsledkem porušení povinnosti kadeřníka postupovat při plnění smlouvy řádně, oznamte, jakmile vyjdou najevo. Záleží na povaze vady, ale primárním nárokem je bezplatná oprava. Nedá-li se vada odstranit, můžete žádat slevu z ceny.
  • Vadami se v případě kadeřnických služeb rozumí například nepřesný, nerovný, nesouměrný sestřih, nevyvážené prostříhání, nerovnoměrné rozvržení barvy, nedostatečné připevnění nových vlasů a jejich vypadávání, neúměrné zatížení vlasů zákazníka při prodlužování. Nejčastější příčinou bývá nedbalé provedení či špatný odhad. Vady provedení, vyjdou-li dodatečně najevo po uhrazení ceny služby, už mohou být pouze předmětem reklamace. V tento okamžik už nelze namítat, že střih či odstín, který jste požadovali, nesouhlasí s původní objednávkou.

Zdroj: dTest

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkónů. Musím platit, i když balkon nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...