„Opatření proti šíření nemoci covid-19 snížila zájem o cestování osobními vlaky a propad objemu přeprav zaznamenala také nákladní doprava. Oba hlavní segmenty našeho podnikání tak prakticky ze dne na den přišly o podstatnou část tržeb. V osobní dopravě byla situace o to horší, že v zájmu zachování základní dopravní obslužnosti státu většina vlaků dál jezdila, byť velmi málo obsazená. To generovalo náklady, které nekryly tržby z jízdného,“ popsal hlavní důvod mimořádného propadu hospodaření státem vlastněného dopravce generální ředitel Ivan Bednárik.
Zatímco osobní doprava přišla při meziročním srovnání o 64 milionů přepravených cestujících na necelých 118 milionů, objem přepraveného nákladu klesl jen mírně. Během loňska tak ČD Cargo přepravilo 61 milionů tun zboří, což ve srovnání s rokem 2019 představuje pokles o čtyři miliony tun.
To odpovídá i konečným výsledkům, které jednotlivé segmenty služeb zasekly do hospodaření Českých drah. Ztráta z přepravy cestujících tak dosáhla 3,97 miliardy korun, obvykle mnohem výdělečnější nákladní doprava ke ztrátě skupiny přispěla 248 miliony korun. Oba hlavní segmenty podnikání Českých drah přitom v předkrizovém roce 2019 skončily v plusu.
Vloni ale hlavní část příjmů z osobní dopravy vyschla. Zatímco v roce 2019 inkasovaly České dráhy od cestujících za nakoupené jízdenky přes deset miliard korun, vloni to bylo jen zhruba 5,9 miliardy korun. Ztrátu tržeb pak nemohlo vykompenzovat ani mírné navýšení příjmů od objednatelů, tedy od státu a krajů. Ty na pokrytí úhrad za objednané služby zaplatily necelých 15,5 miliardy korun. V roce 2019 platba na pokrytí prokazatelné ztráty v takzvané závazkové dopravě byla o zhruba 1,3 miliardy korun nižší, přestože loňský rok byl poznamenán škrtáním celé řady spojů.
Rušení nevyužívaných vlaků během lockdownů nicméně drahám přineslo stamilionové úspory na trakční elektřině a naftě. Zatímco v roce 2019 za paliva pro pohon vlaků osobní dopravce utratil bezmála 2,9 miliardy korun, vloni to bylo o necelou půlmiliardu méně.
„České dráhy se od začátku pandemie snaží aktivně snižovat náklady a využívají také program Antivirus. Na sanaci loňského propadu tržeb z jízdného to ale zdaleka nestačilo,“ uvedl Bednárik. Jedním z prvních kroků, které manažer zvolený na nejvyšší post v ČD teprve na sklonku loňského roku, bylo právě oznámení o snižování platů a propouštění nadbytečných zaměstnanců. Už během loňského roku je možné pozorovat šetření na platech, když mzdové náklady ve skupině ČD zaměstnávající přes 23 tisíc lidí klesly o téměř 280 milionů korun na přibližně 10,65 miliardy korun.