Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Denně 9 025 kamionů. Provoz na D1 houstne, kolonám navzdory

  14:52aktualizováno  14:52
Rozsáhlé uzavírky kvůli modernizaci a časté kolony neodrazují řidiče kamionů od cesty po dálnici D1. Naopak. Za pět let počty kamionů na nejfrekventovanější české dálnici narostly o pětinu.

Dálnici D1 ucpala hromadná nehoda na 37. kilometru (25. července 2016) | foto: iDNES.cz

Ukazují to data z mýtných bran, která portálu iDNES.cz poskytla společnost Kapsch z úseku mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem. Podle nich tudy za prvních devět měsíců letošního roku projelo 2,464 milionu kamionů a autobusů oběma směry. To je zhruba o pětinu víc než v roce 2012 (viz tabulka níže).

Jde přitom o jeden z nejméně vytížených úseků celé dálnice, kterým projíždějí kamiony hlavně pro dálkové cesty. V přepočtu na jeden den tímto úsekem projelo letos v průměru 9 025 kamionů.

V porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o růst o sedm procent. Provoz na dálnici D1 tak z pohledu kamionů houstne rychleji, než na ostatních dálnicích. Počet mýtných transakcí na všech zpoplatněných úsecích za první tři čtvrtletí meziročně stoupl o 5,9 %.

Kamiony na D1
rok (data za leden až září) počet mýtných transakcí v úseku Humpolec - Větrný Jeníkov celkový počet mýtných transakcí v ČR
20122 062 136 258 833 996
2013 2 065 084 265 873 629
20142 151 007283 081 063
20152 296 030305 296 722
20162 463 945323 458 991
Zdroj: Kapsch

Podle Vojtěcha Hromíře, šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia, data ukazují, že D1 nese hlavní dopravní zátěž bez ohledu na to, jestli jsou na ní omezení nebo ne. „Alternativa prostě neexistuje,“ řekl. O alternativě se mluví desítky let v podobě dálnice 35 z Hradce Králové do Olomouce, ta je zatím ale stále jen na papíře.

Podle Hromíře se však ukazuje i to, že domněnky o masovém objíždění dálnic po nezpoplatněných silnicích nejsou pravdivé. „Nářky nad tím, že se dělá moc oprav najednou, nemají smysl, když na to stát 20 let kašlal. Toto je pouze daň za nečinnost a kdyby se do toho nepustili, tak by se mohlo stát, že se D1 stane totálně nesjízdnou během pěti let,“ tvrdí Hromíř.

Kolony způsobují na D1 nebezpečné situace. Řidiči pak riskují třeba při otáčení (záběry z 15. srpna 2016):

Autor:
  • Nejčtenější

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Aerolinky Wizz Air chtějí dobýt Emiráty, spojí síly s firmou v Abú Zabí

Nízkonákladová letecká společnost Wizz Air chce rozšířit své působení mimo Evropu. Chystá se otevřít pobočku na...

RegioJet neuspěl s žalobami na Flixbus, soud odmítl určit cenu jízdného

Majitel soukromého dopravce RegioJet Radim Jančura neuspěl se žalobami na konkurenční společnost Flixbus. Městský soud...

Evropa chce mít za tři roky společnou jízdenku, má lidi vytáhnout z aut

Cesta vlakem z Berlína do Prahy, poté autobusem do Mladé Boleslavi a poslední část v autobusu MHD. To vše za jednu...

Na expanzi Leo Expressu dohlédne otec zakladatele, Novotný starší

Na další rozvoj železničního a autobusového dopravce Leo Express dohlédne otec zakladatele společnosti, Leoš Novotný...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz