Na jedné z největších leteckých přehlídek světa v Paříži ukázala společnost chystaný fialový hábit svých letounů. Letadel typu Boeing 787 už společnost Riyadh Air objednala dvaasedmdesát.
Dopravce vlastní saúdskoarabský státní investiční fond PIF, jehož aktiva dosahují šesti set miliard dolarů (13 bilionů korun). Letectví může být pro zemi, která se rozprostírá přes významnou část Arabského poloostrova, cestou, jak se odklonit od těžby ropy a svou ekonomiku diverzifikovat.
Vstup na leteckou scénu odráží současnou postcovidovou poptávku po cestování, kdy turisté chtějí rychle dohnat, co zameškali v pandemických lockdownech, píše web The Guardian. Riayadh Air tak od roku 2025 budou konkurovat zavedeným značkám jako Qatar Airways nebo Emirates, které si na Blízkém východě vybudovaly rozsáhlou síť spojů.
Přímý souboj s dalšími dopravci ale šéf nových aerolinek Tony Douglas popírá. „Chceme se stát epicentrem turismu jako je Dubaj?“ pokládá si otázku. „Absolutně ne, chceme sloužit našemu království.“ Douglas tak zdůrazňuje poptávku převážně ze strany státu.
Saúdská Arábie ale není jediná, kdo chce sklízet plody rostoucí poptávky po leteckém cestování. Evropský výrobce Airbus na pařížském veletrhu v pondělí oznámil uzavření největšího obchodu vůbec, indická společnost Indigo si od něj objednala pět set letounů typu A320.
Udržitelnost rozhodne
Nad startem nových saúdských aerolinek však stále visí otazník ohledně uhlíkových emisí. „Otázka udržitelnosti nakonec rozhodne o vítězích i poražených,“ komentuje cíle uhlíkové neutrality Tony Douglas, který donedávna šéfoval aerolinkám Etihad. „A kdokoli, kdo ji nebere vážně, nakonec prohraje,“ dodává.
Za největší výhodu Riayadh Air považuje Douglas moderní flotilu, kterou netíží stará nemoderní letadla s velkou spotřebou a dávno překonané systémy, které brzdí výkon tradičních leteckých společností, píše web Aviacionline.com
Fialová letadla bude z velké části pohánět udržitelné palivo ze zdrojů jako celulózový nebo potravinový odpad, rostliny, vodík, elektřina. Přesný poměr zeleného paliva ale Douglas odmítl uvést kvůli nejistým budoucím dodávkám.
Riyadh Air se netají svými ambicemi dosáhnout do roku 2030 stovky destinací, které hodlá státní dopravce spravovat. Za hlavní důvod startu nové společnosti pak Douglas označil žalostné pokrytí leteckých cest do Rijádu, hlavního města Saúdské Arábie, informuje web Aircosmosinternational.com
Saúdská Arábie už jednoho národního dopravce má, aerolinku Saudi Arabian Airlnes, jež má dvě hlavní základny v Rijádu a Džiddě. Tony Douglas přirovnal vzdálenost mezi těmito městy k cestě z Londýna do Říma, i proto věří, že pro druhého dopravce je stále místa víc než dost.