Testování rychlovlaku AGV

Testování rychlovlaku AGV | foto: ČTK

OBRAZEM: U Velimi se testoval rychlovlak AGV

  • 25
Na zkušebním železničním okruhu u Velimi nedaleko Poděbrad se testuje prototyp rychlovlaku AGV, který je čtvrtou generací francouzských rychlovlaků TGV. S maximální rychlostí 360 km/h dokáže ujet 1 000 kilometrů za tři hodiny. Na českém okruhu se bude rychlost postupně zvyšovat na 200 km/h.

Rychlovlak dnes novinářům představil výrobce, kterým je společnost Alstom. Vlak budoucnosti s nezvyklými aerodynamickými tvary bude po okruhu jezdit do září.

Technik Francois Lacote uvedl, že jde zatím o jediný prototyp vlaku, který byl po desetiletém vývoji poprvé představen veřejnosti letos v únoru.

Testování rychlovlaku AGV

Podle Lacota je AGV "velmi levný vlak". Jeho cena se pohybuje kolem 30 milionů eur (zhruba 726 milionů korun). Prvních 25 vlaků dodá Alstom italskému dopravci NTV, který má zároveň opci na dalších deset souprav. První AGV by se měly objevit v komerčním provozu počátkem roku 2011.

Testování rychlovlaku AGV

Oproti rychlovlaku TGV, který má motor na začátku a na konci soupravy, má AGV motor pod každým vagonem. Alstom přirovnává AGV k největšímu letadlu světa, Airbusu A380, alespoň co se týká významnosti a inovace.

Testování rychlovlaku AGV

Jednotka se skládá ze sedmi článků, sedačkami pro cestující jsou však vybaveny zatím pouze dva. Zbytek vlaku slouží jako pojízdná laboratoř, kde odborníci Alstomu měří desítky nejrůznějších veličin. Kromě rychlosti například hluk, proudění vzduchu, napětí v různých komponentech, účinnost a zahřívání brzd a chování vlaku v zatáčkách.

Testování rychlovlaku AGV

. Železniční okruh u Velimi

Součást Zkušebního centra Velim. Je uzavřenou tratí, na které se zkouší železniční vozidla. Nachází se ve Středočeském kraji nedaleko Poděbrad u dálnice D11.
Výstavba začala 30. září 1960. Slavnostně byl okruh otevřen v roce 1963.
Dne 27. srpna 1964 zde dosáhla lokomotiva 498.106 rychlosti 162 km/h, což je rychlostní rekord našich parních lokomotiv.
Okruh je hojně využívaný výrobci železničních vozidel z různých zemí, kteří na něm zkoušejí své výrobky. Zkoušely se zde například lokomotivy pro Eurotunel nebo různé typy vlaků Pendolino.

,