Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

  1:07
Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční tratě prodat. Pokud by je však obcím od počátku nabídla za nižší než odhadní cenu, bylo by to chápáno jako nedovolená podpora. Nabídnout zdarma je může až po letech a jen za podmínky, že nový majitel obnoví na trati provoz.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ivannah CC-BY-SACreative Commons

Obce a města se snaží zachránit před úplným zrušením lokálky, na které roky nevyjel žádný vlak. Tato neudržovaná spojení už mnohdy ani nepřipomínají železniční trať, jako třeba dráha mezi Mladoticemi a Karlovicemi na Plzeňsku.

Poslední vlak tam projel v roce 1997. Podle starosty Mladotic Zdeňka Slacha, který se o obnovu železničního spojení dlouhodobě zasazuje, bylo rozhodnutí o zrušení provozu na této trati modelovým příkladem uspěchaného verdiktu.

Linku, která zajišťovala potřebné spojení z Rakovníka do Plzně, využívali mimo jiné studenti. Po přerušení spojení však živoří i zbytek trasy z Kralovic do Rakovníka, která teď nenavazuje na trať do Plzně. A místní se obávají, že kvůli úbytku cestujících bude zrušena její další část do Čisté.

Mladotice se snaží dohodnout s Plzeňským krajem, že by do budoucna na této trati provozovaly alespoň dva páry vlaků denně. Spustit pravidelný provoz je totiž podmínkou pro to, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) převedla vlastnictví kolejí na obec. Mladotice musí zajistit zhruba 2,5 milionu korun ročně na provoz vlaků. Jenže to není hlavní komplikací, která záchraně tratě brání.

Obnova spojení, do nějž stát investoval naposledy na konci devadesátých let, by podle Slacha vyšla na 80 až 90 milionů korun. Celé více než jedenáct kilometrů dlouhé spojení je zarostlé náletovými dřevinami a­ na části zcela chybějí koleje.

Podobná situace je na Vysočině, kde se místní obyvatelé snaží zachránit trať mezi Dobronínem a Polnou, která je mimo provoz pravidelných vlaků přes tři desítky let.

Tratě na prodej (stav k 5. 1. 2018)
Dráha Délka dráhy (km)
Kralovice - Mladotice 11,345
Velká Kraš -  Vidnava4,579
Dobronín - Polná5,607
Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou6,741
Královec - Žacléř5,092
Broumov - Otovice4,205
Moravské Budějovice - Jemnice20,628
Čejč - Uhřice15,47

Ambice na obnovení provozu jsou však o něco skromnější než v případě Kralovic. Kraj Vysočina podle starosty Polné Jindřicha Skočdopole totiž nemá na provozu pravidelného spojení zájem a nevypadá to, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Město se proto snaží přesvědčit správu železnic, aby vyměnila pražce a koleje na zhruba polovině pětikilometrového spojení, které potřebuje opravy nejvíce.

Částečným úspěchem je zařazení této tratě do programu oprav pro letošní rok. Je tam uvedena s podmínkou, že se bude opravovat jen v ­případě, že na to zbudou peníze.

Pokud by se rekonstrukce tratě podařila, mohly by se na ni vrátit alespoň víkendové turistické motoráčky. Ty na ní jezdily ještě před osmi lety během zářijových polenských poutí.

Zadarmo až po letech

V Mladoticích doufají, že by se na trať mohly nakonec vrátit i rychlíky, které by spojily Rakovník s Plzní. Obce se kvůli tomu domlouvají s­ provozovatelem rychlíků na trati mezi Plzní a Mostem, firmou GW Train Regio. Ta podle Slacha chce v první řadě obnovit zastavování rychlíků v zastávce v Mladoticích, kde dosud stavějí pouze osobní vlaky spojující Žihli s Plzní. Pro cestující by to znamenalo komfortní přestup z obnoveného železničního spojení, soukromá firma by získala další pasažéry.

Navázáním lokálky na rychlíkové dopravní spojení by se podle starosty uzavřela několik let trvající snaha, která začala nabídkou správy železnic na odkup zdevastovaného železničního spojení za téměř 30 milionů korun.

Za desítky milionů korun se správa železnic dlouhodobě pokouší prodat každou z 21 vytipovaných nevyužívaných železničních tratí. Zatím se jí to však příliš nedaří.

Podle vládního nařízení z roku 2012 musí státní správce kolejí tratě nabízet za odhadní cenu. Pokud by tratě od začátku prodával levněji, mohlo by to být chápáno jako nedovolená podpora.

Teprve po prvním pokusu může SŽDC vyhlásit další kolo výběrového řízení, ve kterém tratě nabízí za cenu v místě obvyklou. Pokud ani za takových podmínek zájemce nenajde, může cenu snížit na polovinu a pokus opakovat.

Po několika letech může SŽDC nepoužívaná železniční spojení dokonce nabídnout zdarma –­ například státní správě, obcím a dalším zájemcům. Podmínkou je však to, aby nový majitel alespoň částečně obnovil železniční provoz.

V případě pravidelného spojení pak může nový majitel žádat i o příspěvek na rekonstrukce od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Naposledy se správa neúspěšně snažila prodat jednu z tratí toto úterý. O spojení Čejč–Uhřice na jižní Moravě za 24,6 milionu korun se ale nikdo nepřihlásil. V příštím kole se proto SŽDC pokusí zájemce nalákat snížením ceny na desetinu.

Ojedinělý úspěch

Zatím nejúspěšnějším příkladem oživení lokálky je takzvaná švestková dráha mezi Lovosicemi a Mostem. Vloni na jaře ji spolu s tratí z­ Dolního Bousova do Kopidlna za 11 milionů korun koupila společnost AŽD Praha.

Kromě zkoušení nových technologií tam výrobce železničních zabezpečovačů obnovil letní víkendový provoz. A nyní společnost jedná o­ vrácení pravidelných vlaků. Podmínkou kraje je zkrácení jízdní doby na trati pod hodinu a přeprava cestujících moderním nízkopodlažním vozidlem.

Podle mluvčího firmy Jiřího Dlabaji je AŽD Praha ochotná splnit obě podmínky a nový vlak buď koupit, nebo pronajmout.

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Google buduje nový podmořský optický kabel. Spojí Afriku s Austrálií

24. května 2024

Společnost Google pracuje na prvním podmořském optickém kabelu propojujícím Afriku s Austrálií....

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

ETF fondy založené na ethereu jsou schválené. Cena kryptoměny zůstala stabilní

24. května 2024  16:01

Investiční ETF fondy kopírující cenu kryptoměny ethereum dostaly od americké Komise pro kontrolu...

Turbulence mění pravidla pro podávání jídla v letadlech. Trvalé poutání zatím nebude

24. května 2024  14:25

Letecká společnost Singapore Airlines zavádí přísnější pravidla na palubách svých letadel. Děje se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...