Třetí pruh na silnicích umožní vždy v jednom směru předjetí pomalejšího vozidla - a zabránit tak i nebezpečným pokusům o předjíždění. "V podstatě je to hodně muziky za málo peněz," říká o plánech na třetí pruhy generální ředitel ŘSD Pavel Kočica.
Podívejte se, na kterých silnicích mohou přibýt pruhy Čtěte v sobotu, 24. 1.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
ŘSD už letos začne s pilotním rozšířením frekventované silnice I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem, kde se často tvoří kolony. Pokud se osvědčí, rozšíření se dočkají i další úseky.
Dva další pruhy na tomto úseku přidají silničáři ve směru na Benešov, jeden na Prahu. Celkem jde o 14,5 kilometru jednoho z nejvytíženějších úseků v Česku, na které by mělo stačit zhruba sto milionů. Část by mohla pokrýt také evropská dotace.
Na silnicích první třídy se loni stalo nejvíce tragických dopravních nehod u nás. Velmi častou příčinou je především nebezpečné předjíždění.
Jen loni se na silnicích první třídy podle statistik stalo přes 13 387 nehod, nejvíce za poslední čtyři roky. Zemřelo při nich 220 lidí, což představuje naopak pokles.
"Je to dobré opatření, které může výrazně snížit nehodovost. Řidiči nebudou muset nebezpečně předjíždět, když budou vědět, že je blízko třetí pruh, kde předjedou bezpečně," říká Aleš Vémola, soudní znalec v oblasti dopravních nehod. Plynulejší jízda může mít navíc vliv i na spotřebu auta.
K bezpečnějším silnicím pomůže další pruh i úprava značek
Návrh má i podporu dopravních policistů. "Napomáhá to zvýšení bezpečnosti i plynulosti silničního provozu tím, že řidičům vymezuje legální prostor pro předjíždění na takových místech, která jsou pro tento manévr vhodná a bezpečná," vysvětila mluvčí policie Vlasta Suchánková.
Podle ní by dokonce na některých místech stačila bez dalších stavebních úprav jen úprava vodorovného značení. "Ideální řešení nastává v případě, že zároveň dojde nejen k rozšíření počtu jízdních pruhů, ale i k rozdělení protisměrných jízdních pruhů pevným svodidlem tak, aby nemohlo dojít k přejetí vozidla do protisměru," dodala.
Řada silnic první třídy je už dnes čtyřproudá, jde ale jen o zlomek celkové sítě. ŘSD si nechalo od projekční firmy Sudop zpracovat analýzu možností, kde všude by bylo vhodné i reálné třetí pruh umístit.
Adepty na třetí pruh jsou hlavně "silnice smrti"
Autoři studie vybrali nejméně pětikilometrové úseky, kde jezdí minimálně osm tisíc aut denně a aspoň desetinu z nich tvoří velké nákladní vozy, které bývají i nejpomalejší a zejména ve stoupání provoz ostatním řidičům výrazně zpomalují. Dalším kritériem byla i vysoká nehodovost. Ze seznamu naopak vypadly úseky, kde je například obtížné silnici rozšířit kvůli velké zastavěnosti území.
V návrzích jsou často úseky mezi řidiči známé jako silnice smrti, například mezi Českými Budějovicemi a Vodňany, jen na tomto úseku tvoří nákladní auta téměř čtvrtinu provozu.
Na řadě úseků se však už rozšíření nevyplatí, důvodem může být například plánovaná výstavba dálnice či rychlostní silnice nebo příliš malý počet aut. Součástí některých úprav má být i postavení mimoúrovňových křižovatek, ty však rozšíření výrazně prodraží.
ŘSD se nechalo inspirovat silniční sítí v Bavorsku, kde patří řešení 2+1 ke standardu.