Účet za královskou svatbu se vyšplhá k miliardě. Nejdražší je bezpečnost

  20:04aktualizováno  20:04
Svatební pohoštění, šaty a výzdobu si královská rodina zaplatí sama. Nejvíc peněz však padne na zajištění bezpečnosti. Hrozba terorismu je vysoká, riziko útoku zvyšuje také ženichovo vojenské angažmá v Afghánistánu a rasové hrozby namířené proti nevěstě, která pochází ze smíšeného páru.

Meghan Markle a princ Harry (Londýn, 23. dubna 2018) | foto: Reuters

Už tuto sobotu se princ Harry v kapli svatého Jiří na hradě Windsor západně od Londýna ožení s americkou herečkou Meghan Marklovou. Náklady na svatbu se podle serveru Business Insider odhadují na více než 32 milionů liber (927 milionů korun). Tedy tisíckrát víc, než na kolik vyjde průměrná svatba v USA nebo Velké Británii.

Jídlo, šaty, výzdobu a další obvyklé svatební položky zaplatí královská rodina. Převážnou část obří sumy - podle serveru Express to bude 24 milionů liber (693 milionů korun) - však bude stát zajištění bezpečnosti. Tuto položku zaplatí daňoví poplatníci.

Fotogalerie

Svatba Harryho staršího bratra Williama s Kate Middletonovou v roce 2011 přitom podle Expressu přišla Brity na 20 milionů liber (578 milionů korun). Náklady zahrnovaly účast pěti tisíc policistů, ostřelovačů na střechách, tajné policisty mísící se s davem gratuantů a náklady na vyhledávání případných výbušnin nastražených v kanálech, na veřejném osvětlení a semaforech.

Nyní bude zajištění bezpečnosti dražší. Hrozba terorismu totiž vzrostla, riziko útoku zvyšuje také ženichovo vojenské angažmá v Afghánistánu a rasové hrozby namířené proti nevěstě, která pochází ze smíšeného páru. Budoucí novomanželé po obřadu navíc plánují veřejnou jízdu po ulicích Windsoru v délce přes tři kilometry, aby se mohli pozdravit se svými fanoušky. I to přidělává práci týmu, který se stará o bezpečnost rodiny. 

Svatba však přitáhne mnoho turistů, jejichž útraty část veřejných výdajů vykompenzují. Podle některých odhadů dokonce svatba díky prodejům upomínkových předmětů, zvýšenému turistickému ruchu a celkové pozornosti britskou ekonomiku „nakopne“.

Svatba prince Harryho a Meghan Markle je pro království dobrý byznys

List Independent si v této souvislosti klade otázku, na kolik vlastně Brity provoz monarchie přijde a jestli tato „podpora“ královské rodiny stojí za to. 

Z fondu, z něhož se platí oficiální výdaje monarchie, se v období 2016 až 2017 vyčerpalo 42,8 milionu liber (1,2 miliardy korun). Na období 2017 až 2018 se tato částka navýšila na 76 milionů liber (2,2 miliardy korun), zejména kvůli rekonstrukci Buckinghamského paláce, kde sídlí královna.

Zastánci monarchie poukazují na to, že každého Brita stojí provoz království pouhou libru ročně. V tom však nejsou zahrnuty výdaje na zajištění bezpečnosti rodiny. Ty podle jedné republikánské nátlakové skupiny dosahují dalších sta milionů liber (2,9 miliardy korun) ročně. Celkové veřejné výdaje na provoz monarchie pak aktuálně dosahují roční sumy 350 milionů liber (10,1 miliardy korun).

Královna, její syn princ Charles a další členové královské rodiny mají také své soukromé příjmy, které pocházejí z vlastnictví pozemků a finančního majetku.

Královská svatba Harryho a Meghan

Královská svatba prince Harryho a Meghan Markle se uskuteční v poledne 19. května 2018 v kapli sv. Jiří na hradě Windsor západně od Londýna. Pár se zasnoubil v listopadu 2017 po osmnáctiměsíčním vztahu. Svědkem bude princův starší bratr princ William, kterému Harry před sedmi lety svědčil na svatbě s Kate Middletonovou.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Zaměstnanci aerolinky Alitalia stávkují, zrušen byl i let z Říma do Prahy

Alitalia řeší problém s akčními letenkami. Ilustrační snímek.

Zaměstnanci italské aerolinky Alitalia vstoupili o půlnoci do 24hodinové stávky kvůli nejisté budoucnosti této letecké...

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Najdete na iDNES.cz