OBRAZEM: U Velimi se testoval rychlovlak AGV

  15:26aktualizováno  15:26
Na zkušebním železničním okruhu u Velimi nedaleko Poděbrad se testuje prototyp rychlovlaku AGV, který je čtvrtou generací francouzských rychlovlaků TGV. S maximální rychlostí 360 km/h dokáže ujet 1 000 kilometrů za tři hodiny. Na českém okruhu se bude rychlost postupně zvyšovat na 200 km/h.

Testování rychlovlaku AGV | foto: ČTK

Rychlovlak dnes novinářům představil výrobce, kterým je společnost Alstom. Vlak budoucnosti s nezvyklými aerodynamickými tvary bude po okruhu jezdit do září.

Technik Francois Lacote uvedl, že jde zatím o jediný prototyp vlaku, který byl po desetiletém vývoji poprvé představen veřejnosti letos v únoru.

Testování rychlovlaku AGV

Podle Lacota je AGV "velmi levný vlak". Jeho cena se pohybuje kolem 30 milionů eur (zhruba 726 milionů korun). Prvních 25 vlaků dodá Alstom italskému dopravci NTV, který má zároveň opci na dalších deset souprav. První AGV by se měly objevit v komerčním provozu počátkem roku 2011.

Testování rychlovlaku AGV

Oproti rychlovlaku TGV, který má motor na začátku a na konci soupravy, má AGV motor pod každým vagonem. Alstom přirovnává AGV k největšímu letadlu světa, Airbusu A380, alespoň co se týká významnosti a inovace.

Testování rychlovlaku AGV

Jednotka se skládá ze sedmi článků, sedačkami pro cestující jsou však vybaveny zatím pouze dva. Zbytek vlaku slouží jako pojízdná laboratoř, kde odborníci Alstomu měří desítky nejrůznějších veličin. Kromě rychlosti například hluk, proudění vzduchu, napětí v různých komponentech, účinnost a zahřívání brzd a chování vlaku v zatáčkách.

Testování rychlovlaku AGV

. Železniční okruh u Velimi

Součást Zkušebního centra Velim. Je uzavřenou tratí, na které se zkouší železniční vozidla. Nachází se ve Středočeském kraji nedaleko Poděbrad u dálnice D11.
Výstavba začala 30. září 1960. Slavnostně byl okruh otevřen v roce 1963.
Dne 27. srpna 1964 zde dosáhla lokomotiva 498.106 rychlosti 162 km/h, což je rychlostní rekord našich parních lokomotiv.
Okruh je hojně využívaný výrobci železničních vozidel z různých zemí, kteří na něm zkoušejí své výrobky. Zkoušely se zde například lokomotivy pro Eurotunel nebo různé typy vlaků Pendolino.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Dvourychlostní železnice v Česku. Regionální tratě dostanou méně peněz

Stále intenzivnější diskuse o omezování exhalací oxidu uhličitého umožňují tuzemské železnici získávat z evropských...

Stavba silnic je pomalá a nestavějí se ty nejdůležitější, kritizuje NKÚ

Příprava staveb silnic první třídy trvá v Česku průměrně dvanáct let. V pondělí zveřejněné zprávě to konstatuje...

Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel

Události kolem Boeingu jsou opět v pohybu. Americký úřad, který vyšetřuje letecké havárie, doporučil výrobci, aby...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz