Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta

  21:44aktualizováno  21:44
Nová studie proveditelnosti pro trať mezi Brnem a Přerovem výrazně preferuje postavení železnice s maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině místo dráhy pro vlaky o rychlosti až 350 kilometrů v hodině.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Podle studie by preferovaná varianta měla vyjít celkem na 35 miliard korun, při rychlosti 350 kilometrů v hodině ale už 68 miliard korun. iDnes.cz má studii proveditelnosti k dispozici. 

Velkou záhadou je ale způsob, jakým autoři studie ze společnosti Sudop Brno dospěli například k jízdním dobám na trase i jiným údajům. Ty nakonec dávají větší šanci ke schválení právě variantě na nižší rychlost. 

Studie předpokládá, že by expresy mezi Brnem a Ostravou zvládly na trati s dvoustovkou cestu za 77 minut, na  rychlejší trati s maximální rychlostí 350 kilometrů za hodinu by jely o čtyři minuty déle. Rychlejší trať je navíc o šest kilometrů kratší.

„Něco takového nedává absolutně smysl,“ říká Michal Drábek z Centra pro efektivní dopravu (Cedop), které dlouhodobě lobbuje za rychlovlaky u nás.

Hlavní inženýr projektu Radoslav Molák ze Sudopu Brno uvedl, že záleží na typu vlaků, se kterými projekt počítá. „Je velký rozdíl v zastávkové politice mezi expresy, rychlíky a osobními vlaky,“ dodal. Více neuvedl s odkazem na časové vytížení kvůli finiši jiného projektu.

Novostavba trati na 350 kilometrů v hodině vyšla ve studii jako ekonomicky neefektivní. Podle Cedopu jsou ale náklady ve studii nadsazené: kilometr trati v ní vychází na více než miliardu korun, v Evropě se staví ale výrazně levněji. „Máme pocit, že jde o záměrně nadsazená data, aby varianta rychlejší trasy neprošla,“ řekl Drábek.

Materiály mezinárodní železniční federace UIC ale mluví o výrazně nižších průměrných cenách v rozmezí 10-30 milionů euro. Například nově otevíraný úsek Lipsko - Erfurt v Německu na 300 kilometrů v hodině vede náročnějším terénem než na Moravě, je na něm i nejdelší německý most a přesto stojí 675 milionů na kilometr. Vysoké náklady mohou být způsobené i tím, že autoři do ceny nové rychlotratě zahrnuli i finance na optimalizaci stávající tratě. Je to tedy podobné, jako kdyby se stavěla nová dálnice a do nákladů se zahrnula i oprava stávající silnice. 

Studie má i další nejasnosti: například u varianty novostavby počítají s delšími výlukami, ačkoliv by se nová trať stavěla na „zelené louce“ se stávající dráhou by neměla nic společného. 

Materiál má příští týden schvalovat ministerstvo dopravy. O vysokorychlostních tratích se u nás mluví dlouho, zatím má ale převahu lobby jejich odpůrců. Ti mají silné zastánce u řady tuzemských firem v železničním byznysu: nemají vlastní výrobky pro vysokorychlostní železnice a díky tomu by se nemusely mít šanci se na výstavbě podílet, stejně tak i na výrobě samotných vozidel.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Více peněz na silnice, ale pouze na papíře. Resort dopravy kouzlí s čísly

Oprava dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze na D1 potrvá do konce října.

Vyjednávání o navýšení peněz na dopravní stavby před týdnem skončilo úspěchem, tvrdil ministr dopravy Vladimír Kremlík...

Pokuty za obstrukce staveb nebudou, Kremlík stahuje návrh svého předchůdce

Stavba dálnice. Ilustrační foto

Opatření proti zdržování staveb ze strany ekologických a dalších aktivistů vypadne z připravované novely zákona, která...

Do Berouna o dvě minuty dříve. Železničáři spustili dvě velké stavby

Smíchovské nádraží

Správce železnic vybral stavební firmy pro modernizaci opomíjené koridorové trati mezi Prahou a Berounem a pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz