Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Fenomén sdílených aut je v Česku na vzestupu, má totiž své výhody

  7:00aktualizováno  7:00
Auto a žena se nepůjčují. O ženách to platí pořád, snad vyjma pořadu Výměna manželek. Sdílení aut je ale nový trend, ať se nám to líbí, nebo ne. Bonusem pro odpůrce tohoto fenoménu je méně aut na silnici a více parkovacích míst.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Když se narodily děti, chvilku jsme o druhém autě do rodiny uvažovali. Většinu času by ale stálo před domem a kvůli všem dodatečným nákladům na povinné ručení, servis, dálniční známku a dalším starostem okolo, jako je platba za druhé parkovací místo v modré zóně či výměna zimních a letních pneumatik, jsme to nakonec zavrhli,“ vypráví třicetiletá Eva Honajzrová z Brna. 

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Podle rostoucí popularity služby sdílení aut neboli carsharingu v Česku to vypadá, že ona a její rodina nejsou zdaleka sami, kdo si další auto nekoupí, ale v případě potřeby si vhodný vůz raději půjčí. „Osobně nejvíc kvituji, že z vozového parku si můžeme vybírat jako z bonboniéry. Velké a spolehlivé auto si rodina může půjčit na dovolenou, svižný a sexy kabriolet třeba na víkend ve dvou. Má to své výhody i v případě, že člověk uvažuje o koupi auta a potřebuje si ho otestovat,“ vypočítává výhody carsharingu Eva.

Jedno sdílené auto za osm soukromých

Sympatická je také vize snížení počtu automobilů na silnicích, lepší vzduch a uvolnění parkovacích míst. Podle statistik většina aut stejně pětadevadesát procent času parkuje a nejezdí.

V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut, zároveň ale jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. I kdyby všichni šoféři nasedli najednou do svých aut, stále v ulicích zůstane 400 tisíc bezprizorních. Jedno sdílené auto podle studií nahradí až osm soukromých vozidel. Oproti klasické půjčovně si lze v rámci carsharingu vůz převzít i vrátit kdykoliv, tedy čtyřiadvacet hodin denně.

V České republice podniká v oblasti sdílení aut s vlastním vozovým parkem několik firem, největší je Car4Way, dále Autonapůl a AJO. Firem i aut stále přibývá. Zatímco v roce 2012 Asociace českého carsharingu registrovala pouhých devět sdílených aut, aktuálně se jich na silnicích pohybuje celkem téměř 720. Specialitou v oblasti sdílení aut je Uniqway - komunitní sdílení aut mezi studenty pražských univerzit (ČVUT, ČZU a VŠE).

Půjčují si navzájem aneb peer to peer carsharing

Trochu jinak carsharing pojala společnost HoppyGo, která jako jediná zprostředkovává půjčování aut přímo mezi majiteli vozů, takzvaný peer to peer (P2P) carsharing. U HoppyGo si můžete auto nejen půjčit, ale i nabídnout to svoje k „pronájmu“ a přivydělat si tak. V nabídce jsou vozy všech kategorií od malých městských aut přes sedany, kombíky a limuzíny až po užitkové vozy nebo sportovní kupé.

 „Během roku 2018 se počet našich zákazníků rozrostl čtyřnásobně na aktuální počet 42 tisíc uživatelů. K dispozici mají celkem patnáct set aut. Jejich majitelům jsme vyplatili přes deset milionů korun,“ shrnuje výsledky loňského roku Jan Charouz z HoppyGo.

Výhodou HoppyGo oproti klasickým carsharingům je lepší pokrytí. Nějaké to auto totiž v pohodě najdete v Čelákovicích, Humpolci nebo Hodoníně. Ostatní společnosti jezdí pouze ve větších městech, například Autonapůl nabízí vozy v Brně, Praze, Liberci, Plzni, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci, Českých Budějovicích a Zlíně, AJO půjčuje jen v Praze a Brně. Za den zaplatíte od 350 korun nahoru.

Pokud si chcete půjčit auto, stačí se zaregistrovat u některého z provozovatelů carsharingu, obvykle musíte také složit vratnou kauci (Autonapůl a HoppyGo 5 tisíc korun), nebo si službu předplatit (u AJO za 3 900 Kč). K registraci budete potřebovat svůj řidičský a občanský průkaz. Pak si přes mobilní aplikaci nebo na webových stránkách společnosti najdete a rezervujete vhodné a volné auto na potřebný termín - může to být hodina, den, klidně i týden. Obecně platí, že čím déle auto máte, tím nižší cenu zaplatíte.

Ceny někteří poskytovatelé odvozují od velikosti (třídy) aut, někteří je mají jednotné (AJO). Standardně se platí za ujeté kilometry a čas výpůjčky. Ceny se liší - HoppyGo inzeruje auto od 350 korun na den, u AJO zaplatíte za tři hodiny 95 korun, ale jen při najetí 10 kilometrů… Oktávka na víkend a 200 kilometrů nájezdu u Car4Way vychází na 2 190 korun.

Na webech najdete podrobné ceníky a kalkulačky. Všechny společnosti mají pro své vozy sjednané havarijní pojištění, často nadstandardní, jen pozor, je tam spoluúčast. V automobilech, které mají i dálniční známku, je palivo, kontakty na operátory a na asistenční služby pro případ nehody nebo poruchy vozidla.

Klíčky k vozu nepotřebujete, protože bývají uložené v přihrádce. Vůz si odemknete čipem nebo chytrým mobilem. Výjimkou je HoppyGo, kde si s majitelem vůz předáte z ruky do ruky.
Osobní kontakt ale má něco do sebe. „Naše zkušenosti potvrzují, že chování řidičů k vozu je u HoppyGo mnohem lepší než v klasické půjčovně, protože auto si půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou. Obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí, což je také určitou formou motivace. Průměrně hodnocení uživatelů na naší platformě je 4,89 hvězdiček z pěti, z čehož je jasně vidět, že valná většina uživatelů má se službou maximálně pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak na straně řidičů, kteří si auta půjčují,“ dodává Jan Charouz.

Najezdíte-li ročně jen 10 tisíc, raději si auto půjčte

Zda se vám vyplatí si auto koupit, nebo půjčit, není úplně snadné propočítat. Obecně lze konstatovat, že vlastnit vůz se nevyplatí lidem, kteří najezdí pod deset tisíc kilometrů ročně. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlížejí skryté náklady, tedy hodnotu peněz, které v autě leží, amortizaci vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, výměnu a pořizování letních a zimních gum, pravidelné přezouvání a podobně.
Na webu http://www.jitis. eu/ je k dispozici kalkulačka reálných nákladů na provoz vlastního auta. Výhodou carsharingu je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete.

Chci svoje auto půjčit

Vlastní auto ke sdílení můžete nabídnout jen u HoppyGo. Nejdřív si stáhnete aplikaci, pak projdete jednoduchou registrací. Podmínkou je, že auto nemá najeto víc než 300 tisíc kilometrů a není starší než patnáct let. Cenu za půjčení vozu si můžete nastavit sami, společnost vám ji nezávazně doporučí. Po dobu pronájmu je auto kryté dalším pojištěním, třeba i pro případ, že vám auto někdo nevrátí. Sami si ale předem určujete, kdy a komu je auto k dispozici. U každé poptávky vašeho vozu se ukáže jméno, věk a hodnocení žadatele. HoppyGo si z „výdělku“ účtuje provizi ve výši patnáct procent.

VIDEO: „Jako kluzák ze Star Wars.“ Takto fungují sdílená auta:

Autor:
  • Nejčtenější

Začínali s jedním starým traktorem, dnes mají obrat deset milionů

Nikoho by ani nenapadlo, že se pouze čtyři členové rodiny starají o dvě stě býčků a krav a obdělávají 250 hektarů půdy....

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

Pronajmout byt v Praze nyní trvá i dva měsíce, v Kroměříži jen týden

Premium Nouzový stav vyhlášený v polovině března ochromil českou ekonomiku. Jeho dopady se očekávaly i na realitním trhu, kdy...

KOMENTÁŘ: Proč zatím nezaměstnanost v Česku tak moc neroste

Nezaměstnanost v květnu vzrostla z 3,4 na 3,6 procenta, podle posledních údajů je bez práce přes 266 tisíc lidí. Jaký...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

PORADNA: Kdy vznikne a kdy naopak zaniká daňové zvýhodnění na děti

Finanční podpora rodin s dětmi je v Česku díky daňovému zvýhodnění na děti vysoká. Daňové zvýhodnění na děti snižuje...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

Naděje pro rodiče samoživitele? Co přinese zákon o náhradním výživném

Premium Vláda schválila návrh zákona o zálohovaném výživném. V čem bude spočívat podpora státu pro samoživitele a...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Kolik kdo dnes vydělává? A jak naše mzdy ovlivní krize?

Průměrná mzda se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšila na 34 077 korun. Kdo na průměrnou mzdu dosáhl a kde se...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRIKÁŘ DO PROVOZU - NÁSTUPNÍ BONUS

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...