Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

  0:59aktualizováno  0:59
Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za to, že trávili povinný odpočinek v kabině kamionu. Jde o pauzu o délce 45 hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem a většinou ji čerpají o víkendu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Příběh z Belgie ilustruje napjatou situaci v evropské kamionové dopravě. I přes oficiálně otevřený trh se západoevropské země snaží zamezit působení levnějších východoevropských dopravců a vymýšlejí čím dál více překážek pro jejich působení. Od minimální mzdy po aktuální zákaz týdenního odpočinku v kamionu.

„Belgie má zákaz týdenního odpočinku v kamionu již delší dobu, ale nikdy ho nevymáhala. Když stejné opatření zavedlo Německo, najednou ho začala vymáhat,“ upozorňuje generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Němci spaní přes víkend v kamionu také zakázali, a tak se dá očekávat, že kamiony hlavně z balkánských zemí raději povinnost splní, aby neriskovaly pokutu, a pojedou strávit odpočinek k nám. „Máme signály, že v západních Čechách je to už o víkendu dost patrné,“ říká Hromíř.

Zákaz spaní v kamionu míří především na takzvané nomády, tedy řidiče, kteří často křižují Evropu několik měsíců v kuse a v kamionu v podstatě žijí.

Na české dopravce zatím takové opatření nemá přímo příliš velký vliv, protože podobný způsob života většina řidičů opustila. Přesto však mohou cítit hlavně důsledky jeho zákazu v Německu.

Pokuta 60 eur za hodinu

Tuzemští dopravci mají navíc obavy, že se jim při té příležitosti zahraniční kamiony dostanou i do zakázek od místních firem.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden na konferenci s autodopravci uvedl, že se mu zamlouvá nápad zakázat trávit týdenní odpočinek i u nás. „Je to určitě věc k řešení,“ uvedl Ťok.

Česmad podle Hromíře zatím nemá na takovou možnost jasný názor. Problém s nomádskými řidiči by ale pomohla vyřešit například povinnost, že alespoň jednou za měsíc se musí auto a jeho řidič objevit ve své domovské zemi.

V Německu začal zákaz spaní v kamionech platit na konci května, zatím ho však tamní policie nevymáhá. Pokud s tím začne, řidičům a jejich dopravním firmám se cesty na západ neúnosně prodraží.

Jestliže se šofér policii neprokáže dokladem o zaplaceném ubytování, za každou hodinu pobytu v kabině zaplatí 60 eur pokuty (v přepočtu zhruba 1 600 korun), zaměstnavatele čeká trojnásobná sankce (4 770 korun).

Podle posledních informací bude Němcům zatím stačit jako doklad potvrzení, že řidiči spali u známých. To ovšem zdaleka ne všichni mohou.

Z velkých Evropanů ochranáři

Mluvčí Česmadu Martin Felix upozornil na to, že opatření se může dotknout i českých řidičů na dlouhých trasách z Česka do Španělska.

„Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí, takže řidič musí strávit víkend v Německu,“ říká Felix.

Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.

„Z velkých Evropanů se najednou stávají nekompromisní ochránci vlastních zájmů,“ komentoval situaci také slovenský europoslanec Richard Sulík.

Řada tuzemských dopravců se proto podobně jako například z přeprav do Velké Británie kvůli problémům s imigranty v Calais rozhodla dlouhé trasy opustit. I kdyby chtěli nařízení plnit, nemají jak: tolik hotelů s parkovišti pro kamiony není a řidiči se od vozu s nákladem nesmějí vzdálit.

Novou podobu pravidel pro autodopravce řeší Silniční balíček Evropské komise, který se začal projednávat v Evropském parlamentu.

Kvůli svátku v Německu ucpaly kamiony přechod v Rozvadově (11/2016):


Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz