Diskuze
Gates vidí budoucnost ve vodíku, investoval miliony dolarů na jeho výrobu
Děkujeme za pochopení.
H61o44n63z85a 18Š85u26p
Vodík je asi momentálně dobrá volba - nejmenší zlo. Jinak se z baterek posesouváme.
J87i64ř58í 57V16e24l65í13š31e48k
Bille, zase jsi mimo. Úplně stejně, jako kdysi s "640k paměti". Snad ti zase celý svět neuvěří, aby pak desetiletí tvůj omyl napravoval. Vodík je a bude v příštích 50ti letech pro osobní dopravu nepoužitelný. Každý si totiž rozmyslí, jestli bude tankovat za 2.50 Kč na kilometr, nebo jestli bude nabíjet za 30 haléřů na kilometr. Navíc auto na vodík stojí i 2x tolik než podobný elektromobil (Nexo / Ioniq).
Pokud je hlavním problémem elektromobilů pořizovací cena, pak je jasné, že když už nepůjde koupit auto na benzín, lidé si půjdou raději pro elektromobil než pro auto na vodík, které (v té době) ujede srovnatelně na jednu "náplň". Ono ani to plnění vodíkem není žádná rychlovka. Navíc s vodíkem musím brát plnou (protože ji stejně musím natankovat - doma si vodík nevyrobím), kdežto s elektromobilem ne, protože pak ho připojím doma do zásuvky a on se nabije přes noc. Takže ne vždy je rychlejší tankování než nabíjení.
Lidé si to ještě neuvědomují, protože to neznají, ale noční nabíjení elektromobilu je velmi důležitý trumf. Ráno mám vždy plnou a jezdím. Pokud najezdím za ten den víc než mi poskytne baterka (kdo najezdí denně přes 500 km bez přestávky?), pak se někde musím zdržet s nabíjením (třeba u večeře), ovšem pokud mi 500 km stačí, pak naopak ušetřím čas, protože k "naplnění" auta nemusím vůbec nikam a auto se doma nabije přes noc.
Z vlastní zkušenosti vím, že při nájezdu cca 55 000 km ročně mě tankování otravuje víc než nabíjení.
E12m96i77l 92N41o89v55á56k
A jak jste přišel na to, že vodík vyvíjí kvůli osobní dopravě? Vždyť se v článku píše něco úplně jiného: "Vodík může podle některých odborníků hrát v budoucnu klíčovou roli v oblasti dekarbonizace jednotlivých průmyslových odvětví." O osobní dopravě se tu nepíše vůbec nic, takže co si článek nejdřív pořádně přečíst?
P81e72t56e31r 29L82a65c64k94o
Fascinuje ma ako je tu vacsina proti. Predpokladam ze pred 150 rokmi by ste rovnako horlivo bojovali proti rope a podporovali parne stroje..
O84n55d78ř87e42j 24K78r76y18š63t75o47f
Účinnost samotného palivového článku je obecně v rozmezí 40–60%, takže účinnost přeměny (elektřina → vodík → elektřina) dosahuje jen asi 30–40%. Celková účinnost přeměny (uhlí → elektřina → vodík → elektřina) pak vychází přibližně 12–16%.
Pro srovnání lze uvést například vznětový motor s účinností přeměny (nafta → mechanická práce) kolem 40% a samotný lithium-iontový akumulátor s účinností přeměny (elektřina → chemická energie → elektřina) 80–90%, kde celková účinnost přeměny včetně výroby elektřiny (uhlí → elektřina → chemická energie → elektřina) pak činí asi 32–36%. Je tedy zřejmé, že pro dosažení dobré účinnosti celého řetězce je potřeba minimalizovat počet přeměn, čemuž zatím nejvíce vyhovuje spalovací motor na fosilní paliva, kde měníme přímo tepelnou energii paliva na mechanickou práci, zatímco u palivového článku či pohonu akumulátorem je těch přeměn mnohem více (uhlí → elektřina → chemická energie → elektřina → mechanická práce).
Z79d48e75n48ě32k 22M41o97r75á30v54e17k
Teoretická účinnost běžného spalovacího motoru je 36%, díky prostojům, běhu na volnoběh a práci mimo optimální zatížení se v reálu pohybuje někde mezi 25-30%. U tepelné elektrárny je třeba ještě zmínit možnost využití odpadního tepla, které dostane celkovou tepelnou účinnost někam nad 80%.
Ale pokud ten startup nedotáhne účinnost elektrolýzy a účinnost palivového článku někam nad 80%, tak je takové ukládání energie neefektivní a je to plýtvání energií.
K38a35t23e68ř65i45n74a 91S51l29a79v56í51k60o69v81á
Ano, proto si koupil jachtu za 650 milionů dolarů na vodík šetřit životní prostředí se prostě musí
A98d25a32m 36Ř79e19ž12á33b80e82k
osobně se mi vodík jako budoucnost nezdá. Spíš kombinace baterií (zvláště v menších aplikacích od hodinek po některá, zvláště malá auta) a metanu. Výroba metanu není o tolik dražší a je mnohem snáz skladovatelný
F70r33a65n28t64i10š70e58k 16N11á19v21a72r87a
Říkám to celou dobu.
Fyzika je fyzika. Auto na akumulátory je ekonomický nesmysl. Samozřejmě ekonomický nesmysl lze zvrátit dotacemi.
Ale auto na vodík je něco co má smysl na rozdíl od elektroaut.
P83a94v59e67l 28V95a70l52e59n98t60a
Fyzika je fyzika říká každý ťulpas, jen nikdy nedodá jaký fyzikální zákon či fyzikální omezení má konkrétně na mysli. Ekonomicky jsou na tom zatím auta na vodík rozhodně lépe a proto se taky vyrábí v řádově větších množství něž ty na vodík.
Dotaci dostanete stejně velkou na auto na vodík i na elektřinu, jde totiž o emise. Tedy v tom to opravdu není.
M96i28c36h28a32l 88H87u81š48á14k
Nejvíce energeticky výhodnou výrobou vodíku je kombinace elektolýzi a zahřívání s použitím jaderných reaktorů 4 generace (pokud pominu rozklad vody zemním plynem nebo ropou). Takže JE ?
J85i11r25i 55T80o11m62a79s
Ano, ale jaderná energie jako základ pro udržení stability energetické soustavy. Samozřejmě využití odpadního tepla se nabízí.
O88d14s59t47r95a24n52ě65n61ý 85U34ž27i73v65a67t66e81l
P43e40t83r 22A31n38d33r83ý25s19e58k
Vyhoda vodiku oproti baterkam je v tom, ze tankovani aut muze probihat stejnym nebo podobnym zpusobem jako dnes tankujeme benzinova auta - clovek dojede, za 5 min natankuje a jede dalsi stovky kilometru, takova auta by tak mohli mit i lidi z panelaku, kteri parkuji venku a nemuzou dobijet doma v garazi, verim, ze to auto by bylo i levnejsi a nebylo by potreba kazdych X let menit baterky za desetitisice. To jsou pomerne zasadni vyhody oproti baterkovym autum. Nevyhodu vidim v bezpecnosti, aby pri nehodach vodikova auta moc nevybuchovala, toto by bylo potreba nrjak technicky osetrit. V nizke ucinnosti elektrolyzy nevidim takovy problem, pokud tu elektrinu budeme vyrabet v jaderkach nebo OZE, event. v budoucnu snad fuzi. Podle me je vodik lepsi koncept nez baterky, kde si porqd nedovedu predstavit, jak jejich zastanci chteji resit probpem dobijeni tam, kde lidi parkuji venku a nemaji garaz, jak chteji resit celorepublikovou kompletni nutnou upravu distribucni site atd.
O51n71d25ř68e88j 78R19a55t47a80j
Mohl bych tě poslat fotku z finska tady je u každého "panelaku" parkoviště a pro každé dve parkovací místa je jedna budka (vypadá to jako americké parkovací hodiny). Oni to hlavně používali aby mohli v zimě startovat auta.
Myslím že technicky to není problém vyřešit stejně i u nás
Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost
Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...
Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek
Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť
Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...
Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje
Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně
Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...
V Aucklandu vydražili pírko vyhynulého ptáka. Zájemce zaplatil přes půl milionu
Vzácné a velmi ceněné pírko pocházející z vyhynulého novozélandského ptáka huia vydražili v...
EU schválila reformu trhu s elektřinou, nové předpisy více chrání spotřebitele
Členské státy definitivně schválily reformu trhu s elektřinou v Evropské unii. Cílem nových norem...
Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky
Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...
Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť
Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!