Lokomotiva řady 380 "Emil Zátopek“ od Škody Transportation.

Lokomotiva řady 380 "Emil Zátopek“ od Škody Transportation. | foto: Profimedia.cz

Škodě Transportation patří 1,2 miliardy od Českých drah, potvrdil soud

  • 33
Částka 1,2 miliardy korun, kterou České dráhy zaplatily strojírenské firmě Škoda Transportation za dodávku lokomotiv, platí. Pražský Vrchní soud tak v úterý potvrdil dřívější verdikt arbitráže. Důvodem je spor o zakázku z roku 2004 na 20 lokomotiv. Firma dodala drahám lokomotivy se čtyřletým zpožděním a ty za ně odmítly zaplatit plnou cenu.

Vrchní soud v Praze v úterý při řešení odvolání státního dopravce potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně, který uznal dřívější verdikt arbitráže. Ta v minulosti ve sporu přiřkla peníze Škodě Transportation. Úterní rozhodnutí je pravomocné, dráhy proti němu mohou podat pouze dovolání.

Dopravce si u Škody v roce 2004 objednal 20 lokomotiv třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun, které měl převzít v roce 2009. První stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat. 

Škoda žaluje České dráhy. Za zpožděné lokomotivy prý neplatí

Kvůli tomu se zakázka prodražila o zhruba půl miliardy a Škoda se obrátila na arbitrážní soud s požadavkem, aby jí to dopravce doplatil. Dráhy naopak chtěly miliardu korun jako penále za pozdní dodání strojů. Lokomotivy měly navíc dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, což Českým drahám zkomplikovalo vypravování vlaků do Německa. 

Arbitráž však nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení. „Částku jsme však bezprostředně po rozhodnutí zaplatili,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová.

Soud zamítl výtky drah

Dopravce u soudu argumentoval například podjatostí jednoho z rozhodců. Pražský městský soud však před dvěma lety uznal rozhodnutí arbitráže za platné s tím, že není možné přezkoumávat samotné arbitrážní rozhodnutí.

Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, která však podle něj byla v pořádku. Dráhy se proti rozhodnutí soudu odvolaly a nadále žádaly zrušení verdiktu arbitráže.

Covid stáhl České dráhy do čtyřmiliardové ztráty, tratila i nákladní doprava

České dráhy při úterním líčení u Vrchního soudu argumentovaly nedostatečným vypořádáním důkazů ze strany soudu prvního stupně. Soud navíc podle nich rozhodoval pouze podle kopie rozhodnutí arbitráže, která navíc měla neveřejné části, k nimž účastníci neměli přistup.

Odvolací soud však v úterý výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, která byla součástí smlouvy mezi oběma firmami, a jež neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.

,