Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Supervlak AGV se v Česku učí uhánět rychlostí 400 km/h. Byli jsme uvnitř

aktualizováno  10:12
Vlak, který má být nástupcem legendárního TGV, jezdí v České republice. Na testovacím okruhu u Velimi jsme se v něm svezli i my. Podívejte se do kabiny stroje, který bude vozit cestující rychlostí 360 km/h.

Vysokorychlostní jednotka AVG - Čelní vůz připomíná z profilu zobák dravce | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

V těchto dnech vrcholí testování a souprava v jeho rámci sviští běžně dvoustovkou. A nebo naopak jede krokem. Ať sviští nebo se loudá, AGV se učí - učí se jezdit ještě rychleji. Cíl už je stanoven, je jím cestovní rychlost 360km/h a maximální povolená 400 km/h.

AGV (Automotrice Grande Vitesse) je nástupce TGV, který má vozit cestující v Itálii a Francii výše zmíněnými rychlostmi. Tuto čtvrtou generaci vysokorychlostního vlaku od společnosti Alstom bylo možné vidět už od května na kolejích Výzkumného ústavu železničního (VUZ). Tady probíhají testy na okruhu před začátkem zkušebního provozu na běžné vysokorychlostní infrastruktuře. S provozem se počítá až do září.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Nejlépe je jednotka AVG vidět z mostů nad tratí nebo od jezer uvnitř okruhu. Případný pozorovatel při pohledu na superexpres však nesmí zapomenout, že silnice není parkoviště ani vyhlídková věž.

Vysokorychlostní jednotka AVG

V areálu VUZ probíhají dlouhé série testů a měření, při kterých se porovnávají matematické modely se skutečností do rychlosti 200km/h. Empirickými metodami se ověřují nová řešení a hledají se nedostatky. Měří se aerodynamika, vibrace, hluk, chování podvozků, dvojkolí, pantografu, testuje se řídící software... Pak teprve může AGV na běžnou vysokorychlostní trať, kde se bude učit jet maximální rychlostí.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Úkol zní - vrátit Francouzům nejrychlejší vlak Evropy. V současnosti mezi Madridem a Barcelonou uhání konkurenční Velaro E od Siemense 350 km/h, více ZDE. Předchůdce AGV, slavný TGV, dokáže jet s cestujícími "jen" 300km/h.

AGV se představuje, je to Zátopek železnice

AGV, jehož vývoj trval zhruba 10 let, má s přehledem předjet konkurenci.

Na okruhu se testuje nejkratší možná varianta stroje, která má modulární koncepci. Můžete spatřit jednotku složenou ze sedmi vozů, z toho jsou dva čelní.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Pod podlahami vozů jsou ukryty střídavě hnací jednotky nebo transformátory a pod prostředním vozem je pomocná jednotka. Každý vůz má pouze jeden pár dveří pro nástup cestujících.

 
Vysokorychlostní jednotka AVG
Průchod pro cestující mezi vozy


Vysokorychlostní jednotka AVG
První podvozek je celý pod čelním vozem a je běžný. Následuje hnací, běžný, hnací...

Vysokorychlostní jednotka AVG
Vozy mají kloubové spojení, jeden podvozek slouží pro dva vozy. Řešení snižuje hmotnost soupravy a opotřebení železniční infrastruktury. Jedná se o oprášenou a vylepšenou technologii, která byla k vidění  v bývalé NDR u dvoupodlažních vozů.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Specialitou AGV jsou synchronní motory s permanentními magnety o účinnosti 97% a výkonem 1 kW na kilogram. Motory mají princip podobný dynamu z jízdního kola.

To má také rotor tvořený pevným magnetem. Pokud dynamo připojíte ke střídavému zdroji napětí, roztočí se. A rychlost otáčení můžete regulovat změnou frekvence střídavého proudu. Podobně fungují nové vysoce výkonné motory jednotky. Frekvenci pro ně mění výkonné IGBT polovodiče.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Souprava má modulární koncepci. Může obsahovat 7 až 14 vozů (cca 130 až 250 m) s kapacitou 250 až 650 míst s hmotností 270 - 510 tun a výkonem 22kW na tunu (6-12 MW). Je čtyřsystémová, zvládá 25 kV 50 Hz (jižní větev v ČR), 15 kV 16,7 Hz (Německo, Rakousko), 3 KV DC (severní větev v ČR) a 1,5 kV DC (Francie, Nizozemí).

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Už na první pohled zaujme propracovaná aerodynamika. Poprvé v historii se technici věnovali také aeroakustice.

Díky konkávnímu tvaru spodní části čela soupravy se podařilo odklonit turbulentní víry. Řešení přináší významné snížení aerodynamického hluku pro cestující. V mezivozovém prostoru najdete pryžové aerodynamické přechody. Opatření snížila aerodynamický odpor o 10 až 20 % a o 15 % spotřebu energie. To je cesta k cestovní rychlosti 360 km/h.

Kabina strojvedoucího

Vysokorychlostní jednotka AVG
V obou čelních vozech se nachází uprostřed kabina strojvedoucího. Ta je chráněna extrémně dlouhým čelem soupravy. Obsahuje tři systémy absorpce deformační energie. Designéři se při jejím navrhování inspirovali u závodních vozů - je projektována jako nedeformovatelný prostor, aby byl strojvedoucí velmi dobře chráněn.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Při pohledu zevnitř vynikne její bohaté prosklení. Připomíná kabinu kosmické lodi.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Strojvedoucí má ze svého místa skvělý výhled na trať. Je to nutnost. Při rychlosti 360km/h ujede 100 metrů za jednu vteřinu.

Při pořízení této fotografie jsme otestovali i křeslo mašinfíry. Je pohodlnější než většina manažerských křesel, je odpružené a hlavně je vysoké jako barová židle. Až jsem měl problémy do něj usednout. Při své výšce 190 cm si nedovedu představit menšího strojvedoucího, jak usedá...

Vysokorychlostní jednotka AVG
V kabině se nachází i druhé křeslo. Má parametry útrpného sezení v podzemí, za strojvedoucím.

Vysokorychlostní jednotka AVG
V uspořádání pracoviště strojvedoucího dominuje dotykové ovládání, minimum tlačítek a spínače tam, kde si neumíme nic jiného představit. Ergonomie je výsledkem spolupráce Alstomu s uživateli. Na vývoji se podíleli strojvedoucí ze zemí, kde má AGV jezdit.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Celkový pohled

Vysokorychlostní jednotka AVG
Levá část

Vysokorychlostní jednotka AVG
Prostřední část obsahuje dotykovou klávesnici.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Pravá část

Vysokorychlostní jednotka AVG
Ještě pohled na displej s diagnostikou soupravy.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Prostor strojvedoucího je oddělen od cestujících. Mašinfíra má vlastní dvojici mechanicky uzavíratelných dveří v každém čelním voze.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Od těchto dveří vede dlouhá počítačová ulička, kde se nachází řídicí počítače AGV.

Vysokorychlostní jednotka AVG
V AGV je mašinfíra králem.

Kabina cestujících

Vysokorychlostní jednotky jezdí po speciální přímé trati, na které mají oblouky velmi velké poloměry. Proto skříň vozů nemá naklápění, jaké znáte z pendolina. A právě absence naklápění a nová konstrukce vozů umožňuje mnohem širší kabinu nejen v porovnání s pendolinem, ale dokonce také s TGV.

Pro doplnění uvedeme, že pendolino je souprava s maximální rychlostí 230 km/h (kterou v Česku prozatím nevyužije) pro jízdu po běžné trati, po které jezdí všechny typy vlaků.

První třída

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Sedadla první třídy jsou tři vedle sebe v uspořádání podobném Pendolinu. Místa pro cestující je zde opravdu hodně. Musím konstatovat, že jsem ještě neseděl v pohodlnějším křesle.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Mezi sedadly se nachází elegantní lampička osvětlení, které se zapíná zvlášť pro každé sedadlo.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Police na zavazadla není stavěna pro turisty, ale pro obchodníky s příručním zavazadlem.

Druhá třída

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Ve druhé třídě je také dostatek místa, sedadla jsou v řadě čtyři. Materiál sedadla je skromnější.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Pro nástup cestujících slouží dvojice dveří v jednom voze.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
V celé testovací jednotce jsme našli pouze jedinou toaletu. Při testování slouží jako sklad nedbale uložených věcí.

Testování na okruhu VUZ

Velký testovací okruh patří mezi evropskou špičku testovacích okruhů. V Evropě navíc nemá obdoby. Má délku 13,276 kilometrů a maximální rychlost 210 km/h. Po plánovaných úpravách umožní vozům s nuceným naklápěním (Pendolino) jízdu až 230 km/h. Náklady na testování tvoří 0,5 - 1% ceny AGV.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Pro posun má jednotka AGV na jednom čelním voze namontováno spřáhlo s krytem.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Interiér pěti vozů slouží pro potřeby měření a testování. Práci provádí technici Alstomu.

Vysokorychlostní jednotka AVG
Pro případný absolutní výpadek napájení je v jednom voze i dieselgenerátor.

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG

Vysokorychlostní jednotka AVG
Přístrojový obsah se liší. I v interiéru první třídy najdete při velmi pozorném hledání desítky měřicích kabelů.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Obří výpadek služeb T-Mobile způsobily dvě chyby v diskovém poli

Přesně před týdnem se T-Mobile potýkal s velkým výpadkem služeb. Nefungovala samoobsluha, aplikace, web, infolinka,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

V Chile rozvážejí ochranné pomůcky dronem

Ani v odlehlejších oblastech protáhlého státu Chile se lidé neobejdou bez ochranných pomůcek. I v tomto státě se šíří...

Statisíce odběratelů dostanou chytré elektroměry, odhalí poruchu i krádež

Optická datová síť, obousměrný tok energie, chytré elektroměry. Společnost ČEZ Distribuce představila v rozvodně...

Neměli na růžích ustláno. Půlstoletí muzea s řadou leteckých unikátů

Dvakrát ho málem zrušili a dvakrát se muselo stěhovat. Řeč je o druhém nejstarším leteckém muzeu na území bývalého...

Rekordní aero pro přelet Atlantiku bylo modifikováno na dopravní pro ČSA

Svého času dva naši armádní letci plánovali přelet Atlantiku, realizovat odvážný nápad jim však nebylo dopřáno. V...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...