Velkých aut v Paříži přibývá. Radnice je připravena jejich parkování...

Velkých aut v Paříži přibývá. Radnice je připravena jejich parkování znevýhodnit. (12. července 2023) | foto: Profimedia.cz

Paříž jde do boje s autoobezitou. Řidičům SUV bude za parkování účtovat víc

  • 74
Hlavní město Francie bude od řidičů SUV vybírat vyšší poplatky za parkování, chce tak skoncovat se situací, kdy ve městě jezdí čím dál větší, těžší a nebezpečnější auta. Při účtování za parkování bude radnice brát zřetel na jejich jejich velikost, hmotnost i objem jejich motoru. Cílem plánovaného opatření je snížení znečištění v hlavním městě.

„Od 1. ledna 2024 mohou majitelé SUV očekávat, že budou za parkování ve francouzském hlavním městě platit vyšší poplatky,“ uvedla městská rada ve svém prohlášení. Podrobnosti o chystaných poplatcích však zatím nejsou známy. Očekává se, že zdražení se pravděpodobně vyhnou majitelé elektromobilů i ti, kteří velký vůz potřebují, například velké rodiny s dětmi. Informaci přinesl britský deník The Guardian.

Pařížští radní schválili toto opatření jednomyslně minulý měsíc. „Chtěli bychom, aby město Paříž změnilo ceny placeného parkování tak, aby byly progresivní podle hmotnosti a velikosti vozidel,“ uvedl Frédéric Badina-Serpette, radní z ekologické strany EELV, která zvýšení poplatků navrhla. Dodal, že hlavním cílem radnice bude nyní zaměřit se na současnou absurditu – takzvanou automobilovou obezitu, tedy nezadržitelný růst hmotnosti a velikosti vozidel, která se pohybují v našich městech, a zejména v Paříži.

Lisabon zakáže autům průjezd centrem. Z dočasného se může stát trvalé

Podle údajů města se počet vozů SUV ve městě za poslední čtyři roky zvýšil o 60 procent a nyní tvoří 15 procent z 1,15 milionu osobních vozidel, která každý večer v Paříži parkují. Úřady doufají, že zvýšení poplatků tento nárůst zbrzdí a podpoří vlastnictví lehčích vozidel.

David Belliard, náměstek primátora Paříže zodpovědný za politiku veřejného prostoru a mobility, uvedl, že vozy SUV se do městského prostředí jednoduše nehodí. „V Paříži nejsou žádné polní cesty, žádné horské silnice, SUV jsou zde naprosto zbytečná. Ba co hůř, jsou nebezpečná, těžkopádná a na jejich výrobu se spotřebuje příliš mnoho zdrojů,“ dodal Belliard.

Plánovaný krok radnice okamžitě vyvolal vlnu nevole. Pierre Chasseray, mluvčí skupiny na obranu řidičů 40 millions d’Automobilistes, například uvedl, že počet vozů SUV vzrostl, neboť si je kupují početnější rodiny, aby jimi nahradily mnohdy více svých osobní vozů. „Jsou to rodinná vozidla používaná k cestám na víkendy nebo na dovolenou. Zbytečně ustupujeme těm, kteří se rozhodli učinit z vozů z SUV symbol boje proti znečištění,“ řekl Chasseray listu Le Parisien.

V Lyonu úřady rovněž oznámily, že se zde od příštího roku budou účtovat vyšší poplatky za parkování v závislosti na hmotnosti vozidla. Očekává se, že podobný systém v blízké budoucnosti zavede i Grenoble, uzavírá The Guardian.